Paard wil/kan niet stil staan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:40

Mijn paard is van zichzelf vrij ongeduldig, maar het probleem zit hem vooral in het stil (blijven) staan onder het zadel... Hij vertikt het, wil dan altijd vooruit lopen en als ik hem dan tegen houd zet ie hem in zn achteruit! Als hij stil staat laat ik de teugels rustig hangen, wilt hij vooruit, gaan ze wat strakker en probeer ik te remmen, en als ik dat doe gaat hij achteruit. Hij doet dit alleen buiten de bak. Ben daarom altijd maar in de bak op gaan stappen, en bijna nooit naar buiten gegaan. Vind het gevaarlijk en eng als hij zo doet, maar zou niet weten waar dit gedrag vandaan komt? Wil het graag oplossen!

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:56

Mijne heeft daar buiten ook nog weleens moeite mee gehad. Ik gebruik het commando wachten, en kan nu met los teugeltje zonder problemen opstappen.
Wat vaak goed werkt is ze JUIST aan het lopen zetten. Net zolang tot ze zelf zoeken om een plek om te rusten. Hier heeft dat in ieder geval bij meerdere paarden geholpen.
https://www.youtube.com/watch?v=GNNV-q7BYMs
Andere oplossingen die nog weleens werken zijn: snoepje geven tijdens/na het opstappen (niet mijn methode, maar toch), of inderdaad in achteruit zetten. En ook geduld hebben soms.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:20

Het punt is dat hij uitzichzelf achteruit gaat, ik vraag dat niet... Is zo gevaarlijk hij loopt zo tegen alles op. Met opstappen zelf blijft hij 9 van de 10 keer wel staan. Maar als je eenmaal zit komt de aap uit de mouw, en gaat ie naar voor / achteruit, links, rechts etc :(.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:25

Langere teugel, relaxed achterover blijven zitten en gewoon in je hoofd een liedje zingen tijdens het getippel. Volledig negeren todat hij stil staat.
Waarschijnlijk ga je zelf knijpen met je bovenbeen als je het eng vind.

xwildhorseJarig
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:43

eerst uitsluiten dat het fysiek niks is, de noodstop aanleren, weetniet of je die kent?
en wat je ook kan doen in de bak oefenen met tempo verschillen. en anders vanaf de grond? hij doet het alleen buiten de bak? je zou eigenlijk moeten kijken vanaf welk moment gaat het fout? in de bak tempo verschillen oefenen. is hij een heel voorwaarts paard? ( is eerder energiek dan lui) of juist eerder lui dan snel? en is het alleen zo bij het stilstaan?

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:53

Wanneer is je paard daar mee begonnen? Als je paard dit al jaren doet bij jou, verwacht ik dat alleen een heel consequent persoon, die rustig blijft, je paard dit nog af kan gaan leren. Het is een kwestie van consequent en rustig zijn. Goed en vlot op kunnen stijgen en op het juiste moment het juiste doen qua hulpen. Is het te veel of te weinig dan wordt het alleen maar erger. Kunnen ervaren mensen wel opstijgen bij jouw paard en het stil laten staan? En inderdaad wat wildhorse zegt. Eerst uitsluiten of er fysiek iets aan de hand is met rug, bekken of spieren.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 21:11

Noodstop ken ik idd niet. Het is echt alleen buiten de bak en van zichzelf vrij energiek ja! Ik heb hem iets langer dan een jaar nu en heeft het eigenlijk altijs gedaan. Ik stijg altijd op en af in de bak, en buiten ritten deed ik amper. Ben nu verhuisd naar een andere stal waar je niet met krukje in de bak op mag stappen, en rechtstreeks het bos in rijd dus wil wel vaker naar buiten gaan. Maar als hij zo doet gaat de lol er snel vanaf! Het opstijgen zelf is het probleem niet, maar zodra je erop zit wil hij meteen in beweging komen. Ook als ik in het bos even stil wil staan, of voor de bak deur even moet wachten etc. Hij wil alleen maar bewegen, of het nou achteruit is of vooruit. In de bak staat hij keurig stil... Niet zo lang geleden is de osteopaat 2 keer geweest + dat hij een goed passend nieuw zadel heeft, maar gedrag is er nog steeds.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:17

Oefenen. Neem iemand mee, en ga buiten de bak oefenen. Gewoon kletsen met elkaar en negeren dat je paard tippelt. In het begin zal het moeizaam zijn, maar na verloop van tijd (weken?) zal hij rustiger worden en stilstaan terwijl jullie kletsen. En dan brokje erin. Belonen. Zodra je paard door begint te krijgen dat stilstaan niet erg is, en wat oplevert, kun je zonder iemand erbij oefenen. Dan kun je er ook een stemcommando aan koppelen, (ho, staan, halt) zodat als je een straat moet oversteken en hij moet stilstaan en wachten, je het commando kunt gebruiken. Is het commando geconditioneerd, dan kun je de beloning afbouwen. Zo zijn er mensen die op commando 'piep - piep - piep' hun paard achterwaarts gaan geleerd hebben.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:32

Ook dan kun je wel dezelfde techniek gebruiken. Leer hem eerst vanaf de grond om zijn hals te flexen, en om zijn achterhand om te zetten. Dan kun je die dingen gaan combineren en erna dat ook oefenen als je erop zit. Steeds als hij gaat lopen laat je hem zijn achterhand om zetten tot jij zegt dat hij mag stilstaan. Meeste paarden zijn als klaar ermee hoor met het weglopen.

Wel idd zeker zijn dat fysiek niks aan de hand is, en ook idd de vraag of hij het bij anderen ook doet? Is het echt enthousiasme of doe jij iets in je lijf waardoor hij meteen vertrekt?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:59

Ruiter op je rug = lopen. Dat is een vrij standaard conclusie van een paard en met het : "los alles voorwaarts op". is dat niet helemaal gek. Onderbreek het automatisme van je paard eens door paar keer achter elkaar op en af te stijgen. Paard moet weer gaan nadenken en op jouw wachten ipv standaard riedel afdraaien.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:15

Ik zou het zeker wel met een koekje doen bij een paard wat gelijk wil vertrekken, het paard vind het waarschijnlijk erg moeilijk om te blijven staan en doet het om een rede, de eerste die ik kan bedenken dat het bij zijn zadelmak maken over is geslagen , dus ja daar kun je nog een oefening van maken, neem de tijd en staat hij netjes stil stap af en zet hem terug in de wei,
Het niet mogen opstappen met een krukje op je nieuwe stal is heel raar, word daar niet aan het paarden lichaam gedacht??
Het opstappen zonder kruk kan een van de oorzaken zijn dat een paard gaat lopen, want het is namelijk voor heel veel paarden niet fijn als je aan zijn lijf gaat hangen, dat maakt uiteindelijk ook zijn lijf kapot, dus ik zou daar toch even o terug komen op stal.
Bij mij op stal moet je zelfs opstappen met een kruk, staat zelfs een vaste opstap in de hoek van de bak,

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:52

Ga eens oefenen op een plek waar je genoeg ruimte heb en laat hem als antwoord op zijn getrippel kleine rondjes draaien. Zo klein mogelijk. Dat kost namelijk veel energie en stilstaan niet. Dus is stil staan fijner, maar dat weet je paard nog niet. Vraag hem stil-gaat hij trippelen?-rondje draaien-stil vragen-trippelen?- rondje enzovoorts. Reken erop dat dit de eerste keer lang kan duren. Maar ook dat je direct beloont als hij een paar seconden stil staat door direct weer kalm voorwaarts te gaan. Naarmate hij het snapt kan je langzaamaan vragen dat hij langer stil staat. Dit werkt goed mits je consequent bent en heel geduldig. Zie het in het begin als trainingsdoel en steek er veel tijd in.

Liebje_

Berichten: 256
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:59

Mijn merrie deed dat ook, zodra ik in het zadel zat liep ze weg. Ik ben het op stappen steeds blijven herhalen tot dat ze stil stond en ik haar de toestemming gaf om weg te stappen. Bij het op stappen zei ik ook steeds dat ze moest blijven staan, ' staan, staan, staan'. En langzaam aan ben ik het staan blijven als ik er op zat gaan uitbreiden. Nu blijft ze staan en gaat ze lopen als ik haar daar toestemming voor geef.
Op het moment dat ik haar laat lopen en heb bijv mijn beugel nog niet aan, blijft ze dat de keren erna ook doen. Ben dan zelf niet consequent en moet dan weer even terug naar consequent zijn dat ze blijft staan.
Goede gedrag belonen en het verkeerde proberen te negeren.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:33

Ik heb ook een stemcommando 'staan'.
Daarnaast zet ik haar met de neus aan de grond (commando: zakken) als ze nerveus loopt te doen.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 17:36

Je mag daar wel met krukje opstappen, maar buiten de bak. En daar ligt dus het punt want dan gaat hij trippelen. Heb hem vandaag in de bak een paar keer onverwachts stil laten staan, en dan blijft hij ook staan, uiteindelijk wil hij wel weer vooruit maar dan houd ik hem weer halt en dan is hij gewoon braaf. Toen ik vandaag buiten de bak opstapte ging hij zelfs helemaal omdraaien. Hij moet gewoon wachten, en stil staan als ik dat van hem vraag, maar hoe pak je zoiets vanuit het zadel aan, als hij loopt dan loopt ie...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard wil/kan niet stil staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:39

Gewoon weer terug zetten, achteruit of zijwaarts, net wat nodig is. 100x herhalen indien nodig en goed opletten dat je zelf heel ontspannen ongeinterreseerd zit.
Desnoods een uur voor uittrekken todat hij stil staat na opstijgen. Dan heftig belonen en weer lekker naar de wei brengen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:43

Doef schreef:
Het punt is dat hij uitzichzelf achteruit gaat, ik vraag dat niet... Is zo gevaarlijk hij loopt zo tegen alles op. Met opstappen zelf blijft hij 9 van de 10 keer wel staan. Maar als je eenmaal zit komt de aap uit de mouw, en gaat ie naar voor / achteruit, links, rechts etc :(.

Zo lang jij het gevaarlijk en eng vindt heb je dikke kans dat hij het blijft doen. Ik denk dat hij gewoon jouw spanning overneemt.

Oftewel: oooooontspannnnnnn. Ademhaling omlaag. Spieren los. Alle spieren los, ook die in je gezicht. Denk aan mooie dingen. Adem uit. Niet aan je teugels zitten, daar wordt 'ie blijkbaar alleen maar gespannener van.

Blijkbaar heb je een paard wat op jouw spanning reageert. Spanning die jij niet wist dat je had. Dit is je kans om te leren hoe je die spanning van jezelf weg kunt halen. Bij voorbeeld door meer vertrouwen in je paard te hebben.

Succes.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:47

Ik zing bij jonge ongeduldige paarden kinderliedjes, dan blijf je goed ademen.
Bovenbenen goed uit je zadel houden en als een plumpudding zitten, desnoods hou je je beugels nog even uit want dan kun je niet onbewust kracht zetten.
Teugel dusdanig lang dat hij niet opgesloten is maar kort genoeg om hem achteruit te zetten.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 18:57

Zet muziekje op, zet een thermoskan thee en neem de hele dag de tijd. Maak een vierkant can springbalken.
En ga oefenen. Eerst aan de hand parkeer in het vierkant en super consequent zijn. En daarna onder het zadel.
Commando Ho.

Bij mennen is stil staan de belangrijkste oefening. Ho is ho. Vanuit de galop is ho, meteen stilstaan.

Er is verschil tussen halthouden en stilstaan. Halthouden is in de dressuur en blijf alert om meteen weer weg te gaan.
Stilstaan is Ho en onvoorwaardelijk stilstaan, wat er ook gebeurd. Zodat passagiers kunnen uitstappen of instappen, inspannen, etc.

Trainen trainen trainen en nooit genoeg nemen met minder. Want meestal zit het in basis al niet goed. Hij staat waarschijnlijk bij poetsen en opzadelen ook niet stil.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:09

Zo te lezen heb je twee problemen: niet stilstaan bij opstijgen, en niet stilstaan onder de man.
Voor het niet stilstaan op opstijgen is een iets andere techniek handig dan bij het niet stilstaan onder de man.

Het principe is wel hetzelfde: niet stilstaan onprettig maken, en stilstaan de 'goede keuze' maken.

Bij opstijgen: paard laten halthouden. Begint-ie al te klooien bij die vraag, dan zet je hem geforceerd in beweging: zo kleine mogelijke rondjes draaien, achteruit op zo hoog mogelijk tempo, alles behalve vragen om stil te staan dus. Na een paar minuten, als je het gevoel hebt dat je paard het ook wel zat is, vraag je stil te staan. Niet stilstaan? Hop, weer in beweging. Tot jullie er allebei spuugziek van zijn.

Staat-ie eenmaal stil, kun je twee dingen doen: stoppen voor die dag, of verder gaan. Hang af van hoe lang je bezig bent geweest.

Stap twee: paard staat ondertussen stil naast je als jij dat vraagt. Je zet je voet in de beugel. Begint-ie te draaien, dan haal je je voet er uit, en je jaagt je paard weer rond of achteruit. Brul er maar eens boos bij, maak het 'm onplezierig om nĂ­et stil te staan.

Stap 3: voet in de beugel en paard staan nog steeds stil? Mooi. Ga over 'm heen hangen. Gaat-ie weer draaien, hop, zie boven, jij er weer af, en zet 'm maar weer aan het werk.

Stap 4: voet in beugel, hangen, paard staat nog steeds stil. Mooi. Nu stijg je op. Gaat-ie meteen lopen, stijg je weer af, zet 'm weer aan het werk met rondjes of in z'n achteruit.

Uiteindelijk ben jij degene die beslist wanneer je paard mag gaan lopen. Als je je paard heel consequent op jouw commando korte rondjes laat draaien of achteruit laat lopen, heeft-ie heel snel door dat stilstaan een stuk fijner is.

Nu het halthouden onder het zadel: het principe is hetzelfde, je maakt het je paard onaangenaam om niet stil te staan.

Jij wilt halthouden en hij wil niet. Je blijft zitten, maar doet precies dezelfde 'oefeningen' als hierboven: tollen om de as, zo hard mogelijk achteruit (alles wat je paard tegen die tijd al kent van de oefeningen op de grond), zijgangen, alles wat je kunt bedenken om je paard aan het werk te zetten en waarvan je weet dat-ie dat moeilijk vindt.

En iedere keer vraag je na een paar minuten halt. Wil-ie niet, hup, weer aan het werk.

Kwartje valt bij ieder paard uiteindelijk, als je maar consequent bent en doorzet. Vind je dit eng om te doen, laat het dan door een professional doen.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:13

TS, ik lees nergens in je postings dat het commando voor stil staan, wanneer jij er naast staat al bevestigd is. Misschien dat je hier eerst mee aan de slag moet gaan.

Wanneer dat bevestigd is dan gaat er iemand anders op je paard en jij er naast om het commando te oefenen wanneer er een ruiter op zit. Dan als laatste ga je er zelf op zitten en geef je het stil staan commando, evt eerst met iemand ernaast die op dezelfde manier corrigeert als jij dat doet.

Succes!