Ras van de maand: Draver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-17 10:25

*Bokt.nl
Bokt community


We hebben weer met plezier jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken. Leuk om zo veel trotse eigenaren in het topic te hebben!

De Draver wordt omschreven als een bijzonder paard. Herkenbaar aan de, over het algemeen, grote oren en grote 'will to please'. En natuurlijk de draf, laten we die niet vergeten :D

Afbeelding Afbeelding


Dravers zijn paarden met een prettig karakter, het zijn nuchtere maar ook gevoelige paarden die over het algemeen mensgericht zijn en graag voor je werken. Ze doen ook hun best om als spiegel te functioneren en zijn eerlijk in hun reactie en werken graag voor hun baas. Jullie spreken met regelmaat over de humor die ze bezitten en de braafheid die ze een uitstekend recreatiepaard maakt. En wanneer je ze eenmaal voor je gewonnen hebt, gaan ze voor je door het vuur.

Afbeelding Afbeelding

Het ras
Ondanks dat de Draver ook maar een gewoon paard is, is het niet gewoon een paard dat hard kan draven. Het ras wordt ook wel Harddraver genoemd en heeft een gesloten stamboek, kruisingen zijn niet toegestaan. Gezien het een ras is, is een Draver die niet (langer) uitkomt in de drafsport daarom ook geen ex-draver, ze verliezen immers hun stamboek niet. De Draver wordt gefokt uit een duidelijk fokbeleid, ze worden geselecteerd op een goed karakter, sterk gestel en snelheid en dit zorgt voor een heel functioneel ras in de topsport en daarna.
Ondanks het gesloten stamboek is er wel veel verschil te ontdekken binnen het ras, een verscheidenheid aan kleuren (ook al komt de bruine het vaakst voor), formaat en type. Maar één ding kunnen ze allemaal, heel aardig draven :D

Afbeelding Afbeelding


De opvoeding die de jonge paarden vanuit de drafwereld krijgen is vaak erg goed. Ze worden consequent opgevoed, zijn al veel gewend op jonge leeftijd en hebben geleerd hun rust te bewaren. Deze basisopvoeding maakt de paarden fijn in omgang, ook wanneer ze als recreatiepaard verder gaan.

Afbeelding Afbeelding

De drafsport kent twee type draverijen, de bereden draverij (monté-draverij) onder de man en de aangespannen draverij met een sulky. Qua afstanden is er een korte baan en de lange baan, waarbij de kortebaan een basisafstand heeft van 275 tot 300m en de langebaan vanaf 1609 meter. Dravers mogen vanaf 2 jaar worden uitgebracht in de drafsport, hengsten en ruinen moeten hun carrière beëindigen op 15 jarige leeftijd en merries als ze 11 jaar zijn.
Veel dravers vertrekken aan het eind van hun carrière naar nieuwe eigenaren buiten de drafsport. Een klein deel wordt behouden voor de fokkerij.

Afbeelding

De gangen
De meeste ruiters hebben wel eens een stukje harddraf (geen rendraf) mogen proberen. Het is een bijzonder gevoel om te mogen meeliften wanneer ze zo in hun element zijn en soms lijken ze werkelijk vleugels te krijgen. Maar ook een draf in normaal tempo is een fijne gang voor de ruiter door de vlakke gangen.

Afbeelding Afbeelding

Eén van de hardnekkige vooroordelen over Dravers gaat over hun galop. Ondanks dat de draf de voorkeursgang is na jaren selectie en training is de galop nooit verdwenen. Sommige Dravers zullen ook hier de voorkeur aangeven en met de juiste training kan de Draver ook uitstekend een correct galopje tonen.

Er zijn er ook Dravers die meer gangen bezitten. Sommige Dravers hebben veel aanleg voor de tölt en ook telgang, maar in tegenstelling tot het buitenland worden hier geen wedstrijden in telgang of Pace gehouden en ligt daar de focus van de fokkerij ook niet op. De töltende Draver is daarnaast in Duitsland erg populair als rijpaard.

Minderwaardig? Nee, juist veelzijdig en werkwillig
Een deel van de Dravers op Bokt hebben er al een carrière op de drafbaan opzitten wanneer ze aan hun nieuwe leven als recreatiepaard beginnen. Vergis je niet, de drafsport is een topsport-klasse die vaak onderschat wordt. Dat paarden het hierin niet redden of vervroegd stoppen is daarom ook geen schande, hoeveel andere rassen kunnen constant presteren op topniveau?

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

De meeste Dravers worden daarna gebruikt als recreatiepaard. Hiervoor zijn ze uitermate geschikt, ze staan open om alles met hun ruiter te proberen en zijn zeer veelzijdig. Meerdere keren wordt genoemd dat jullie met je Draver diverse takken van de paardensport beoefenen, met veel plezier. Een greep uit de takken van sport die genoemd zijn: endurance, aangespannen, dressuur, springen, western, buitenritten, natural horsemanship, clickertraining, vrijheidsdressuur, slipjacht, TREC, het opvoeden van jonge paarden en functioneren als handpaard, coachpaard, samen zwemmen, werken aan de hand, Working Equitation, dameszadelrijden en de functie als familiepaard.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Toch doen een aantal paarden ook niet onder in de hogere klasses van deze takken van sport, er worden enkele Dravers genoemd die hier succesvol in uitkomen. Zelfs in hun tweede carrière maken ze nog indruk en daar mag men best trots op zijn.

Afbeelding Afbeelding

Hun will to please brengt ze ook soms in moeilijkheden wanneer de verwachtingen minder reëel zijn dan wat ze lichamelijk aan kunnen. Dat betekent niet dat ze het niet zullen proberen, maar wees realistisch als je een Draver koopt, ze zullen alles voor je willen doen, maar niet altijd alles kunnen doen. Ben je je bewust van die beperkingen, dan heb je het ideale paard gevonden waar je heel veel jaren plezier mee zal beleven.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


Leeftijd
In het topic worden enkele Dravers genoemd die al een respectabele leeftijd van 30+ bereikt hebben. Ook dit lijkt te spreken voor de hardheid van het gestel en wellicht de selectie om het harde sportpaard en daarna het recreatiepaard te maken die het geworden is.
Afbeelding Afbeelding



Wil je eens een kijkje nemen bij een draverij dan kan dat bij verschillende drafbanen. Op de site van het NDR staat het maandprogramma en kan je zien welke draverij het dichts bij jou wordt gehouden.

Op zondag 3 september loopt de kampioen Timoko (winsom € 5.006.731) een ereronde op de drafbaan in Wolvega: [VN] [VIDEO]Timoko wint zijn laatste koers in Frankrijk
En op 7 oktober is de Maliebaandag in Utrecht waar een kortebaan draverij wordt gehouden op de Maliebaan, de toegang is gratis, dus kom de topsporters eens van dichtbij beworderen.


Voor volgende maand zijn we op zoek naar al jullie ervaringen met de Clydesdale.
Post je verhalen en foto's hier: [RPA] Ras van de maand: de Clydesdale.
Ook kan iedereen in dat topic in de poll meestemmen voor het volgende uit te lichten ras.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:58

Wat een leuk stukje, over een van de geweldigste rassen <3

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:07

<3 <3
Het is een mooi stukje geworden!


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:21

Zo'n spijt dat ik het topic was vergeten en niks heb kunnen insturen, maar het stuk is (ook zonder mijn inzending) goed geworden en laat goed zien dat de Draver lekker veelzijdig is mét een fijn karakter! :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:26

Als je nog foto's hebt mag je die gerust in de reacties plaatsen hoor, Freetorun! Altijd leuk om extra foto's te zien :D

Es_ther

Berichten: 18703
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:29

Het zijn ook heerlijke clowns :').
Afbeelding

Afbeelding

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn liefste schat <3


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:41

Mijn draver is ook super leergierig zoals de meeste :o

Afbeelding
Afbeelding

• Liberty <3

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:51

Nissima schreef:
Als je nog foto's hebt mag je die gerust in de reacties plaatsen hoor, Freetorun! Altijd leuk om extra foto's te zien :D


Dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen :o


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:51

*\o/* Leuk stuk geworden!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:07

Leuk topic is dit

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:19

Mooi stukje is het geworden! +:)+

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:21

Wat is dit stuk met veel liefde voor dit ras geschreven ( hier in mijn manage tijd een draver bereden, heb nog steeds fijne herinneringen aan ze en vind ook veel van de karakter eigenschappen terug).

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:34

Ook ik rij een draver op de manege. Heb haar twee maanden geleased maar daarna kon ze probleemloos de lessen in.
Wel is ze een merrie merrie met de nodige merriestreken, vooral bij de hengstigheid.
Haar voorkeur is idd de snelle draf en ze vind galop nog steeds erg lastig.
Afbeelding
Afbeelding

Leef en laat leven.

TamaraG

Berichten: 56
Geregistreerd: 01-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:35

Mooi stukje is het geworden!
Ik heb een draver gehad, zo'n lief paardje had ik nog niet eerder gehad, helaas werd ik er te groot voor :(
heb helaas geen mooie fotos van haar
Afbeelding

Gijs B
♦ L springen ♦
♦ B Dressuur ♦

Breakdance
♦ B springen ♦
♦ B dressuur ♦

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:53

kwita schreef:
Wat is dit stuk met veel liefde voor dit ras geschreven ( hier in mijn manage tijd een draver bereden, heb nog steeds fijne herinneringen aan ze en vind ook veel van de karakter eigenschappen terug).


Wat een mooi compliment!
Ik vind ook dat de nieuwsredactie dat super goed vertaald heeft uit het topic! De liefde voor dit ras is er enorm.. iig bij mij haha


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:02

Alle credits voor RianneH dit dit mooie stuk heeft samengesteld uit jullie verhalen. :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:36

Leuk te lezen dat het stuk goed bevalt :D Ik heb mn best gedaan uit jullie ervaringen een stuk te schijven dat dat goed weergeeft en waar natuurlijk mijn eigen liefde voor het ras in spreekt :D

'Mijn' geweldige dravertjes <3
Afbeelding
Afbeelding

"Een draver, is gaver" :D

Match

Berichten: 432
Geregistreerd: 10-05-05

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:52

Ik ben op zoek naar een nieuw paard en de draver was voor mij al een goede optie. Nu ben ik helemaal enthousiast over dit ras. Dus als iemand hier een leuke draver weet. Stuur dan een PB!

Some of my best friends, never say a word to me

Eifel Blick Distanz 2019 met Evander

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:55

Afbeelding
Kinkie mijn showbinkie.
L3 trail

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:36

Wat een super leuk stuk is dit geworden zeg! De draver is echt heel herkenbaar beschreven, complimenten voor de schrijfster! :j

Natuurlijk kan ook een foto van mijn heren niet ontbreken <3

Afbeelding

En zei iemand iets over een clown? :=

Afbeelding

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:48

Match schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuw paard en de draver was voor mij al een goede optie. Nu ben ik helemaal enthousiast over dit ras. Dus als iemand hier een leuke draver weet. Stuur dan een PB!


* steekt vinger op* ! Je mag mij altijd pb'en. Heb er nu 2 staan toevallig :)

Dit topic komt op mijn favorieten pagina en ik overweeg het toe te voegen aan mijn advertenties. Dit topic is een uitmuntende beschrijving, complimenten!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

S_imonee

Berichten: 3844
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Ras van de maand: Draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:24

Wat mooi en positief beschreven! Super!
En wat gaaf dat er twee foto's van mijn knapperd in staan <3


Casanova en Penny <3
Instagram: @dravercasanova

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:29

Jaaa, geweldig topic. Ik voorzie dat de vraagprijzen voor Dravers gaan stijgen :))

En dat is alleen maar goed, want wat voor een appel en ei wordt aangeboden kan nooit goed zijn, toch? Ik denk dat veel van de huiver voor dravers ook daarvandaan komt. Zó goedkoop kan nooit wat wezen.

(Dat doen de Duitsers beter die rustig 4000-5000 euro voor een töltend exemplaar vragen := )

Myrtheaben

Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-17
Woonplaats: Rijkevoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:17

Geweldig ras
Afbeelding
Franse draver!love it


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Amazonbot, Anomien, Balou_k, BritHittepit, denice, Eefje_Sammy, ElCamino, Indy_Mouse_9, Kloesje, Larissajulia, lies_sparkle, MaanNaam, pjer, pluisje88, Thrive, Tigress, ulaantje en 76 bezoekers