[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:10

Ik heb een vraagje over regendeken met hals :j

Ik heb een eczemer, met regen moet hij dan een regendeken op.
maar is zijn hals onbeschermd en je raad het al...als het droog is word hij geprikt en blijft hij dus schuren.
Vandaar dan maar een regendeken met hals!

Maar ja,welk merk?
Ben benieuwd of er hier iemand is met eventueel een foto van hoe de deken dan valt


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:22

Horseware :9

FenixJL schreef:
Roos_m had ze echt altijd de regen deken er over heen? Ook in de zomer?
Lijkt me best wel warm hij stond soms al eens te zweten onder zn eczeem deken
Laat staan met nog een regen deken er over


Nee.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:31

Horseware, maar als ik dat intyp op google kom ik allemaal foto's tegen van amigo,rhino,rambo.
Is me nu dus niet duidelijk welke je dan bedoeld?

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:42

Ik denk dat dit misschien wel wat voor je is?
0grams regendeken met 0 grams hals :)
Die zouden we ook over de eczeem dekens kunnen doen

Afbeelding
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:50

@ellen: ik heb als overgang ook bovengenoemde. Regendeken + hals van rambo. Maar die is er ook in de amigo variant en dat beviel ons ook prima, pasvorm van rambo vind ik voor Jairo minder

FenixJL
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-11-16

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:54

Wat is het verschil tussen de pasvorm van de amigo en Rambo?
Ben er nu ook naar aan het kijken.
Moet wel op een PRE passen met teveel vetjes.
Amigo hadden we hier voor ook maar dat paste voor ons niet zo goed

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:57

Ik kom even binnenvallen met een vraag,

Mijn welsh van 20 jaar wil ik deze winter onder een winterdeken hebben.
Dit zodat ze dunner in de vacht blijft en omdat ze in de winter erg begint af te vallen en dun wordt, hopelijk dat dit energie bespaart.
ik wil het bij zo weinig mogelijk dekens houden.
Is het verstandig om 1 deken te kopen van 200 gr. en deze in de herfst al op te doen ? mocht het te koud worden dat ze er dan nog vacht bij aan kan maken.

Kerstmuts

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:00

Ik heb die groene Rambo ook. Vind het een super fijne deken!
Het moet alleen niet super warm weer zijn, want hij is best dik voor een ongevoerde deken.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:00

een losse hals voor 43 euro vind ik wel wat prijzig :o

kan appie zijn maat daar ook niet zo gauw vinden,maat 165
Kan dan net zo goed kijken voor een complete deken toch?
Wat ik nu heb aan regendekens is eigenlijk toch al ouder en lekt wat door na veel regen

Kwam deze net tegen van harrys horse
https://www.dekroo.nl/webwinkel.php/paa ... or:stretch limo

Hielkebro
Die 2 van mij zijn 25,die komen straks ook meteen onder 200 gram te staan als het kouder is.
Heb gemerkt dat een regendeken dan toch te dun voor ze is en het ze teveel energie kost
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-09-17 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:03

Er zijn wel wat algemeenheden qua pasvorm, maar uiteindelijk is het zo paardafhankelijk! En dus echt een kwestie van passen en proberen. Het helpt als je wat dekens van stalgenoten kan proberen.

Zo word er bijvoorbeeld gemiddeld gezegd dat de WUG dekens niet geschikt zijn voor paarden met een brede boeg en juist voor smalle paarden vaak mooi zitten. Guess what? Mijn brede Frederiksborger waarbij veel dekens te krap zitten rond de boeg past super in de Rhino & Rambo Wug dekens.

Mijn nieuwe paard is nogal een smalletje. En de Rhino wug zit hem juist te krap rond de schouders :+ .

Voor Savino nu een Rambo Original overgenomen van een bokker. Hoop dat deze hem beter gaat passen.

Qua temperaturen is het ook weer zo afhankelijk van het paard zelf. Mijn vorige arabier kon rustig tot 25graden met een Bucas Power Turnout Light op staan. Die had het heel erg snel (te) koud. Vi (mijn Frederiksborger) deed het niet geweldig onder 0-grams dekens en kon eigenlijk al snel naar 200 zonder problemen en met echte vorst of veel regen rond het nulpunt naar 400 gram. En Savino (mijn Westfaals) heeft het sneller warm, maar bij veel regen wel weer baat bij 0 of 100 grams.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:07

FenixJL schreef:
Wat is het verschil tussen de pasvorm van de amigo en Rambo?
Ben er nu ook naar aan het kijken.
Moet wel op een PRE passen met teveel vetjes.
Amigo hadden we hier voor ook maar dat paste voor ons niet zo goed


Van rambo moet mijn paard altijd een maat kleiner dan vd amigo, terwijl de Rambo veel mooier aansluit. Ook vind ik de sluitingen van de rambo veel prettiger.
Ik heb een klein, rondgeribt paard waar de rambo dus mooier op past.

@ellen: als je alleen een regendeken gebruikt voor dit soort dagen zou ik ook geen rambo aanschaffen.
Ik gebruik hem de hele winter door en bouw op met onderdekens. Qua waterdicht, levensduur en hufterproofheid kan ik rambo wel aanbevelen.

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:09

Ojajoh schreef:
Veulen84 schreef:
Die deken heeft geen hele mooie pasvorm voor je paard.

.

Het probleem van haar lichaamsbouw is dat geen 1 deken dat heeft. Dan zou ik dekens op maat moeten gaan laten maken.
Ze is te lang van rug in verhouding met haar hoogte.
Op de foto lijkt ze wel "normaal"maar de mensen die haar IRL zien zeggen altijd "wow wat is ze groot (lang)"
ik werk met 3 maten met haar: pony shet en mini shet, en moet bijv hoofdstellen verbouwen omdat ze dus een te brede kaak voor een te smalle neus heeft :+

Bekend probleem, mijn ruin heeft het ook. Die past het beste in een Weatherbeeta Freestyle, als het goed is heeft Weatherbeeta ook ponydekens maar ik weet niet of ze ze ook zó klein hebben.

Next best is Nika. Zit ietsjes strakker bij de schouders/hals maar is wel te doen op zich. Is ook aardig waterdicht, mijn merrie blijft er gewoon goed droog onder en mijn ruin met de lastige voorkant heeft 1 keer klamme schouders gehad.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:13

hielkebro schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag,

Mijn welsh van 20 jaar wil ik deze winter onder een winterdeken hebben.
Dit zodat ze dunner in de vacht blijft en omdat ze in de winter erg begint af te vallen en dun wordt, hopelijk dat dit energie bespaart.
ik wil het bij zo weinig mogelijk dekens houden.
Is het verstandig om 1 deken te kopen van 200 gr. en deze in de herfst al op te doen ? mocht het te koud worden dat ze er dan nog vacht bij aan kan maken.

Lijkt me veuls te warm. Mijn shetlander (27 jaar) krijgt vanaf dat het 's nachts 5 graden is 20 grams op (Rhino ongevoerd). Als het rond het vriespunt is 100 grams en vanaf -5 ongeveer 200 grams. Soms wissel ik dus 2 x per dag. Zij draagt ook dekens omdat ze in de winter te mager wordt zonder. Ze maakt bij gebruik van dekens minder vacht aan onder de dekens dan bijv. op de hals. Vorig jaar ben ik half september begonnen. Dit jaar ben ik op 7 september begonnen, maar dat is omdat het regent. Als het droog was geweest had ze nu nog bloot gestaan. In de praktijk doet ze het grootste deel van het najaar met 100 grams, in de vorm van een Horseware liner. Dat is warmer dan bijv. Nika 100 grams.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-09-17 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:15

Ik ben echt een fervent fan van de V-sluiting. Sinds ik de rhino wug heb met V-sluiting heeft mijn paard nooit meer schuurplekken! Leg ik er iets op met een gewone dubbele sluiting dan meteen weer schuren bij borst en schouder. Gelukkig zijn er nu ook originals met V-sluiting. Maar dat is echt mijn gouden tip bij paarden waarbij dekens schuren.

Daarnaast staat mijn paard de hele dag buiten, maakt niet uit wat voor een weer het is. Ze heeft veel mogelijkheden om te schuilen (inclusief de stal) maar dat doet ze niet. Als het giet en plenst en alle paarden staan te schuilen, dan staat die van mij midden in de wei. En sinds de Rhino is er geen druppel mee door de deken heen gekomen!! Ik ga nooit meer voor iets anders :D

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:16

Nadeel bij appie is dat heel veel dekens aan de zijkanten gewoon te lang zijn.
Heb ook het idee dat ze de dekens tegenwoordig langer aan de zijkanten maken?
Ik heb wel een rambo,de rsih,maar die heb ik korter moeten maken.
maar dat kon makkelijk want is een eczeemdeken

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:17

Sjira schreef:
Ik ben echt een fervent fan van de V-sluiting. Sinds ik de rhino wug heb met V-sluiting heeft mijn paard nooit meer schuurplekken! Leg ik er iets op met een gewone dubbele sluiting dan meteen weer schuren bij borst en schouder. Gelukkig zijn er nu ook originals met V-sluiting. Maar dat is echt mijn gouden tip bij paarden waarbij dekens schuren.

Daarnaast staat mijn paard de hele dag buiten, maakt niet uit wat voor een weer het is. Ze heeft veel mogelijkheden om te schuilen (inclusief de stal) maar dat doet ze niet. Als het giet en plenst en alle paarden staan te schuilen, dan staat die van mij midden in de wei. En sinds de Rhino is er geen druppel mee door de deken heen gekomen!! Ik ga nooit meer voor iets anders :D

Nou ik wel. In het begin had ik voor mijn merrie alleen een Rhino wug. In de herfst/winter is dat prima maar als ze 'm in de zomer op kreeg omdat het regende kwam ze er gestoofd onder vandaan. Daarom vorig jaar een dunnere regendeken gekocht. Dat is ook meteen een deken met verstelbare borstsluiting, ik vindt het afschuwelijk als je de voorkant niet kunt verstellen. De haken van de Rhino v-sluiting vond ik ook veel te groot, zwaar en lomp voor mijn pony.

Afgelopen nacht is ze netjes droog gebleven onder de Rhino (3e winter dat ze 'm draagt, en met door mij erop geknutselde voorsluiting met gesp). Maar voor nu overdag vond ik 'm te warm.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:23

Ellepel.
Klopt; die modellen zijn allemaal goed. Er zitten ook goedkopere varianten tussen.
De Rambo is de duurste.

Verschillen zit hem in de materialen, de sluitingen, hoe uitgesneden.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:39

Klopt, heb ook zoveel dekens die eigenlijk gewoon net niet mooi passen
Bewaar ook alles en heb al een flinke verzameling onderhand :+

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:46

Ik kom ook weer even binnen vallen. Ik heb Alex (ongeschoren nog) nu onder een 0 gram regendeken omdat hij nog helemaal bezweet is van de training. Hij staat 24/7 buiten met hooi. Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een 110 onderlengte van 300+ gram voor de koudere periodes. Dus wie weet er een merk die dat heeft? Nika is uitverkocht in die maat. Ik heb zelf een 105 liggen maar daar is hij ziek onder geworden dus die komt er niet weer op.

Alex en Jorie <3

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:48

Heb je bij ponywebwinkel.nl en MHS gekeken?

Nika heeft nu nog geen nieuwe dekens voor komend seizoen, die komen eind september/begin oktober als ik het goed heb. Dus misschien nog even een paar weekjes wachten? 300 grams heb je nu nog niet nodig, wel?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:53

Het is echt voor in december/januari pas. Ik dacht dat Nika alweer was uitverkocht en ik te laat ben maar dat is dus niet het geval. Dan wacht ik nog even met kopen, ik wil voor komende winter echt graag dat merk uitproberen.

Alex en Jorie <3

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:01

Volgens mij moet het nog komen. De modellen waar nu "nieuw" bij staat waren er 11 maanden geleden namelijk ook al.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:02

Misschien kun je via een webwinkel wel een nika bestellen?
Bedoel dat je ze mailt met de vraag of ze een voor je willen bestellen
Ik heb net via budgetruitershop een harry's horse met hals besteld.
Ben benieuwd :j

Koper

Berichten: 30228
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:07

Volgens mij kun je Nika alleen maar bij Nika bestellen.

Ik zie nu overigens wel (zomer)dekens die er een jaar geleden nog niet waren. Maar geen nieuwe regen/winterdekens.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RianneH en 38 bezoekers