Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 14:25

berntsenmulder
Juridisch

Afbeelding
Foto door bokker _l_amanda_l_

Wie is er aansprakelijk als je van een paard valt? Dat hangt van de situatie af. Letselschade-advocaat én paardrijdster Lidewij Calis legt het uit in dit artikel.

Al sinds ik mij kan herinneren zit ik graag op de rug van een paard. Een edel dier dat benen heeft in plaats van poten en een hoofd in plaats van een kop. Elke keer weer genieten. Je denkt niet na over wat er kan gebeuren. Jouw paard is vertrouwd. Jouw paard doet niet gek.

Toch zit een ongeluk in een klein hoekje bij deze grote dieren van soms 600-700 kilo. Op kantoor behandelen wij veel letselzaken met paarden. Het vaststellen van de aansprakelijkheid in deze zaken is meestal niet zo’n probleem. Maar meestal komt er een ‘eigen schuld-verweer’ om de hoek kijken. Hoe werkt dat? Hieronder zes veelvoorkomende situaties op een rij.

1. Val van een manegepaard

Het is weer die dag in de week: je mag naar de manege! De instructeur heeft een indeling gemaakt. Vol goede moed stap jij met je toegewezen paard de bak in. Bij het opstappen gaat het al mis: jij zit nog niet in het zadel of het paard rent weg en jij valt er vanaf. Jij hebt een gebroken been.

Wie is hier nu aansprakelijk voor? De manegehouder of de ruiter zelf? Of is het de instructeur die het paard toewees? Of helemaal niemand?

De wet kent een risicoaansprakelijkheid voor eigenaren van dieren (artikel 6:179 BW). Ook degene die een bedrijf heeft en een dier daarvoor gebruikt is aansprakelijk voor het gedrag van dat dier. Valt een ruiter tijdens de manege-les van een paard, dan is de manegehouder dus als gebruiker en eigenaar van het paard aansprakelijk voor dit ongeval.

De instructeur is niet aansprakelijk. Het Hof Den Bosch heeft hier recent een uitspraak over gedaan (Hof 's-Hertogenbosch, 17-05-2016, nr. 200.162.571, 01): de risicoaansprakelijkheid ligt bij de 'eindgebruiker' (ofwel: de eigenaar van de manege). De manegehouder kan in dit geval dus aansprakelijk worden gesteld voor de val van de manegeruiter.

Hoe zit het nu met het eigen schuld van de ruiter?
In dit soort zaken doet de verzekeraar bijna altijd een beroep op eigen schuld van de ruiter. De ruiter kiest er namelijk zelf voor om op een paard te gaan rijden.

Welk percentage eigen schuld is redelijk? Bij een onervaren ruiter zal minder eigen schuld worden aangenomen dan bij een ervaren ruiter. Van een ervaren ruiter mag je meer verwachten.

  • Heeft de instructeur van tevoren gezegd dat het een heel braaf paard is, dan zal er minder eigen schuld bij de ruiter moeten worden aangenomen. De ruiter had de gedragingen van het paard niet hoeven te verwachten en het risico ligt bij de eigenaar van het paard.
  • Als bekend is dat een paard vervelend gedrag vertoont bij het opstappen, dan moet er iemand zijn om te helpen met het opstappen. Gebeurt dit niet, dan ligt dat risico bij de manegehouder als de ruiter daar niets van wist.
  • Is het paard nieuw op de manege, dan neem je als ruiter een groter risico als je erop stapt.
  • Heeft de manegehouder het nieuwe paard niet eerst zelf leren kennen, dan ligt het risico weer meer bij de manegehouder. De manegehouder wordt geacht een veilige rij-omgeving voor haar ruiters te verzorgen.

Het percentage eigen schuld zal dus afhangen van al dit soort feiten, maar meestal wordt deze vastgesteld op 25%-50% eigen schuld.

2. Val van paard tijdens buitenrit


Je huurt een paard en gaat heerlijk met een groepje over het strand galopperen. Jouw paard schrikt van een blaffende hond en springt opzij. Jij wordt gelanceerd, met je billen in het water. Jij breekt jouw stuitje en wil de schade verhalen op de manegehouder.

Hiervoor kan de manegehouder aansprakelijk gesteld worden. Ook hier speelt de discussie rond de eigen schuld een rol. Het is algemeen bekend dat er meer risico’s kleven aan paardrijden buiten dan in een besloten binnenbak van een manege. Uit de rechtspraak komt naar voren dat op basis hiervan meestal een percentage van 50% aan eigen schuld wordt aangenomen of soms zelfs 75% aan de zijde van de ruiter.

3. Problemen bij paard in trailer laden


Jouw vriendin is al uren bezig om haar paard in de trailer te laden, maar dit lukt niet. Jij kent het paard goed en wil helpen. Jij hebt het paard bijna geladen… en dan trekt het paard zich toch plotseling terug. Door de ruk aan het halstertouw schiet jouw schouder uit de kom.

Ook hier is de eigenaar aansprakelijk, maar ook hier wordt eigen schuld van de helper aangenomen. De helper weet dat het een moeilijk paard is en moet bedacht zijn op de risico’s. In dit soort gevallen wordt vaak 50% eigen schuld aangenomen. Bedenk je dus twee keer voordat je de barmhartige Samaritaan wilt zijn.

4. Val van een te kopen paard

Eindelijk, jouw droom wordt werkelijkheid. Je gaat een eigen paard kopen. Een wekenlange speurtocht op internet heeft geleid tot de vondst van jouw droompaard. Jij gaat erheen en maakt eerst een proefrit op het paard. Jij geeft het paard iets te grote hulpen en het paard schiet er vandoor in galop. Jij raakt je balans kwijt en daar lig je in het zand.

De eigenaar is aansprakelijk. Maar is er hier sprake van eigen schuld van de ruiter? Ook in deze kwestie zal de vaststelling van de eigen schuld sterk afhangen van de omstandigheden.

  • Heeft de eigenaar het paard eerst voorgereden?
  • Heeft de eigenaar gewaarschuwd voor de gevoeligheid van het paard?
  • Waren er omstandigheden waardoor de ruiter bedacht moest zijn op de mogelijke schrikreactie van het paard?
  • Werd er in een buitenbak gereden of in een binnenbak?

Al deze feiten en omstandigheden zullen uiteindelijk tegen elkaar afgewogen moeten worden om tot een percentage van de eigen schuld te komen. In de meeste gevallen eindigt het op een 50%-50% verdeling van de schade.

5. Val van paard tijdens springwedstrijd

Het is weer tijd voor de jaarlijkse springwedstrijd op de manege. Enthousiast als jij bent, schrijf jij je in. Je mag op je favoriete pony meedoen. Vol goede moed begin jij aan de wedstrijd. Je krijgt je pony met gemak over de eerste drie hindernissen, maar bij de vierde hindernis gaat het mis. Je geeft niet de goede hulpen en je pony weigert. Jij vliegt voorover van je pony af, over de hindernis heen en je kneust je ribben.

Dit is een bijzondere situatie in de aansprakelijkheid in de paardensport. In dit soort gevallen wordt in de rechtspraak namelijk aangenomen dat er geen aansprakelijkheid is voor de eigenaar van het paard. De eigen gedragingen van het paard zijn niet de oorzaak van de val, maar de fouten van de ruiter zelf. Jij zult dus zelf jouw schade moeten dragen, 100% eigen schuld.

6. Val van je eigen paard

Tot slot de situatie dat je van jouw eigen paard valt en je letsel oploopt. Je zou denken dat jij dan niemand aansprakelijk kan stellen, omdat jij de eigenaar van het paard bent. Dit is meestal ook zo, maar er zijn uitzonderingen te bedenken. Stel, jij rijdt in de binnenbak en een hond rent de bak in en begint tegen jouw paard te blaffen. Jouw paard schrikt, rent weg en jij valt er vanaf. Jij breekt jouw pols. In zo’n situatie kan jij de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen voor jouw schade.

Tenslotte: de billijkheidscorrectie


Een laatste opmerking: mocht er sprake zijn van zeer ernstig letsel bij de ruiter, dan kan de ruiter een beroep doen op de ‘billijkheidscorrectie’. Dit verlaagt het percentage eigen schuld.

Kortom, blijf genieten van je paard, maar blijf altijd alert! Ook jouw vertrouwde paard kan plots schrikken. Het blijft een dier!

Loop je letsel op, dan kun je jouw schade verhalen op de eigenaar van het paard, maar draag je zelf in de meeste gevallen de helft van de schade.



Dit artikel is geschreven door mr. L.E. Calis, advocaat letselschade.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:29

Ik mis in het lijstje eigenlijk de val van het bijrijdpaard/verzorgpaard. Dat is eigenlijk hetgene waar op Bokt de meeste vragen over gesteld worden.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:34

Interessant artikel +:)+ en inderdaad wat Apple zegt ben ik ook erg benieuwd naar

Jorinda

Berichten: 13459
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:34

Apple schreef:
Ik mis in het lijstje eigenlijk de val van het bijrijdpaard/verzorgpaard. Dat is eigenlijk hetgene waar op Bokt de meeste vragen over gesteld worden.

Dan zou je toch gewoon "manegehouder" aan kunnen passen naar "eigenaar van het paard", als ik onderstaande zin goed interpreteer:

Citaat:
De wet kent een risicoaansprakelijkheid voor eigenaren van dieren (artikel 6:179 BW).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:38

Inderdaad apple.
Of maakt dat niet uit of je eigenaar bedrijfsmatig bent of hobbymatig. Mijn gevoel zegt van wel eigenlijk.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:40

Interessant artikel!
Ik las pas een artikel over een uitspraak van een meisje dat (zonder toestemming!) op haar bijrijdpaard naar buiten was gegaan, eraf was gevallen en blijvende hersenschade had overgehouden aan haar val.

Ouders hebben doorgeprocedeerd totdat eigenaar van het paard aansprakelig werd gesteld voor de volle 100%.
Hoe vaak komt dit nou voor?

Ik heb wel eens overwogen om iemand anders dan mezelf naar buiten te laten gaan met mijn paard, maar door dit soort uitspraken heb ik besloten dat niet te doen.. Of beter nog, een bijrijder te nemen. Als die iets doet wat ik verboden heb en vervolgens houdt zij/hij er schade aan over... Dan zit ik met de gebakken peren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:43

Een manege-eigenaar met klant heeft voor de wet een andere relatie dan een paardeneigenaar met verzorgster. De manege-eigenaar verleent namelijk een dienst in ruil voor geld (je mag op zijn paard rijden als je betaalt) en dat zorgt volgens de wet ook voor meer verantwoordelijkheid voor zijn kant.

Bij verzorgsters/bijrijders ligt dat anders, en die groep valt dan ook nog eens uiteen in mensen die gratis andermans paard rijden en mensen die betalen om andermans paard te mogen rijden. De tweede groep gaat voor de wet namelijk al meer richting de manegehouder die ook geld ontvangt en dus wordt een eigenaar van wie de betalende bijrijder gewond raakt sneller aansprakelijk gesteld dan als een niet betalende verzorger eraf valt.


Lidewij1977
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:59

Dank voor de leuke reacties.
Als je van een bijrijdpaard/verzorgpaard afvalt, dan is ook de eigenaar aansprakelijk ogv de risico aansprakelijkheid voor een dier. Of je betaalt voor het rijden of niet, is niet relevant. Je ziet in de rechtspraak dat ook in deze situaties meestal 50% eigen schuld wordt aangenomen voor de ruiter. Je neemt zelf het risico om op het paard te stappen. Met buitenrijden en springen wordt het eigen schuld percentage vaak nog hoger.

Iets wat niet besproken is in de blog omdat die dan wat omvangrijk werd is de billijkheidscorrectie.
Als iemand heel ernstig letsel oploopt en er is sprake van eigen schuld, dan kan men een beroep doen op de billijkheidscorrectie. In de praktijk betekent dat dit de eigen schuld percentage dan naar beneden wordt bijgesteld, tot nihil in sommige ernstige zaken.
Het is namelijk bij ernstig letsel niet redelijk om te zeggen dat alle schade dan voor rekening van het slachtoffer komt; zeker niet als de eigenaar van het paard (of manegehouder) een WA-verzekering heeft die de schade kan vergoeden.
In die ernstige zaken kan het dus zijn dat er eigen schuld is van de ruiter, maar dat toch 100% van de schade wordt vergoed.

Als iemand met een vraag zit, mag je me ook een pb sturen.
groet, Lidewij

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:03

Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.

Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:04

Interessant om te weten. Ik dacht ook altijd dat de eigenaar eindverantwoordelijk is maar er wordt dus (logischerwijs) rekening gehouden met eigen verantwoording. ik ben inderdaad nog wel even benieuwd naar de casus die upendo heeft aangegeven, blijkbaar zitten er toch wel haken en ogen aan dat 'ruiter-verantwoordelijkheid'

Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:05

Rena100 schreef:
Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.

Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?



Ik dacht dat zulke contracten voor de wet/rechtbank ongeldig zijn?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:06

Ellen_ov schreef:
Rena100 schreef:
Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.

Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?



Ik dacht dat zulke contracten voor de wet/rechtbank ongeldig zijn?


Ja dat denk ik ook, maar daarom stel ik mijn vraag ook hier. :)

Naast een mondelinge afspraak, heb je met zo'n contractje wel iets om te weerleggen.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:07

En hoe zit het als je je paard zadel/ kar mak laat maken door iemand.
Aan huis, of juist elders. Die persoon weet dan heel goed dat het risico erg verhoogd is.
Ik heb namelijk 2 twee jarige staan.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Ellen_ov

Berichten: 1314
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:08

Haha :D :') fijn om het inderdaad zeker te weten, upendo


Edit; teveel quotes

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:21

Ellen_ov schreef:
Rena100 schreef:
Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.

Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?



Ik dacht dat zulke contracten voor de wet/rechtbank ongeldig zijn?


Waarom zouden contracten ongeldig zijn waarin staat wat je van de eigenaar wel en niet mag doen met een paard? :o?

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:26

Rena100 schreef:
Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.

Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?


Ook als er in dat contactje al staat dat de bijrijder op eigen risico en vrijwillig op mijn paard stapt en hij/zij valt er toch vanaf en breekt een arm, worden dan alle kosten op mijn verhaald?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:26

bruintje123 schreef:
En hoe zit het als je je paard zadel/ kar mak laat maken door iemand.
Aan huis, of juist elders. Die persoon weet dan heel goed dat het risico erg verhoogd is.
Ik heb namelijk 2 twee jarige staan.


Ga ik over een tijdje ook mee te maken krijgen, maar ik denk dat dat hetzelfde is als dat je weet dat het paard gevaarlijk is/kan zijn. Aan de andere kant, vaak hebben trainers die beleren toch ook wel een soort van algemene voorwaarden ofzo? Jij neemt hun in dienst om je paard te beleren immers.

Maar als je aan een bekende kundige ruiter vraagt om je paard zadelmak te maken en deze dat doet uit "vriendendienst" hoe zit het dan inderdaad?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:28

Dreamer, dat is een heel ander punt dan de vraag die rena stelt. ;)

[o]

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:29

cobiie schreef:
Ik dacht dat zulke contracten voor de wet/rechtbank ongeldig zijn?


Waarom zouden contracten ongeldig zijn waarin staat wat je van de eigenaar wel en niet mag doen met een paard? :o?[/quote]

Contract

Het woord ‘contract’ wordt in het juridisch taalgebruik niet of nauwelijks gebruikt. Een contract wordt in de wet ‘overeenkomst’ genoemd, omdat de essentie het overeenkomen van iets is.

Hoewel er vaak bij een contract wordt gedacht aan enorme stapels papier, is dat dus niet correct. Er is meestal al sprake van een contract als dat achterop een bierviltje wordt overeengekomen. Ook kan een contract mondeling overeen worden gekomen.

Ondanks het bovenstaande zijn er wel enkele regels voor het rechtsgeldige contract. Deze zullen hierna worden besproken.

Aanbod en aanvaarding = rechtsgeldig contract

Zo geeft de wet simpelweg aan dat er voor een rechtsgeldig contract een aanbod moet worden gedaan door de ene partij, terwijl de andere partij dat aanbod aanvaardt.

Een aanbod om een contract te sluiten kan in de meeste gevallen op elke manier gebeuren. Zo is het een aanbod als het rechtuit gezegd wordt: “Ik bied 10 euro voor deze kist appels, ga je akkoord?”. Toch kan een aanbod ook zonder iets te zeggen tot stand komen: het neerzetten van de prijs voor een rol Fruitella bij een snoepautomaat is ook een aanbod om tot een contract te komen.

Wanneer het aanbod is gedaan, moet de andere partij het aanbod aanvaarden om tot een rechtsgeldig contract te komen. Deze aanvaarding kan plaatsvinden door bevestigend te antwoorden op het aanbod, door een schriftelijk contract te ondertekenen of stilzwijgend, door een euro in de snoepautomaat te gooien en een rol Fruitella eruit te halen.

Bron:www.wetrecht.nl

krijg nu ineens zit in fruitella.... :')

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:30

cobiie schreef:
Dreamer, dat is een heel ander punt dan de vraag die rena stelt. ;)


Haha ja dat snap ik ;) Maar was er wel beniewd naar, hoe dat werkt als er een contract is tussen eigenaar - rijder.
Dus rijder volgt gewoon de gemaakte afspraken maar valt toch van het paard, is met zo'n contract dan ook de volledige "schuld" bij mij?

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:34

Gimm, ik weet dat je schriftelijk heel veel samen mag overeenkomen zolang het niet in strijd is met de wet.
Volgens mij is het niet in strijd met de wet om je bijrijder te verbieden buiten te gaan rijden.

De vraag was of dan de bijrijder een hoger "eigen schuld" percentage zou krijgen toegewezen van de rechter wanneer ze een ongeluk krijgt op een buitenrit dan wanneer deze afspraak niet is vastgelegd.

[o]

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:36

Anoniem schreef:
cobiie schreef:
Dreamer, dat is een heel ander punt dan de vraag die rena stelt. ;)


Haha ja dat snap ik ;) Maar was er wel beniewd naar, hoe dat werkt als er een contract is tussen eigenaar - rijder.
Dus rijder volgt gewoon de gemaakte afspraken maar valt toch van het paard, is met zo'n contract dan ook de volledige "schuld" bij mij?


Die extra bepaling in de overeenkomst die jij bedacht hebt maakt niet dat je 100% schuld op de bijrijder kan afschuiven.
Zoals ik de op lees dan zal het vaak rond de 50/50 zijn.

[o]

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:37

Als het een mondelinge overeenkomst betreft is deze ook bindend. Maar ga dat maar eens bewijzen. Ik ben bang dat je dan als eigenaar aan het kortste eind trekt.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:39

Gimme_Spurs schreef:
Als het een mondelinge overeenkomst betreft is deze ook bindend. Maar ga dat maar eens bewijzen. Ik ben bang dat je dan als eigenaar aan het kortste eind trekt.


Ik heb gewoon een schriftelijke overeenkomst met mijn bijrijder, waarin regels staan die hij/zij van mij niet met het paard mag doen.
Dus bewijzen wat onze afspraken zijn is makkelijk en als een bijrijder een ongeluk krijgt tijdens een handeling wat niet mag is dan (soms) wel te bewijzen.

[o]

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:41

Even de onnozele harrie uithangen: ik heb een WA-verzekering. Ik neem aan dat die opdraait voor de kosten als mijn bijrijdster iets overkomt. Of zijn er redenen waardoor je als persoon aansprakelijk kan worden gesteld?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, miccamaaike, Ubermetrics en 81 bezoekers