Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14006
Geregistreerd: 20-04-16

Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 13:02

rtl nieuws
Overige


Als door een wonder hebben de zeventig paarden van zorgboerderij Seaside Nature Park op Sint-Maarten de verwoestende kracht van orkaan Irma overleefd. De methode die daarvoor werd ingezet was even simpel als efficiënt: haal de omheining weg en laat de paarden hun eigen gang gaan.

Voor zover nu bekend leven de paarden nog, maar van de manege is niet veel meer over. De omheining rond het terrein is grotendeels verdwenen, de stallen en alle overkappingen zijn ingestort. "Alles is verwoest", zegt Vera Verbruggen, tot vorig jaar oktober werkzaam op de zorgboerderij. Ze startte een inzamelingsactie voor haar oud-collega's.

Wonder
Verbruggen noemt het 'een wonder' dat de paarden de orkaankracht hebben overleefd, maar nu dient zich een nieuw probleem aan. "Sinds ze werden vrijgelaten dolen ze over het eiland. Ze komen alleen terug als ze honger hebben. Dat kan een gevaar opleveren. Mensen zijn wanhopig en doen gekke dingen…"

Binnen een maand hoopt Verbruggen zelf naar Sint-Maarten te vliegen, zodat ze zelf kan helpen. Hopelijk reist ze met goed nieuws naar het eiland. Verbruggen wil namelijk 60.000 euro ophalen. Dat geld is bedoeld voor de wederopbouw van de manege, maar ook bijvoorbeeld voor medicijnen en voer. "Er was genoeg ingeslagen voor twee weken, maar de toelevering is lastig. Het is moeilijk om tussen de humanitaire hulp te komen. Mensen gaan voor, maar als de beesten worden vergeten, zijn er straks geen meer over."

Grimmige sfeer
Op Sint-Maarten zijn vier mensen om het leven gekomen. Zeker zeventig procent van de huizen is zwaar beschadigd of ingestort. Er hing de afgelopen dagen een grimmige sfeer op het eiland. Zo waren er ook plunderingen. Nederland heeft agenten en militairen naar het eiland gestuurd. Ze moeten volgens premier Rutte voorkomen dat de 'ordeloosheid' doorgaat.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:10

Hopelijk is er voor de paarden voldoende te eten te vinden op het eiland nu ze vrij rond lopen, en worden ze met rust gelaten door de mensen daar.

Dat er geen hulpgoederen voor de paarden daarheen kan nu is jammer, maar wel logisch. Het is hopen dat ze een goede stek vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37234
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:13

Pff lastig maar als er maar gras en blaadjes en zo zijn hebben ze nog wel even te eten. Maar ja ze lopen idd wel het risico dat mensen met heel erge honger ze graag op hun bord hebben. Niet echt waar je op hoopt maar begrijpelijk is het wel een beetje

Kan me voorstellen dat het helpen van mensen een hogere prioriteit heeft dan de omheining van de paarden maken

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:21


suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:42

Maar hoe weten ze dat ze allemaal leven als ze loslopen?

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:00

Ik heb zojuist gedoneerd!

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:27

suikermeisje schreef:
Maar hoe weten ze dat ze allemaal leven als ze loslopen?


Misschien omdat ze nog geen dode paarden hebben gevonden of ze al een keer zijn teruggekomen naar de manege locatie voor voer?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:00

Weet iemand of er ook mogelijkheden bestaan om ter plaatse hulp te bieden? Zijn er organisaties die vrijwilligers kunnen gebruiken op het eiland? Ik kan er weinig over vinden.. (wat misschien logisch is omdat er naar mijn weten geen internetverbinding beschikbaar is op het eiland)


Edit: ik heb inmiddels contact met Vera via Facebook :)

Marjo

Berichten: 37209
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:16

Frummels schreef:
Weet iemand of er ook mogelijkheden bestaan om ter plaatse hulp te bieden? Zijn er organisaties die vrijwilligers kunnen gebruiken op het eiland? Ik kan er weinig over vinden.. (wat misschien logisch is omdat er naar mijn weten geen internetverbinding beschikbaar is op het eiland)


Edit: ik heb inmiddels contact met Vera via Facebook :)

Dit zou ik ook wel willen weten..

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:49

Marjoow schreef:
Frummels schreef:
Weet iemand of er ook mogelijkheden bestaan om ter plaatse hulp te bieden? Zijn er organisaties die vrijwilligers kunnen gebruiken op het eiland? Ik kan er weinig over vinden.. (wat misschien logisch is omdat er naar mijn weten geen internetverbinding beschikbaar is op het eiland)


Edit: ik heb inmiddels contact met Vera via Facebook :)

Dit zou ik ook wel willen weten..


Ik heb je een pb gestuurd

Allegandra

Berichten: 784
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Koewacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:16

Ik verzamel spullen in om deze in de container vanaf Nederland te versturen.

Dit doe ik in overleg samen met Vera.
Mensen in omgeving Zeeuws Vlaanderen en oost Vlaanderen, die graag materiaal willen doneren stuur gerust een Pb.


Ook ik heb, net als Vera een band met het eiland en de paarden.
Ik heb er jaren geleden gewerkt op een andere manege. De paarden hiervan staan nu grotendeels bij deze manege.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:39

Wat een goede hulp! Hopelijk kunnen jullie snel de materialen op het eiland krijgen! :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37234
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:49

Ik heb wel veel paardenspullen liggen die ik niet meer gebruik ivm geen paard meer die ik ook niet kwijt kan. Dekens, (goed en wat beschadigd maar bruikbaar) halsters, wat verzorgspullen wat medicatie enz. Woon alleen aan andere kant van het land

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:08

Moderatoropmerking:
Het is op Bokt helaas niet toegestaan om een geldinzamelingsactie te organiseren voor een goed doel, hierover kan je in de Regels en de Help meer lezen. Het is wel toegestaan inzamelingsactie onder de aandacht te brengen op [LN]Links, dit kan door het plaatsen van een link op het Links [LN] forum of in je onderschrift. Ik heb de berichten in dit topic dan ook verwijderd en wil jullie vragen hier rekening mee te houden.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:41

Er was gisteren een stuk over bij Hart van Nederland.


vera_v
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-11-09

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:43

Update!


Precies een week geleden zijn we dit initiatief, gericht op het helpen van de Paarden en de boerderijdieren op Sint Maarten, gestart.

Wat een week!!!

Ik ben heen en weer geslingerd tussen wanhoop, stress, ontroering, euforie en verdriet. Ongelooflijk wat zo’n actie teweeg brengt!

Mijn zus en haar familie (man en kindje van 5) wonen al 11 jaar op SInt Maarten. Ik kwam daar zo’n beetje elk jaar! Afgelopen jaar heb ik daar samen met mijn vriend 10 maanden gewoond en gewerkt als trainster en instructrice bij Seaside Nature Park. Een geweldige, unieke plek waar liefde voor dieren, de natuur en de drang om mensen te helpen samenkomen. Ons plan was om daar in Januari definitief naartoe te verhuizen en toen kwam Irma. Wat heb ik mij een zorgen gemaakt! Om mijn familie, al onze lieve vrienden en natuurlijk de dieren waar ik 10 maanden mee gewerkt had. Toen de afschuwelijke beelden na de orkaan zoetjes aan binnen druppelden had ik nooit durven dromen dat er überhaupt 1 paard het overleefd zou hebben.

We zaten lang in spanning want communicatie was lange tijd erg moeilijk. Ondertussen had ik op vrijdag van de meeste vrienden wat gehoord en gelukkig ook mijn zus net lang genoeg kunnen spreken om te weten dat zij en haar familie veilig waren!

Maar helaas nog niets over de dieren. Ik voelde me zo machteloos! Dat was het moment waarop ik de drang kreeg in actie te komen. Ik heb contact opgenomen met de zussen van Alexandra en kwam er zo achter dat zij veilig waren en dat ze ook de meeste paarden hadden gezien! Wat een wonder! Nog meer reden om snel in actie te komen.

Met een groep oud-werknemers van Seaside en ontzettende paardenliefhebbers zijn we keihard gaan knallen! En wat een ‘dreamteam’ zijn wij geworden samen!!

In 1 week hebben we ontzettend veel donaties gekregen in de vorm van geld maar ook voer, materiaal, paardenspullen en natuurlijk, heel belangrijk, vervoer en verscheping!

Veel lieve, behulpzame, prachtige mensen ontmoet en gesproken! en ik ben super blij dat de paarden voorlopig uit levensgevaar zijn! We hebben water en hooi voor tenminste 2 weken! Dat was echt geen makkelijke klus want we kregen onze dierenhulp met geen mogelijkheid tussen de humanitaire hulp! Hoe dit toch gelukt is schrijf ik in mijn volgende update!

We zijn er nog lang niet maar als dit in 1 week lukt ga ik vol goede moed week nummer 2 in!

Liefs Vera en het ‘dreamteam’ (Lisette, Marjolein, Nathalie, Harriette, Maartje, Wendy, Corine en Maarten)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:20

Jullie zijn fantastisch!!! <3 ga zo door!