[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:37

Hoi! Ik kom even binnen vallen, ik zit er aan te denken om van Bucas de Freedom Turnout light te bestellen, inclusief hals, maar kan deze hals er eventueel ook af? Ik kan er nergens iets over vinden namelijk.

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:43

Vraagje!

Ik ga mijn shetlandpony maandag scheren.
Wat zou ik doen? Gelijk 200 op doen? Ze is een koukleumpje..

Ik zat ook te denken aan 100 + hals..wat vinden jullie?

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:45

lindamusters schreef:
Hoi! Ik kom even binnen vallen, ik zit er aan te denken om van Bucas de Freedom Turnout light te bestellen, inclusief hals, maar kan deze hals er eventueel ook af? Ik kan er nergens iets over vinden namelijk.

Freedom serie is verkrijgbaar is in:
Geen hals,halve hals of vaste hals
En in 0,150 en 300gram

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:45

Woeiii, wat een weer! Ik vind 't wel lekker :D Paardjes hadden wel een paar hoosbuien gehad maar in de zon en met de wind zijn ze ook zo weer drooggeföhnd, en de dekens ook. Dus de droge dekens die ik vanmorgen bij me had gaan er nu vanavond maar op. Heb ze allebei onder 0 grams staan, dikker vind ik te warm als de zon schijnt. Vanavond mijn merrie iets dikkere deken op en mijn ruin de Weatherbeeta want die is beter waterdicht.

Vraagje. Mijn merrie leek vorig jaar niet goed te kunnen wennen aan de Rhino losse hals. Toch wil ik wel dat ze een deken met hals heeft, onder andere omdat ze een manenboog heeft en dus weinig aan haar manen heeft bij regen. Nou heeft ze nog een nieuwe deken nodig en ik zit vreselijk in dubio of ik een gewone hals of een vaste hals zal bestellen voor haar. Die deken zou dan van lichter materiaal zijn, en daardoor misschien anders aanvoelen? Reageren jullie paarden verschillend op verschillende halzen?

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:52

JenniferU schreef:
lindamusters schreef:
Hoi! Ik kom even binnen vallen, ik zit er aan te denken om van Bucas de Freedom Turnout light te bestellen, inclusief hals, maar kan deze hals er eventueel ook af? Ik kan er nergens iets over vinden namelijk.

Freedom serie is verkrijgbaar is in:
Geen hals,halve hals of vaste hals
En in 0,150 en 300gram

Welke bucas regendeken heeft wel een afneembare hals?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:00

Alles met die klittenbanden. Dus irish, smartex, power. Select ook, maar die moet je lekker in de winkel laten liggen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:02

Ik vind die met klittenband ook verschrikkelijk.
Als het goed Ligt, ligt het goed en is klittenband niet nodig.
Mijn dominick ligt perfect. Geen klittenband en trekt niet naar achteren.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:06

Nooit geweten dat klittenband om de hals aan te bevestigen naar achter schuiven zou moeten voorkomen. :+

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:08

Oh wacht. Lees het verkeerd :+
Ik gebruik geen hals. Dus denk gelijk aan klittenband bij de borst

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:06

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Paard staat 24/7 buiten en weigert in de schuilstal te staan behalve voor zn eten, dus ik wil hem met het weer nu denk ik wel onder een 0 grams gaan zetten. Maar dan, hele winter onder 0 grams wil ik ook niet, omdat ik toch wedstrijd gerichter ga trainen deze winter (en wedstrijden ga rijden) en niet wil dat hij teveel vacht aan maakt. Scheren twijfel ik nog over, omdat ik nog niet weet of ik hem deze winter snachts op stal zet of 24/7 buiten houdt.. En dan nog het dilemma, als hij op stal gaat moet hij binnen een dunnere deken op dan buiten, en stalhouder wil niet wisselen en ik heb er de tijd niet voor om dat twee keer per dag te doen..

Dus vragenlijstje, is 24/7 buiten en scheren een optie, of ben ik dan straks 500 euro armer door alle verschillende dekens?
ik ben een student die dit soort dingen zelf moet betalen dus een groot budget is er niet

En welke dekens zijn voordelig maar wel heel fijn in gebruik? Ik wilde voor bucas gaan met korting, maar als ik toch 3 verschillende dekens moet die niet lang gebruikt worden is het ook niet de moeite vind ik persoonlijk want dan ben ik alsnog heel erg veel geld kwijt..

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:26

Als je paard niet in de schuilstal 'wilt' staan, is dat niet omdat hij vervelend wil zijn o.i.d. Blijkbaar vindt hij het buiten veel fijner dan op stal. Persoonlijk zou ik hem buiten houden en dan alleen de onderhals en uitrijdeken model scheren, iig niet al het haar eraf.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:40

Djeradalover schreef:
Als je paard niet in de schuilstal 'wilt' staan, is dat niet omdat hij vervelend wil zijn o.i.d. Blijkbaar vindt hij het buiten veel fijner dan op stal. Persoonlijk zou ik hem buiten houden en dan alleen de onderhals en uitrijdeken model scheren, iig niet al het haar eraf.

Hij durft niet meer, er was 2 jaar geleden een plasticje van een stroomdraad "houder" afgetrapt en hij is hier met zijn schouder langs gegaan wat resulteerde in een wond. Hij durft nu wel te eten, maar voelt zich niet comfortabel met erin blijven staan. Je merkt dat hij dan totaal niet ontspannen is. Over eten doet hij niet sneller of meer gespannen dan normaal

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:47

Bij mij gaan ze ook nooit naar binnen, sterker nog; ze staan het liefst op het punt waar het het hardst waait. Ik scheer ze gewoon helemaal en met regen of guur weer krijgen ze een hals op.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:51

Nies_ schreef:
Bij mij gaan ze ook nooit naar binnen, sterker nog; ze staan het liefst op het punt waar het het hardst waait. Ik scheer ze gewoon helemaal en met regen of guur weer krijgen ze een hals op.

En hoe doe jij het dan? In oktober scheren en dan afhankelijk van de temperaturen dekens wisselen? En moet je op een geschoren paard meer grammen leggen dan ik de standaard tabellen staat, wat mij best logisch lijkt

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:39

lindamusters schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Paard staat 24/7 buiten en weigert in de schuilstal te staan behalve voor zn eten, dus ik wil hem met het weer nu denk ik wel onder een 0 grams gaan zetten. Maar dan, hele winter onder 0 grams wil ik ook niet, omdat ik toch wedstrijd gerichter ga trainen deze winter (en wedstrijden ga rijden) en niet wil dat hij teveel vacht aan maakt. Scheren twijfel ik nog over, omdat ik nog niet weet of ik hem deze winter snachts op stal zet of 24/7 buiten houdt.. En dan nog het dilemma, als hij op stal gaat moet hij binnen een dunnere deken op dan buiten, en stalhouder wil niet wisselen en ik heb er de tijd niet voor om dat twee keer per dag te doen..

Dus vragenlijstje, is 24/7 buiten en scheren een optie, of ben ik dan straks 500 euro armer door alle verschillende dekens?
ik ben een student die dit soort dingen zelf moet betalen dus een groot budget is er niet

En welke dekens zijn voordelig maar wel heel fijn in gebruik? Ik wilde voor bucas gaan met korting, maar als ik toch 3 verschillende dekens moet die niet lang gebruikt worden is het ook niet de moeite vind ik persoonlijk want dan ben ik alsnog heel erg veel geld kwijt..


Die van mij staat ook 24/7 buiten en gaat niet in de schuilstal staan. Ik scheer ook. Zo:


Afbeelding

Ik scheer eind oktober / begin november. Vorig jaar had ik tot die tijd een 0 grams op. Na het scheren een 100 grams en bij echte vrieskou 200 grams.

Nu staat ze zonder deken. Na het scheren wil ik haar dikke 0 grams opdoen. De 0 grams van vorig jaar was heel dun. Die ik nu heb is katoen gevoerd. Hopelijk kom ik daarmee uit. Anders alsnog een 100 grams erbij kopen. Maar vooralsnog probeer ik dus na het scheren dikke 0 grams en in de winter 200 grams.

EDIT

Ik heb overigens wel dure dekens
Dominick. En die zijn 150 - 200 euro

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:50

Iemand ervaring met veulendekens?
Mijn veulen van drie maanden blijft helaas hoesten en snotterig (heeft al antibioticakuur gehad en ventipulmin en zaterdag gaan we weer naar de kliniek). Met dit natte weer ben ik bang dat ze echt kou vat, vandaar dat ik gisteren toch een waterdicht veulendekentje heb besteld, zodat ze iig wel even haar benen kan strekken met het slechte weer zonder doorweekt te worden.

Kan ik de deken enkel buiten opleggen met het slechte weer? Of betekent het wel dat ze de rest van de winter onder een dekentje moet blijven? Ik heb overigens het veulendeken van amigo besteld (dat is een 200 gram). Uiteraard zal ik deze vraag ook zaterdag stellen in de kliniek, maar wellicht heeft een van jullie hier al ervaring mee?

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:21

Mijn veulen kwam destijds kilo's te kort terug van de opfok (5 weken).
Hij had zijn staartwortel erop liggen (quarter), ik heb hem toen in november gelijk onder een dek gezet. Hij moest groeien ipv zijn eten stoppen in het verwarmen van zijn lijf. Ik heb hem toen de hele winter een dek op gehouden en in het voorjaar er weer af, net zoals bij mijn oude paard.
Vanaf die keer krijgt hij ieder jaar een deken op, net zoals mijn andere paard.
Beide hebben nu een 50 grams op en zijn overdag buiten en in de nacht op stal.
De een heeft een Bucas de ander een Amigo ik ben tevreden over beide.

Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:35

Ik heb ook een vraagje...

Ik heb een kwpn paard van 20 jaar, welke geen dikke vacht heeft nu. Wanneer het veel regent betrap ik hem er wel eens op dat hij heel erg rilt, dus echt koud van de regen ga ik vanuit. Wat raden jullie aan qua voering? Vooral voor de nachten nu... het voelt toch wel fris nu steeds.

Edit; ik heb nu 2 winterdekens van 300 gram liggen als het goed is. Wil er dus nog wat bijbestellen als dat moet; maar niet ik dan ingevoerd doen of 100 gram bijvoorbeeld?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 05:51

Die van mij (beide met dunne vacht) staan nu onder 100 gram. Een van de twee had ik tot gisterochtend onder ongevoerd staan, maar dat was voor hem te koud. Ik zou dus kiezen voor 100 gram nu, al vind ik het wel heel handig om een ongevoerde deken op voorraad te hebben liggen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 06:01

Van 100 naar 300 vind ik wel een grote stap. Ik zou dan 150 als tussenstap doen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 06:48

Ik ga meestal gewoon met 100 omhoog, van 100 naar 200 naar 300.
Hier staan ze nu onder de ongevoerde Rambo's, die zijn behoorlijk dik voor ongevoerde dekens door het stevige materiaal.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 06:54

Ik ook, en ik ook.

Oftewel: ik werk ook met stappen van 100, en de merrie heb ik nu onder de dikke ongevoerd (Rhino). Ruin was nog warm onder z'n Bravootje. Hij heeft dan ook geen vacht. Maar een VÁCHT.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-09-17 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:01

[***] schreef:
Ik heb ook een vraagje...

Ik heb een kwpn paard van 20 jaar, welke geen dikke vacht heeft nu. Wanneer het veel regent betrap ik hem er wel eens op dat hij heel erg rilt, dus echt koud van de regen ga ik vanuit. Wat raden jullie aan qua voering? Vooral voor de nachten nu... het voelt toch wel fris nu steeds.

Edit; ik heb nu 2 winterdekens van 300 gram liggen als het goed is. Wil er dus nog wat bijbestellen als dat moet; maar niet ik dan ingevoerd doen of 100 gram bijvoorbeeld?


Ik zou een 50/100 gram bestellen.
Ongevoerd, daarbij kunnen ze de haren niet meer opzetten dus als je nu al aangeeft dat ie het koud heeft, dan ondervang je met 0 gram alleen de regen in mijn ogen.

Overigens heb ik ook ongevoerde dekens, maar ik merk dat ik sneller de ademende 50 grams dekens op doe. Daarna ook in stappen van 100 gram.

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:51

Met het oog op de winter:
Iemand ervaring met deze deken?
Bucas Irish Leg Warmer Riding Rug

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:06

Verbaasd mij dat er nu al zoveel onder 100 gram staan, hebben jullie paarden het echt koud?

Mijn oudje staat al een tijdje onder de 0 grams, mijn jonkie sinds begin deze week ook.