barock pinto eigenaren

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:00

Finn is dinsdag verhuist. Hij deed het super braaf op de trailer. Kwam in de opfok weide naar me toe gelopen (zoals altijd). Daar waren de nieuwe staleigenaren (gingen finn mee halen met de trailer) erg van onder de indruk. En nog meer toen ik vertelde dat finn eigenlijk al heel veel kent (zadel, hoofdstel, bitje, dekens, wandelen langs de weg, tandarts etc). Hij stond rbaaf stil. Daar lekker ingestopt en de volgende ochtend issie de weide in gegaan met twee ruintjes. Een doet erg gemeen tegen hem want het andere paard mag niet bij finn in de buurt komen. Finn wil graag kennismaken maar dan vliegt de pony hem aan. Erg sneu. Hij is nog wat terughoudend omdat hij nu natuurlijk in zn eentje in een bestaand koppel binnen komt.
Normaal is ie de lompe tank die alles aan de kant beukt en heertje de voorste. Nu even niet. Maar er moet altijd zoon periode van gewenning aan vooraf gaan. Ik had hem van de week even meegenomen op het terrein (is ook een akkerbouw bedrijf met een hoop grote machines...) snurken dat ie deed.

Hopelijk went ie snel!


Rocamor

Berichten: 10695
Geregistreerd: 21-11-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:23

Marije, de mijne heeft ook lange tijd overbouwd geleken/ gestaan. Om omdat ze zich volledig helemaal vasthield in haar schouder+schoft partij.

Nu lijkt ze (als ze die schouder en schoft kan loslaten) eindelijk redelijk acceptabel.

Rockes <3

claucarlien

Berichten: 283
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:21

Vandaag was het dan zo ver.
Hero opgehaald samen met mijn merrie op de trailer. Alles ging super goed.
Daarna het land op samen met 1 ruin en toen steeds 1 voor 1 erbij. Hij staat nu al met zes anderen en het gaat super. Helemaal blij en opgelucht.


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Shivani 10 maart uitgerekend

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 19:19

Ziet er goed uit. Veel plezier met hem

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

sblom

Berichten: 160
Geregistreerd: 15-08-16

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:00

Prachtig paardje claucarlien! Veel plezier met hem

Roycemak is toch weer wennen op nieuw stekkie, komt vast goed. Onze gaan straks in de herfst naar een andere pensionstalling voor de winter, leuk en spannend. Toch fijn als alles weer gewend is.

Noor is afgelopen weekend 3 jaar geworden. Mn dochters hebben er nu een paar x opgereden even. Verder longeren we wat, wandelen , balkjes om de spieren te trainen.
Vanmiddag heeft veulen Ocean eindelijk dr chip erin. Vorige keer mislukte, nu heeft ze wat sedatie gehad. Ze was de veearts nog niet vergeten. Gelukkig nu gelukt. De veearts had t nog nooit zo meegemaakt zei ie, verder is ze altijd heel mak eigenlijk.
Afbeelding
Afbeelding

Noor en Ocean, Shadow en Opal

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:06

Woow finn heeft een nieuwe tic ontwikkeld en ik snap niet goed hoe dat zo is gekomen.
iK kreeg gisteren te horen van de eigenaren dat finn niet te houden is als hij naar de wei gebracht wordt. Normaal liepen ze met twee paarden tegelijk maar nu moeten ze met drie man drie paarden buiten zetten. hIj zet het gewoon op een lopen en je krijgt hem echt niet om getrokken (zeer dikke sterke nek). HIj sleurt je gewoon mee en je hebt geluk als ie niet gaat draven. gIsteren heb ik hem vastgezet op de poetsplaats, maar ik vreesde dat hij de kettingkjes in 1 ruk zou breken, dus aan zijn eigen touw vastgezet. Stilstaan zat er echt niet in. maar toch even gepoetst. Toen heb ik hem losgelaten in de bak en hij ontplofte echt, rennen als een gek.. weer naar achteren draven en weer volle galop naar voren, net op tijd remmen en weer opnieuw. DIt heeft ie zeker 45 min tot een uur volgehouden. Waar ie de energie vandaan haalt. hIj is momenteel erg lomp.
heb de eigenaar ook aangegeven gerust een zweepje mee te nemen voor eigen veiligheid. Gelijk afleren dat getrek. Stel dat iemand eronder komt of finn de weg op draaft.

ik ga maar eens wat actiever met hem aan de slag. iN de weide rent hij blijkbaar zijn energie er niet uit.

Rocamor

Berichten: 10695
Geregistreerd: 21-11-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:28

RM, stond jouw paard tot voor een paar weken terug niet 24/7 op het land?

Rockes <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:34

Haha! Zorgen dat hij achter je blijft. En geen halster maar een kaptoom ofzo.

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:26

jA hij stond inderdaad 24/7 op de weide. met 12 jonge hengsten. Echter is het niet zo dat ik nooit iets met hem gedaan heb. jUist commando 'terug' ;ho' etc heb ik erin getraind. iN de winter ging ik elke week met hem de bak in. Het kent longeren, balkjes lopen, zadel heeft erop gelegen 1 keer, dekens, bitje, hoofdstellen, fotoshoot gedaan, langs de weg gewandeld.

Dus hij kent al wel het een en t ander. De eerste drie dagen ging eigenlijk prima en liep hij prima met de eigenaren mee als hij werd buiten gezet sochtends vroeg. Echter was hij nog geen dikke vriendjes met zijn weidegenootjes. Savonds als het donker wordt gaan ze terug naar stal. iK ben er elke dag maar wilde hem eerst even laten wennen. Nu nam ik hem gisteravond mee uit de weide even de poetsplaats op maar hij was echt niet te hebben joh. ZOveel energie, zo druk.

hIj moet echt even bezig gehouden worden en wennen te gelijk anders gaan zijn krachten echt tot over ons hoofd.

hengstenketting en bitlooshoofdstelletje hebben we geprobeerd al eerder (hij is altijd supersterk geweest en zeker als hij na de zomer net in de winteropfok kwam...) hij heeft al twee hengstenkettingen gebroken (trekt zich gewoon los en gaat erop staan, super gevaarlijk) en bitloos gaat los als je geen druk op de teugels/touw zet.

HIj weet dat hij met zijn voorbenen niet voorbij mijn heup mag, maar stoppen lukt niet, rondje draaien zit er niet in, hij sleurt je mee. Geen draaiing in zijn nek mogelijk, hij zet hem gewoon recht en loopt door als een tank. Zucht.

RUst en geduld denk ik dan maar.
En bezig houden, energielevel laag houden, en blijven oefenen.

ivy_power89

Berichten: 5800
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:38

Alejandro was ook echt niet lief toen hij als 2.5 jarige uit de opfok kwam.
Lastig doen met mee lopen, slaan en bijten.
Toen hij mij voor de zoveelste keer te pakken had stond er op dat moment een bezem, daar heeft ie paar goede klappen van gehad. Na 6 maanden het op de consequente manier, geduld en belonen was ik er zó flauw van...... ben er overigens niet trots op, maar vanaf dat moment zn tanden en hoeven niet meer van dichtbij gezien, ofwel kuikenmak!

Heeft die van jou nog ballen roycemack?
Alejandro destijd wel, hengsten zijn gewoon lastpakken, zeker in het begin.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat na die laatste confrontatie ik nog nooit zo'n eerlijke en brave hengst in handen heb gehad. Alsof hij een grens zocht ofzo?

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:39

Nee de ballen zijn er sinds vorige jaar november af. Hij bijt overigens nooit, dat heeft ie als jonge enter al afgeleerd gehad. Elke keer als ie zijn tanden van elkaar haalde dan kreeg ik een tik tegen de neus. Zacht maar ik was hem altijd voor. Nu zit hij in zoon fase dat hij besluit soms niet mee te willen lopen. Dan sta je daar met 500 kg dood paard naast je. Je kunt doen wat je wilt maar het helpt alleen om te zigzaggen, dan stapt ie mee.. Maar soms gaat ie gewoon met je lopen. Nu proberen we met een zweepje dat ie achter je blijft. Hij is dan zo sterk. Een kwpner zet je even op een klein cirkeltje om je heen, maar finn zet gewoon zijn nek vast en tankt mooi rechtuit.

Zo koel als ie altijd is in zijn koppie, hoe vurig is ie nu..

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:09

Afbeelding

Finn met zijn nieuwe softshell deken. Maat 195. had hem toch echt op een 185 geschat maar dat valt dus weer niet tegen. VAndaag meneer uit de weide gehaald met zweepje in de hand. HIj ging bij de stallen rechtsaf waar ik rechtdoor ging. Dus ik werd mee naar rechtsgetrokken. Toen heeft ie de kracht van de zweep wel even gevoeld. iK denk dat ik moet stoppen met elke dag wat te eten in zijn bak te leggen voor als hij in stal komt. Denk dat hij dat nu te goed weet en dus naar stal raced. Dat deed ik eigenlijk zodat hij kon wennen aan stal en het als iets positiefs zou zien (wassie niet gewend) maar dit is wellicht te positief. Mee stoppen dus. vandaag want mn vriend erbij. Weer op de poetsplaats vastgezet, ging keurig met een paar corrigerende tikjes en beloningen als hij ontspande. Zelfs een mooi paard onder zijn neus doorgelopen zonder de touwen kapot te trekken. TOen even uitgeraast in de paddock. Daarna nog even aan de longeerlijn in de bak. gIng wel redelijk. Stemcommando's zijn weer totaal weg, en 1 bonk energie..

Maar daarna nog ff vastgezet aan dat buitenplek en deken gepast. Ik liet hem een snuffelen en gooide de deken erover heen. Geen probleem:) Paste prima volgens mij. toch?:)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 05:32

Hoe oud is Finn? Is hij aan t puberen? En waarom een softshell deken? Ik vind hem erg mooi. Zou er bijna 1 voor Sjaak doen. Maar waar is ie voor? Niet voor 24/7 buiten, of wel?

Lindor92
Berichten: 6987
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:53

Afbeelding
Iemand die nog een prachtig mooi merrieveulen zoekt? Als ik de centjes en plek had dan wist ik het wel! :~

Mooi dier wordt Finn!

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:00

Fabster schreef:
Hoe oud is Finn? Is hij aan t puberen? En waarom een softshell deken? Ik vind hem erg mooi. Zou er bijna 1 voor Sjaak doen. Maar waar is ie voor? Niet voor 24/7 buiten, of wel?


Het is een cooler. Fleece laagje van binnen. mooi dun. en de softshell zorgt dat het niet doorwaait en koel blijft aan de binnenkant. is ook water dicht (tot zekere hoogte) dus vooral geschikt na het rijden of trainen.

Finn is 15 april 3 jaar oud geworden. wordt in oktober 3,5 jaar.

We proberen met zn alle consequent te zijn in zijn opvoeding (stal eigenaren en ik doen alles in overleg en we zitten heel erg op een lijn en dat is echt perfect).

Vandaag Finn zelf op stal gezet en hij ging even twee keer stil staan. Even zweepje in de buurt en hij liep alweer. Netjes op stal, stal uitgemest. DIt had ik overigens nooit voor mogelijk gehouden want ik zet de kruiwagen half in de opening en knoop dan een halstertouwtje tussen de opening. iK had een zweepje bij de hand om finn te corrigeren want die loopt overal dwars doorheen, maar stal moest wel schoon. HIj was echt super braaf. Stond in de opening naar de jonge kittens te kijken, naar zn paardenmaatjes... Af en toe met zijn kop in de kruiwagen. Heel fijn. nOg even gepoetst enzo.

DUs dat is weer een mooie winst.
Maandag of dinsdag neem ik vriendlief weer mee en gaan we weer op de poetsplaats staan met hem, en dan weer eerst losgooien en dan longeren (anders ga ik er als een waterskieer achteraan).
hIJ doet het allemaal al wel netjes alleen is ie gewoon niet te houden als hij met je aan de loop gaat, dus dat proberen we nu gelijk te voorkomen (want stal eigenaresse is denk ik ergens in de 1.60 :P).

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:42

Aan het puberen dus := . Ja, hoort erbij. Dan ineens denk je; ik had m toch netjes opgevoed >;) . Duurt nog wel even. Inderdaad gewoon consequent blijven. Heb je later plezier van.

Mmmm, als cooler. Ik moet daar eens over na denken. Hij staat hier 24/7 buiten. In de winter krijgt hij na de training gewoon zijn deken weer op.

Leo

Berichten: 50010
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:54

Jeetje wat is Finn aan het uitproberen zeg! Hopelijk kunnen jullie het gedrag snel in juiste banen leiden. :j hij is wel onwijs mooi aan het uitgroeien zeg! En wat een gave deken, staat stoer!

Ik zie nog een stoere en brave Noor voorbij komen. En een draakje van een veulentje :oo

En nog meer knappe veulens!

Ik heb gister weer eens foto's gemaakt van mijn kanjer. Was al weer een poos geleden. Morgen heb ik hem al weer 2 jaar :oo de tijd gaat zo vreselijk snel...
[ITP] Rock-it, bedankt voor deze 2 jaar.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:52

KirstenChes schreef:
haha wat leuk dat Sjaak dat zo leuk vind! Wil ik ook eens uitproberen

Zo geen tips bon_charmeur wel eens meegemaakt dat een ander paard jaloers was maar dat was nog te hendelen. Wel erg vervelend. Is er ook geen mogelijkheid dat ze in een stal komt te staan dat ze niet kan zien dat je met een ander paard bezig bent?

ik zit in een dubio. Misschien dat jullie me kunnen helpen. ik zit erover na te denken om mijn barock pinto der manen te trekken en benen te scheren. Je ziet wel duidelijk dat er fries in zit maar de bouw zit er echt tussen in. Ze gaat natuurlijk nog wel iets uit zwaren als ze straks zadelmak is en bespiering krijgt.

Ze heeft haar manen op dit moment wel mooi lang maar ze zijn niet erg dik. ik zal wat foto's plaatsen voor het beeld. Ben benieuwd wat jullie vinden.


[ [url=m/301uy0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IhVeRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/aFR6pk.png]Afbeelding[/url] ]



Heb haar manen eraf geknipt tot korter, staat der aardig stoer!
Sokken ben ik nog heeeeel erg over na aan het denken! Ze heeft het koppie er wel voor met korte manen! Misschien dat ik het zo ga houden maar wie weet ik de toekomst laat ik het groeien!

" Ze is mooi opgedroogd trouwens! "

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

KirstenChes

Berichten: 1154
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:12

Xxjonique schreef:
KirstenChes schreef:
haha wat leuk dat Sjaak dat zo leuk vind! Wil ik ook eens uitproberen

Zo geen tips bon_charmeur wel eens meegemaakt dat een ander paard jaloers was maar dat was nog te hendelen. Wel erg vervelend. Is er ook geen mogelijkheid dat ze in een stal komt te staan dat ze niet kan zien dat je met een ander paard bezig bent?

ik zit in een dubio. Misschien dat jullie me kunnen helpen. ik zit erover na te denken om mijn barock pinto der manen te trekken en benen te scheren. Je ziet wel duidelijk dat er fries in zit maar de bouw zit er echt tussen in. Ze gaat natuurlijk nog wel iets uit zwaren als ze straks zadelmak is en bespiering krijgt.

Ze heeft haar manen op dit moment wel mooi lang maar ze zijn niet erg dik. ik zal wat foto's plaatsen voor het beeld. Ben benieuwd wat jullie vinden.


[ [url=m/301uy0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IhVeRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/aFR6pk.png]Afbeelding[/url] ]



Heb haar manen eraf geknipt tot korter, staat der aardig stoer!
Sokken ben ik nog heeeeel erg over na aan het denken! Ze heeft het koppie er wel voor met korte manen! Misschien dat ik het zo ga houden maar wie weet ik de toekomst laat ik het groeien!

" Ze is mooi opgedroogd trouwens! "


Ik had ze ook kort gemaakt voordat ze verkocht is en ik had haar benen geschoren ze had eerst best wel wat sok. Staat haar toch mooier dan het lange vind ik haha.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:08

Ik hou juist wel van veel behang, maar dat heeft Sjaak echt helemaal niet :=

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:10

Mag ik mijn barokje ook aanmelden hier..
Is nu 2 jaar 3 maanden en 2 weken oud..
Brave pony die nergens naar kijkt.

Heb hem zelf gefokt
PRE x tinker.

Ik vind hem super gelukt <3


Afbeelding

Ow ja 2x per maand maak ik hem even mooi om zo te wandelen of grondwerk te doen ;)

:+:B'jay :+:
B'jay B+8 L1+1
Lexie.❤️

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 01:27

Mooi paard! Maar officieel geen BP, zo zonder fries bloed. Maar neemt niet weg dat hij heel mooi is en je mag gerust meepraten, hoor!

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:21

Onley wat een leuk dier zeg.

Hier gaat het even minder mijn merrie begon 2 maanden geleden met steigeren en bokken onder het rijden en dat werd van kwaad tot erger. Dus alles uit de kast getrokken om haar na te laten kijken. Elke keer had ik er iemand bij die niks kon vinden dus probeerde we toch elke keer weer op te stappen. Maar het werd niet minder. Toch een andere osteopaat/fysio laten komen en die vond dus wel van alles hals rug en bekken helemaal vast en rechtsachter niet helemaal rad maar erg slecht te zien. Gelijk afspraak gemaakt bij de kliniek om haar op de foto te zetten helaas ga ik eerst nog op vakantie dus wordt pas eind september. Tot die tijd rek en strek oefeningen met haar doen en aan de hand stappen. Tot nu toe hebben we alleen maar pech met haar gehad in de 6 maanden dat we haar hebben. Hopelijk vinden ze niks ergs


marije1502

Berichten: 83
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Biddinghuizen

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 05:25

@ Tundra. O dat is niet zo mooi! Helemaal niet als je alleen maar pech lijkt te hebben met zo'n paardje. Het is bijna te hopen dat ze wat vinden in de kliniek wat haar gedrag kan verklaren!

@ onley, inderdaad wel een hele kruising! vooral dat grijze is wel apart zeg!

Hier erg blij, bij de aankoop van Faya een kleine gok genomen, omdat zij op dat moment slechts 1.50m, was, en het niet duidelijk was of zij de 1,55m wel zou gaan halen. Aangezien mijn man haar in de toekomst voor de fokkerij wil inzetten was de 1.55m toch wel een pré
nu officieel 1.55m gemeten met 2 jaar en 5 maanden! Wij zagen al wel dat ze gegroeid was maar dit leek vooral haar achterkant te zijn, gelukkig is de voorkant ook mee gekomen.
Hopelijk nog een paar centimeter erbij, maar de 1.55 is in iedergeval gehaald :)

Dolce Diva: souvenir x quattro B
Mémoire magnifique: Firestone x souvenir
Faya: rieuwerd jack x abel
Saartje
Kornelis Franke BP42 x Souvenir.
Ollie R.I.P 12-11-2019

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:06

Vandaag weer eens op Sjaak geklommen. Had m eerst eeven aande lijn om wat grondoefeningen te doen. We zijn oa bezig met piaff en aan de hand in galop. Nou, dat ging al best goed. Kreeg een hele mooie piaff cadeau en aanspringen aan de hand ging ook. Dus erop en ik dacht; doe ns gek. Eens kijken of hij nu ook wel piaff wil. En ja hoor! Hij diet t gewoon! Niet loepzuiver natuurlijk, maar hey! We moeten ergens beginnen, hè!

Als ik dan zo met hem bezig ben, denk ik:'hij kan echt al best veel'. Probleem zit m in dat ik gewoon niet zo n bakruiter ben. Ik doe dressuur om mijn paard gzind te houden, maar eigenlijk ben ik een bosruiter. Lekker buiten rijden. Maar dat ziet Sjaak toch niet zitten. Ik heb maandag met hem gewandeld buiten. En alhoewel hij supergehoorzaamis, is hij echt geen moment echt ontspannen.

Ik zou eigenlijk met m willen fietsen. Hij houdt wel van tempo. Maar hij is nogal schrikkerig en dan sleurt hij me zo mijn fiets af. Dus ik durf niet zo goed.

Hij zou mss beter tot zijn recht komen bij een dressuurruiter. Maar ja, hij moet t met mij doen....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers