[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:54

Hals vind ik niet noodzakelijk, wel handig bij een geschoren paard bij nat en koud weer.

Verschillende dikte dekens is wel noodzakelijk, de liners zijn makkelijk omdat je alles kunt combineren en ook eenvoudig een keer kunt laten drogen of uitwassen als dat nodig is.
Ik heb zelf inmiddels verschillende diktes in waterdichte dekens bij elkaar verzameld en verschillende liners, zo kun je altijd alle kanten uit en ook eens wat droogs op gooien als ze echt nat geregend zijn ofzo.


Gub
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Westerkwartier

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:33

Ook ik heb een deken vraag...
Onze kleine b pony (welsh) staat s avonds op stal. De hele voorkant van de stal is open, maar komt geen wind of tocht in.
Doe ik hem voor aankomende nacht een deken op of niet?
Hij zit nu nog dun in het vacht, tot nu toe heeft hij s morgens als ik bij hem kom wel een koude neus en koude oren. Maar ik kan niet aan hem zien dat hij het koud heeft.

Ik zou wel graag willen (voorkomen) dat zijn wintervacht niet zo dik wordt ivm rijden.
We hebben de pony nu zo'n 2 maanden, wat hij hiervoor gewent is weet ik niet.

Wat zouden jullie doen? Voor aankomende koude nacht? Wel of geen deken? Ik heb evt een fleece deken of een 0 grams regendeken.

If you don't believe in miracles perhaps you've forgotten you are one!

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:54

Ik ben me ook weer aan het oriënteren. Mijn merrie is helaas gaan bijten in haar dekens. Daardoor valt Bucas af (was bucas fan), want die flap aan de voorkant gaat ze zeker los/kapot trekken. Nu dus aan het kijken naar Amigo en Rhino. Hoe stevig zijn de Rhino dekens?

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:21

Hier een inloopstal en wij zijn net begonnen met de 0grams op's nachts om de vacht iets te beperken. Je moet wel even kijken of ze het op een 0 grams redt, soms hebben ze toch iets vulling nodig.

Rhino (en Rambo) heeft dacht ik een betere/sterkere stof dan de Amigo, dus een Rhino zou een slag sterker moeten zijn.

Zijn er mensen met ervaring met de Weatherbeeta ComFiTech?

"Een draver, is gaver" :D

Spat

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-01-15
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:29

Is het altijd zo dat een onderdeken kan worden vastgemaakt aan het regendeken? Of moet je echt zoeken wat bij elkaar past?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:32

cartouch schreef:
Is het altijd zo dat een onderdeken kan worden vastgemaakt aan het regendeken? Of moet je echt zoeken wat bij elkaar past?


Ik heb Nika dekens met Horseware Liners, betekend dat hij voor niet vast kan maar achter wel en bij mij gaat dat niet schuiven iig.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:40

cartouch schreef:
Is het altijd zo dat een onderdeken kan worden vastgemaakt aan het regendeken? Of moet je echt zoeken wat bij elkaar past?


Wat bij elkaar hoort binnen een merk past vaak het beste. Dat betekent niet dat andere onderdekens niet onder andere merk bovendekens passen, maar je moet wel opletten dat ze er niet onderweg schuiven, want daar gaan ze op staan, scheurt de deken in het beste geval, maar kan je paard zichzelf ook nog flink tackelen en dat is niet leuk.
Je hebt ook staldekens waarover je de regendeken kan gooien. Maar linersystemen zijn hele praktische dunne betaalbare dekens, dus vaak een handige keus.

"Een draver, is gaver" :D

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:47

Ik ben al een aantal jaren fan van horseware dekens met liners eronder.

Zelf een 100 grams amigo bravo en een 100, 200 en 300 grams liners. Daar kom ik de hele winter mee door!
Deken gaat op zodra het snachts onder de 10 graden zakt en regenachtig is.

[o]

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:56

RianneH schreef:
Hier een inloopstal en wij zijn net begonnen met de 0grams op's nachts om de vacht iets te beperken. Je moet wel even kijken of ze het op een 0 grams redt, soms hebben ze toch iets vulling nodig.

Rhino (en Rambo) heeft dacht ik een betere/sterkere stof dan de Amigo, dus een Rhino zou een slag sterker moeten zijn.

Zijn er mensen met ervaring met de Weatherbeeta ComFiTech?


Ik heb een weatherbeeta comfitech 100 gram voor mijn draver...

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:02

Hoe bevalt die? :D

"Een draver, is gaver" :D

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:07

Oh ja ook handig om te zeggen hihi

Ik vind hem fijn! Maat ook goed, soms vallen ze groot van weatherbeeta, deze niet..
Vind alleen dat de buiksingels makkelijk los gaan, daardoor is ze erop gaan staan en zijn ze verbogen, maar dat is alleen bij de 100 gram gebeurd..
Hij is super waterdicht en is de enigste deken die niet trekt op d'r schoft en in d'r hals :)

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:13

_Dominique schreef:
Super bedankt voor de tips.

Eerst werd me dat linersysteem aangeraden. Maar ik denk dat ik toch liever verschillende dekens wil. Ze wordt eind september/begin oktober geschoren (helemaal). Dan begin ik met een 100 grams met hals en dan kan ik altijd verder uitbreiden denk ik zo. Is dit een beetje een goede gedachtegang?

Edit: hoe erg is zo'n hals eigenlijk nodig?


Een hals is niet echt nodig. Maar met hals is wel meteen een stukje warmer als ze geschoren zijn. Ik zou wel even kijken of 100 genoeg is eind september. 100 gram is wat één van mijn paarden nu 's nachts op heeft. Meestal staat die ongeschoren begin oktober onder 200 met hals. De andere staat dan onder 100 zonder hals.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:17

Nouvel; doe jij dan ook wel eens een dubbele liner eronder?

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 07:04

Roos_M schreef:
Nouvel; doe jij dan ook wel eens een dubbele liner eronder?


Nee nog nooit nodig geweest, ik heb meerdere diktes buitendekens en liners, dus eigenlijk altijd wel wat voorradig zonder dat ik hoef te stapelen.
Ik heb ze eigenlijk ook nooit dikker dan 400/450 staan.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:32

We gaan langzaam het regendeken seizoen weer in inderdaad.
Ik zat eens na te denken. Ik heb best lang met 100 grams deken gedaan. In oktober 0 grams en november na het scheren 100 grams.
Deze lag niet zo fijn. Als het aan het vriezen was 200 grams.

Nu heb ik 0 en 200 grams van dominick. Ze beweren dat de 0 grams doorgaat voor 100 grams. Dat lijkt mij niet. Maar wellicht wel 20-50 grams. Ze hebben een katoenen losse laag eronder.

Nu ben ik nadenkend wat te doen. Extra deken erbij? 0 grams of toch 100 grams? Oktober geen deken op en na het scheren de 0 grams dominick. Lastig. Want ze past ook niks :+

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:13

Sinds vorig jaar sta ik op een stal waar mijn paard meer buiten komt. Dat betekend dat mijn 100grams met liner niet meer ideaal is. Ik zoek dus een 0grams voor erbij. Helaas heeft mijn merrie geen makkelijke pasvorm.

Rambo original gaat maar met slopers in de wei zonde (zitten al gaten in). Bucas big neck zou een optie zijn maar dan zit je aan de smarte rain vast. Zo kwam ik op de Birmingham van Horsegear die nu in de aanbieding is bij EJ:

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _5951.html

Iemand ervaring met de pasvorm? En de levensduur?

Het nieuwe model van La Valencia spreekt mij ook erg aan maar heb ik nog niet in handen gehad daarnaast ontbreekt het aan een gedetailleerde omschrijving..

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:19

Ik heb die dekens ook voor mijn pony's gekocht. Hij zit bij hen allebei goed, terwijl ze veel verschillend van bouw zijn. Ze hebben hem deze zomer gekregen en nog niet gedragen, dus over de levensduur durf ik je niks te zeggen.

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:30

@Fairytail Ik heb ook een horsegear deken en deze heb ik vorig jaar gekocht. Voldoet prima! Ik heb hem nu 1 seizoen gebruikt, en mijn pony rolt veel maar de deken ziet er nog goed uit! Ik heb een brede d pony (haflingerxfries) en die heeft maat 175 van Horsegear dekens.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 08:38

Hoi,

Ik heb dit jaar een Bucas regendeken en Bucas winterdeken gekocht voor mijn paard.
Wanneer beginnen de meeste met de Bucas regendeken?
Hij staat nu (nog) in een buitenstal. (de bedoeling is dat hij binnen komt als er plek vrij is op stal)
Ik wil hem het liefste niet scheren, omdat ik bang ben dat hij te fris wordt in de winter. (jong paard)
Op het deken zelf staat vanaf 14 graden, maar ben benieuwd naar de ervaringen van jullie. :)




Fairytail schreef:
Sinds vorig jaar sta ik op een stal waar mijn paard meer buiten komt. Dat betekend dat mijn 100grams met liner niet meer ideaal is. Ik zoek dus een 0grams voor erbij. Helaas heeft mijn merrie geen makkelijke pasvorm.

Rambo original gaat maar met slopers in de wei zonde (zitten al gaten in). Bucas big neck zou een optie zijn maar dan zit je aan de smarte rain vast. Zo kwam ik op de Birmingham van Horsegear die nu in de aanbieding is bij EJ:

https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _5951.html

Iemand ervaring met de pasvorm? En de levensduur?

Het nieuwe model van La Valencia spreekt mij ook erg aan maar heb ik nog niet in handen gehad daarnaast ontbreekt het aan een gedetailleerde omschrijving..


Ik heb twee jaar deze op mijn fries gehad.
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _5218.html

Prima deken, maar na het wassen merkte ik wel verschil dat deze dunner werd.


marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:45

Gub schreef:
Ook ik heb een deken vraag...
Onze kleine b pony (welsh) staat s avonds op stal. De hele voorkant van de stal is open, maar komt geen wind of tocht in.
Doe ik hem voor aankomende nacht een deken op of niet?
Hij zit nu nog dun in het vacht, tot nu toe heeft hij s morgens als ik bij hem kom wel een koude neus en koude oren. Maar ik kan niet aan hem zien dat hij het koud heeft.

Ik zou wel graag willen (voorkomen) dat zijn wintervacht niet zo dik wordt ivm rijden.
We hebben de pony nu zo'n 2 maanden, wat hij hiervoor gewent is weet ik niet.

Wat zouden jullie doen? Voor aankomende koude nacht? Wel of geen deken? Ik heb evt een fleece deken of een 0 grams regendeken.


Hier staat alleen mijn oudje met een fleece gevoerde regendeken op in de nacht. Ze staan met zijn alle dag en nacht nog buiten en hebben onbeperkt hooi

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:57

Fijn topic dit !
Mijn tanker staat momenteel nog dag en nacht buiten...overdag staat hij met zijn rambo eczeemdeken op en in de nacht gooit mijn stalhouder er een bucas fleecegevoerde regendeken overheen...in de ochtend weer af...ben benieuwd hoelang het duurt voor ik weer moet scheren :Y)

Ooh, en iemand vroeg naar horsegear dekens?
Hier niet zo'n goede ervaring...helaas slechte pasvorm voor mijn brede tank en een vriendin hsd de horsegear binnen no time kapot

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:26

Pff erg lastig wat voor deken ik wil.

Bucas irish lag mijn merrie vorig jaar erg mooi, maar daarvan gaat ze de flap aan de voorkant kapot trekken.

Hoe vallen de Amigo bravo en de Rhino original vergeleken met de Bucas?

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:15

Vanacht voor het eerst met de fleecegevoerde deken opgestaan, nou mijn tank was het er schijnbaar niet mee eens...vanochtend een foto van mijn stalhouder van een tank zonder bucasdeken en een foto van een bucasdeken zonder tank en zonder sluitingen |o

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:30

Oeps!
Het was ook best een warme nacht, om 7.15 al 18 graden hier, misschien nog wat te warm voor een gevoerde deken...

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:49

Nouvel schreef:
Oeps!
Het was ook best een warme nacht, om 7.15 al 18 graden hier, misschien nog wat te warm voor een gevoerde deken...


Hahaha, klopt misschien wel hoor...maar vind het nog geen reden dattie mijn vers gewassen en gerepareerde dure bucasdeken maar weer moet mollen en in de modder moet droppen :+

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers