[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:11

Joman schreef:
Wat hebben de meesten hier nu voor deken opliggen? Ik heb 0 grams opliggen en m'n paard zit dun in z'n vacht. Hij verhaard echter wel en ik wil absoluut niet hebben dat hij in z'n haren schiet. Scheren is geen optie!

Nu nog bloot, komende dagen als het regenachtig is gaan ze onder ongevoerde regendekens. Ruin 0 grams, merrie in principe ook maar afhankelijk van temperatuur kan 't ook 's nachts 20 grams worden. Beiden hebben al redelijk wat winterhaar en dat mag ook.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:16

novito schreef:
Vraagje he, ik zie 2 verschillende bucas power turnout dekens. 1tje met buiksingels aan de buitenkant en daar zit geen vulling in alleen fleece en dan met buiksingels aan de binnenkant (wat ik me heb laten vertellen het nieuwe model alleen zou deze niet tegen zware regenval kunnen??) maar die is 100 gram, maar ze worden verkocht als dezelfde deken. Welke van deze 2 dekens raden jullie mij aan?
En kan er bij deze dekens ook een liner gebruikt worden?

100 gram bestaat niet, denk dat ze dan de light bedoelen. Die is 0 grams met stay-dry voering.

Die buiksingels aan de binnenkant is inderdaad nieuw model, de andere series zijn daar ook op over. Verder is er geen verschil. Alle Bucas dekens waar een hals aan kan, kunnen ook de onderdekens onder. Of bedoel je de liners van horseware? Die kun je dan alleen achter vast maken, maar zou niet weten waarom je dat zou willen. Kun je beter helemaal voor Horseware gaan.

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:23

Nies_ schreef:
novito schreef:
Vraagje he, ik zie 2 verschillende bucas power turnout dekens. 1tje met buiksingels aan de buitenkant en daar zit geen vulling in alleen fleece en dan met buiksingels aan de binnenkant (wat ik me heb laten vertellen het nieuwe model alleen zou deze niet tegen zware regenval kunnen??) maar die is 100 gram, maar ze worden verkocht als dezelfde deken. Welke van deze 2 dekens raden jullie mij aan?
En kan er bij deze dekens ook een liner gebruikt worden?

100 gram bestaat niet, denk dat ze dan de light bedoelen. Die is 0 grams met stay-dry voering.

Die buiksingels aan de binnenkant is inderdaad nieuw model, de andere series zijn daar ook op over. Verder is er geen verschil. Alle Bucas dekens waar een hals aan kan, kunnen ook de onderdekens onder. Of bedoel je de liners van horseware? Die kun je dan alleen achter vast maken, maar zou niet weten waarom je dat zou willen. Kun je beter helemaal voor Horseware gaan.


Nee, bedoel de liners van bucas zelf. Anders zou ik inderdaad helemaal overgaan op Horseware.
Ik wil mijn pony in principe niet scheren, dus mocht het weer een zachte winter worden haal ik het met deze deken. Maar kan goed zijn dat ik het straks weer in mijn bol krijg en toch wel wil scheren, maar dan heb ik hier niet genoeg aan maar zou ik dus een bucas onderdeken onder kunnen doen van bijvoorbeeld 300 gram.
Dankjewel voor je reactie!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:26

Novito, je kan dan die select quilt er onder doen. Ben ik ook van plan van :)

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:38

Joman schreef:
Wat hebben de meesten hier nu voor deken opliggen? Ik heb 0 grams opliggen en m'n paard zit dun in z'n vacht. Hij verhaard echter wel en ik wil absoluut niet hebben dat hij in z'n haren schiet. Scheren is geen optie!


Ik heb er hier 1 naakt staan. Heeft nog gewoon een strak zomervachtje.
De andere is in d'r wintervacht geschoten en staat nu onder 100 gram.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:49

MVasbo schreef:
Novito, je kan dan die select quilt er onder doen. Ben ik ook van plan van :)


en dan de 300 gram?

Rust zacht mijn Appeflap Y;(


PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:51

Veulen84 schreef:
Joman schreef:
Wat hebben de meesten hier nu voor deken opliggen? Ik heb 0 grams opliggen en m'n paard zit dun in z'n vacht. Hij verhaard echter wel en ik wil absoluut niet hebben dat hij in z'n haren schiet. Scheren is geen optie!


Ik heb er hier 1 naakt staan. Heeft nog gewoon een strak zomervachtje.
De andere is in d'r wintervacht geschoten en staat nu onder 100 gram.

Hu? De dunne vacht zonder deken en dikke vacht met deken? Dat zou ik niet denken zou eerder andersom doen. De dunne vacht kan t nu zomaar friss krijgen vannacht.

En t is toch al bewezen dat een deken geen dik pak haar tegen houdt of heb ik het mis

[o]

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:53

Is idd ook meer idee dan waarheid. Vacht groeit door de lengte van de dagen, niet door temperatuur.


Heb zelf een 150 grams onder de Power light, novito. Is genoeg voor een ongeschoren koukleum. Ga hem dit jaar wel scheren dus dan zal ik de 300 ook wel nodig hebben denk ik. Of het moet niet veel gaan vriezen.

MVasbo

Berichten: 262
Geregistreerd: 16-09-15
Woonplaats: Zandaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:56

novito schreef:
MVasbo schreef:
Novito, je kan dan die select quilt er onder doen. Ben ik ook van plan van :)


en dan de 300 gram?


Ik heb een 150 en een 300 als het heel koud wordt.

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:03

Hier kan ik mee vooruit! Nu even bestellen nu er korting is ;-) Super dankjewel!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:16

Die korting duurt nog wel even hoor. Altijd rond dierendag, bij Agradi en bij voorbeeld de Paardendrogist.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:34

PanamaD schreef:
Citaat:
Ik heb er hier 1 naakt staan. Heeft nog gewoon een strak zomervachtje.
De andere is in d'r wintervacht geschoten en staat nu onder 100 gram.

Hu? De dunne vacht zonder deken en dikke vacht met deken? Dat zou ik niet denken zou eerder andersom doen. De dunne vacht kan t nu zomaar friss krijgen vannacht.

En t is toch al bewezen dat een deken geen dik pak haar tegen houdt of heb ik het mis


Ik deken niet naar vachtdikte, vacht krijgen ze toch wel. Maar naar of ze het echt koud hebben of niet. Die met de dunne vacht heeft het gewoon niet koud. Heeft ook nog vet genoeg om nog wat op te vangen.
De andere is iets afgevallen en tegelijk vol in de rui gesprongen en heeft dus nu een vachtje. Maar stond van de week te trillen onder 50 gram.

Van de eerste weet ik dat ze tot vorst prima afkan met maximaal 300 gram. Terwijl de andere op dezelfde temperaturen ongeveer 100 of 200 gram hoger staat. Die staat bij een normale winter dus onder 500 gram.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:23

tanjaatjuhh schreef:
Wat vinden jullie van de nieuwe dekens van felix buhler? Vind de voorkant interresant en vernieuwend.

[ [url=m/kKf1ky.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.kramer.nl/outdoordeken-High ... &ci=257487


Niet echt nieuw. Ik had jaren terug een Eurostar Move, zelfde soort voorkant. Zakte alleen helemaal scheef door de zware gespen en daardoor schuurde ie verschrikkelijk.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:33

RianneH schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Wat vinden jullie van de nieuwe dekens van felix buhler? Vind de voorkant interresant en vernieuwend.

[ [url=m/kKf1ky.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.kramer.nl/outdoordeken-High ... &ci=257487


Niet echt nieuw. Ik had jaren terug een Eurostar Move, zelfde soort voorkant. Zakte alleen helemaal scheef door de zware gespen en daardoor schuurde ie verschrikkelijk.
De staldekens van de Optimo hebben dit ook. Ik vind het een aantrekkelijk systeem, zou echt een oplossing zijn voor die van mij. Alleen denk ik dat enkel klittebandsluitingen niet handig zou zijn voor een outdoordeken. Een systeem met bij voorbeeld een ring en 4 haakjes of gespen lijkt me dan handiger, anders krijg je idd dat het scheef zakt. Net als met die hengstendekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:43

Mijn hengstendeken zakt dan weer niet scheef.

De eurostar zakt scheef naar de zware kant van de gespen. Erg jammer want die elastische voorkant was ideaal voor de lage halsaanzet.

"Een draver, is gaver" :D

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 20:54

Dat elastische stuk zou je ook weg kunnen laten. Als het sterk elastiek is zal het niet genoeg meegeven en als het slap elastiek is gaat het lubberen en heb je er na een tijdje niks meer aan. De vorm van de voorflap van de Optimo staldeken vind ik veel mooier.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 06:12

Azmay schreef:
Lily_Fee schreef:
Haha klopt. Verhuizen is geen optie en de stal is meer dan fantastisch. Stal wordt ook verbouwd, maar duurt nog even. Kudde is gegroeid dus nu is ook een grotere stal nodig. Dus voor de tussentijd is dat misschien fijn. Gaat meer om de regen (zoals dit weekend is het niet grappig meer, zonder schuilplek)


Ik zie eigenlijk zelden dat paarden schuilen voor regen, veel vaker gebruiken ze de stal tegen de vliegen en dazen. Zelf heb ik die van mij als jaarling ook op een wei met een schuilstal die eigenlijk te klein was voor alle paarden gehad maar een deken heeft ze echt niet nodig gehad, vacht was mooi waterdicht :j

Waarom dat nu niet meer is is wel de vraag eigenlijk >;)


Oké. Thanks. Scheelt ook weer geld, want had inderdaad niet zo'n zin om drie dekens te kopen omdat mevrouw net besluit een groeispurt in te zetten. Haha

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:13

Hier beginnen ze al te ruiven. Helpt het vroeg opdoen van dekens effectief tegen een wintervacht, of maakt dat al niet zoveel uit?
Totnutoe stond enkel mijn oude merrie onder dekens, ik vind het enerzijds nog te warm en te vroeg om nu al te beginnen ...
Van deze maakt de vacht niet uit, mijn jongste zou ik er eventueel onder zetten om haar minder dik in het haar te krijgen, maar ik vraag me af of het effectief wel helpt?
(en start je dan direct gevoerd, of eerst een regendeken?, ik heb enkel regendekens of 200 grams voor haar (maar 225, niet zo evident :P ) )

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:23

Hallo :D
Misschien is het een beetje vreemd om het nog over vliegendekens te hebben, maar heb de hele zomer gezocht naar eentje en denk nu het juiste gevonden te hebben. Jullie kennen hem ongetwijfeld: de Rambo Protector ;) Alleen twijfel ik over de maat, hoe vinden jullie dit deken liggen?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Of lijkt jullie deze maat beter?
Bij dit deken moet je wel effe goed kijken, heb er een ander Rambo deken onder liggen aangezien het bovenste nieuw is en niet vies mocht worden met stof en haren ;)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mij persoonlijk lijkt de 2e maat het beste? Ben benieuwd naar jullie meningen :)

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:26

De 2e is kleiner neem ik aan? Moeilijk vergelijken met die andere er onder, maar ik vind de 2e wel mooier liggen.

    Alana. ♡

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:28

Ik dacht dat de 2e groter was...
Lijkt wel mooier te liggen

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:30

Ja ik twijfel ook door de deken die er nog onder ligt, de 2e lijkt ruimer bij de schoft, maar korter in de hele lengte.

    Alana. ♡

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:46

Ja sorry het is een beetje onhandig te zien met het 2e deken dat eronder ligt idd!
Als je goed naar de donkerbruine randen kijkt, kan je ze een beetje onderscheiden.

Mijn paard is vrij groot (1m76), maar heeft een zeer korte rug, vandaar dat ik een maatje kleiner bij haar heb geprobeerd. De 2e foto is een maat kleiner!

MarliesR

Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:35

Ik heb vandaag de Rambo original binnen gekregen die ik over kon nemen van een bokker. Ben er echt heel erg blij mee! Had eigelijk de Rambo Duo willen kopen (die nieuwe kleur is mooooi). Maar kon deze tweedehands overnemen in de juiste maat en hij is echt nog super netjes!

Zal wel niet lang duren overigens, één van zijn grootste hobby's schijnt een zo dik mogelijke homogene laag blubber op zijn dekens te smeren :+ :D
Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:38

Afbeelding

Merrie maar even getrakteerd op een nieuwe deken. Lekker droog.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers