Volg: zelf (halve) caparison maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:13

Zoals jullie hebben gemerkt ben ik op zoek geweest naar middeleeuws harnachement voor een fotoshoot. Probleem: mijn kleine kasteeltje is een beetje groter dan het gemiddelde middeleeuwse paard. Ik heb heel veel goede tips gekregen, maar helaas weinig geluk om passende spullen te vinden. Dus ben ik aan de slag gegaan om zelf een caparison te maken.

Doel: zo historisch mogelijke 15e eeuwse outfit voor paard en ruiter

Disclaimer: Ik ben een historicus, dus ik hecht best wat waarde aan een zo historisch mogelijke opzet. Echter... ik ben geen ervaren naaister, mijn paard is nu niet echt historisch correct, mijn budget is niet onuitputtelijk en het samenvoegen van alle elementen tot één passend geheel voor maar één foto-shoot van 1,5 uur heeft mij doen besluiten om het niet op alle fronten even nauw te nemen met het historisch correcte. Mochten er desondanks mensen zijn die tips en ideeën hebben om het geheel nog beter te maken, ik hou me aanbevolen!

Met dank aan Arne voor alle tips, en mijn moeder voor de naailes :+

Stap 1: Historisch onderzoek (ja je bent een historicus of niet)
Ik wilde een jurk en een mooi uitgerust paard. Zoals al gezegd, het vinden van historisch correct harnachement werd een grote uitdaging dus werd het zoeken naar een passend alternatief.
Iedereen kent wel de plaatjes van de toernooiuitdossing. Paarden in volle caparison. Zoiets wilde ik ook! Maar dan wel een beetje meer prinses en minder ridder. :o

Afbeelding


Dus met verder zoeken kwam ik op dit plaatje uit. Precies wat ik in gedachte had!

Afbeelding

Stap 2: Uittekenen en uitmeten
Echt veel kaas heb ik niet gegeten van naaiwerk en patronen uittekenen. Maar ik wist ongeveer wat ik wilde dus ben ik met pen en papier naar buiten gegaan en heb Stef van voor tot achter opgemeten. Ik kom uit op het volgende ontwerp.
Een gekleurde stof over zijn kont, rondgesneden zodat hij mooi met zijn been mee naar achter loopt en dan onder afgewerkt met een dunne sluierachtige stof. Ik had verzonnen om achter bij zijn staart een soort van naad te maken zodat de stof daar iets bij elkaar getrokken wordt om wat meer plooi aan de achterkant te geven. Een borstband met sloffen over de teugels en hoofdstel maken het geheel af.

Afbeelding

Stap 3: Stofjes zoeken
Stofjes zoeken kan pas op het moment dat je ook een jurk hebt. Dus eerst maar eens de jurk geregeld. Samen met een collega van het museum uitgekomen bij Incognito in Roermond. Een costuumwinkel die alles hebben van carnaval tot historisch tot gala. De historische jurken zijn van de plaatselijke historische toneelvereniging, dus ik ga er vanuit redelijk historisch correct.

Afbeelding

En dan stofjes zoeken!

Afbeelding

Afbeelding
Staat hem best leuk, toch? <3

Gisteren de eerste stappen gemaakt en ik kreeg meteen al van Arne een hele goede tip om op de rug een driehoek in te korten zodat de zijkanten wat omhoog getrokken worden en de plooien aan de voorkant van zijn been niet zo lubberen. Voor bevestiging raadde hij linten aan voor om de staart om opwaaien tegen te gaan en ook voor de bevestiging aan de singel.
Uiteindelijk krijg je dan een beetje dit patroon (sorry, beetje uitverhouding getekend).

Afbeelding

Wordt vervolgd...

Nessavende
Berichten: 567
Geregistreerd: 04-11-11

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:25

Oef ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien! En knap dat je het dus zelf gaat doen! Ik volg voor het proces en het eind resultaat ^^

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:33

Gaaf! Ik heb ook een halfcaparison (gebaseerd op dezelfde bron haha), alleen die van mij loopt niet helemaal door (beginnersfoutje en te dure stof om nog een poging te wagen :o ).

Ik had ook hulp van een ervaren naaister, op zich was het best goed te doen, alleen de naden die je moet zetten om te zorgen dat het mooi 'rond' loopt vond ik lastig.

Wat voor stof ben je van plan te gaan gebruiken? Ik heb lamswol gebruikt, is wat duur voor zomaar een fotoshootje natuurlijk, maar ik vond een zware stof wel prettiger werken dan een lichte (ook makkelijker te bewerken & valt mooier).

En hoe ga je 'm bevestigen aan/onder het zadel? Als je ze niet vastmaakt willen ze in de beweging nog weleens onder het zadel vandaan schieten. >;)

Niet zo'n supermooie foto, maar half & heel caparison:


Afbeelding

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:47

rider schreef:
Gaaf! Ik heb ook een halfcaparison (gebaseerd op dezelfde bron haha), alleen die van mij loopt niet helemaal door (beginnersfoutje en te dure stof om nog een poging te wagen :o ).

Ik had ook hulp van een ervaren naaister, op zich was het best goed te doen, alleen de naden die je moet zetten om te zorgen dat het mooi 'rond' loopt vond ik lastig.

Wat voor stof ben je van plan te gaan gebruiken? Ik heb lamswol gebruikt, is wat duur voor zomaar een fotoshootje natuurlijk, maar ik vond een zware stof wel prettiger werken dan een lichte (ook makkelijker te bewerken & valt mooier).

En hoe ga je 'm bevestigen aan/onder het zadel? Als je ze niet vastmaakt willen ze in de beweging nog weleens onder het zadel vandaan schieten. >;)


Oh.. Ik zou daar graag een foto van willen zien!
Ik heb niet gekozen voor een zware stof maar juist een hele lichte stof die beter past bij de jurk (meisje meisje). Ik twijfel nog of ik niet een fleece onderdeken moet halen om eronder te zetten zodat hij idd wat dikker wordt en mooier valt.

Het rond naaien wilde ik juist voorkomen door hem in te nemen aan de achterkant zodat je wat meer plooi krijt. Beetje hetzelfde zoals een trouwjurk in elkaar steekt.

Ik ben van plan hem vast te maken op 4 a 6 punten. 1x met een staartlint, 2x aan de singel en 1 tot 3x aan de lussen aan de achterkant van mijn zadel. Ik kan eventueel ook nog een oude vliegendeken slopen om de linten die langs de achterbenen gaan te gebruiken voor extra stevigheid, maar dat zie ik wel als alles klaar is.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:51

Haha, zie boven, ik moest even zoeken maar heb een foto gevonden.

Ik heb ergens in de krochten van een oude externe harde schijf misschien ook nog wel foto's van het constructieproces. Ik zal even zoeken!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:53

rider schreef:
Haha, zie boven, ik moest even zoeken maar heb een foto gevonden.

Ik heb ergens in de krochten van een oude externe harde schijf misschien ook nog wel foto's van het constructieproces. Ik zal even zoeken!


Haha, dank je! Ik ben erg benieuwd naar jouw fotos!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:50

Zo. Even stilgelegen wegens school, werk, open monumentendag en een andere fotoshoot. Maar vandaag weer met goede moed verder. Weer over Stef gegooid en gaan afspelden. Driehoek aan de rug is eruit en vastgezet. De plooien aan de staart zijn buiten snel afgespeld en binnen net op maat uitgemeten opnieuw gespeld maar moeten nog genaaid worden. Mooi klusje voor morgen.
Morgen weer over de rug en dan de rare boeken afschuinen en de ronding onderin afspelen en dan kan de sluier eraan.
Afbeelding
Afbeelding
Sloffen voor over het hoofdstel.
Afbeelding

Ik heb van medebokker Lynn_nikita een mooi Portugees borsttuig en teugels te leen, moet nog kijken of dat past maar daar is mee te foefelen. :D
Afbeelding


En ik heb wat zitten spelen met mijn haar. :o


Afbeelding

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:58

gaat er vast gaaf uitzien

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 00:08

Wauw tof project! Ik volg mee

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 00:42

Super knap! Ik ben benieuwd naar het eindproduct. Zo'n kostuums vind ik altijd bijzonder mooi bij paard en ruiter (of moet ik zeggen ridder? Of ridderes? :o flauw mopje )

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 09:17

Kategida schreef:
Super knap! Ik ben benieuwd naar het eindproduct. Zo'n kostuums vind ik altijd bijzonder mooi bij paard en ruiter (of moet ik zeggen ridder? Of ridderes? :o flauw mopje )


Prinses :o

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:45

Wat leuk zeg!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 13:29

Tijd begint te dringen nu :x
De laatste paar dagen weinig kunnen doen. Waaide en regende te hard om goed te kunnen meten.

Afbeelding
Mijn vriend grapte al, maak er gewoon Super Stef van. Grote S erop naaien en klaar.

_-:(

Maar de fotoshoot is morgen dus ik moest iets... dus heb hem door de deur van de oude stal (huidige bijkeuken) geperst. :=

Afbeelding

Stef vond het niet zo grappig en ging spontaan aan de dunne. |o


Afbeelding


Maar goed. Heb weer kunnen afspelden en naaien. Ronding erin knippen en afzomen. En nu ziet hij er zo uit.


Afbeelding

Afbeelding

Vandaag nog even de sleep eronder zetten en de bevestigingen (touwtje om de staart en benen en naar het zadel ect)en dan is het klaar. *\o/*

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:33

hey een topic zelfs, die had ik nog niet gezien
Ik ben benieuwd hoe het word!

Laura_Gitano
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-17

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:26

Wat een leuk project! Ben benieuwd naar het eindresultaat en de foto's. Ik volg :j

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:04

Crea :D Ben benieuwd naar het eindresultaat ^^
Ik wil na de verhuis eindelijk eens concreet zo'n broek-achtig gevaarte bouwen (paard achter jouw voorbeeld), waar 'k altijd de naam van vergeet. Heb 't allemaal al een keer afgepast, maar effectief is er nog niet veel meegebeurd 0:)

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 21:21

Gisteren dus de sleep eronder gezet. Ging best aardig. Was bang dat ik hem wat lang had gelaten dus nog een touwtje eronder om hem omhoog te kunnen trekken als het moest, daarom ziet het er op de achterkant foto zo opgepropt uit. Maar dat bleek dankzij het hoge gras helemaal niet nodig.

Afbeelding
Afbeelding

Vanmorgen nog de laatste loodjes (touwtjes eraan om hem vast te zetten aan staart en zadel. Anti opwaai touwtjes onder de achterbenen door en zo.
En dan.... Fotoshoot! *\o/*

Hij was zo braaf <3 knap mannetje.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard zijn dit mobieltje foto's :') Zodra Jetske (Jets op bokt) de echte foto's klaar heeft post ik hier wel een linkje naar het foto topic.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:25

Ziet er gaaf uit zeg <3

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:54

Heel gaaf!! <3

Laura_Gitano
Berichten: 6
Geregistreerd: 14-09-17

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:06

Wat mooooi! En de jurk die je aanhebt is ook echt prachtig. Nu heb ik ook zin om me aan zo'n project te wagen, maar ik heb nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien, dus dat lijkt me niet zo'n goed plan. :P

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Volg: zelf (halve) caparison maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 01:40

Wauw heel gaaf is het geworden! Ben beniewd naar de shoot

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:32

ziet er stilstaand al mooi uit

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:39

speurneusc schreef:
ziet er stilstaand al mooi uit



Die stomme knurft heeft alle hoeken van het veld gezien in rengalop voordat het zadel erop lag. Toen was de jus op. -O- Niet vooruit te branden. Een paar drafjes konden er nog van af, maar ik weet niet of de foto's daarvan gelukt zijn.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:35

Wauw, ziet er zo gaaf uit! +:)+ Hij laat het ook lekker braaf toe zo te zien. :P
Zo'n gave outfit zelf maken en dan fotoshooten staat ook nog op mijn wishlist. :D

Ik kan niet wachten op het topic om meerdere kiekjes te bewonderen!

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 16:52