Mager paard... Help :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:38

Mijn 8 jarige ruin blijft schraal, hij is nu 24/7 op de weide gezet, voordien stond hij snachts op stal en overdag zo vaak als kon buiten.
hij kreeg daar 4kg krachtvoer en 2kg bietenpulp verdeeld over 2 maaltijden. En 2 grote porties voordroog.
We hebben hiervoor ook al merriebrok geprobeerd, maar dat was geen succes.
rijden doen we om de dag, en tussendoor longeer ik hem.
Zijn tanden zijn in orde, bloed is getrokken en is ook in orde, en aan wormen ligt het ook niet want dat gebeurt ook zo vaak mogelijk.

Ik weet het zelf ook niet meer. hij heeft 'n mooie buik, maar al zolang ik hem heb blijf je zijn ribben zien, en is hij ingevallen op zijn billen...

Zo was hij 8 maanden geleden,
Afbeelding

en zo is hij nu

Afbeelding

Ik maak me toch zorgen... :(

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:44

Als ik de rijfoto bekijk loopt het paard niet over de rug en treedt het achterbeen niet onder. De bespiering in de achterhand zal dan achterwege blijven omdat dat niet getraind worden.

Ik mis in je op hoe eiwitrijk de wei is en of er kwalitatief goed ruwvoer wordt bijgevoerd.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:46

Misschien de beweging even flink minderen om op krachten te kunnen komen?

Hoe en door wie is vastgesteld dat het gebit in orde is? (Onder verdoving? Eventueel behandeld dmv elektrische vijlen? Door een dierenarts of gebitsverzorger?)

Wat bedoel je met wormen ligt het niet aan want dat gebeurt zo vaak mogelijk? Betekent dat dat je standaard ontwormt? Dan kan het eventueel zijn dat je paard resistent is geworden voor de kuren en dat daarom de kuren niet werken. Of misschien zit er een wormsoort verstopt die niet te pakken is met bepaalde gegeven kuren? Is er bloedonderzoek of mestonderzoek gedaan naar wormen?

Waar is het bloed op gecontroleerd?

Krijgt hij nu nog krachtvoer? Hoe zit het met ruwvoer op de huidige stal? Kan het zijn dat hij niet mag eten van de groep?

Verder straalt er van de rijfoto ontzettend veel ongemak uit vanuit je paard, hij oogt nijdig en daarbij stijf en stram, zou ook kunnen komen door lichamelijke ongemakken, daardoor kan de bespiering ook flink afnemen

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:47

cobiie schreef:
Als ik de rijfoto bekijk loopt het paard niet over de rug en treedt het achterbeen niet onder. De bespiering in de achterhand zal dan achterwege blijven omdat dat niet getraind worden.

Ik mis in je op hoe eiwitrijk de wei is en of er kwalitatief goed ruwvoer wordt bijgevoerd.


Bedankt voor je bericht,
Ik ga er niet vanonder lopen over het rijtechnische gedeelte, maar de rijfoto was tijdens een springles, en daar zijn we nog héél ver van weg van echt goed te kunnen springen, dus dan loopt hij wat moeilijker en meer gespannen.

De weide is niet schraal, ook niet lang, gewoon goed van lengte, hoe eiwitrijk ze is weet ik niet, maar ik ga er vrijwel van uit dat voldoende gras, ook voldoende voeding is.

Krijgt nu 2kg basismengeling bij.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:49

Idd eerst rust geven zodat hij aan kan komen. Eerst op gewicht en dan pas aan het werk.
Als het al zo lang aansleept zou ik hem ook eens laten doorlichten door de dierenarts.

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:50

Seniores Priores al geprobeerd? Is je paard op de foto gezet en een masseur/chiropractor oid langs geweest? Zolang je niet weet was mis ik zou ik er persoonlijk niet opstappen. Basisbrok is leuk maar zet niet aan wat die van jou juist wel moet
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 04-09-17 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:51

Wat is basismengeling en wat is de reden dat je dat geeft? Zit er bijvoorbeeld veel eiwit in? Of juist heel veel suiker? Meestal kan je de samenstelling van het product gewoon op internet vinden :j

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:52

NinaCharlie schreef:
Misschien de beweging even flink minderen om op krachten te kunnen komen?

Hoe en door wie is vastgesteld dat het gebit in orde is? (Onder verdoving? Eventueel behandeld dmv elektrische vijlen? Door een dierenarts of gebitsverzorger?)

Wat bedoel je met wormen ligt het niet aan want dat gebeurt zo vaak mogelijk? Betekent dat dat je standaard ontwormt? Dan kan het eventueel zijn dat je paard resistent is geworden voor de kuren en dat daarom de kuren niet werken. Of misschien zit er een wormsoort verstopt die niet te pakken is met bepaalde gegeven kuren? Is er bloedonderzoek of mestonderzoek gedaan naar wormen?

Waar is het bloed op gecontroleerd?

Krijgt hij nu nog krachtvoer? Hoe zit het met ruwvoer op de huidige stal? Kan het zijn dat hij niet mag eten van de groep?

Verder straalt er van de rijfoto ontzettend veel ongemak uit vanuit je paard, hij oogt nijdig en daarbij stijf en stram, zou ook kunnen komen door lichamelijke ongemakken, daardoor kan de bespiering ook flink afnemen



Tanden zijn vastgesteld door de tandarts die 2 weken geleden nog langs kwam en toen heeft gekeken om te zien of alles nog oke was.
Worminspuiting wordt via de dierenarts gedaan rechtstreeks in het bloed en is efficienter dan die pasta's, ben ook niet echt voor die pasta's want weet uit ervaring dat ze niet voldoende werken.

Bloed is algemeen gecontroleerd, op vraag van mij naar de DA omdat hij zo mager is. hij heeft hier ook niet direct een verklaring voor.

hij staat nu 24/7 op de weide sinds een week, is de dominantste dus kan zeker en vast voldoende eten. Krijgt nu 2kg per dag krachtvoer. basismengeling.

Zoals in mijn andere antwoord vermoed ik dat de rijfoto een beetje ligt aan het feit dat hij het nog moeilijk vind om te springen, heeft daar ook schrik van. Osteopaat heeft 'm 3 weken geleden nog helemaal los gemaakt en staat vierkant op ijzers omdat hij een scheef voetje heeft.

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:52

maximuss schreef:
Idd eerst rust geven zodat hij aan kan komen. Eerst op gewicht en dan pas aan het werk.
Als het al zo lang aansleept zou ik hem ook eens laten doorlichten door de dierenarts.

Dierenarts heeft 'm al helemaal onderzocht en vond niet direct iets. vorige eigenaar vermeldde mij ook dat hij moeilijk aankomt.

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:53

Lizzyy schreef:
Seniores Priores al geprobeerd? Is je paard op de foto gezet en een masseur/chiropractor oid langs geweest? Zolang je niet weet was mis ik zou ik er persoonlijk niet opstappen. Basisbrok is leuk maar zet niet aan wat die van jou juist wel moet

Osteopaat is langsgeweest 3 weken geleden en is helemaal losgewerkt :)
Basisbrok krijgt hij om toch zijn eiwitten enzo binnen te krijgen.

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:54

NinaCharlie schreef:
Wat is basismengeling en wat is de reden dat je dat geeft? Zit er bijvoorbeeld veel eiwit in? Of juist heel veel suiker? Meestal kan je de samenstelling van het product gewoon op internet vinden :j


hij krijgt de basismengeling van AVEVE, omwille van meer eiwit, suikergehalte is lager dan voordien op stal.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:55

In elk geval goed dat je je paard onder de loep
laat nemen! Persoonlijk vind ik 2 kg krachtvoer echt heel veel. En wormen inspuiting in het bloed? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Edit: even gegoogled, is dat ivomec?
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 04-09-17 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:55

Maislijnzaad brok dat werkt ook heel goed

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:55

Mest gecontroleerd?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:57

Het merk ken ik niet, maar van veel merken is de basisbrok meer maagvulling dan dat het werkelijk veel toevoegt. Verstandiger is het vaak om een mineralenbrok te geven of senioren priores.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:57

Ik zou hem eens aan de maagzweermedicijnen zetten.

Als hij binnen een week begint op te knappen weet je genoeg en hou je hem er een paar weken aan.

2 keer ruwvoer is veel te weinig,een paard maakt altijd maagzuur en niet alleen als ze eten. Met 2 porties ruwvoer is er niet genoeg absorbtie en krijg je zweren. Wat nog eens versterkt wordt doordat het voordroog is wat toch wat zurig is en de 4 kg krachtvoer.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 04-09-17 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:57

NinaCharlie schreef:
In elk geval goed dat je je paard onder de loep
laat nemen! Persoonlijk vind ik 2 kg krachtvoer echt heel veel. En wormen inspuiting in het bloed? Daar heb ik nog nooit van gehoord?


Ja wil echt het beste voor hem! is mijn steun en toeverlaat. de liefste die ik ken!
2kg krachtvoer verdeeld over 2 maaltijden weliswaar. dus lijkt me wel ok, niet?

Ja onze dierenarts doet dit rechtstreeks in het bloed en werkt veel effectiever, mijn oudere merrie had wormen, en met pasta lukte het niet, dan ingespoten en kwam er allemaal ineens uit. best vies om te zien :p

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:58

Babootje schreef:
Mest gecontroleerd?

nee, geen mestonderzoek gedaan tot nu toe.

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 19:59

cobiie schreef:
Het merk ken ik niet, maar van veel merken is de basisbrok meer maagvulling dan dat het werkelijk veel toevoegt. Verstandiger is het vaak om een mineralenbrok te geven of senioren priores.


Dit ga ik eens bekijken dan! :) bedankt voor de tip :)

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:00

Cyrina schreef:
Ik zou hem eens aan de maagzweermedicijnen zetten.

Als binnen een week begint op te knappen weet je genoeg en hou je hem er een paar weken aan.

2 keer ruwvoer is veel te weinig,een paard maakt altijd maagzuur en niet alleen als ze eten. Met 2 porties ruwvoer is er niet genoeg absorbtie en krijg je zweren. Wat nog eens versterkt wordt doordat het voordroeg is wat toch wat zurig is en de 4 kg krachtvoer.


dit was voordien op stal, heb hem nu op een weide gezet :) beweging en onbeperkt eten is de reden dat ik vertrokken ben. :)

maagzweer ga ik laten onderzoeken. volgens veearts heeft hij uiterlijk geen kenmerken van maagzweer.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:03

Wanneer een paard onbeperkt ruwvoer kan eten, de tanden goed behoren te zijn en er geen overduidelijk mineralen/vitaminentekort is dan komt het al vrij snel neer op een maagzweer, google er maar eens op. Afvallen, bespiering afnemen, ribben zien en opgetrokken buik.

Ik lees wel echt gruwelijke verhalen over de inspuitingen tegen wormen waar je het over hebt. Ik zou mest laten controleren op wormen. Dat kan bij je DA maar je kan ook een pakketje online bestellen bij het Woud.

En misschien een second opinion bij een andere dierenarts.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:06

Natexia schreef:
Cyrina schreef:
Ik zou hem eens aan de maagzweermedicijnen zetten.

Als binnen een week begint op te knappen weet je genoeg en hou je hem er een paar weken aan.

2 keer ruwvoer is veel te weinig,een paard maakt altijd maagzuur en niet alleen als ze eten. Met 2 porties ruwvoer is er niet genoeg absorbtie en krijg je zweren. Wat nog eens versterkt wordt doordat het voordroeg is wat toch wat zurig is en de 4 kg krachtvoer.


dit was voordien op stal, heb hem nu op een weide gezet :) beweging en onbeperkt eten is de reden dat ik vertrokken ben. :)

maagzweer ga ik laten onderzoeken. volgens veearts heeft hij uiterlijk geen kenmerken van maagzweer.



Ja dat begreep ik dat hij daar nu niet meer staat. Maar het kan daar makkelijk ontstaan zijn en uit zichzelf geneest het niet. Ze kunnen wel minder pijn ervan hebben als hun buik steeds vol is maar overgaan doet het niet.

Niet op gewicht komen is juist 1 van de belangrijkste kenmerken van een maagzweer. Daarnaast ook het vervelend vinden om te galopperen en springen. Veel gapen of gapen na het eten van krachtvoer is ook een duidelijke.

Tegen wormen enten is heel gevaarlijk voor paarden. Dat zou ik niet meer laten doen.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 04-09-17 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:07

NinaCharlie schreef:
Wanneer een paard onbeperkt ruwvoer kan eten, de tanden goed behoren te zijn en er geen overduidelijk mineralen/vitaminentekort is dan komt het al vrij snel neer op een maagzweer, google er maar eens op. Afvallen, bespiering afnemen, ribben zien en opgetrokken buik.

Ik lees wel echt gruwelijke verhalen over de inspuitingen tegen wormen waar je het over hebt. Ik zou mest laten controleren op wormen. Dat kan bij je DA maar je kan ook een pakketje online bestellen bij het Woud.

En misschien een second opinion bij een andere dierenarts.



Bedankt voor de tip :)

Woud ken ik niet? ben van België, dus weet niet hoe dat zit dan?

hoezo gruwelijk? heb daar nog nooit iets slecht van ondervonden tot nu toe?
die second opinion was ik sowieso al van plan, ook met mijn andere merrie ;)
Bedankt alvast!

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:09

Cyrina schreef:
Ik zou hem eens aan de maagzweermedicijnen zetten.

Als binnen een week begint op te knappen weet je genoeg en hou je hem er een paar weken aan.

2 keer ruwvoer is veel te weinig,een paard maakt altijd maagzuur en niet alleen als ze eten. Met 2 porties ruwvoer is er niet genoeg absorbtie en krijg je zweren. Wat nog eens versterkt wordt doordat het voordroeg is wat toch wat zurig is en de 4 kg krachtvoer.


dit was voordien op stal, heb hem nu op een weide gezet :) beweging en onbeperkt eten is de reden dat ik vertrokken ben. :)

maagzweer ga ik laten onderzoeken. volgens veearts heeft hij uiterlijk geen kenmerken van maagzweer.[/quote]


Ja dat begreep ik dat hij daar nu niet meer staat. Maar het kan daar makkelijk ontstaan zijn en uit zichzelf geneest het niet. Ze kunnen wel minder pijn ervan hebben als hun buik steeds vol is maar overgaan doet het niet.

Niet op gewicht komen is juist 1 van de belangrijkste kenmerken van een maagzweer. Daarnaast ook het vervelend vinden om te galopperen en springen. Veel gapen of gapen na het eten van krachtvoer is ook een duidelijke.[/quote]

Sorry had het zelf misbegrepen dan! ;)
Lijkt me alsmaar duidelijker dat hij inderdaad maagzweer zou hebben dan, galopperen doet ie wel graag, maar vroeger sprong hij makkelijk 1m10, nu doet hij nog met moeite 50cm... gapen doet hij ook veel...

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:10

Nou het is eigenlijk vrij duidelijk dan.
Ik vind het wel een slechte zaak dat je veearts dat niet weet en dat hij je paard ent tegen wormen...