Diagnose dyslectie, beelddenker.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 11:08

Beetje rare titel, maar ik wist niet hoe het anders te omschrijven.
Ik heb een vraag waarbij ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen. Heeft het "stempeltje"/diagnose dyslectisch of beelddenker voordelen voor je (of je kind) gebracht of is het een last of nadeel?

Ik wil zoveel mogelijk informatie uit de praktijk omdat we op dit moment keuze's moeten gaan maken of we onze zoon laten testen op dyslectie en hoe we alles aan gaan pakken. Tips, ervaringen en meningen zijn dus welkom.

Mijn zoon van 8 (groep 5) heeft vanaf groep 3 flinke moeite met de basisvakken, spelling, automatiseren wat dus ook in rekenen terugkomt, technisch lezen en schrijven. Het blijft niet hangen bij hem. Hij doet zo zijn best en wil het graag goed doen, maar het lukt niet. Waardoor hij dus faalangst krijgt.
Tegenwoordig met alles wat nadrukkelijk getoetst wordt en je in een klein kadertje van "normaal" hoort te zitten, vind ik het ook niet zo gek dat hij onzeker wordt.
Hij heeft een normale intelligentie en scoort op bijvoorbeeld begrijpend lezen en woordenschat ver boven gemiddeld (lang leve de citotoetsen -O- )

De druk is zo hoog op school dat hij thuis moet ontladen. Dit uit zich in boosheid. Hiermee zijn we naar een kindertherapeut gegaan en het gaat al een heel stuk beter. De therapeut heeft het idee dat de onzekerheid en frustratie vooral komt door de druk op school en stelt ook voor om hier wat mee te doen, wij delen dat idee.
Verder laat hij geen "afwijkend" gedrag zien, op school gaat hij sociaal emotioneel goed mee.

Op school hebben ze vorig schooljaar extra groepsbegeleiding met rekenen en lezen voor hem ingezet bij de onderwijsassistente. Maar het blijkt dat deze lessen/lesmethode niet aansluit bij hem, dit is gewoon extra rammen met dezelfde methode als in de klas.
Zijn leraressen van groep 4, vertelde eind vorig schooljaar dat hij erg visueel ingesteld is en kenmerken van dyslectie laat zien (de kindertherapeut had die bevindingen ook, los van elkaar) en dat de leraar en ib-er dit jaar uit moeten gaan zoeken hoe ze hem het beste kunnen begeleiden.
Helemaal goed denken wij. Er hoeft van ons geen stempeltje op. Hij is gewoon zoals hij is en je kunt niet overal goed in zijn. Als hij met andere of extra begeleiding wat makkelijker mee kan, wat zijn onzekerheid en frustratie wegneemt is het prima voor ons en voor hem. Maar zo werkt het tegenwoordig niet meer. Er moet onderzocht worden of hij dyslectisch is. Wat ik best begrijp, maar met alleen het stempeltje waardoor je extra toetstijd krijgt komt hij er niet. De lesstof zal op een "andere" manier aangeboden moeten worden of met extra hulpmiddelen. Anders schiet hij er nog niets mee op. Misschien is hij niet dyslectisch en dan?
Zijn leraar en ib-er doen erg hun best, niks op aan te merken. Maar ik wil ook graag de verhalen van ervaringsdeskundige horen.
Laatst bijgewerkt door akishino op 06-09-17 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: "Stempeltje" dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:25

Ik zou beginnen met het niet meer over stempeltjes of etiketjes hebben, maar gewoon over diagnoses. Een diagnose is er om iemand (mogelijk) te helpen, een stempeltje of etiketje heeft gegarandeerd de bijsmaak van iemand veroordelen. Als jij je openminded afvraagt of het dyslectietraject interessant is voor het welzijn van je kind, dan zou ik beginnen met dit ook zo openminded mogelijk benaderen en je niet al meteen (onbewust?) ingraven in de anti-kant.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 11:36

Het "stempeltje" is meer bedoeld voor het beelddenken. Daar is geen officiƫle diagnose voor en ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Het is niet mijn bedoeling om het negatief te benaderen. Al geef ik je wel gelijk dat het kleine beetje ervaring (van jaren geleden) wat ik heb met de diagnose dyslectie niet heel positief is.

Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand te veroordelen, ik zal het aanpassen in de titel.
Laatst bijgewerkt door akishino op 06-09-17 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:36

ik heb zelf in groep 3 d diagnose dyslexie gekregen en dat heeft mij heel erg geholpen ik kreeg bijles op de basisschool en hier op de middelbare krijg ik toetsverlengning en ik ben in groep 3 blijven zitten en ik heb een coach en heel erg moeite met talen maar ik zit nu wel in Gymnasium 2

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:43

Mijn hele familie is dyslectisch. Voor mij heeft het niet zoveel uitgemaakt, want ze kwamen er pas achter in 4 gymnasium, maar het verklaarde voor mezelf wel waarom het automatiseren van Frans/Duits/grammatica zo moeizaam ging. Hier kon ik toen voor mezelf meer rekening mee houden waardoor het minder frustrerend werd om uren te leren en het nog steeds niet te kunnen. Ik kon namelijk anders gaan leren.

Voor mijn zusjes, op een school die iets meer rekening ermee houdt, is het heel fijn geweest. Zo hebben ze niet een extra vreemde taal moeten doen in de bovenbouw, maar mochten ze dit vervangen door een ander vak. Dit scheelt hun letterlijk uren blokken voor een 4. Daarnaast meer tijd voor toetsen, om het allemaal wat rustiger door te kunnen nemen en meer tijd te hebben voor het schrijven.

Ik denk dus dat een stempel dyslexie lang niet slecht is, wij hebben alle 3 VWO gedaan namelijk en dit met goede cijfers afgerond. Maar wel met de hulp op de juiste plaatsen.

Ibbel

Berichten: 49115
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:48

Ik denk dat TS de vinger allang op de zere plek heeft gelegd, ook zonder diagnoses of stempeltjes: de leermethode past gewoon niet bij haar kind, en dan kan je nog zoveel diagnoses hebben, zolang ieder kind geacht wordt op dezelfde manier en in hetzelfde tempo te leren, schiet je daar geen barst mee op.

Die veelgewraakte SIRE-campagne (jongetjes moeten kunnen klimmen en klauteren) mag dan de plank misslaan in de manier waarop ze het brengen, de boodschap van die campagne is: kinderen moeten leerstof aangeboden krijgen op een manier die bij hun past. En die is voor jongens alvast anders dan voor meiden. Maar daarbinnen zitten ook nog heel veel variaties.

Dizzy505Jarig
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:48

Ik heb heel mijn basisschool lang geworsteld met mijn dyslecie. Het is helaas toen nooit echt bevestigd of officieel getest, dit gebeurde bij mij pas na de 1e klas op de middelbare school.
Ik heb vanaf dat ik leerde lezen er al moeite mee gehad, ik moest 2 keer per week in de middag pauze een half uur langer blijven om te leren lezen. Dat is niet leuk als kind zijnde, ik was ook altijd een van de weinige uit mijn klas die voor een dictee net een voldoende haalde omdat het gewoon niet logisch voor mij was en ik het inzicht niet had in hoe je iets moet schrijven, erg balen als je hard je best doet en de rest negens en tienen halen en jij net een zesje.

Toen ik in de 2e klas mijn "dyslectie papiertje" had werd alles veel leuker, ik had eindelijk genoeg tijd om de teksten te lezen en de docenten stapte eindelijk waarom ik sommige spelfouten maakte. Ik ben uiteindelijk ontzettend erg geholpen met mijn dyslectie stempeltje.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:56

Wij hebben dit ook gehad bij onze dochter. Zij het op iets ander gebied. Bij haar bleef juist het begrijpend lezen achter terwijl zij technisch (AVI) een grote voorsprong had. Daardoor ging rekenen ook niet goed (want redactiesommen). Zij heeft helaas op een basisschool gezeten die daar niet goed op ingreep. Ze signaleerden wel maar deden er verder niets aan. Zelfde ervaring. Ze blijven maar proberen ze in "het systeem" te drukken terwijl ze daar niet inpassen. Herhaaldelijk heb ik bij de school aangedrongen op onderzoek, maar ze wilden daar niet aan omdat ze op school geen problemen gaf. Thuis kwam alle frustratie eruit. Ik heb toen zelf (op eigen kosten onderzoek laten doen 1000 euro) Toen kwamen een negatief zelfbeeld en faalangst ook sterk naar voren. Ook via jeugdzorg onderzoeken gehad. Als ik de onderzoeken nog eens terug lees staat ADHD er vetgedrukt overheen. Maar niemand die op dat idee kwam. Pas op de middelbare school toen ze uitviel werd er eindelijk serieus naar gekeken, waarna een diagnose ADHD werd gesteld. Helaas biedt de medicatie en ADHD coaching te weinig soelaas. We hebben ook de indruk dat ADHD nog niet alles is. Zo zie je dat een "labeltje" plakken niet 123 zomaar gaat. Je mag echt blij zijn dat de school meewerkt en meedenkt. Dat geluk hebben wij helaas niet gehad. Inmiddels weer een verwijzing gehad voor een onderzoek naar ASS en hebben we een onderzoek laten doen door Neurocare om te kijken of neurofeedback haar zou kunnen helpen. Fijn is dat ze bij Neurocare geen labels plakken maar kijken wat de beste oplossing zou zijn voor je kind. Het onderzoek daar is ook veel uitgebreider dan het onderzoek wat we bij PsyQ hebben gehad. Naast de vragenlijsten wordt ook een QEEG gedaan en een neuropsychologisch onderzoek en een slaaponderzoek.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:37


crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:44

Allebei mijn zoons hebben dyslexie, de oudste erger dan de jongste en zij werken beide met sprint plus, wat ze heel erg geholpen heeft. Lezen zal nooit makkelijk worden voor ze, maar het gaat al wel veel beter.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:49

@mina_dero, de extra bijles die je kreeg was dat dezelfde lesmethode als je klassikaal kreeg of werd het op een andere manier aangeboden?

@jette, de juiste hulp dat zal veel goed doen. Ik hoop dat mijn zoon die ook krijgt, ongeacht of hij dyslectisch is of niet.

@dizzy505, heel begrijpelijk dat het frustrerend is als je zo goed je best doet, maar de resultaten daar niet naar zijn. Ik herken het erg bij mijn zoon. Elke avond thuis lezen en rekenen, extra les op school maar zonder resultaat. Het frustreerd hem enorm. En hij krijgt er echt een hekel aan.

@babootje, wat een weg hebben jullie al afgelegd! Het is als ouder zo balen om je kind gefrustreerd en boos te zien en je kunt het niet (alleen) oplossen.
Een passende oplossing is het belangrijkste, wat de diagnose ook mag zijn.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:52

@marie111, ik ga vanavond kijken. Dank je.

@crazycactus, ik ga het eens googlen. Een beetje verbetering is al fijn, dat is zo goed voor het zelfvertrouwen.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:58

Ibbel schreef:
Ik denk dat TS de vinger allang op de zere plek heeft gelegd, ook zonder diagnoses of stempeltjes: de leermethode past gewoon niet bij haar kind, en dan kan je nog zoveel diagnoses hebben, zolang ieder kind geacht wordt op dezelfde manier en in hetzelfde tempo te leren, schiet je daar geen barst mee op.


Dat is waar ik een beetje bang voor ben en daarom wil graag ervaringen horen. We kunnen een traject starten en ongeacht wat de uitkomst is, deze lesmethode past niet bij hem. Zal dat veranderen na een diagnose? Dat is waar ik benieuwd naar ben.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:07

Tja, ik heb het stempeltje ook. Maar ik heb er altijd geen zak gehad aan de begeleiding op school. tijdverlenging ook niet want ik was altijd al eerste klaar. Ik heb nooit begrepen wat die stempel heeft toegevoegd, enkel soms een goed excuus om woorden die ik raar op schrijf te verantwoorden. Verder ben ik er niks wijzer van geworden... :o

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:24

Zoals ik het lees zou hij dyslectisch zijn voor spelling en lezen? Automatiseren is lastig en komt veel voor bij deze kenmerken. Hoe zit het met klokkijken en tafels leren?
Positief is begrijpend lezen en dat is eigenlijk wel het aller belangrijkste.
Je komt pas in aanmerking voor een dyslexie onderzoek wanneer je 3 keer op rij een E score bij CITO haalt op lezen of spelling en dan moet je aantoonbaar enorm extra hebben geoefend, zowel thuis als op school. Je kunt dan de hardnekkigheid vaststellen. Wanneer dyslexie wordt vastgesteld kun je dan een dyslexietraining buiten school volgen die door de verzekering vergoed wordt.
Veel kinderen hebben daar juist wel veel baat bij. Dan wordt vaak de leerstof individueel en volgens een bepaalde aanpak aangeboden. Wanneer je die mogelijkheid hebt zou ik daar zeker gebruik van maken.
Alleen een dyslexieverklaring zonder behandeling geeft een kind alleen maar extra tijd en het werk mag vergroot worden. Daar heb je inderdaad niet zoveel aan. Maar het scheelt voor je kind wel enorm wanneer hij weet dat hij er niks aan kan doen en beslist niet dom is.
Het meeste heb je dus aan een behandeling.
In een klas kun je als leerkracht maximaal drie niveaus behappen, zeker in de huidige setting van grote klassen zonder extra hulp.
Een leerkracht, rt ib wil echt wel maar moet het ook maar doen met de middelen die hem/haar ter beschikking staan, en hoe mooi dat allemaal klinkt, ieder individueel aandacht en passend per kind, in de praktijk valt dat nog lang niet mee.
Een uitgebreid dyslexieonderzoek kan niet door de school worden gedaan dat gaat via de schoolbegeleidingsdienst of door een speciaal bureau.
De school mag wel een DST onderzoek doen, een Dyslexie Screening Test daaruit blijkt dan of een kind dyslectische kenmerken heeft en dan kun je in combinatie met het handelingsplan en 3 E scores een dyslexieonderzoek laten doen.

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:35

Ik heb beide stempeltjes, ik ben dialect en beelddenker. Ik kan je alleen maar aanraden laat testen!
Misschien veranderd er niets op school, maar zelfs dan weet je zoontje dat hij "anders" denkt en zijn vaak dingen makkelijk te accepteren. Mijn ouders hebben me er altijd als het minder goed ging aan herinnerd dat dat niet was omdat ik dom was of niet kon leren, maar dat ik anders leerde en op een ander vlak talenten had; dit heeft er voor mij voor gezorgd dat je op een andere manier gaat denken en het 'stempeltje' iets is waardoor je verder komt ipv dat het je tegenhoud of irriteert.
Daarnaast heeft het stempeltje dyslexie voordelen, zonder die voordelen zou mijn studie/middelbare een stuk zwaarder zijn!

Ik heb veel extra hulp gehad in lezen en schrijven, en krijg nu extra tijd, voorlees software (voor toetsen, omdat ik een lezer ben die woorden weleens totaal verkeerd lees) en neem dingen op in de les. Het maakt het allemaal zoveel makkelijker!

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 17:12

@justkid, klokkijken (en bijvoorbeeld de dagen van de week en maanden) is een aandachtspunt. Dat vind hij erg moeilijk. De tafels is "gewoon rammen" dat gaat, met veel oefenen, redelijk.
Bij ons op school werken ze met niveau 1 tm 5, in romeinse cijfers. Hij scoort met technisch lezen al 4 keer op of onder de ondergrens van 5. Spelling nu twee keer, de cito van eind 4 had hij alles fout. Dat was heel sneu.
Cito rekenen-wiskunde ook al 4 keer op of onder niveau 5.
Maar begrijpend lezen op niveau 1 en woordenschat op 2.
De ib had al verteld dat een onderzoek niet op school gebeurd, maar twee dagen extern. Maar volgende week met het gesprek zullen we meer horen. Ik ga vanavond op mijn laptop je tekst nog een keer goed doorlezen, dat gaat makkelijker dan op mijn telefoon.

@amigo_stan, wat jammer dat je er niets aan gehad hebt.

@sanne_com, ik geef mijn zoon ook mee dat hij andere talenten heeft en absoluut niet dom is. Dat iedereen anders is en dat dat prima is.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:07

Ik zou dat onderzoek zeker laten uitvoeren :j
Technisch lezen en spelling is zeer zwak, 5 is hetzelfde als een E score.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:10

Ik zou hem ook zeker laten onderzoeken. Als hij dyslectisch is kan hij extra begeleiding krijgen en hulpmiddelen indien nodig en hoe meer hij nu meekrijgt en automatiseert en leert hoe meer hij daar straks in het voortgezet onderwijs van profiteert.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:16

Mijn broer heeft dyslexie en het heeft hem wel geholpen om dat vast te stellen. Het labeltje 'dom' (om het maar even cru te zeggen) ging juist weg, mensen begrepen waarom het voor hem moeilijker is/was. Hij mag belangrijke talentoetsen op de computer maken en krijgt extra tijd om zijn toetsen. Voor hem dus alleen maar voordelen voor zover ik weet. :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Diagnose dyslectie, beelddenker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:33

In mijn tijd bestonden al die labeltjes niet en was je gewoon niet zo slim, pas toen ik 20 was is er de llabel dyscalculi en dyselectie uit gekomen.
Maar het dwangmatig moeten bijlessen,extra oefenstof tot zeer inden treuren heeft mij altijd enorm belemmerd om te ontladen altijd droeg je dat kruis mee om anders te zijn en daar nog op gestraft te worden...want oefenen helpt wel( niet dus) zo kan ik ook die reclame van sqoula niet uitstaan: leuk leren :r .
Het is een ramp omdat je altijd ingeschaalt word naar rekenen en schrijf nivo en vele deuren van opleidingen zijn voor mij gesloten gebleven die ik echt had gekund!

Laat hem met opzet dingen doen die hij wel goed kan, ga dat niet heel erg benadrukken want dan benadruk je dus onbewust die mindere dingen ook en bevestig je het juist dat die dingen minder zijn!
Laat hem zeker onder zoeken omdat er nu meer bekend is en hulp voor is wat wel goed kan helpen!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:35

Mijn zoon is zwaar dyslectisch en beelddenker. Hij heeft er zijn hele schooltijd weinig last van gehad. Hij heeft zijn basisschool op het Montessorischool gedaan. Daar was het fijn voor hem, omdat hij alle vakken op zijn eigen niveau en tempo kon doen.
Middelbaar onderwijs heeft hij regulier onderwijs havo gedaan. In 5 jaar en in 1 keer geslaagd. Boeken heeft hij 'gelezen' door voorleesboeken via loket aangepast. Verder ging bijna alles met de computer. En door zijn dyslexie verklaring kreeg hij bij examens meer tijd en grote letters en mondeling.
Daarna is hij HBO informatica gaan doen, web- en game technologie. Helemaal zijn ding. Programeren, wiskundig, websites bouwen, etc. Dit jaar afgestudeerd met mooie cijfers en nu Ingenieur ict.

Kortom even een positief voorbeeld. Komt goed. Blijf denken in oplossingen. De digitale wereld biedt heel veel gemak.
Net zoals kwita zegt, blijf in oplossingen denken. Ze kunnen en zijn zoveel meer dan dyslect

Mijn zoon spreekt bijv. JAPANS, dat is een taal in beelden. Geleerd via pokemon. Er liggen zoveel kansen op andere gebieden

Mijn zoon zegt dat hij best eens met je zoon wil online spreken over zijn ervaringen uit de praktijk. Misschien is dat wel eens fijn voor hem om te horen hoe anderen daar mee om zijn gegaan. Of voor jullie. Online is dat zo te regelen

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:04

akishino schreef:
@mina_dero, de extra bijles die je kreeg was dat dezelfde lesmethode als je klassikaal kreeg of werd het op een andere manier aangeboden?


ik kreeg en krijg bijles op de manier die bij mij past en dat is heel fijn en totaal iets anders dan wat de rest van de klas kreeg ik kreeg de zelfde stof maar anders uitgelegd onze schoolmethode was zonder uitleggende plaatjes en die had ik blijkbaar heel hard nodig er werd eerst een flink tijdje gezocht naar wat het beste bij mij pasten dat werd gedaan door mijn juf en een gespecialiseerd iemand

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:42

akishino schreef:
Heeft het "stempeltje"/diagnose dyslectisch of beelddenker voordelen voor je (of je kind) gebracht of is het een last of nadeel?

Met beelddenken zelf is niets mis, dat kan in principe snel en abstract.
Ik heb mijn kleinkinderen zien opknappen door een bekwame INPP therapeut, dat ging enige stappen verder dan alleen een moeilijk woord/etiket voor wat je zelf ook al weet.
Citaat:
Mijn zoon van 8 (groep 5) heeft vanaf groep 3 flinke moeite met de basisvakken, spelling, automatiseren wat dus ook in rekenen terugkomt, technisch lezen en schrijven. Het blijft niet hangen bij hem. Hij doet zo zijn best en wil het graag goed doen, maar het lukt niet. Waardoor hij dus faalangst krijgt.

Wij hebben zitten puzzelen "waar zit t m nou in?" Idd het 'niet blijven hangen' van de informatie, want de kinders zijn slim zat.

Het INPP gaat nog wat dieper in op de 'echte' basisvaardigheden: je ogen bewegen om te lezen (plus evenwicht en orientatie) ruimtelijk inzicht (echt kunnen voelen waar links en rechts en boven en beneden zijn, svp zonder in de war te raken), het vermogen om stil te zitten (...hoe slechter een kind dat kan, hoe zwaarder alles op school voor ze is...!).
Wie beelddenkt, hoort goed te kunnen spellen!
(Valkuil: "ik wordt" is correct gespeld maar grammaticaal onjuist, niet alle scholen kennen dit onderscheid.)
De eigenlijke 'therapie' was erg kindvriendelijk: elke dag 5 minuten specifieke bewegingen maken.

Beelddenkers zijn het nog steeds, maar nu dus snelle, abstracte beelddenkers (net als hun oma = ikke ;) ). Het aan dyslexie gelinkte gedrag en gedoe (inclusief frustraties!) verdween gewoon vanzelf, zonder al te veel extra begeleiding of gedoe.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 16:41

mina_dero schreef:
akishino schreef:
@mina_dero, de extra bijles die je kreeg was dat dezelfde lesmethode als je klassikaal kreeg of werd het op een andere manier aangeboden?


ik kreeg en krijg bijles op de manier die bij mij past en dat is heel fijn en totaal iets anders dan wat de rest van de klas kreeg ik kreeg de zelfde stof maar anders uitgelegd onze schoolmethode was zonder uitleggende plaatjes en die had ik blijkbaar heel hard nodig er werd eerst een flink tijdje gezocht naar wat het beste bij mij pasten dat werd gedaan door mijn juf en een gespecialiseerd iemand


Ik hoop dat dat voor mijn zoon ook geregeld wordt. Fijn om te horen dat je er zoveel aan gehad hebt.