Tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 15:39

Hallo ik heb een vraagje,sinds ik in de wat hogere klasses rij (Z) heeft mijn merrie er een handjevol van om haar tong over het bit te gooien..Ik heb al wat geprobeerd waaronder een myler bit, jammergenoeg was ze hier geen fan van.. Ik snap dat het niet zomaar opgelost is door een ander bit, ik rij haar nu met een tonglepel waardoor ze haar tong niet over het bit kan doen maar dat voelt niet juist..Heeft een van jullie een idee hoe ik dit rijtechnisch op kan lossen, of bestaat er een wonderbit :P

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:41

Terug naar de basis. Ergens loopt het daar spaak dat ze nu zo moet laten merken dat het niet goed gaat.
Wil je hem teveel bovenin met je handen misschien? Ipv dat het uit een sterke achterhand komt.

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 15:49

bruintje123 schreef:
Terug naar de basis. Ergens loopt het daar spaak dat ze nu zo moet laten merken dat het niet goed gaat.
Wil je hem teveel bovenin met je handen misschien? Ipv dat het uit een sterke achterhand komt.


Zou zomaar eens kunnen,we zijn sinds die tijd iid erg bezig met de hoofdhals houding en de achterhand er onder krijgen.. aparte is dat ze het ook doet als ik haar longeer of lang en laag rij.. misschien op die manier begonnen en nu een gewoonte geworden

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:56

Kan heel snel een gewoonte worden! Mijn merrie gooide vanaf het begin haar tong over het bit. En toen reed ik haar nog niet eens, enkel aan de hand stappen om er aan te wennen. Ik heb verschillende bitten geprobeerd en ze deed het bij allemaal. Ik heb toen om de gewoonte te doorbreken ook een tonglepelbit gebruikt maar daar nooit mee gereden. Enkel bit in doen en op de wei zetten. Na een 2 maanden heb ik weer de dubbelgebroken knevel erin gedaan en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen en houdt ze hem er netjes onder. Probeer het voor te zijn dat het een gewoonte wordt want iets afleren is moeilijker dan aanleren!! Is je zadel nagekeken? Doet ze het alleen bij contact of ook al voordat je opgestapt bent?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:59


ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:03

Captain schreef:
Kan heel snel een gewoonte worden! Mijn merrie gooide vanaf het begin haar tong over het bit. En toen reed ik haar nog niet eens, enkel aan de hand stappen om er aan te wennen. Ik heb verschillende bitten geprobeerd en ze deed het bij allemaal. Ik heb toen om de gewoonte te doorbreken ook een tonglepelbit gebruikt maar daar nooit mee gereden. Enkel bit in doen en op de wei zetten. Na een 2 maanden heb ik weer de dubbelgebroken knevel erin gedaan en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen en houdt ze hem er netjes onder. Probeer het voor te zijn dat het een gewoonte wordt want iets afleren is moeilijker dan aanleren!! Is je zadel nagekeken? Doet ze het alleen bij contact of ook al voordat je opgestapt bent?


Zadel is nagekeken.. En soms doet ze het idd al voor dat ik er überhaupt op zit. Misschien een toch even een tijdje volhouden met de tonglepel dus..

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:04

Ik zou er alleen niet mee rijden. :o Lijkt me voor een paard echt niet prettig..

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:08

janouk schreef:
Ik zou zelf een cranio sacraal therapeut het tongbeen los laten maken. Mijn ervaring is dat vaak het tongbeen door alle krachten scheef staat en als dat weer los is, zijn de tongproblemen vaak minder of weg.

http://www.paardvisie.nl/2016/01/ruth-b ... -tongbeen/


Intressant stuk, zeker iets om te overwegen :j

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:10

Captain schreef:
Kan heel snel een gewoonte worden! Mijn merrie gooide vanaf het begin haar tong over het bit. En toen reed ik haar nog niet eens, enkel aan de hand stappen om er aan te wennen. Ik heb verschillende bitten geprobeerd en ze deed het bij allemaal. Ik heb toen om de gewoonte te doorbreken ook een tonglepelbit gebruikt maar daar nooit mee gereden. Enkel bit in doen en op de wei zetten. Na een 2 maanden heb ik weer de dubbelgebroken knevel erin gedaan en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen en houdt ze hem er netjes onder. Probeer het voor te zijn dat het een gewoonte wordt want iets afleren is moeilijker dan aanleren!! Is je zadel nagekeken? Doet ze het alleen bij contact of ook al voordat je opgestapt bent?


Ik weet niet of ik het goed begrijp maar heb je het paard met een bit in de wei gezet ?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:13

ChrisP1999 schreef:
Captain schreef:
Kan heel snel een gewoonte worden! Mijn merrie gooide vanaf het begin haar tong over het bit. En toen reed ik haar nog niet eens, enkel aan de hand stappen om er aan te wennen. Ik heb verschillende bitten geprobeerd en ze deed het bij allemaal. Ik heb toen om de gewoonte te doorbreken ook een tonglepelbit gebruikt maar daar nooit mee gereden. Enkel bit in doen en op de wei zetten. Na een 2 maanden heb ik weer de dubbelgebroken knevel erin gedaan en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen en houdt ze hem er netjes onder. Probeer het voor te zijn dat het een gewoonte wordt want iets afleren is moeilijker dan aanleren!! Is je zadel nagekeken? Doet ze het alleen bij contact of ook al voordat je opgestapt bent?


Ik weet niet of ik het goed begrijp maar heb je het paard met een bit in de wei gezet ?


Ik denk dat ze bedoeld dat ze haar merrie een hoofdstel indeed en zo naar de wei liep.

Wat ik opmerkelijk vindt is dat je paard het "ineens" doet sinds je in de Z loopt? Maar is het dan niet eerder al in trainingen gebeurd (ik neem aan dat je altijd meer traint dan de klasse waarin je start toch?)

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:24

@Gimme_Spurs Idd, in het M2 begon het er mee..

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:30

Is ze wel sterk genoeg in de achterhand dan? Want om daar voldoende kracht te ontwikkelen om correct te dragen kost jaren training.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:37

Het bit een tijdje "omhoog binden" met een touwtje; zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RD6fs540TJ0

een aantal dagen/weken zo rijden en dan zijn ze het vergeten dat ze het ooit deden.

Diervriendelijke en hele efficiënte methode.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:43

ChrisP1999 schreef:
Captain schreef:
Kan heel snel een gewoonte worden! Mijn merrie gooide vanaf het begin haar tong over het bit. En toen reed ik haar nog niet eens, enkel aan de hand stappen om er aan te wennen. Ik heb verschillende bitten geprobeerd en ze deed het bij allemaal. Ik heb toen om de gewoonte te doorbreken ook een tonglepelbit gebruikt maar daar nooit mee gereden. Enkel bit in doen en op de wei zetten. Na een 2 maanden heb ik weer de dubbelgebroken knevel erin gedaan en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen en houdt ze hem er netjes onder. Probeer het voor te zijn dat het een gewoonte wordt want iets afleren is moeilijker dan aanleren!! Is je zadel nagekeken? Doet ze het alleen bij contact of ook al voordat je opgestapt bent?


Ik weet niet of ik het goed begrijp maar heb je het paard met een bit in de wei gezet ?


Jep. Bleef er wel constant bij maar hoofdstel om, bit in en lekker laten grazen! (Kort gras natuurlijk)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:44

miezelke schreef:
Het bit een tijdje "omhoog binden" met een touwtje; zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RD6fs540TJ0

een aantal dagen/weken zo rijden en dan zijn ze het vergeten dat ze het ooit deden.

Diervriendelijke en hele efficiënte methode.


Diervriendelijk? Vind je...? Dit is niks anders dan je er als paardeneigenaar makkelijk van af maken en je heil zoeken in symptoombestrijding. Met een enkelgebroken bit (het paard in het filmpje) is het namelijk helemaal niet zo gek dat het paard dit doet, want veel paarden zijn gewoon absoluut niet gebaat bij dit bit. Sommige misschien wel (ook dieren hebben individuele voorkeuren), maar over het algemeen is een enkelgebroken bit geen eerste keus.

Waarom paard van TS het pas later is gaan doen heeft wellicht niet zozeer met het bit te maken, als wel met oprichting en het gebrek aan kracht daarvoor zoals hierboven al gesuggereerd wordt, of inderdaad toch craniosacraal eens gaan kijken.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:58

Tongproblemen komen in 9 van de 10 gevallen vanuit de rug van het paard.
Omdat je nu werkt aan die hoofd-halshouding kan dat extra belastend zijn voor de rug. Weetje zeker dat je paard zijn rug niet een beetje wegdrukt met die andere houding. Sommige paarden zijn er heel gevoelig voor. Ik heb er zelf wel eens heel lang mee zitten worstelen. Totdat ik een fijne instructeur vond die ons daarin kon begeleiden me liet voelen waar het probleem zat en me leerde het op te lossen.
Ik welke regio zit je?

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:04

Abacab schreef:
Tongproblemen komen in 9 van de 10 gevallen vanuit de rug van het paard.
Omdat je nu werkt aan die hoofd-halshouding kan dat extra belastend zijn voor de rug. Weetje zeker dat je paard zijn rug niet een beetje wegdrukt met die andere houding. Sommige paarden zijn er heel gevoelig voor. Ik heb er zelf wel eens heel lang mee zitten worstelen. Totdat ik een fijne instructeur vond die ons daarin kon begeleiden me liet voelen waar het probleem zat en me leerde het op te lossen.
Ik welke regio zit je?


Over een paar weken komt de fysio weer, met het rijden zijn we ook erg bezig met "over de rug rijden" eigenlijk heeft ze nooit echt last van dr rug gehad..Maar misschien toch te fanatiek geweest met de verzameling de laatste tijd

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:05

Abacab schreef:
Tongproblemen komen in 9 van de 10 gevallen vanuit de rug van het paard.
Omdat je nu werkt aan die hoofd-halshouding kan dat extra belastend zijn voor de rug. Weetje zeker dat je paard zijn rug niet een beetje wegdrukt met die andere houding. Sommige paarden zijn er heel gevoelig voor. Ik heb er zelf wel eens heel lang mee zitten worstelen. Totdat ik een fijne instructeur vond die ons daarin kon begeleiden me liet voelen waar het probleem zat en me leerde het op te lossen.
Ik welke regio zit je?


Zit in regio Friesland, in de buurt van Heerenveen

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:23

Mijn merrie had er een hele tijd geleden ook een handje van. Bleek dat ik onbewust teveel spanning hield in mijn lijf en dus in mijn handen! Plus; strakke neusriem en sperriem en dik bit bracht nog meer spanning! Helemaal opnieuw begonnen met de basis, sperriem weggegooid, echt twee vingers bij de neusriem bij het neusbot, myler level 2 aangeschafd om haar tong ruimte te geven en nu anderhalf jaar later doet zij het niet meer! Het blijkt ook dat zij goed verzamelen en zakken op de achterhand ook erg lastig vindt waardoor zij wat meer gaat rommelen in haar aanleuning, maar dit is nu zeer goed te trainen en te corrigeren.

Kortom; een combinatie van de ruiter en nog te weinig kracht om zichzelf nog goed te dragen in de verzameling.

Tongbit zou ik wegdoen. Dit is alleen maar symptoom bestrijding en is niet bevorderlijk voor het (geestelijke en lichamelijke) welzijn voor het paard! Die probeert je iets te vertellen en de enige manier om het nu te uiten is deze manier wat je nu bijna letterlijk te mond snoert! Ondanks dat mijn omgeving zei het wel te doen, heb ik het niet gedaan omdat ik vind dat dat niet de oplossing is. Ben ik blij dat ik naar mijn eigen gevoel geluisterd heb!
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 12-09-17 17:43, in het totaal 3 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:31

ChrisP1999 schreef:
Captain schreef:
Kan heel snel een gewoonte worden! Mijn merrie gooide vanaf het begin haar tong over het bit. En toen reed ik haar nog niet eens, enkel aan de hand stappen om er aan te wennen. Ik heb verschillende bitten geprobeerd en ze deed het bij allemaal. Ik heb toen om de gewoonte te doorbreken ook een tonglepelbit gebruikt maar daar nooit mee gereden. Enkel bit in doen en op de wei zetten. Na een 2 maanden heb ik weer de dubbelgebroken knevel erin gedaan en nu lijkt het kwartje te zijn gevallen en houdt ze hem er netjes onder. Probeer het voor te zijn dat het een gewoonte wordt want iets afleren is moeilijker dan aanleren!! Is je zadel nagekeken? Doet ze het alleen bij contact of ook al voordat je opgestapt bent?


Zadel is nagekeken.. En soms doet ze het idd al voor dat ik er überhaupt op zit. Misschien een toch even een tijdje volhouden met de tonglepel dus..


Goede tips zijn al gegeven.

Echter haal die tonglepel er aub vanaf; je ontneemt het paard om haar ongemak te uiten. Symptoombestrijding is géén oplossing. :n

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:47

ChrisP1999 schreef:
@Gimme_Spurs Idd, in het M2 begon het er mee..


Misschien kun je terughalen wanneer het precies gebeurde (bij welke oefening?) Dan kan je denk ik ook beter tot een oplossing komen.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:38

Wat veel dieronvriendelijke tips komen er voorbij zeg... haal aub de tonglepel eruit, dat is enkel symptoombestrijding.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:54

miezelke schreef:
Het bit een tijdje "omhoog binden" met een touwtje; zie filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=RD6fs540TJ0

een aantal dagen/weken zo rijden en dan zijn ze het vergeten dat ze het ooit deden.

Diervriendelijke en hele efficiënte methode.



Daar heb je in de mensport een apart verbindingstukje voor los op de neusriem om een riempje doorheen te doen

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:37

Bralindy schreef:
Mijn merrie had er een hele tijd geleden ook een handje van. Bleek dat ik onbewust teveel spanning hield in mijn lijf en dus in mijn handen! Plus; strakke neusriem en sperriem en dik bit bracht nog meer spanning! Helemaal opnieuw begonnen met de basis, sperriem weggegooid, echt twee vingers bij de neusriem bij het neusbot, myler level 2 aangeschafd om haar tong ruimte te geven en nu anderhalf jaar later doet zij het niet meer! Het blijkt ook dat zij goed verzamelen en zakken op de achterhand ook erg lastig vindt waardoor zij wat meer gaat rommelen in haar aanleuning, maar dit is nu zeer goed te trainen en te corrigeren.

Kortom; een combinatie van de ruiter en nog te weinig kracht om zichzelf nog goed te dragen in de verzameling.

Tongbit zou ik wegdoen. Dit is alleen maar symptoom bestrijding en is niet bevorderlijk voor het (geestelijke en lichamelijke) welzijn voor het paard! Die probeert je iets te vertellen en de enige manier om het nu te uiten is deze manier wat je nu bijna letterlijk te mond snoert! Ondanks dat mijn omgeving zei het wel te doen, heb ik het niet gedaan omdat ik vind dat dat niet de oplossing is. Ben ik blij dat ik naar mijn eigen gevoel geluisterd heb!


Bedankt voor je verhaal!
Tonglepel rij ik nu al een weekje niet meer mee, kon het mijn paard niet meer aan doen.. Dan maar haar tong over het bit, mooi op te horen dat jij gewoon op je eigen gevoel af bent gegaan en het gelukt is! Inspireert me :)

ChrisP1999

Berichten: 16
Geregistreerd: 19-10-16
Woonplaats: Tijnje

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:46

Allemaal heel erg bedankt voor jullie berichten!Ben een stuk wijzer geworden. Tonglepel heb ik weggegooid, en ga eerst een afspraak bij de fysiotherapeut maken en dan eventueel nog een bitfitter.. En natuurlijk ga ik het nog eens goed met mijn instructie over hebben over de spanning die ik vasthoud..