[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:51

Ik heb er zo een van eurostar gehad, door de sluiting aan de linkerkant schoof de deken heel erg opzij... zou er niet meer zo 1 kopen

Strooigoed


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:58

Hier zelfde ervaring met de Eurostar move.

"Een draver, is gaver" :D

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:21

Ik had een vraagje over Bucas dekens, en waar kan ik dat beter vragen dan in het deken topic!

Onder voorbehoud van de keuring ga ik vanmiddag een nieuw paard aanschaffen, en nu wil ik daar graag een goede deken voor aanschaffen. Het paard wordt door de huidige eigenaresse niet geschoren, maar kort in het haar gehouden dmv dekens. Zij heeft zelf ook een Bucas (maar weet niet uit haar hoofd welke dit is).

Nu willen wij niet scheren als het niet hoeft, en dus dezelfde tactiek aanhouden als de verkoper. Het paard komt bij ons in een binnenstal met beperkte toegang tot de paddock, maar we staan op de wachtlijst voor een buitenstal + uitloop en een eigen paddock. Nu heb ik heb zitten kijken naar de Bucas Power Turnout (Extra), ook met het idee dat ik dan op "de groei" kan kopen. Kan de extra ook echt de hele winter op, of verwachten jullie dat het paard het warm/koud zal krijgen?

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:23

De extra is 300gram toch?

"Een draver, is gaver" :D

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:25

Ja, geloof het wel ja. Staat alleen niet zodoende aangegeven op de website geloof ik. Is namelijk een ander soort systeem of zoiets.


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:25

Ik heb voor mijn jonge paard de Power light met onderdeken en dan kom ik echt makkelijk de winter door. Het is een koukleum. Power extra zou ik snel te warm vinden. De extra is inderdaad 300 gram.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:29

Ja, ik ken het Bucassysteem, maar ondanks dat verkooppraatje leg je wel 300gram erop, dat is behoorlijk veel voor de gehele winter, gezien het lang niet altijd -5 is.

Ik zou dus eerder een lichtere versie aanschaffen. Heb zelf vanaf november tot maart met de Irish 50grams gedaan en in de echt koude periode naar een 200grams deken gewisseld. Maar nu mag de mijne wel vacht aanmaken, dus je kan best voor een tussenstap kiezen of twee dekens aanschaffen :$
Welke deken gebruikt de huidige eigenaar?

"Een draver, is gaver" :D

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:33

@Nies_: En heb jij dan een willekeurige onderdeken eronder? Of eentje van Bucas? Want wat ik juist zo fijn vond aan die Power Turnout is dat het ook dient als zweetdeken, en als je er een onderdeken onder legt dan neem je die functie weg.

@RianneH: ze heeft zelf ook een Bucas maar weet dus uit haar hoofd niet welke, dus ik zal vandaag vragen of ze dat voor me op kan zoeken. De Bucas Power Turnout (zonder de Extra) zou dus beter geschikt zijn dan, denk je? Of nog steeds te warm? Die zou van 16 tot -10 gaan.

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:42

Urbiezira. Veel hangt ook af hoe hij gehuisvest is nu. Staat hij daar de hele winter 's avonds op stal onder kunstlicht, dan wordt z'n vacht al snel minder dik.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:07

Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen, maar ik weet niet hoe dat in de winter is. Licht gaat geloof ik 's nachts gewoon uit maar is inderdaad verder kunstlicht. Vacht is nu ook nog niet dik(ker).

JenniferU
Berichten: 2208
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:08

Ik zou idd voor de bucas power light + een bucas select liner met stay dry gaan.
Beginnen met 150gr liner en event de 300gr liner.

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:12

Ik heb zojuist de Power turnout Light besteld bij Divoza. Ben heel benieuwd! Het idee is deze te gebruiken tot ik ga scheren en dan weer als de winter op zijn eind is. Mocht hij heel goed bevallen ga ik kijken voor liners maar ik heb nog een Amigo 400 gram liggen met 100 en 200 gram liners dus vind dat beetje zonde.

Paard staat snachts op stal en overdag in de paddock.

Strooigoed

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:59

Urbiezira schreef:
@Nies_: En heb jij dan een willekeurige onderdeken eronder? Of eentje van Bucas? Want wat ik juist zo fijn vond aan die Power Turnout is dat het ook dient als zweetdeken, en als je er een onderdeken onder legt dan neem je die functie weg.

@RianneH: ze heeft zelf ook een Bucas maar weet dus uit haar hoofd niet welke, dus ik zal vandaag vragen of ze dat voor me op kan zoeken. De Bucas Power Turnout (zonder de Extra) zou dus beter geschikt zijn dan, denk je? Of nog steeds te warm? Die zou van 16 tot -10 gaan.

Ik heb er de multi stable onder. Ze hebben die twee dekens ook wel samen verkocht onder de naam multi power, dus daar zou je ook nog voor kunnen kijken. Select zou ik niet aan beginnen als dit niet de deken is die er nu op ligt, dan kun je er net zo goed een of ander huismerk op leggen, ik vind ze waardeloos.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:02

Ik dacht dat ik gereageerd had op de summer, maar ik haalde er van de week dus ook een ijskoud en doorweekt paard onder vandaan, terwijl de ander er nog wel heel aardig droog onder was, heel bizar.
Ze hebben ze nu weer op en het heeft hier net gehoost, ik ga zo naar stal en dan weer checken.
Ik had ze juist voor dit soort weer aangeschaft... -O-

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:22

Precies mijn ervaring... -O-
[***] was echt compleet verkleumd en kon zelfs zijn hals en oren niet meer droog maken terwijl de rest van de pony's alweer compleet opgedroogd waren, drie uur na de hoosbui.
Wat gek dat de andere er dus wel 'droog' onder bleef!
Misschien dat het ook met de bouw te maken heeft? [***] heeft een erg grote borstpartij met lange schouder en hoge schoft en bij hem regent de schouder vaak in als ik geen hals gebruik. Dus dan zou het kunnen dat het bij een stortbui toch ook teveel de schouder afkoelt en als die natte gaasflappen dan ook nog tegen het lichaam blijven plakken dan is uiteindelijk het strookje rug het enige wat nog droog blijft terwijl de rest van het paard staat te verkleumen. :(

SRY

Berichten: 1159
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:31

Roos_M schreef:
Mijn paard had van de zomer als last van de regen. Slaat op de spieren.
Ze is nogal gevoelig.

Maar die deken is echt geweldig!!!! Heerlijk luchtig. Met zon hoef ik niet bang te zijn dat hij te warm is en iedere regenbui kan hij hebben. Rug blijft droog.
Zit zelfs nog een 100 gram liner bij voor onder het rugdeel. Dus ik denk dat ik er komende tijd nog even mee vooruit kan!


Nouvel schreef:
Mijn Rambo summer was van de week dus helemaal doorweekt, had een nat en koud paard er onder... -O-


xyzutu2 schreef:
Hoe doen jullie Rambo Summer Series het met het betere regenwerk? Of hebben jullie ze dan niet om?
Hij beviel ons heel goed eigenlijk, tot ik hem een keer overdags op had, naar mijn werk ging en de regen veel langer en harder bleek te zijn en ook gecombineerd ging met windkracht 4. Het resultaat was dat toen ik 's avonds weer naar stal kwam ik een ijslollie ontmoeten waarvan hij op de rug nog steeds droog was, maar de gazen zijpanelen kletsnat tegen hem aangeplakt zaten en zijn hals en hoofd ook nog nat waren terwijl alle ander pony's (zonder dekens, het was 18 graden) allang weer opgedroogd waren. Door de natte zijflappen was zeg maar Rio's complete CV uitgevallen en kon hij de rest van zijn lichaam ook niet meer opdrogen.
Toen ben ik dus een uur bezig geweest met Back on Track en Fedimax warmtedekens om hem weer op temperatuur te krijgen.
Zijn wij nou de enigen die zoiets meemaken en gaat het bij de rest wel gewoon altijd goed met regen en wind?

Ik moet zeggen dat ik de deken sindsdien ook niet meer heb durven gebruiken, maar aangezien het weer kouder/regenachtiger gaat worden lijkt de Summer Series me wel een goede overgangsdeken voor we naar de 0grams gaan. Alleen staan ze hier dan ook 's nachts met deken op de stal en dan wil ik niet dat hij een hele nacht met natte zijflappen blijft staan.


Nouvel schreef:
Ik dacht dat ik gereageerd had op de summer, maar ik haalde er van de week dus ook een ijskoud en doorweekt paard onder vandaan, terwijl de ander er nog wel heel aardig droog onder was, heel bizar.
Ze hebben ze nu weer op en het heeft hier net gehoost, ik ga zo naar stal en dan weer checken.
Ik had ze juist voor dit soort weer aangeschaft... -O-


xyzutu2 schreef:
Precies mijn ervaring... -O-
Rio was echt compleet verkleumd en kon zelfs zijn hals en oren niet meer droog maken terwijl de rest van de pony's alweer compleet opgedroogd waren, drie uur na de hoosbui.
Wat gek dat de andere er dus wel 'droog' onder bleef!
Misschien dat het ook met de bouw te maken heeft? Rio heeft een erg grote borstpartij met lange schouder en hoge schoft en bij hem regent de schouder vaak in als ik geen hals gebruik. Dus dan zou het kunnen dat het bij een stortbui toch ook teveel de schouder afkoelt en als die natte gaasflappen dan ook nog tegen het lichaam blijven plakken dan is uiteindelijk het strookje rug het enige wat nog droog blijft terwijl de rest van het paard staat te verkleumen. :(


Hmm als ik zo jullie reacties lees begin ik toch wel te twijfelen :wow: Het leek me een fijne deken, maar als ze het toch koud krijgen omdat de zijkant nat is.... balen. :n
Vanmorgen had de mijne de zomerdeken op doordat het droog zou blijven. Ze troffen haar gister morgen koud aan op stal. (Als ze het koud heeft, gaat ze heel zielig doen :+ ) Maar voor komende week als ze regen voorspellen met mindere temperaturen toch maar bedenken of ik de regendeken ga op doen dan.

Mijn topper: Cavella <3 ___ FNRS F10+2 Eindstand ___ KNHS DR B+5 Eindstand

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:35

Charizard schreef:
Ik heb mijn horseware dekens ineens rete snel verkocht nu.

Ik hoor meer verhalen over die summer met heftige regenbuien.. Zelf heb ik de 3 in 1 van amigo en die droogt wel erg snel op, gaat ook niet plakken. Nu is die aan de zijkant ook niet waterdicht..


is dat de Vamoose?
Ik dacht er een paar weken terug een gekocht te hebben via fb, maar die had geen dichte rug.
Nu een met een dichte rug gekocht.
Die bevalt jou goed begrijp ik en ook de hals blijft goed liggen?

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:57

Zijn er hier mensen die 's nachts al een deken op doen? Het was net hartstikke koud op stal en koelt vannacht alleen nog maar verder af, maar ik ben bang dat een deken weer te warm is. Ik ben morgen ochtend op stal dus kan hem wel af doen voordat het weer warm is, maarja ik twijfel wel of het nodig is of niet

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:04

Ik heb er afgelopen nacht 1 opgehad maar vandaag overdag was t veel te warm

Strooigoed

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:05

Ah oke, overdag gaat ie sowieso af het gaat mij puur om de nacht

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:07

Wordt het warm bij julie op stal? Je kan t doen on te proberen

Strooigoed

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:28

Ik heb hem net toch maar op gedaan, tocht best wel op stal omdat de stal niet geheel afsluitbaar is en het best waait. Ik ben morgen vanaf 7 uur smorgens op stal dus dan kan ik mooi even voelen of het nodig is geweest of niet. Toen ik net kwam stond zijn vacht heel fluffy alle kanten op dus ik denk dat hij het wel fris vond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:58

kking schreef:
Charizard schreef:
Ik heb mijn horseware dekens ineens rete snel verkocht nu.

Ik hoor meer verhalen over die summer met heftige regenbuien.. Zelf heb ik de 3 in 1 van amigo en die droogt wel erg snel op, gaat ook niet plakken. Nu is die aan de zijkant ook niet waterdicht..


is dat de Vamoose?
Ik dacht er een paar weken terug een gekocht te hebben via fb, maar die had geen dichte rug.
Nu een met een dichte rug gekocht.
Die bevalt jou goed begrijp ik en ook de hals blijft goed liggen?


Even terugkomend op beide.

Ja de Vamoose 3-in1-, nee geen fijmazig, maar hij heeft aan de zijkant geen waterdicht stuk er meer onderop zitten, de rambo summer wel.. Ik denk dat dat een hoop scheelt.

De hals blijft ook goed liggen ja, heel tevreden met de deken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:25

Super bedankt voor de tips.

Eerst werd me dat linersysteem aangeraden. Maar ik denk dat ik toch liever verschillende dekens wil. Ze wordt eind september/begin oktober geschoren (helemaal). Dan begin ik met een 100 grams met hals en dan kan ik altijd verder uitbreiden denk ik zo. Is dit een beetje een goede gedachtegang?

Edit: hoe erg is zo'n hals eigenlijk nodig?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:26

Kun je doen.
Maar het liner systeem is in feite hetzelfde. Alleen ben je goedkoper uit met een kwalitatief goede ongevoerde outdoordeken als basis. Dat is ook het duurste (die onverwoestbare buitenlaag die tegen alle weersomstandigheden moet kunnen).
Die liners kun je bij een tempratuurdaling meteen wisselen zonder veel moeite.

100 gram begin oktober; dat kan best al koud zijn.

Succes met je keuze

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 FĂ©line - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers