[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:13

Ja het is echt vreemd, en kan het ook niet vergelijken met vorig jaar want in de overgang reed ik hem niet (zomer zadelmak gemaakt, dan laten rusten en pas in de winter weer opgepakt). In de winter en zomer heeft hij nooit iets aangetoond, zadelpasser is nog maar geweest (3 maanden geleden) en zadel opnieuw wat aangepast aan zijn rug. Binnen enkele maanden ging ik hem opnieuw laten komen maar vind dit toch wat raar...
Paard loopt wel super los, loopt de laatste maand beter dan 2maanden geleden, dus heb niet de indruk dat hij er last van heeft.
Ga nu nog even kijken als zijn wintervacht daar uiteindelijk ook doorkomt, anders denk ik de zadelpasser nog eens laat komen.
Maar misschien dat dit nog wel vaker voorkwam bij fjorden, dat ze daar wat trager verharen door de druk van een zadel... Kon het maar eens vragen :D

some horses are worth melting for ♥ Olaf



Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:18

De vacht van die van mij is denk ik niet echt te gebruiken als vergelijking aangezien de mijne cushing heeft ook.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:59

Mijne heeft gigantische witte plekken van het zadel van de vorige eigenaar.. (je ziet de kussens zitten zeg maar).. en dat valt eerder op in de winter, niet zozeer dat ze donkerder wordt maar dr haren worden langer, dus ook de witte.. Dus het lijkt dan erger.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:47

Is dat niet weggetrokken dan, Von. Dat had die van mij ook. Zag je trouwens beter in de zomer. Maar na een paar verharingen helemaal weg.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:26

Fabster schreef:
Is dat niet weggetrokken dan, Von. Dat had die van mij ook. Zag je trouwens beter in de zomer. Maar na een paar verharingen helemaal weg.


Nee, ik heb haar nu 2 1/2 jaar en haar rug is nog even wit. Is ook wel schade toegedaan in 7 jaar door de vorige eigenaar.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:05

Van Olaf zijn het geen witte plekken. Het is eerder het kleur van zijn zomervacht terwijl de rest donkerder wordt door zijn wintervacht. Lange schade kan er nog niet aangedaan zijn aan zijn rug door zijn jonge leeftijd en ik laat het zadel ook regelmatig controleren zoals eerder gezegd. Maar je weet nooit natuurlijk!
Hij lijkt op het eerste zicht niet echt veranderd te zijn in die 3 maanden tijd qua bespiering of gewicht waardoor het zadel niet meer past, maar ik ben natuurlijk geen zadelpasser.
Straks neem ik eventjes wat foto's.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:43

Zijn die haren daar niet gewoon plat door t zadel of zweet ofzo?

Seven

Berichten: 21125
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:00

Of zijn ze afgeschuurd doordat het zadel schuift? Dat je dus meer op de onderkant van de haren kijkt die lichter zijn.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Jets

Berichten: 3536
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:22

Heb je er een foto van? :)

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:55

Afbeelding
Hier 2 foto's. Niet zo super duidelijk maar krijg het moeilijk op de foto (kwam juist uit de weide dus ook wat vuil, sorry)

Afbeelding

Ben het wat aan het rondvragen geweest vandaag op stal en ze dachten net hetzelfde als ik in het begin; daar nog geen winterhaar.
Maar de plek maakt me toch ongerust. Zaterdagga ik met de foto's nar de zadelpasser en vraag om uitleg. Dan kan hij zelf zien als hij moet komen of niet. Mijn paardje heeft tenslotte maar 1 rug.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:57

Haren lijken op het eerste zicht niet korter en na het rijden liggen de haren altijd mooi in dezelfde richting.
Zit ook niet dik of warm na het rijden. Hopelijk zaterdag meer uitleg

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:21

Ziet er toch uit als witte haren door de vacht heen.

Jets

Berichten: 3536
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:16

Mijn fjord heeft dit ook gekregen door het zadel. Ze noemen dit niet druk plekken, maar irritatie plekken door bijv hittestress. Dat komt vaak pas later ivm de ontwikkeling van de haren dus kan al van maanden geleden zijn.

Mijn fjord (de echte druk plekken zijn niet van het zadel, dat had ze al, het gaat echt om de grotere witte plekken).
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:32

Kan dus ook irritatie zijn van een wasmiddel.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Jets

Berichten: 3536
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 22:52

Bijvoorbeeld ook van materiaal van pads/dekjes.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:08

Dekjes zijn van eskadron, dus hoop goeie kwaliteit.... Wordt wel gewassen met wasverzachter en heb al in stal te horen gekregen dat dit niet goed blijkt te zijn voor paarden maar had tot nu toe nooit iets gezien.
Echt wit is het (nog) niet hoor, want hij heeft een klein wit plekje op zijn schoft, en dat is echt wit wit, als je er bij staat zie je dan echt dat die andere haren niet wit zijn maar ja... eerder beige.
Maar misschien is dit natuurlijk ook door het gewoon doorkomen ervan, want dit is nu nog geen week (denk 3-4dagen) dat hij die plekken heeft, of dat je ze toch kan zien tenminste...

Kan je iets doen aan die irritatieplekken?

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Jets

Berichten: 3536
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:13

Echt wit is het niet, dan zijn het drukplekken, daarom worden dit irritatie plekken genoemd. Door de oorzaak van de plekken weg te nemen kunnen ze afnemen/weggaan. Net zoals ze nu met de verharing zichtbaar worden kunnen ze (met een aantal) vacht wisselingen verdwijnen. Alleen dan moet je wel weten waar het door komt dus ik zou inderdaad gewoon even bij een zadelmaker informeren. In het boomloos topic wordt overgigens aangegeven dat dit soort plekken niet erg zouden zijn, maar ik vind het zelf geen prettig idee dus probeer er ook wat aan te doen. Fjorden en Harlingers hebben het bijv ook sneller door hun vacht dan andere paarden, zijn er gevoeliger voor.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:00

Oef. Al een hele opluchting dat ik al ongeveer weet wat het is.Nu kreeg ik het gevoel dat ik niet goed voor hem zorg als ik het zag.
Nu inderdaad nog de oorzaak zoeken. Maar dat is inderdaad zo moeilijk te vinden. Vanaf vandaag stop ik ook met wassen met wasverzachter en wasproduct (niet wetende dat het daarvan komt, maar kan maar alle mogelijke oorzaken elimineren). Zaterdag misschien nog meer informatie.

some horses are worth melting for ♥ Olaf

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:31

Oh dan zijn die van mij ook irritatie plekken. Kan dat van een dekje zijn? Ik heb altijd gereden met schaap scheerwol. Leek me t meest natuurlijke.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:43

Goeie kwaliteit maakt niet zoveel uit. Waar de 1 zo onder weg loopt, krijgt de ander het meteen van. Fjorden (maar ook bijv Haflingers) schijnen hier extra gevoelig voor te zijn, vanwege de haarstructuur (heb ik me laten vertellen. Weet niet of dat ook is aangetoond). Bij mijn fjord was het na een paar verharingen weg. Nadat ik van zadel en dekje ben gewisseld. Weet dan ook niet of t aan t zadel of het dekje lag. Maar het is in ieder geval geen permanente schade, zoals bijv een drukplek.

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:09

Ik ga nu denk ik beginnen met het niet meer wassen met wasproduct en wasverzachter. Hoop dat het niet aan mijn dekjes zelf ligt, want ben nogal een eskadron verslaafde. Maar mocht het nodig zijn, dan is het zo en gaan de dekjes de deur uit.
Zou het een optie zijn om met een bondje onder mijn zadel te rijden? Dit doe ik niet omdat mijn zadel geregeld gecontroleerd wordt... Maar misschien zo minder 'wrijving' en minder irritatie? Ik denk maar even luidop hoor :D
Nu buiten de dekjes, zou het nog aan iets anders kunnen liggen? Zadel is voor zaterdag ;)

some horses are worth melting for ♥ Olaf

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:13

Nu ben ik wel benieuwd met wat voor dekjes jullie dan rijden. Ik heb laatst een manmat aangeschaft: https://www.ems-webshop.com/a-43551355/ ... d-cut-out/
en nu kan ik wel zeggen dat ze meer zweet onder dr singel dan onder het dekje, dus dat zou wellicht helpen voor de eventuele hittestress.

Heb de rest van de tijd met deze gereden: http://www.laviniamitchell.com/html/lm_ ... mnahs.html

Bedankt voor de info, misschien zijn het dan toch niet de drukplekken die ik dacht dat ze altijd had, want het is wel wit.. maar niet drukplek wit

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:19

Ik rij op het moment niet meer wegens pony die aangaf dat het wel genoeg is geweest. Hou je er rekening mee met bontje onder je zadel dat je boom dan smaller word.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:25

Goed punt @Marcella! Was dit eventjes uit het oog verloren door zodanig aan die irritatieplekken te denken. Bedankt om me eraan te herinneren!
Misschien dat ik dit zaterdag kan vragen aan mijn zadelpasser. Olaf heeft nu een bates dressuurzadel met verwisselbare boom. Heb nu al 2 bomen liggen van de laatste pasbeurt en de pasbeurt voordien. Die eerste was iets breder dan deze die er nu inzit. Misschien dat die iets bredere goed zou zijn met een bontje erbij...

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 12:19

Ik ben trouwens gisteren naar de zadelpasser geweest en de foto's gaan tonen. Hij voelde hem niet echt gerustgesteld, zeker omdat hij nog maar zo recent geweest is om alles op maat te laten zetten (zijn eigen woorden). Wanneer hij in de buurt is, ging hij meteen komen kijken als alles zeker in orde is.
Puur op de foto's te zien kon hij niet uitmaken als het van het zadel kwam of het inderdaad irritatieplekken waren al neigt zijn gevoel ook naar irritatieplekken omdat de plekken naar zijn mening te groot zijn om echt drukplekken te zijn van het zadel, vooral de 'lange strepen' naar achteren toe zijn heel ongewoon als drukplek.
Hij zij ook dat ik nu vooral geen wasverzachter meer mag gebruiken en heeft een bontje onder het zadel aangeraden zodat er wat meer 'bewegingsvrijheid' is voor mijn zadel. Wel mag ik niet zomaar alle bontjes eronder steken omdat bepaalde ervoor zorgen dat het inderdaad nauwer wordt (zoals jullie bokkers al gezegd hadden). Nu heb ik wel het geluk dat Olaf niet veel schoft heeft en voor de tijd tussendoor mag ik 1 van mijn bontjes wel gebruiken (andere dat ik heb liggen zijn te drukkend vreest hij). Wanneer hij komt, zal hij meteen kijken om het zadel MET een bontje te bekijken op de rug van Olaf zodat we zo verder kunnen rijden in de toekomst.

Ben toch al iets zekerder dat het niet van mijn zadel komt (na de controle ben ik het natuurlijk pas 100% zeker). Nu zoeken naar oplossingen

some horses are worth melting for ♥ Olaf


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers