Als Nederlander naar fysische geneeskunde?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Als Nederlander naar fysische geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 16:32

Hoi allemaal,

Even een korte inleiding over mijzelf.
Ik ben nu 18 jaar en heb al +/- 5 jaar last van nek- en rugklachten.
Ik heb al meerdere onderzoeken en therapieën gehad maar daar is niks uitgekomen en de therapieën helpen ook maar voor korte tijd.
Momenteel heb ik fysiotherapie maar die wil er eigenlijk ook weer na stoppen omdat het na een half jaar ook niet echt voldoende helpt.

Nu las ik laatst iets over fysische geneeskunde in België.
Ik heb er een beetje informatie over opgezocht en daar kwam ik er achter dat dat misschien wel iets zou kunnen zijn.

Nu vroeg ik mij af, kun je als Nederlander naar een Belgisch ziekenhuis? Ik woon redelijk dicht bij de grens, dus dat is het probleem niet. En hoe zit het als je moet revalideren, moet je dan echt een aantal keer per week daar heen komen of hebben ze ook afspraken met mensen die dat doen hier in Nederland?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Als Nederlander naar fysische geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:57

Denk dat je dan eerst contact op moet nemen met je zorgverzekeraar als je het vergoed zou willen krijgen. Mocht je het zelf willen financieren is het uiteraard geen probleem.
Allicht kan je verzekeraar je ook vertellen wie in NL iets soortgelijks aanbieden en hoe het zit met vergoedingen van die zorgverleners.
(Buiten beschouwing gelaten wat het is ik heb namelijk geen idee)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Als Nederlander naar fysische geneeskunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:01

Manuele therapie al gehad? Ik heb daar heel veel baat bij. Als ik last heb ga ik 2 a 3 keer en wordt mn wervelkolom/nek/ribben gemanipuleerd en de spieren los gemasseerd of dmv dry needling behandeld.

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 17:03

Sjolvir schreef:
Denk dat je dan eerst contact op moet nemen met je zorgverzekeraar als je het vergoed zou willen krijgen. Mocht je het zelf willen financieren is het uiteraard geen probleem.
Allicht kan je verzekeraar je ook vertellen wie in NL iets soortgelijks aanbieden en hoe het zit met vergoedingen van die zorgverleners.
(Buiten beschouwing gelaten wat het is ik heb namelijk geen idee)

Ik heb al even rondgekeken en als het goed is wordt het vergoed door mijn zorgverzekeraar, dus dat zou geen probleem kunnen zijn. Ik zelf kon niks vergelijkbaars vinden in Nederland, misschien neuroloog (al gaat die meer over zenuwen dan over spieren).

MerleSimone schreef:
Manuele therapie al gehad? Ik heb daar heel veel baat bij. Als ik last heb ga ik 2 a 3 keer en wordt mn wervelkolom/nek/ribben gemanipuleerd en de spieren los gemasseerd of dmv dry needling behandeld.

Mijn huidige fysiotherapeut is ook manueel therapeut. Ze past dit ook toe op mij. Het helpt voor een paar dagen maar dan gaat het toch weer mis helaas.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:48

Je kan prima naar een Belgisch ziekenhuis gaan als Nederlander hoor, we zien er genoeg :D

Ik werk onder een fysisch arts als fysiotherapeute (in het ziekenhuis dus) en wij geven warmte, tractie en electrotherapie. Deze zaken kan je ook zo bij je eigen fysio volgen, heb je al zoiets gehad?

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:40

Rebel_Jits schreef:
Je kan prima naar een Belgisch ziekenhuis gaan als Nederlander hoor, we zien er genoeg :D

Ik werk onder een fysisch arts als fysiotherapeute (in het ziekenhuis dus) en wij geven warmte, tractie en electrotherapie. Deze zaken kan je ook zo bij je eigen fysio volgen, heb je al zoiets gehad?


Nee deze therapieën heb ik nog nooit gehad. En ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook nog niet van gehoord heb, terwijl ik al bij verschillende fysiotherapeuten geweest ben.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:40

Onze arts is nog van de oude stempel en geeft dus voorschriften voor zulke therapie. Daarnaast kan ook ultrasoon een uitkomst bieden als de doorbloeding achterblijft (kramp-gevoel in de spieren, of snel spierpijn).

Het is tegenwoordig helemaal hip om 'hands off' te werken (patient doet oefeningen, therapeut kijkt en past aan), terwijl de 'hands on' therapieen zeker een meerwaarde kunnen hebben bij vele patienten. Het zal wel even zoeken zijn naar een therapeut die nog zo werkt (meestal de oudere generatie), maar zeker een optie zonder langs de arts te wandelen (die misschien hetzelfde aanraad).

Joy_Mennings

Berichten: 2285
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:01

Rebel_Jits schreef:
Onze arts is nog van de oude stempel en geeft dus voorschriften voor zulke therapie. Daarnaast kan ook ultrasoon een uitkomst bieden als de doorbloeding achterblijft (kramp-gevoel in de spieren, of snel spierpijn).

Het is tegenwoordig helemaal hip om 'hands off' te werken (patient doet oefeningen, therapeut kijkt en past aan), terwijl de 'hands on' therapieen zeker een meerwaarde kunnen hebben bij vele patienten. Het zal wel even zoeken zijn naar een therapeut die nog zo werkt (meestal de oudere generatie), maar zeker een optie zonder langs de arts te wandelen (die misschien hetzelfde aanraad).


Okee bedankt!