Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 11:29

gd / agriholland
Overige

Afbeelding
Foto door Amanda

De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) en paardenvoerfabrikant Pavo bundelen de krachten om risico’s van overgewicht bij paarden en pony’s in kaart te brengen. Samen starten zij met een groot project. Het doel is daarbij een aanpak te ontwikkelen voor paarden met overgewicht.

In Nederland worden ongeveer 400.000 paarden en pony’s gehouden. Veruit het grootste deel van deze paarden wordt hobbymatig gehouden en recreatief gereden. Een probleem dat met name in deze groep meer en meer wordt vastgesteld, is overgewicht (obesitas). Schattingen zijn dat ruim 50 procent van de paarden en pony’s een (veel) te ruime conditie heeft en dit is niet zonder risico. Bekende gevolgen van overgewicht zijn insulineresistentie en hoefbevangenheid, verminderde prestaties, problemen met de afgifte van warmte, verminderde vruchtbaarheid en goedaardige vettumoren in de buik (waardoor ook risico op ernstige koliek). Voor de gezondheid van een paard is het beter dat het niet te dik is. Het risico op het ontstaan van dit soort complicaties/problemen wordt dan sterk verminderd.

Wat houdt het project in?

Tijdens het gezamenlijke project wordt een groot aantal paarden een half jaar gevolgd. Deze groep bestaat uit zowel paarden met een normale conditie, als paarden met overgewicht. Daarbij is voor de paarden waarbij sprake is van overgewicht een soort ‘Weight watchers’-programma ontwikkeld: ze krijgen een speciale voeding met aangepast voedermanagement en uiteraard huiswerk ten aanzien van de activiteit en beweging. Ook worden ze tijdens de proef gemonitord op gewichtsontwikkeling en diverse belangrijke bloedparameters, die een indicatie kunnen geven of een paard risico loopt op problemen door zijn of haar overgewicht. Om de activiteit en beweging van de paarden objectief te monitoren, zal gebruik worden gemaakt van een speciaal voor paarden ontwikkelde bewegingssensor: de Equestic®-SaddleClip.

Paarden gezocht
GD en Pavo zoeken zowel paarden met een normale conditie, als paarden met overgewicht met daarbij een eigenaar die gemotiveerd is zijn/haar paard te laten volgen en in geval van overgewicht te managen volgens adviezen vanuit het project. Geïnteresseerden voor deelname kunnen zich melden via de site van Pavo. Vervolgens wordt op basis van een aantal selectiecriteria gekeken of het dier inderdaad geschikt is voor deelname aan deze proef.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:51

Klonk best interessant, totdat... "ze krijgen een speciale voeding". Tja.
Dat zal wel niet zo'n neutraal, onafhankelijk advies worden als dit van Pavo uitgaat :=

Best jammer, het had me wel interessant geleken om mee te doen, maar ik ben 'dik' tevreden met de balancer die ik mijn pony nu voer. Ik ben wel benieuwd wat hier uitkomt :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:54

Runa schreef:
Klonk best interessant, totdat... "ze krijgen een speciale voeding". Tja.
Dat zal wel niet zo'n neutraal, onafhankelijk advies worden als dit van Pavo uitgaat :=

Best jammer, het had me wel interessant geleken om mee te doen, maar ik ben 'dik' tevreden met de balancer die ik mijn pony nu voer. Ik ben wel benieuwd wat hier uitkomt :)


Precies zelfde gedachte. Mag ik zeker over op pavo voer

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:00

Ik dacht leuk. Maar mijn sportpony's, die toevallig shetten zijn, mogen niet mee doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:06

Nessa schreef:
Runa schreef:
Klonk best interessant, totdat... "ze krijgen een speciale voeding". Tja.
Dat zal wel niet zo'n neutraal, onafhankelijk advies worden als dit van Pavo uitgaat :=

Best jammer, het had me wel interessant geleken om mee te doen, maar ik ben 'dik' tevreden met de balancer die ik mijn pony nu voer. Ik ben wel benieuwd wat hier uitkomt :)


Precies zelfde gedachte. Mag ik zeker over op pavo voer


Is dat inderdaad het geval? Want dan ga ik inderdaad niet inschrijven.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:12

Geen idee. Ik heb mij ingeschreven.
Als het over advies mij niet bevalt haak ik gewoon af

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:25

Ik vond het interessant, tot ik Pavo zag :') Mijn paarden (geen enkele van hen) heeft het ooit goed gedaan op Pavo.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:27

Dennis schreef:
Ik dacht leuk. Maar mijn sportpony's, die toevallig shetten zijn, mogen niet mee doen.


Wat een belachelijk iets zeg. Ik voer nu toch ook al topsport van pavo, dus Shetlanders kunnen wel degelijk iets met hun voer hoor. :+

Alex en Jorie <3


Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:56

eilleen333 schreef:
Is dat inderdaad het geval? Want dan ga ik inderdaad niet inschrijven.

Het lijkt me sterk dat Pavo voer van andere merken zal aanraden, helaas.

Wel jammer, ook voor de integriteit van het onderzoek. Naast dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt met niet-pavo-paarden, is er namelijk ook geen controlegroep zover ik begrijp uit dit artikel. Dan heb je dus uiteindelijk een onderzoek wat alleen nuttig is als je pavo voert of wilt voeren... Is wel goed voor de verkoop, dat wel :)

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:57

Ik heb me ook opgegeven ! Mijn moeder is bezig met de opleiding voedingsdeskundige dus dit leek ons leuk om van te leren !

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:06

Maar je krijgt dus een voeradvies opgedragen; geldt dat dan ook voor de paarden die wel goed op gewicht zijn? Waarom zou je een voor jou(w paard) werkende 'formule' veranderen? Idem voor training, overigens. Van de vier op onze locatie mogen er twee niet mee doen; de ene is te oud en hb geweest (en eerder te mager), de ander is Shetlander. Net als bij Dennis is die Shet niet zomaar weideornament; ze loopt zo 20-30 km voor de sulky.

Oy with the poodles, already

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:24

Ik wilde me ook opgeven, maar stootte ook tegen het punt 'voeradvies' aan. Ik wil m'n paard niet van het voer afhalen waar ze het goed op doet. Plus dat ik al 1,5 maand bezig ben met afvallen.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:47

Over het algemeen krijgen paarden gewoon het verkeerde voer zoals (voordroog) kuil, engels raaigras in de zomer , veel op stal in de winter en te weinig (vrije) beweging.
Er is geen stimulans om vrij te bewegen en eten te zoeken naast het rijden. Paarden staan maar een beetje stil op hun paddockje.

Daar gaat het mis, niet zo zeer of ik pavo of havens ga voeren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:55

Wat vreemd dat shetlanders zijn uitgesloten :o?
Mijn paarden doen het overigens prima op Pavo + Subli :+ maar gewoon een advies overnemen zou ik nooit doen. Heb trouwens bij beide merken (ook andere) wel eens voeradvies gevraagd maar krijg altijd veel te veel krachtvoer in het advies naar mijn zin, hoe zou dat toch komen :P

Overigens wel prima initiatief om aandacht te besteden aan overgewicht bij paarden want man man man wat zie je toch regelmatig dikke paarden :oo

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:00

VanHuisUit schreef:
Wat vreemd dat shetlanders zijn uitgesloten :o?
Mijn paarden doen het overigens prima op Pavo + Subli :+ maar gewoon een advies overnemen zou ik nooit doen. Heb trouwens bij beide merken (ook andere) wel eens voeradvies gevraagd maar krijg altijd veel te veel krachtvoer in het advies naar mijn zin, hoe zou dat toch komen :P

Overigens wel prima initiatief om aandacht te besteden aan overgewicht bij paarden want man man man wat zie je toch regelmatig dikke paarden :oo

Dat lijkt me toch ook voornamelijk het idee. Ik denk dat dit evengoed een uitkomst is voor paarden met overgewicht van wie de eigenaren echt moeite hebben om dit weer goed te krijgen. En ik vermoed dat de Pavo gratis zal zijn voor de deelnemers ;) Dat kan toch het proberen wel waard zijn

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:26

Fennadev schreef:
Dennis schreef:
Ik dacht leuk. Maar mijn sportpony's, die toevallig shetten zijn, mogen niet mee doen.


Wat een belachelijk iets zeg. Ik voer nu toch ook al topsport van pavo, dus Shetlanders kunnen wel degelijk iets met hun voer hoor. :+


Ik vraag me af waarom Shetlanders geëxcludeerd worden. Zijn echt niet minder paard dan andere rassen.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:48

En Shetlanders hebben ook nog eens een redelijk hoge kans om IR te ontwikkelen, omdat ze meestal als weide versiering gebruikt worden met alle gevolgen van dien.

Alex en Jorie <3

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:23

En gedurende de test mogen ze nog wel op het gras? Die van mij zijn dik, en krijgen niets anders dan gras.. Zie niet hoe ze dunner worden als ik ze brokken bij ga voeren :D

Of aangepast voer bij groeps huisvesting?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:44

Mariska_28 schreef:
En gedurende de test mogen ze nog wel op het gras? Die van mij zijn dik, en krijgen niets anders dan gras.. Zie niet hoe ze dunner worden als ik ze brokken bij ga voeren :D

Of aangepast voer bij groeps huisvesting?


Grote kans dat je ze dan van het gras af moet halen en hun voer moet gaan geven.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:53

Ik heb mijn ronde tonnetje opgegeven, ben erg benieuwd of ze er een slankere pony van kunnen maken!
Als hun dat kunnen nou dat zou ik echt knap vinden. In de winter is ze juist slanker dan in de zomer, in een aangepaste haast kale weide is ze nog te dik geworden. Dus ik wacht het gewoon af of ze met hun rantsoen het beter zou doen! Ook daar zou ik van kunnen leren weet je en dan een gezondere pony op de koop toe! Prima toch! *\o/*

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:20

Mariska_28 schreef:
En gedurende de test mogen ze nog wel op het gras? Die van mij zijn dik, en krijgen niets anders dan gras.. Zie niet hoe ze dunner worden als ik ze brokken bij ga voeren :D

Of aangepast voer bij groeps huisvesting?


Hier precies hetzelfde! Ik ga het formulier wel invullen, benieuwd wat ze zeggen.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:30

Je krijgt hier wel erg veel voor terug, 2 bloedtesten, een half jaar gratis voer, etc.
Mijn paard is eerder slank als dik, maar ik heb het toch even geprobeerd.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

fjordwijk
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:45

Ik was ook benieuwd. Wij hebben er 2 die beiden zeer gezond zijn . Een schwarzwalder en een fjord. Ik heb ze opgegeven.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:55

Goh, volgens mij gaat ook bij paarden elk pondje door het mondje dus als je een slanker paard wil heb je twee opties:
1) minder voeropname (daar zit een ondergrens aan)
2) meer meters maken.

Voor 90% van de paarden is het onvoldoende uitvoeren van die laatste factor het probleem.
Daar heb ik Pavo niet voor nodig.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:07

Ik heb wel interesse maar als ze niet meer op het gras mogen staan ga ik mij niet inschrijven. Ik heb hierover gemaild dus ben benieuwd naar hun antwoord. :)

Second to the right, and straight on till morning


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, c_alsemgeest, Kirsha, noukso, Toffeltje, xLiez en 62 bezoekers