opgelicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 18:30

Beste Bokkers,

Ik wil graag jullie hulp vragen omdat ik ben opgelicht via marktplaats. Ik heb via marktplaats een canada goos jas gekocht en deze al voor 150 euro aanbetaald. Een aantal uren later kreeg ik van marktplaats een mail dat deze verkoper een oplichter was en ik vooral niet met hem in zee moest gaan. Helaas had ik op dit moment al betaald... Ik kan de persoon in kwestie niet meer bereiken op zijn telefoonnummer, ook is zijn marktplaatsaccount verwijdert. Hij heeft mij een adres gegeven voor de 'zekerheid' maar ook dit is nep. Ik heb dit al gemeld bij de politie en morgen wordt er een officiële aangifte opgenomen. Ook heb ik contact gehad met de sociale dienst en hem daar gemeld omdat de dader mij specifiek gevraagd heeft geen bijschrift bij de betaling toe te voegen omdat hij een uitkering heeft. De bank heb ik ook ingelicht maar ze kunnen helaas niks voor mij betekenen.

Nu is mijn vraag aan jullie: Wat kan ik zelf doen? Is het mogelijk om iemand aan zijn bankrekening te traceren? Kan ik via mijn marktplaats contact met hem zijn ip-adres achterhalen? Is er enige mogelijkheid dat ik zelf kan achterhalen wie dit persoon is? Ik heb een telefoonnummer, bankrekeningnummer, de naam wat ik heb moeten invullen voor het bedrag over te maken, een nepadres, en screenshots van al het contact.

Groetjes

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:35

Dit is een dure les geweest. Je kan hier niks mee.
Het enige wat je kan doen is jou bank opbellen en zeggen dat je het naar een verkeerd nummer heb overgemaakt. Dan sturen ze de persoon in kwestie een brief of ze het terug over willen maken. Als dat niet gebeurd krijg je een brief met daarin het adres van die persoon.

Het zal denk ik alleen niet een persoon zijn bij wie je zomaar even langs kan gaan en dan nog heb je daar geen rechten.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:40

Ik vind het wel snugger van je om de sociale dienst te bellen, als je ze niet juridisch aan kan pakken (wat helaas vaak zo is) dan is dit wel de betere manier om die knakkurt te laten boeten. Met de sores waar hij dan mee te maken krijgt heeft hij in geen 10 jaar genoeg jassen verkocht.

geweldig!

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 20:07

Ashleytjuhh schreef:
Dit is een dure les geweest. Je kan hier niks mee.
Het enige wat je kan doen is jou bank opbellen en zeggen dat je het naar een verkeerd nummer heb overgemaakt. Dan sturen ze de persoon in kwestie een brief of ze het terug over willen maken. Als dat niet gebeurd krijg je een brief met daarin het adres van die persoon.

Het zal denk ik alleen niet een persoon zijn bij wie je zomaar even langs kan gaan en dan nog heb je daar geen rechten.


De bank heeft vandaag helaas aangegeven dat ze niks kunnen betekenen voor mij. De enigste mogelijkheid die ik heb is melding maken van de persoon in kwestie.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:08

KB01 schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Dit is een dure les geweest. Je kan hier niks mee.
Het enige wat je kan doen is jou bank opbellen en zeggen dat je het naar een verkeerd nummer heb overgemaakt. Dan sturen ze de persoon in kwestie een brief of ze het terug over willen maken. Als dat niet gebeurd krijg je een brief met daarin het adres van die persoon.

Het zal denk ik alleen niet een persoon zijn bij wie je zomaar even langs kan gaan en dan nog heb je daar geen rechten.


De bank heeft vandaag helaas aangegeven dat ze niks kunnen betekenen voor mij. De enigste mogelijkheid die ik heb is melding maken van de persoon in kwestie.


Als je al heb gezegd dat je bent opgelicht niet. Moet je ook nooit zeggen maar altijd zeggen dat je het naar een verkeerd rekeningnummer hebt over gemaakt.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 20:10

danzzz schreef:
Ik vind het wel snugger van je om de sociale dienst te bellen, als je ze niet juridisch aan kan pakken (wat helaas vaak zo is) dan is dit wel de betere manier om die knakkurt te laten boeten. Met de sores waar hij dan mee te maken krijgt heeft hij in geen 10 jaar genoeg jassen verkocht.

geweldig!



Ik vind inderdaad niet dat hij recht heeft op een uitkering als hij aan de lopende band mensen oplicht. Ik laat hem echt niet zo makkelijk genieten van mijn geld. Ik vraag mij alleen af ik op een manier aan meer gegevens kan komen van hem.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:12

Vaak staan ze de volgende dag op marktplaats met een nieuw account.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:56

Een vriend van mij is ook opgelicht voor 750 euro. Hij is naar de politie gegaan maar ze konden niks voor hem betekenen. Marktplaats ook niet want zij hebben immers op de site staan dat het eigen risico is.

Ik denk dat dit een dure les is geweest. :(:) Sowieso zou ik het bij hoge bedragen gaan ophalen. Ik hoop voor jou dat je een manier kan vinden om je geld terug te krijgen!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:15

Ik vrees dat je hier verder niks aan kan doen, als tip voor een eventuele volgende aankoop via Marktplaats raad ik je aan om de naam of rekeningnummer van de verkoper te googelen. Dit zorgde er bij mij voor dat ik erachter kwam dat een verkoper een oplichter bleek te zijn. Ik heb daardoor Marktplaats kunnen waarschuwen, het bleek dat het om een bekend persoon ging. Marktplaats heeft toen het account geband en zou de persoon in de gaten houden mocht die weer een nieuw account aan gaan maken.

Daarnaast zou ik bij zulke hoge bedragen inderdaad het eerder gaan ophalen dan het laten verzenden zodat je het product ook daadwerkelijk kan zien inclusief de staat waarin het verkeerd. Het komt nog weleens voor dat je het of niet geleverd krijgt, of je krijgt een totaal ander product dan je denkt te hebben gekocht.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:25

Kan je niet 0,01 cent over maken met een uitleg (wellicht heb je meerdere centen nodig) naar zijn bank rekening?
Dan in de beschrijving schrijven dat je wacht op de jas die je hebt gekocht (en betaald) via marktplaats en dat je hem niet anders kan bereiken.
Wellicht een keer per week doen ofzo, komt hij in ieder geval in de knoei met de sociale dienst.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:29

Dit is de reden dat ik altijd eerst kijk naar hoe lang een persoon al actief op marktplaats is. Als ze niet minstens een paar jaar al op marktplaats zitten neem ik het risico niet om geld over te maken, ook geen kleine bedragen. Dan kom ik het wel halen.
Succes, hoop dat je er nog iets mee kan.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:41

In Nederland kan je de echte naam van mensen achterhalen door over te boeken vanaf een zelfde bank als de oplichter,. Dus als die bij de ABN zit en jij bij de Rabo dan pakt ie niet automatisch de goede naam. Boek jij bijvoorbeeld 1 cent over vanaf een ABN rekening dan past ie de naam aan. (althans dat was eerder zo) dus zou even kijken welke bank diegene zit en dan van eenzelfde bank even een cent over maken :) wie weet kom je dan achter de werkelijke naam.

Helaas zelf ook eens opgelicht en geld nooit meer terug gezien..

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:51

Heb je hier misschien iets aan? Geef aan bij je bank dat je per ongeluk naar een fout rekeningnummer hebt overgemaakt. Zeg niet dat het om oplichting gaat, want dan mogen ze je niet
Laatst bijgewerkt door Danjel op 05-09-17 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:54

Danjel schreef:
Heb je hier misschien iets aan? Geef aan bij je bank dat je per ongeluk naar een fout rekeningnummer hebt overgemaakt. Zeg niet dat het om oplichting gaat, want dan mogen ze je niet helpen.
[ [url=m/EAhLCl.png]Afbeelding[/url] ]


Sorry.....niet goed het draadje gelezen :7

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:09

Ooh dat is wel zuur idd. En om die reden zal ik ook nooit zoveel geld overmaken van te voren. Ik haal het wel op en als het niet in de buurt is, helaas dan..

Idd een goede tip om elke keer 1 cent over te maken, ivm belastingdienst?

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:33

Danjel schreef:
Danjel schreef:
Heb je hier misschien iets aan? Geef aan bij je bank dat je per ongeluk naar een fout rekeningnummer hebt overgemaakt. Zeg niet dat het om oplichting gaat, want dan mogen ze je niet helpen.
[ [url=m/EAhLCl.png]Afbeelding[/url] ]


Sorry.....niet goed het draadje gelezen :7



Dit heb ik inderdaad gisteren in gang gezet. Het bleek dat de abn bank nog geen officiële melding heeft gemaakt. Ik heb dus inderdaad gezegt dat ik geld naar een verkeerd persoon heb overgemaakt. Ik heb hem 1cent moeten sturen en als hij niet reageerd gaan ze hem een brief sturen. Reageerd hij hier ook niet op krijg ik zijn adres. Hartstikke bedankt voor deze tip!

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:44

laraxXxemma schreef:
Dit is de reden dat ik altijd eerst kijk naar hoe lang een persoon al actief op marktplaats is. Als ze niet minstens een paar jaar al op marktplaats zitten neem ik het risico niet om geld over te maken, ook geen kleine bedragen. Dan kom ik het wel halen.
Succes, hoop dat je er nog iets mee kan.



Ja precies daar heb je gelijk in. Dit doe ik normaal dus ook altijd en hierdoor was het bij mij ook nog nooit fout gegaan. Alleen in dit geval benaderde hij mij omdat ik een gezocht advertentie geplaatst heb. Hierdoor kon ik zijn account niet zien. Helaas ben ik (dom dom dom) er op goed vertrouwen van uitgegaan... Hij zij ook ja kom de jas anders maar ophalen en gaf ook zonder raar te doen zijn adres en telefoonnummer enz. Alleen was dit jammer genoeg allemaal nep om mijn vertrouwen te winnen.

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:50

Is toch eigenlijk van de zotte in deze tijd dat men bij politie of bank of mp hier verder niks mee kunnen.
Je hebt bewijs dat het om oplichting gaat.iemamd moet dan toch een ip adres of wat dan ook kunnen traceren. De bank heeft zijn gegevens speel dit door naar politie etc .. in deze tijd is dat toch zo opgelost ( zul je zeggen).

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:02

StalNollie schreef:
Is toch eigenlijk van de zotte in deze tijd dat men bij politie of bank of mp hier verder niks mee kunnen.
Je hebt bewijs dat het om oplichting gaat.iemamd moet dan toch een ip adres of wat dan ook kunnen traceren. De bank heeft zijn gegevens speel dit door naar politie etc .. in deze tijd is dat toch zo opgelost ( zul je zeggen).

het heeft gewoon geen prioriteit. Dit zijn delicten waar er niet zoveel te "plukken" valt, geen grote sommen geld in beslag te nemen zijn en de fiscus is maar minimaal benadeelt. Met andere woorden, hier komt geen "inkomen" uit voor de BV Nederland, dus hebben die delicten geen prioriteit. In de drugs zit het geld (in beslagname, voorts overboeking naar de staatskas!) die hebben prio 1, gevolgd door boetes uitschrijven en als er nog tijd over is dan gaan we eens kijken of er ook nog delicten op de plank liggen die niks opleveren, zoals deze

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:25

Balen zeg TS -O-

Ik vind het ook belachelijk dat bij dit soort veelvoorkomend boevengedrag zo makkelijk wordt gezegd van jammer joh daar doen we niks aan. Hier begint alle ellende juist mee :j

In dit soort gevallen zit wel de draagkracht / respect van de normale burger voor de politie en "hogerhand".

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:35

ik snap eigenlijk ook niet waarom je een aanbetaling doet? dan zouden bij mij allang de bellen gaan rinkelen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:53

Auch, dat is zuur.

Ik hanteer 2 dingen met marktplaats en dergelijken.

Boven de 40 euro alles zelf ophalen, en nooit maar dan ook nóóit! een aanbetaling doen.

Trouwens wel echt aangifte gaan doen. Hoe meer aangiftes ze hebben hoe groter de kans dat ze achter jou boef aan gaan. Je geld zie je sowieso niet meer terug denk ik.

Anoniem

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:02

TS voor de volgende keer; heb je de marktplaats app?
Dan kan je namelijk bovenaan het bericht op het 'i' knopje tikken en dan krijg je de account info van degene die reageert. Reageren zonder MP account is tegenwoordig namelijk niet meer mogelijk :)
Heb je nu niks aan, maar de volgende keer wel :)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: opgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:06

Ik heb precies hetzelfde, ook vandaag een mail gehad van marktplaats dat het om een fraudeur gaat. Gelukkig maar 20 euro. Ik maak wel een melding bij de politie. Die kunnen er niks mee, maar dan hebben ze iig een melding staan.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 18:12

future_vet schreef:
ik snap eigenlijk ook niet waarom je een aanbetaling doet? dan zouden bij mij allang de bellen gaan rinkelen.


Ik heb een aanbetaling gedaan omdat zijn vriendin het niet vertrouwde om de jas als eerst op te sturen en ik niet eerst het hele bedrag wilde overmaken. Ik heb veel verkocht en gekocht via marktplaats en ik heb altijd als eerste betaald of aanbetaald. Hij zei ook bijvoorbeeld ja ik wil je graag de jas zo opsturen maar mijn vriendin wil dit niet, heb zelfs hierdoor ruzie met haar gekregen enz enz.