Tölt stimuleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kaplaars

Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 12:28

Mijn rocky mountain/ töltende draver kruising van 9 jaar begint onder het zadel heel af en toe te tölten. Super leuk natuurlijk.

Maar wat moet ik dan doen? Ik beloon haar meestal gelijk met mijn stem. Meer weet ik even niet.
Ik vind het nog te vroeg om er echt op door te laten trainen want daar gebeurd het echt te weinig voor.

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie


Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:54

Een losse les bij een gangen instructeur kan je écht heel erg verder helpen in hoe je je paard het beste kunt trainen hierin.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:23

Je paard is 9 jaar en je vindt het nog te vroeg om daar op door te trainen? Die snap ik even niet.
Als je tölt onder het zadel wilt, zul je er op moeten trainen. Dan geldt al voor natuurtölters, laat staan voor kruisingen waar het misschien wat minder vanzelf gaat.
Ik zou dus niet voor een losse les gaan, daar heb je te weinig aan. Ga écht met een gangepaardentrainer aan de slag en zorg dat de gangen niet alleen goed bevestigd worden, maar ook goed gescheiden. Bij je paard én bij jezelf.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:36

Ik ben het eens met Ibbel.
TS als je het niet laat door trainen en jij zelf de hulpen niet goed gaat leren gaat dit een hele lange en waarschijnlijk onmogelijke weg worden om goed te gaan tölten.
Je paard is 9 jaar, prima om te laten trainen. Zonder training krijg je geen goede tölt.

Welke omgeving staat je paard?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kaplaars

Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 19:07

Bedankt voor jullie reacties.
Ze biedt de tölt misschien 15 meter aan en dan maar bijvoorbeeld 1x in de 5 keer dat ik rij. Dat leek mij te weinig om al mee naar een trainer te gaan. Maar als jullie zeggen dat het er al wel uitgereden zou kunnen worden, moet ik even gaan nadenken hoe of wat.
Ze tölt niet de in de wei.

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Anoniem

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:14

Heb je zelf ervaring met tölten, en weet je zeker dat het tölt is en geen schweinepass? Dat laatste lijkt namelijk heel wat, maar is iets heel anders en als ze eenmaal gaan zwijnen dan wordt een goede tölt aanleren veel moeilijker.
Ik zou het tölten dus ook alleen aanpakken met een instructrice ernaast. Zelf kun je de tölt tot die tijd prima 'verbeteren' door aan de stap, draf en galop te werken; hoe soepeler en gespierder je paard namelijk is, hoe makkelijker er ook geschakeld kan worden tussen/in de gangen. :)

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:22

Ik zou inderdaad les nemen bij een instructeur, als ze al sporadisch tölt of inderdaad wat xyzutu zegt schweinn aanbied moet een goede trainer je er zeker bij kunnen helpen om de hulpen aan te leren op een een correcte manier. Niet te veel zelf mee rommelen tenzij je weet wat je doet, want anders heb je kans dat ze haar hele rug vast gaat zetten en een lekkere onderhals gaat kweken...

If it's not Icelandic, it's just a Horse

IJslanderstal frá Þyrnihofi

RobinSputnik

Berichten: 503
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:35

15 meter is meeeeer dan genoeg om mee naar een instructeur te gaan! Daar is geen minimum voor, alleen wat aanleg zichtbaar in de overgangen is ook zat. Ik zou zeggen een fijne gangeninstructeur zoeken en samen aan de slag :)

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)


Kaplaars

Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 19:46

Bedankt weer!
Ik heb geen ervaring met tölt dus zelf aan de slag ermee wilde ik ook niet. Wat Xyzutu zegt over het in stap, draf en galop sterker maken en trainen ben ik aan het doen. (Met de beperkte middelen en ervaring die ik heb) ik heb daarbij wel hulp, maar niet van een gangen-trainer.
Ik weet dus ook niet of ik inderdaad echt tölt heb of schweinpass.
Ik zit in de omgeving van Den Bosch of zeer Zuid-Gelderland.

Veel stof tot nadenken, dank jullie wel. Als ik iets besloten heb, hou ik jullie op de hoogte.

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tölt stimuleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:56

Als ze het zelf al zo aanbiedt, toont ze waarschijnlijk nog veel meer tölt onder iemand die weet hoe je de tölt moet rijden :) Toevallig ken ik haar ouders (en haar, ik was mee toen ze gebracht werd bij je :D) en die hebben beiden meer dan genoeg tölt dus ik weet zeker dat je dat met een beetje begeleiding echt wel netjes voor elkaar kan krijgen! Succes!

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Kaplaars

Berichten: 1529
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 19:48

Oh leuk! Dan zit je ook in ons fotoboek vereeuwigd :') .

Ik heb inmiddels contact gehad en er komt in oktober een trainer langs. Ik houd jullie op de hoogte.

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 63 bezoekers