Vraagje betreft snipperuren inleveren bij ontslag nemen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Vraagje betreft snipperuren inleveren bij ontslag nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 17:46

Wie kan me er meer over vertellen die er verstand van heeft.

Het zit zo, ik heb eind juli ontslag genomen bij mijn werkgever, direct daarna had ik 3 weken vakantie.
Nu ben ik weer terug van vakantie om uit te werken en zijn er bovenop mijn vakantie uren ook nog meer uren afgeschreven.
Volgens mijn werkgever is dat vanwege dat ik geen heel jaar werk ivm mijn ontslag en er daarom dus uren ingeleverd moeten worden.

Is dat zoals het volgens cao geregeld is?

Dit is niet om werkgever af te kraken of iets dergelijks, alles gaat verder netjes maar ben alleen benieuwd hoe dit zit omdat ik er nog nooit van gehoord had en ik er geen verstand van heb.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010



boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Vraagje betreft snipperuren inleveren bij ontslag nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:48

Klopt. Je vakantieuren zijn gebaseerd op een heel jaar werken, als je eerder stopt wordt het aantal vakantiedagen pro rata berekend aan de dagen dat je wel in dienst was. Dus stel je krijgt 5 weken per jaar maar gaat na een half jaar weg, dan had je dus maar recht op 2,5 week vakantie. Heb je dan al meer opgenomen, zal dat van je laatste salaris worden ingehouden of evt met overuren worden verrekend.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:49

zou kunnen kloppen. je vakantieuren zijn berekent op een heel jaar werken. maar als je dus maar een half jaar werkt dan heb je ook maar recht op helft van de vakantiedagen

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 17:51

Nee ik heb nu nog steeds vakantie uren over, dus tekort zeker niet.
Ik zal aan het eind van deze maand dan nog uren uitbetaald moeten krijgen.

Ik had er echt nog nooit eerder van gehoord en nog nooit eerder meegemaakt, vandaar dat ik het even na wil vragen.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Vraagje betreft snipperuren inleveren bij ontslag nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:05

De vakantie uren die nog over zijn, dus zoals op je salarisstrook staat, zijn berekend als je het hele jaar blijft. Dus je moet dit jaaraantal niet aanhouden, maar 3/4 van die uren ongeveer (ervan uitgaande dat je tot 1 oktober blijft) En dan kom je misschien wel in de min? Ik weet niet hoeveel vakantiedagen je al opgenomen hebt dit jaar?
Maar gemiddeld is heb je 25 dagen of zo per jaar ongeveer. Dus 3/4 daarvan is 18 dagen. Heb je nu bijv al een week in het voorjaar en 3 weken zomervakantie gehad, kom je inderdaad iets in de min uit.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:49

boeflover schreef:
Klopt. Je vakantieuren zijn gebaseerd op een heel jaar werken, als je eerder stopt wordt het aantal vakantiedagen pro rata berekend aan de dagen dat je wel in dienst was. Dus stel je krijgt 5 weken per jaar maar gaat na een half jaar weg, dan had je dus maar recht op 2,5 week vakantie. Heb je dan al meer opgenomen, zal dat van je laatste salaris worden ingehouden of evt met overuren worden verrekend.

Nee, dat klopt niet (tenzij het in de CAO anders geregeld is)! Het klinkt wel heel logisch en voelt ook heel logisch/rechtvaardig, maar zo zit het wettelijk niet in elkaar.

Hoe het wel zit: jouw WG is verantwoordelijk voor het juiste aantal vakantieuren, niet jij als werknemer. Dat houdt in dat de WG níet achteraf geld/snipperuren in mag houden omdat je vakantieuren te kort komt bij ontslag, ergo: de WG draait zélf op voor dit verschil. Ware het niet dat veel WG's het toch gewoon proberen en veel WN's er gewoon mee akkoord gaan (omdat ze niet beter weten of omdat ze het zelf wel zo netjes vinden om het op die manier op te lossen).

Moet een WG dan altijd voor dit verschil opdraaien? Nee. Als een werkgever ten tijde van de goedkeuring voor het verlof jou laat ondertekenen dat jij akkoord gaat met een verrekening indien je in de min komt, dan kan hij dit terugvorderen.

koeien op de weg...

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vraagje betreft snipperuren inleveren bij ontslag nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:22


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-17 20:26

Nogmaals voor de duidelijkheid, ik heb NIET teveel dagen opgenomen.....

Ik heb nu na de vakantie en na de aftrek uren van de baas nog steeds uren over.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Vraagje betreft snipperuren inleveren bij ontslag nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:56

Wat voor uren wordt er dan verrekend volgens je werkgever. Geen vakantie uren blijkbaar, maar wat staat er wel bij?

The unicorn made me do it!

carika
Berichten: 1580
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:35

justdiesel schreef:
Nogmaals voor de duidelijkheid, ik heb NIET teveel dagen opgenomen.....

Ik heb nu na de vakantie en na de aftrek uren van de baas nog steeds uren over.


Zou je zonder de correctie niet gewoon nog meer uren over houden?

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-17 21:45

Klopt, zonder de correctie zou ik bijna 70 snipperuren over hebben en nu na de correctie heb ik er nog 45 over.

Ik weet inmiddels dat het normaal is om de uren te minderen bij geen heel jaar gewerkt.
Was ook allemaal geen probleem, wilde het gewoon weten.

/)./)
(' ; ')
(") (") Dag lieve mam, ik zal je nooit vergeten.......25-10-2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers