Zadel schuift naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 18:49

Hey

Wij hebben een a pony van 1.10 m. Hij heeft een wintec zadel 15 inch. Volgens de zadelmaker ligt dit goed. Maar met rijden schuift het steeds naar voren. Nu moeten we steeds het zadel verleggen. Een staart riem helpt maar daar ben ik geen voorstander van. De zadelmaker zegt dat ik er een anti slip matje moet onder leggen. Er is al een bredere boom ingestoken.
De pony is op moment wel te dik maar zelfs in de winter als de pony op goed gewicht staat schuift het naar voren. Wel iets minder dan in de zomer.

Ligt dit zadel goed? ( heb er zo mijn twijfels over) En zou een banaansingel hierbij helpen.

De pony heeft niet heel veel schoft

Sorry voor de niet zo mooie fotos. Pony kwam van de wei en was lekker vuil.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:51

Ik denk dat de boom alsnog te smal is. Moeten de steigbeugelriemen niet evenwijdig met de wrongen lopen?

Verder vind ik de kussens hoog maar weet niet of dat ermee te maken heeft.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:59

Het zadeltje is veel te lang voor de pony, hij ligt hier op de foto al te ver naar voren.
Als je hem op de goede plek legt eindigen de kussens bijna op de kont.
Ik zou een kleiner zadel zoeken met een bredere boom. Thorowgood heeft zadels met een betere pasvorm voor ronde pony's maar ik weet niet of ze die in een kleinere inchmaat hebben.

Is trouwens geen garantie dat het naar voren schuiven ermee opgelost is want de pony heeft gewoon een lastige bouw, rond met smalle schouders. Maar dit zadel gaat sowieso niet passen vrees ik..

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:02

Misschien eerder een pinokkio zadeltje op leggen?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:03

Dit is vorig jaar na de winter dan was hij magerder en ligt het zadel op zich goed denk ik maar het schuift na een drafje of galop naar voren.


Afbeelding

En dit is deze zomer

Afbeelding

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:10

Nu zit er een bredere boom in. De zadelmaker had er nog een bredere in gestoken maar dan wipte het zadel vanachter heel de tijd omhoog.

Pinokio zadel is dan denk weer te klein voor de ruiter. Nu ligt er een 15 inch veelzijdigheids zadel op.
Wordt er stilaan moedeloos van.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:13

Dit zadel is idd veels te lang, hij hoort een stuk verder naar achteren te liggen en dan ligt ie idd op de kont. Dus nee, dit zadel past niet

pinokkio te klein voor de ruiter? Of de ruiter te groot voor een passend zadeltje voor deze pony?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:14

Dus de zadelmaker heeft mij dan een te groot zadel verkocht pfff

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:14

Het zadel ligt op beide foto's hierboven te ver naar voren.
Ik ben zelf ook uitgekomen bij Thorowgood, een wintec kregen we ook niet passend op onze ronde pony met weinig schoft.

Succes ermee het blijft altijd lastig!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:16

Het probleem is je legt het zadel goed en vanaf je aansingelt trekt het naar voor

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:17

Hij is naar mijn idee echt te lang, ligt op alle foto's al te ver naar voren. Het meisje op de bovenste foto kan makkelijk een maatje kleiner hebben.

Maar als je echt deze erop wil, zou je aan de zadelmaker kunnen vragen of hij een extra singelstoot erin kan maken, eentje helemaal vooraan, als dat mogelijk is. Ik heb ooit bij een dressuurzadel de voorste singelstoot zo aan laten passen (Onder de kniewrong door geloof ik) dat hij meer aan de voorkant zat, niet ideaal maar het probleem was er wel mee verholpen.

Kijk hier even naar de singelstoten van het ponyzadel van thorowgood, die hebben ze een stuk verder naar voren geplaatst in vergelijking met het wintec zadeltje. Dat helpt al veel.

http://www.dragonflysaddlery.co.uk/hors ... 15-P2245/#
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 12-09-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:19

Het hoeft niet perse dit zadel te zijn. We hebben dit speciaal gekocht voor de pony en is gepast geweest door een zadelmaker. Dus dacht ik dat het in orde was. Maar we worden er gek van dat het naar voren schuift.
Ik wil gerust overwegen om een ander te kopen.
En zou boomloos een oplossing zijn?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:21

De singelplek ligt bij deze pony vooraan, tel daarbij de dikke buik op en dan is het niet raar dat het de zadels naar voren trekt.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:38

De pony is te rond op de schoft en heeft een buik en dat maakt dat het zadel naar voren glijdt.

Kijk maar naar de onderkant van zijn buik, buik is dik en net achter de voorbenen hoger dus singel gaat gewoon naar een smallere stuk toe net achter de ellebogen bij de voorbenen.

Een bekend probleem.......

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:45

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn wintec. Zadel aangepast en toen was het minder. Mijn pony heeft zijn singelplek ook ver naar voren zitten. Sinds kort heb ik een tekna singel, anatomisch gevorm, en heb ik nergens meer last van! Deze heb ik:

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:46

Zadel ligt idd te ver naar voren. Is ook te zien aan het zadeldoek.

Verder denk ik dat je ruitertje best nog een maatje kleiner mag hoor. Al vind ik haar wel al wat te groot worden voor de pony. (Voeten komen al onder de buik uit en staan zelfs niet in dressuurhouding dus nog niet voluit omlaag, dan komen ze waarschijnlijk ergens aan de "knietjes" van de pony)

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:05

Ruiter is 1.39 m en weegt 25 kg. Ik denk dat die ene foto verkeerd beeld geeft. Ik stond toen hoger. Ik hoop dat ze er nog een jaartje mee kan rijden en dan komt er een andere pony. En de andere dochter van zeven rijd er ook nog mee



Afbeelding


Afbeelding

Dit is deze vakantie getrokken

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:22

Maar zou ik dit zadel kunnen latek aanpassen en met een banansingel werken of is het gewoon te groot en moet het een nieuw zadel worden?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:17

Ik denk dat verder aanpassen niet gaat lukken. Het zadel is en blijft te lang. Een banaansingel is bij dit type bouw wel echt een uitkomst. Anatomisch kan ook, maar banaan kan een groter verschil overbruggen dan de een anatomische singel. Dat is echt een kwestie van uitproberen. Boomloos kan een uitkomst zijn, maar er zullen ook vast nog andere mogelijkheden zijn.

Ik heb nog wat neopreen banaansingels in de verkoop, ik geloof 55 cm. Mocht je interesse hebben kun je me even pb-en.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:47

Als het zadel te groot is denk dat het ook geen zin heeft om een andere singel te kopen. Anders had ik er graag eentje van u overgenomen. Maar als het zadel te lang is zal ik vrees ik een ander zadel moeten kopen. Pfff . Dan zal ik een goede zadelmaker moeten laten komen. Baal wel even dat in dan een zadel via een zadelmaker heb gekocht en uiteindelijk blijkt dat het niet past. Grrr

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:05

llora schreef:
Het probleem is je legt het zadel goed en vanaf je aansingelt trekt het naar voor

Dat klopt en is ook logisch. Leg het zadel eens op de goede plek en laat dan de singel naar beneden hangen. Stel dat je die singel vast zou maken waar hij op dat moment hangt, zit de singel dan in de singelgroeve of daar een flink stuk achter? Ik gok zomaar het laatste.

Naar mijn mening ga je dit zadel niet passend krijgen op deze pony, ook niet met een andere singel. De afstand die je tussen singelgroeve en de plek waar de singel hangt als het zadel op de goede plek ligt is simpelweg te groot. Voor deze pony kun je het beste op zoek naar een zadel met een ingebouwde voorsingel. In combinatie met een anatomische / banaansingel kun je dan een heel eind komen.
Mijn merrie heeft een soortgelijke bouw en heeft in haar manegejaren (6, van haar 3e tot haar 9e) met een zadel rondgelopen wat ongeveer op dezelfde manier lag. Ze bokte, staakte en kon geen fatsoenlijke middendraf lopen (voorbenen in galop, achterbenen in draf) als ze een zadel op had. Zadel eraf en pony kon ineens normaal lopen. Inmiddels is ze 22 en heeft ze artrose in de schoft; die 6 jaar hebben er toch best ingehakt. Nadat ik haar kocht op haar 9e heeft ze alles bij elkaar nog 3 keer 30 minuten een zadel opgehad, dus daar kan het niet van komen...

edit: het zadel is, zoals anderen al aangeven, ook nog te lang... (zeker als je het op de goede plek legt). Ik vraag me af of je op een pony'tje met zo weinig plek voor een zadel wel een zadel moet willen leggen. Deze zou ik eerder voor de kar zetten, of af en toe kinderen op laten rijden op een barebackpadje.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:11

Hilary schreef:
llora schreef:
Het probleem is je legt het zadel goed en vanaf je aansingelt trekt het naar voor

Dat klopt en is ook logisch. Leg het zadel eens op de goede plek en laat dan de singel naar beneden hangen. Stel dat je die singel vast zou maken waar hij op dat moment hangt, zit de singel dan in de singelgroeve of daar een flink stuk achter? Ik gok zomaar het laatste.

Naar mijn mening ga je dit zadel niet passend krijgen op deze pony, ook niet met een andere singel. De afstand die je tussen singelgroeve en de plek waar de singel hangt als het zadel op de goede plek ligt is simpelweg te groot. Voor deze pony kun je het beste op zoek naar een zadel met een ingebouwde voorsingel. In combinatie met een anatomische / banaansingel kun je dan een heel eind komen.
Mijn merrie heeft een soortgelijke bouw en heeft in haar manegejaren (6, van haar 3e tot haar 9e) met een zadel rondgelopen wat ongeveer op dezelfde manier lag. Ze bokte, staakte en kon geen fatsoenlijke middendraf lopen (voorbenen in galop, achterbenen in draf) als ze een zadel op had. Zadel eraf en pony kon ineens normaal lopen. Inmiddels is ze 22 en heeft ze artrose in de schoft; die 6 jaar hebben er toch best ingehakt. Nadat ik haar kocht op haar 9e heeft ze alles bij elkaar nog 3 keer 30 minuten een zadel opgehad, dus daar kan het niet van komen...

edit: het zadel is, zoals anderen al aangeven, ook nog te lang... (zeker als je het op de goede plek legt). Ik vraag me af of je op een pony'tje met zo weinig plek voor een zadel wel een zadel moet willen leggen. Deze zou ik eerder voor de kar zetten, of af en toe kinderen op laten rijden op een barebackpadje.



Tja ik heb de pony gekocht als rijpony. Hij is 1.10. In principe moet dat wel lukken om er een zadel op te leggen. Denk dat er toch kleinere ponys rondlopen met kortere rug die ook een zadel op hebben.

Nu je zegt een zadel met ingebouwde voorsingel. Ik weet dat die bestaan maar ook voor zo kleine ponys?

Ik heb is gekeken een wintec14 inch is maar twee cm kleiner.
Veel keuze is er niet denk ik. Ok ga nog eens bij boomloos kijken

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:17

Met die dikke buik zullen er weinig zadels zijn die blijven liggen. Een zadelmaker kan de singelstoten veranderen zal misschien niet met ieder zadel kunnen. Maar ik denk dat het voor nu de beste optie is.
Maar dan zou ik inderdaad wel eerst zorgen voor een zadel dat in ieder geval goed ligt zonde om geld in een zadel te steken wat toch niet passend te krijgen is.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:22

Ik ga is rondhoren voor een goede zadelmaker en is horen wat ik kan doen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:25

Hier was het zadel net nagekeken door een zadelmaker. Volgens de zadelmaker lag het toen goed. Toen was hij wel magerder.

Dus dan lag het eigenlijk hier ook niet goed.

Afbeelding