Rode wormen in hooi en water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Rode wormen in hooi en water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 17:42

Hoi bokkers,

Ik stel hier een vraag voor een kennis.

Hun hebben een pony, die op dit moment erg aan het vermageren is. Vermoedelijk door wormen, paard laat zich moeilijk een wormen kuur geven, maar uiteindelijk is het wel gelukt! Dus dat is al heel iets.

Nu vandaag trof de eigenaar in het hooi en water "rode" wormen aan.

DA is op de hoogte van de situatie. Maar omdat de eigenaar zich toch wel zorgen maakt zou ik jullie willen vragen, wat "rode" wormen kunnen zijn.

Zelf heb ik aangegeven dat het water ververst moet worden (zeker voor het onzekere), dit is dus ook al gedaan. En het hooi zou ik niet meer aan het paard geven.

(DA is op de hoogte, daar hoef ik ook geen opmerkingen over, gezien ik persoonlijk daar geen inbreng op heb. Ik wil enkel weten of er bokkers er bokkers zijn die rode wormen in het hooi en water kennen. En wat hun ervaringen er mee zijn)

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Rode wormen in hooi en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:50

Die wormen komen dan uit de mest neem ik aan?
Je hebt kleine rode wormen. Dat zijn bloedwormen, kun je wel plaatje van vinden.
Het beste was in dit geval geweest om niet blind te ontwormen maar om eerst een mestonderzoek te laten doen. Er zijn namelijk meerdere soorten wormen bij paarden die voorkomen. De soort wormkuur die je nodig hebt hangt af van de soort worm.
Ook kan het een risico geven als je ontwormt zonder dat je een beeld hebt van de wormbesmetting.
Als het inderdaad rode bloedworm (ookwel kleine bloedworm) is kan dat namelijk bij hoge besmetting veel schade in de darmen geven na het ontwormen omdat de larves die daar ingekapseld zitten er na het ontwormen allemaal uitkomen omdat er dan weer plek is in de darmen.
Mocht de pony nu na het ontwormen diarree krijgen of futloos worden, zsm contact met de DA opnemen.
Ik weet niet hoe oud de pony is, maar vooral de jongere pony's onder de 5jaar hebben vaak ook spoelworm. Daar is een andere soort kuur voor nodig.
Meestal laat je ook na het ontwormen na een week weer mestonderzoek doen. Zo kun je kijken of er spraak is van resistentie.
Als een pony moeilijk is met ontwormen, kun je het evt proberen door het voer te doen. Maar ook gewoon oefenen met een lege spuit, staan veel manieren van op bv Youtube. Is wel belangrijk hoe je dat aanpakt, want verkeerd oefenen kan juist het probleem erger maken.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Rode wormen in hooi en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:57

Kunnen ook muggenlarven zijn. Muggen leggen hun eitjes in stilstaand water (drinkbak is ideaal) en de larven zijn rood :))

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Rode wormen in hooi en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:10

Afbeelding
Als dit is, wat je ziet. Helpt je wormenkuur goed tegen de aanwezige bloedwormen. Het is de bedoeling dt ze er uit komen. Als het er zoveel zijn dat je ze ziet, zou je over 8 weken opnieuw mest moeten laten testen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:20

In het water lijken me meer larfjes van muggen o.i.d., maar die zie je niet in het hooi. Zien jullie in de mest geen rode wormpjes? Eigenlijk zie je namelijk rode bloedworm in de mest, zoals de foto van Janouk goed laat zien en niet in het water of op het hooi ( tenzij hij net in het hooi heeft gemest).

Misschien is het mogelijk er een paar te vangen en in een potje naar een goede paardendierenarts te brengen, die zal vast kunnen zien wat voor worm/larf het is.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rode wormen in hooi en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:49

Als ik wormen in hooi tegen kom, dan heeft dat hooi erg lang op de grond gelegen en zitten de regenwormen of compostpieren er in. Wormen in water ken ik helemaal niet, zand in de drinkbak komt voor, gras/hooi resten ook, maar wormen niet. Als het inderdaad inwendige parasieten zijn en ze komen er dus ook via de mond/neus uit, dan is het echt groot alarm en kliniek lijkt mij. Hoe hoog is die drinkbak en kan/heeft de pony er misschien in gemest?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:53

tamary schreef:
Als ik wormen in hooi tegen kom, dan heeft dat hooi erg lang op de grond gelegen en zitten de regenwormen of compostpieren er in. Wormen in water ken ik helemaal niet, zand in de drinkbak komt voor, gras/hooi resten ook, maar wormen niet. Als het inderdaad inwendige parasieten zijn en ze komen er dus ook via de mond/neus uit, dan is het echt groot alarm en kliniek lijkt mij. Hoe hoog is die drinkbak en kan/heeft de pony er misschien in gemest?

Het zou je verbazen maar bij mijn kennissen hebben ze badkuipen als drinkbakken en ja daar zitten in de zomer áltijd regenwormen in. Wel verdronken maar hoe ze erin terecht komen blijft de vraag gezien ze niet rechtstreeks in het gras staan maar op een verhoogje.

Ik hoop voor topicstarter dat het geen bloedwormen zijn.