Woning huren, wat zijn je rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 15:18

Hoi Bokkers,

Mijn vriend en ik hebben nu sinds 7 jaar een eigen koopwoning, toch zijn wij aan het kijken voor wat anders.
Waar we nu wonen is een gezinswoning met een tuin van 8,5m bij 5,5m.
De woning is echt wel groot genoeg voor ons, alleen zouden we graag wat meer achteraf willen wonen, iets met een flinke tuin of wellicht wel weiland etc.

Waarom dan kijken naar een huurwoning ? Nou omdat wij gewoon niet kunnen lenen wat je al gauw moet neer leggen voor een woning wat wij zoeken.
We staan wel ingeschreven voor een huurwoning, maar ik denk omwille wat wij zoeken dat je dan toch al gauw bij particulier huren uit gaat komen.
Wat mij dan een beetje tegen houdt is, is dat wanneer de verhuurder bijvoorbeeld komt te overlijden, wat betekend dit dan voor jou als huurder?

Op google kom ik er niet echt wijs uit zeg maar...
Wie kan mij helpen bij het antwoord?

Groetjes

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


tengeltje11
Berichten: 7132
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:32

Tuurlijk is huren altijd een risico en kan je uit je huis moeten.

Maar als jullie een koophuis hebben,is het de bedoeling dat deze verkocht wordt veronderstel ik?
Dan heb je toch iets van eigen kapitaal en als je nu geen huis van 100000den euro's zoekt,kan je heus een lening krijgen.
Bij het krijgen van een lening is een eigen inbreng vooral belangrijk en die lijken jullie door het koophuis toch te hebben?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:36

Waarom denk je wel een huurprijs te kunnen betalen van een huis? De huizen die jullie willen, zal ook hoge huurprijs hebben. Ook voor huurwoningen moet je kunnen weerleggen dat je het kan betalen. Vooral de duurdere huurwoningen, waarbij je ook geen recht meer hebt op subsidies e.d.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 15:45

We weten wat we nu sparen naast de aflossing van het huis, dus dat is geen enkel probleem.
De woning die wij hebben gezien zit veel te ver boven wat wij mogen lenen, dus dat gaat hem niet worden

Ons huis zou dan inderdaad verkocht worden, maar ik denk niet met veel winst, misschien wel geen winst er op.
Het ging er mij vooral om kun je zomaar op straat worden gezet als huurder zijnde

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:50

Nee hoor, je hebt huurbescherming. En dat is in Nederland behoorlijk goed geregeld.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:53

Ja een particuliere verhuurder, kan je eruit zetten. Je kan beter van een woningbouw huren.

Celiien

Berichten: 13254
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:54

Denk er wel even aan dat de huren veel prijziger.Daarnaast moet je voor particuliere huur (Even aannemend dat jullie niet in aanmerking komen voor sociale huur) ongeveer 3 of 4x de huur kunnen betalen. Dat is vrij pittig.

Als huurder met een geldig huurcontract kan je niet zomaar op straat gezet worden. Ligt er geheel aan wat je gaat doen voor huur (contract) soort, en daarnaast zijn huurders ook beschermd.

Citaat:
at houdt in dat het voor de verhuurder in beginsel niet eenvoudig is om eenzijdig een huurovereenkomst op te zeggen. De wet laat in slecht beperkte mate een ontbinding van een huurovereenkomst toe. Dan moet al gauw worden gedacht aan wanbetaling, overlast en dergelijke. Het huurrecht biedt echter wel mogelijkheden voor eenzijdige opzegging in het geval er een huurcontract voor bepaalde tijd is aangegaan.

In het huurrecht is er namelijk ruimte vrijgemaakt voor huurcontracten met een bepaalde tijd. Het huurcontract moet in dat geval een voorwaarde bevatten waarin is geregeld dat de woningeigenaar de verhuurde woning na afloop van de huurtermijn weer zelf wil gaan bewonen. Op basis van deze opzeggingsgrond kan de verhuurder de huurovereenkomst ter zijner tijd eenzijdig opzeggen.

Belangrijk om te weten is dat er altijd een opzegtermijn in acht genomen moet worden. Deze termijn beloopt minimaal drie maanden.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Celiien

Berichten: 13254
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:55

Valentijn5 schreef:
Ja een particuliere verhuurder, kan je eruit zetten. Je kan beter van een woningbouw huren.

Zie posts hiervoor. Nee, dat kan niet zomaar :)

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:56

Een particuliere verhuurder zal zijn woning (meestal) verhuren op basis van de leegstandswet.
Dat houdt in voor max 5 jaar en geeft je als huurder dan NIET de huurbescherming die je bij een woningcorporatie wel geniet.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:57

particulier kan ook niet zomaar zijn huurders op straat zetten.

lees dit anders even door

http://www.advocaten.nl/huur-van-woonru ... e-huurder/

En zoals celien zegt, huren is een stuk duurder dan kopen, dus als jullie het niet kunnen kopen, is huren waarschijnlijk al helemaal niet mogelijk. Stel je wil iets huren van 1500 euro p/m (vaak zijn die prijzen kaal, dus komen nog veel kosten bij op), dan moet je kunnen aantonen dat je ongeveer 3 à 4 keer die 1500 euro verdient. Dat is zo'n 5 a 6000 euro p/mnd. Dat is best fors en daar zou je toch wel wat voor moeten kunnen lenen.
Laatst bijgewerkt door Rena100 op 04-09-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:57

Celiien schreef:
Valentijn5 schreef:
Ja een particuliere verhuurder, kan je eruit zetten. Je kan beter van een woningbouw huren.

Zie posts hiervoor. Nee, dat kan niet zomaar :)

Het is bij mij ook gebeurt.

Anoniem

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:58


LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:03

Hier ervaring met particuliere verhuur...
Nee je kan er niet zo maar uitgezet worden. Ook niet na verkoop of na overlijden.
Onder de leegstands wet is idd een ander verhaal. Maar gewoon particulier huren kan je er in princiepe je hele leven wonen :)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:09

Ik heb dan een etage daar gehuurd, en het pand werd te koop gezet. En toen moest ik eruit. Ik woon nu in een huurwoning van een woningbouw. Want particulier huren zou ik niet kunnen betalen.

Celiien

Berichten: 13254
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:10

Valentijn5 schreef:
Ik heb dan een etage daar gehuurd, en het pand werd te koop gezet. En toen moest ik eruit. Ik woon nu in een huurwoning van een woningbouw. Want particulier huren zou ik niet kunnen betalen.

En wat stond er in je contract? Want dan stond er iets in je contract waardoor het kon.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:13

Ik weet nu niet meer wat er in mijn contract stond. Maar het was een all inclusive huurprijs. En het werd verkocht. Ik weet niet meer wat er in het contract stond.


Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:20

@ Valentijd5: Dat is wanneer de verhuurder zijn pand aanbiedt via de leegstandswet.
Dat zijn particulieren, die tijdelijk willen verhuren om dat het doel dus verkopen is (in crisistijd niet mogelijk geweest of nu nog steeds huis onder water door onderwaarde tov. de hypotheek).

Dat geeft de als huurder niet de huurbescherming die je normaal wel hebt.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:25

Ik moet erbij zeggen, ik heb het overgenomen van een tante van mij die er daarvoor woonde. En toen kon ik er in. Maar ik kreeg daar ook geen toeslagen, omdat ik daar ook geen eigen voordeur had. Want onder mij waren kamers en die werden ook verhuurd. En toen het bekend werd dat het werd verkocht, werd er gezegd dat die dat al langer van plan was, maar dat werd mij niet gezegd. Dus het was dan eigenlijk maar een simpel contractje.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:26

Misschien huurde je dan op grond van de hospita regeling, dan val je ook niet onder de standaard huurbescherming.

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:29

Ik werd alleen wel onder druk gezet, om eruit te gaan. Want het werd verkocht.

Celiien

Berichten: 13254
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:30

In ieder geval.

TS, succes. Echter denk ik dat het verstandiger is om te kopen, zeker met huidige hypotheekrente standen..

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:46

Ik en m'n vriend studeren beide nog en huren nu een etage van een groot herenhuis.
Alles zo geregeld dat huurtoeslag mogelijk is, maar we moeten er wel na een jaar uit.

Heeft weer te maken met dat wij anders vaste huurders zijn en als hij de keet te koop wil zetten hoeven wij er dan niet uit (ofzo :+), en dan daalt de waarde van zijn huis ook enorm.

Maar een jaar daar wonen vind ik prima, alleen zo lang wij studeren is het wel huren.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

x_spekkie_x

Berichten: 4354
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:10

Valentijn5 schreef:
Ik werd alleen wel onder druk gezet, om eruit te gaan. Want het werd verkocht.

Wat al eerder gezegd is, het hangt van je contract af of dat mag of niet.

In principe, als je een regulier huurcontract hebt en minimaal zes maanden huurt, dan heb je huurbescherming. En dan krijgt de eigenaar jou eigenlijk niet uit de woning. Koop breekt geen huur. De nieuwe koper moet drie jaar wachten voordat hij via de rechter jou eruit kan laten zetten. Dit moet dan wel een geldige reden hebben. Dringend eigen gebruik is een vaak gebruikte, nou, toon dat maar aan!
Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Als je een eigenaar hebt die jou onder druk gaat zetten, gaat bedreigen, overlast veroorzaakt, waardoor je niet meer prettig woont, dan ga je vanzelf wel weg.
Tip: sluit een rechtsbijstand af met consumentendekking, daar valt huren vaak onder. Als er dan gedoe is, heb je altijd iemand die jou goed kan bijstaan. Een uurtje advocaat kost nog meer dan de rechtsbijstandspremie van een jaar, dus laat je daar niet door weerhouden :)


Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Woning huren, wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:29

Wat mensen hier aanhalen dat als je niet kan kopen je ook niet kan huren, is overigens ook niet waar. Ik heb er een hele tijd geleden nog naar gekeken. Qua huren kwam ik destijds niet meer in aanmerking voor sociale huur en ivm passend toewijzen kwam ik uit in huurhuizen van 700 á 800 euro per maand. Ik kon echter geen hypotheek krijgen met een aflossing van 300 per maand, want daarvoor verdiende ik niet genoeg....

Zolang je niet onder de leegstandswet huurt, blijft jouw huurcontract in principe overeind bij overlijden bij mijn weten. Wil je het zeker weten, informeer dan even bij je rechtsbijstand of het juridisch loket. Hier op bokt word te veel onzin als waarheid verkocht....

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:41

x_spekkie_x schreef:
Valentijn5 schreef:
Ik werd alleen wel onder druk gezet, om eruit te gaan. Want het werd verkocht.

Wat al eerder gezegd is, het hangt van je contract af of dat mag of niet.

In principe, als je een regulier huurcontract hebt en minimaal zes maanden huurt, dan heb je huurbescherming. En dan krijgt de eigenaar jou eigenlijk niet uit de woning. Koop breekt geen huur. De nieuwe koper moet drie jaar wachten voordat hij via de rechter jou eruit kan laten zetten. Dit moet dan wel een geldige reden hebben. Dringend eigen gebruik is een vaak gebruikte, nou, toon dat maar aan!
Maar recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Als je een eigenaar hebt die jou onder druk gaat zetten, gaat bedreigen, overlast veroorzaakt, waardoor je niet meer prettig woont, dan ga je vanzelf wel weg.
Tip: sluit een rechtsbijstand af met consumentendekking, daar valt huren vaak onder. Als er dan gedoe is, heb je altijd iemand die jou goed kan bijstaan. Een uurtje advocaat kost nog meer dan de rechtsbijstandspremie van een jaar, dus laat je daar niet door weerhouden :)

Ik heb mijn contract nog gevonden, en daarin stond. Opzegging van de huur geldt één maand voor de huurster en drie maanden voor de verhuurder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Florenc, Plukje en 67 bezoekers