Stamp in ribben door paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 02:04

Hallo allemaal,

Gisteren was ik mijn merrie haar stal aan het uitmesten toen zij neuscontact kreeg met de hengst naast haar en gezien haar hengstigheid, haar typisch merriegilletje slaakte gevolgd door een fikse trap met de achterbenen.

Helaas stond daar niet enkel de stalwand maar ook nog een mens, ik dus, voorovergebogen mest op te ruimen.

Ik weet dat dit niet slim was van mezelf en stuur normaal altijd het paard naar buiten tot ik klaar ben met mesten maar het hoosde hier zo fel gisteren en ik had haar al naar buiten gestuurd toen ik de ganse stal uitmestte, nu wou ik enkel vlug de vers gelegde hoop oprapen die ze daar in het terug binnen gaan gedropt had...

Ik ving haar achterbenen vol in mijn bovenste ribben rechterzijde. Eigenlijk net onder mijn oksel en boven je onderste behaboordje.
Eerste tellen was ademhalen niet mogelijk maar kwam gelijk zelfstandig weer op gang door met mijn handen op mojn knieën te gaan leunen en rustig te blijven.

Vandaag zit het uiteraard wat blauw en gezwollen maar gezien de heftige trap, had ik veel meer pijn verwacht.
Vandaar dat ik gisteren en vandaag alsnog besliste dan toch af te zien van een SEH bezoekje of dokter. Omdat het eigenlijk minder pijn doet dan je zou denken te mogen verwachten na zo'n trap.

Tuurlijk doen bepaalde bewegingen pijn en moet ik uitkijken hoe ik ga liggen en niet gek doen qua tillen enzo maar het enige wat eigenlijk echt pijn bezorgt, is rechtop zitten in een stoel, vreemd maar waar.

Zouden jullie toch een Rx/onderzoek/nakijken aanraden ondanks dat het wel lijkt mee te vallen? Ergens vertrouw ik het precies zelf niet dat ik dit niet meer voel... Vandaar mijn vraag.

Bedankt alvast!


Anoniem

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 02:17

Ehm. Ja, als je daadwerkelijk een trap vol in je ribben hebt gehad zou ik wel naar een arts zijn gegaan (zo'n 24 uur geleden al)..

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 02:19

Met zo'n klap moet je gewoon even naar een arts.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 05:57

Ja, naar de SEH. Als er een rib gebroken is en in niet vlak ligt kan het je longen beschadigen, ook al voel je het niet er kan toch iets niet zoed zitten. Daarbij, breken van botten doet doorgaans lang zoveel pijn niet als een flinke kneuzing. Gaan dus, niet uitstellen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 06:16

Jazeker. Ik heb vorig jaar een klap op mijn bovenbeen gehad, ben ook een foto gaan laten nemen om alles uit te sluiten. Als de stamp iets hoger was geweest was het op mijn heup en iets lager op mijn knie.

Why change the past, when you can own this day?

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 07:53

Naar de eerste hulp. En daarna als de sodemieter ervoor zorgen dat de hengst of merrie een andere box krijgt. Die arme hengst mag nu dus ruiken aan een hengstige merrie en er verder niets mee doen. Dat is echt heel erg sneu en frustrerend voor dat paard.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 07:55

Laten nakijken, ik heb zon klap links gehad en had mn milt gescheurd. Je hebt mazzel gehad!

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:09

Oef..ik was allang naar de huisarts gegaan als ik jou was.

Ik heb ook zo'n trap gehad aan de voorkant van mijn linkerribbenkast, bij mij zijn toen de onderste ribben naar achteren verdraaid om de klap op te vangen met als gevolg..3 verschoven ruggewervels en de hele ribbenkast uit zijn verband. Ik moest direct naar het ziekenhuis om de milt te controleren..maar goed, die zal bij jou niet geraakt zijn anders was je nu al dood geweest. {en ik heb na 5 jaar nog steeds problemen met mn rug/ ribben}

Toch lijkt het me wijs om alles even te laten checken en als je ergste kneuzingen over zijn om naar een goede osteopaat te gaan om de boel weer een beetje te "resetten".

Daarnaast wil ik je uiteraard ook heel veel beterschap wensen, en hoop ik voor je dat het gaat meevallen.
Bij mij klopte mijn gevoel overigens ook niet qua pijn, die kreeg ik namelijk gelijk in mijn bovenrug links {door de verschoven ribben/ wervels} en niet op de plek van de trap zelf. Dus dat maakt het des te riskanter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:15

Jeetje, je hebt niet echt geluk met paarden he?
Jij was toch laatst ook al volledig buiten westen door een val? Of ben ik in de war?

Een trap in de buik/borst altijd laten controlleren, niet 1 dag later maar eigenlijk gisteren al.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:26

Paar jaar geleden heb ik ook ooit eens een klap gehad tegen mn ribben van een jonge hengst. Had ook weinig pijn, ondanks dat ik door de klap knock-out ging. Enige wat echt niet ging was een deken opleggen. Uiteindelijk toch maar even naar t ziekenhuis geweest en foto laten maken. Twee ribben gebroken, waar verder niets mee gedaan is. Maar wel belangrijk te weten of de ribben nog recht staan, anders kan het je longen beschadigen of zelfs een klaplong veroorzaken. Dus toch even naar t ziekenhuis gaan!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:34

Ik zal inderdaad toch even laten controleren. Zeker als je zegt dat het dik is. Ik heb ook een half jaar met een gebroken hand rondgelopen terwijl ik dacht oohh dat gaat wel. Dat had ik helaas toch flink mis...

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Anoniem

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:46

'Ergens vertrouw ik het precies zelf niet dat ik dit niet meer voel..'
Als je het niet vertrouwd is er maar één ding wat je moet doen: als een sodemieter de ha/hap bellen.

De impact van een trap wordt vaak onderschat, en het zou best kunnen dat het één of ander beschadigt is.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:18

Ik vind het toch bijzonder dat mensen wel denken: "hmmm harde trap, weinig pijn, gekke combi, missschien ff checken?" Maar dan toch besluiten het niet te doen. Klinkt misschien hard maar denk je dan wel na? Beter een keer te veel gecheckt dan te weinig toch?

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:27

Een arts of eerste hulp zegt ook niet veel meer als rust houden en pijnstiller. Als je niet direkt out ging en er redelijk mee de dag door komt zonder een mega bloeduitstorting dan zou ik die mensen niet teveel van hun werk houden. Een gekneusde rib of gebroken rib doet verrekte zeer maar veel doe je er niet aan. Voorlopig niet teveel inspannen, lachen, niezen, zuchten....niets dus.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:32

Ik denk ook niet dat als je hier nu de huisartsenpost belt met deze klachten ze je meteen gaan laten komen..

Dit is nu al wel de tweede keer dit jaar dat je jezelf in een potentieel levensgevaarlijke positie hebt gemanoeuvreerd met je paarden en waarbij je zelf niet de tegenwoordigheid van geest lijkt te hebben om om echte (als in niet op een forum) hulp te vragen als het echt nodig is (na de val toen, gister na de trap). Dat vind ik eigenlijk zorgelijker dan deze trap..

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:34

Moet je dit nog vragen?
Met die kracht kan er meer beschadigd zijn als enkel je ribben!
Snel naar de HA of naar de Spoed dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:47

Napie schreef:
Een arts of eerste hulp zegt ook niet veel meer als rust houden en pijnstiller. Als je niet direkt out ging en er redelijk mee de dag door komt zonder een mega bloeduitstorting dan zou ik die mensen niet teveel van hun werk houden. Een gekneusde rib of gebroken rib doet verrekte zeer maar veel doe je er niet aan. Voorlopig niet teveel inspannen, lachen, niezen, zuchten....niets dus.


Ja dat zeiden ze bij mijn rug ook, omdat ik nog soort van overend kon staan en geen ambulance nodig dacht te hebben. Bleken er na lang aandringen voor foto's 3 breuken in 2 wervels te zitten, maar als het aan het ziekenhuis had gelegen was ik gewoon met wat paracetamol en spierontspanners naar huis gegaan.

TS, op welk punt dacht je 'naaah, het is vast niks' als je een klap van een paard vol op je ribben opvangt?

Dat je niks voelt/voelde kan ook adrenaline zijn. Laat nou maar foto's maken. In het ergste geval verspil je iemand z'n tijd en kost 't je je eigen risico. Als dát het ergste is..

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:01

Ts, heb je werkelijk niets geleerd van je vorige episode met paard-knal-ziekenhuis?

Of durf je eigenlijk niet goed ivm je werk en je onvervangbaarheid daar?

Rockes <3


Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:09

In juni bij mij ook gebeurd. Huisarts heeft me toen doorgestuurd naar het ziekenhuis voor longfotos i.v.m. mogelijke klaplong voor het geval er toch een gebroken rib was die misschien mijn longen had geraakt. Ik zou als ik jou was toch ff een bezoekje aan de HA doen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:33

Ik heb een beetje een deja vu met dit topic...

Bokt is geen dokter, je hebt een paard van 5/600 kg in je ribbenkast gehad, wat denk je zelf

Ik heb ook een klap in mn ribben gehad van een paard. Zat ook gewoon nog rechtop daarna. Maar heb mooi een week ik het ziekenhuis mogen bivakkeren met een gescheurde milt.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:37

Ts, heel eerlijk, wanneer een paard van 500 kilo hard uithaalt en jij net op het verste punt staat dan mag je van geluk spreken dat je het na kunt vertellen. Zeer vreemd dat je hier een topic opent ipv naar de se te gaan. Want vol op de ribben?? Garantie voor breuken en kneuzingen zullen het niet zijn want dan kun je bijna niets. (week ziekenhuis onder de morfine voor vijf gekneusde en één gebroken rib).

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:41

Rocamor schreef:
Ts, heb je werkelijk niets geleerd van je vorige episode met paard-knal-ziekenhuis?

Of durf je eigenlijk niet goed ivm je werk en je onvervangbaarheid daar?

Nou dit dus.
Ik kan volgens mij ook precies voorspellen hoe dit topic gaar verlopen.
Reacties van "oh erg ga naar dokter" van bokkers.
Reacties van "valt wel mee, ik ben onmisbaar" van TS.
Reacties van "jeetje dom en onverstandig" van bokkers.
Stilte....

Dus: TS: hop naar de dokter. En dan ook meteen maar de psycholoog omdat je zo vreselijk onvoorzichtig bent met jezelf en ik het haast een schreeuw om hulp vind.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:46

Volgende keer in een lege stal gaan uitmesten, oftewel: paard buiten aan de stal zetten of lekker naar buiten in de paddock/weiland. Ik snap sowieso mensen niet die gaan uitmesten bij een paard op stal. Kan een dier honderd keer bomproef zijn en honderd keer 'altijd lief'. Het gaat 99 keer goed en de 100e keer goed fout. Veiligheid voor alles.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:50

Shenavallie schreef:
Volgende keer in een lege stal gaan uitmesten, oftewel: paard buiten aan de stal zetten of lekker naar buiten in de paddock/weiland. Ik snap sowieso mensen niet die gaan uitmesten bij een paard op stal. Kan een dier honderd keer bomproef zijn en honderd keer 'altijd lief'. Het gaat 99 keer goed en de 100e keer goed fout. Veiligheid voor alles.


Wat denk je van een hengstige merrie naast een hengst

Rockes <3

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Stamp in ribben door paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:07

Je weet niet wat er inwendig misschien geraakt is. Voor alle zekerheid dus toch maar naar de dokter!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, CairnTerrier, ComscoreBot, Eineges, Marlou91, Muronia, nathe, san4nie, Sneeuwmaan, Supervixen, xXlovelyXx en 111 bezoekers