moeilijk paard in de omgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 09:37

Hallo!
Ik wilde even wat van mij afschrijven.
Vandaag is de dag dat ik mijn paard exact een jaar heb. We zijn al zo enorm gegroeid, zowel mijn paard as ik. Ik wil het beste voor hem maar niets lijkt hem 'goed genoeg'.
Deze twee zomermaanden ben ik speciaal naar de zee gereisd om hem daar wat extra ontspanning te geven 24/7 op de weide in een leuke, kleine kudde in een grote weide met nog genoeg gras er op.
Maar nu, op het einde van de zomer staat hij voornamelijk op de stal omdat meneertje uitbreekt als de merrie's naar binnen( hij is dus een ruin die zeer dominant is geworden naar de andere paarden toe doordat hij langs merrie's stond)gaan of er iets anders is wat hem niet zint. Hij trap ook gewoon de palen scheef (heb ik zelf gezien). Hij staat nu dus s'nachts en s'avonds op stal en overdag enkele uren op de weide/ paddock. Maar ook op stal wordt hij niet gelukkiger...
En ik heb een hele maand gewerkt om de stalling te kunnen betalen. Naar het strand gaan is heerlijk met hem, en ook het rijden als hij niet tegendraads doet. Maar het is zo een 'complex' paard om te houden.
Binnen twee dagen gaat hij naar een nieuwe stalling met mooie, en veel weides waar hij het hele jaar door overdag buiten, en s'nachts (in een stal van 4x6) met hooi naar binnen gaat. Ik hoop dat hij daar wel zich geraagt en niet andermans weides kapot maakt en het mij ook niet zo moelijk maakt.
Laatst bijgewerkt door nanoukkie op 29-08-17 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:40

Gewoon weer terug naar je eigen stal en het normale leven oppakken?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 09:42

Goof schreef:
Gewoon weer terug naar je eigen stal en het normale leven oppakken?

Het jaar dat ik hem had stond die op de Paardenhumaniora. Dat ging op het begin maar hoe vroeg ik ook opstond om het buiten te kunnen zetten (bepertke weides voor aantal paarden), werd hij er echt niet gelukkig.
Hij heeft daar ook al over de stal gehangen met zijn benen wanneer er een paardje weg ging.
heb mijn post nog wat bijgewerkt, daar staat het nieuwe plan in :)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:35

Staat hij samen in de wei met merries? Dan zou je het kunnen proberen om hem voortaan alleen met ruinen te houden en hem wat weg te houden van merries. Mijn paard veranderd van een brave knuffelkont in een overal doorheen denderend monster als hij vind dat een merrie van hem is en die word bij hem weg gehaald, of andersom. Sinds hij op een stal staat waar merries en ruinen apart in de wei staan en ze er ook rekening mee houden dat hij ook niet teveel over de draad met (hengstige) merries moet neuzen is hij 1 van de braafste van stal.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:38

Ik denk meer dat je paard duidelijk wil maken dat het stalbeleid hem niet past. Ik denk niet dat er iets mis is met je paard :)

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 17:32

Inoterry schreef:
Staat hij samen in de wei met merries? Dan zou je het kunnen proberen om hem voortaan alleen met ruinen te houden en hem wat weg te houden van merries. Mijn paard veranderd van een brave knuffelkont in een overal doorheen denderend monster als hij vind dat een merrie van hem is en die word bij hem weg gehaald, of andersom. Sinds hij op een stal staat waar merries en ruinen apart in de wei staan en ze er ook rekening mee houden dat hij ook niet teveel over de draad met (hengstige) merries moet neuzen is hij 1 van de braafste van stal.


Hij staat apart! Normaal ken ik hem als een zeer onderdanig paard die nooit zou terug stampen, maar nu jaagt hij iedereen na.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 17:32

Caily schreef:
Ik denk meer dat je paard duidelijk wil maken dat het stalbeleid hem niet past. Ik denk niet dat er iets mis is met je paard :)

Wat bedoel je daar juist mee? :)

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:37

Hij heeft nu helemaal geen contact dus met andere paarden?
Dat kan namelijk ook gestoord gedrag veroorzaken of verergeren.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:39

Ik kan enkel maar denken 'arm paard'
Staat alleen,is gefrusteerd en hij is de dupe en wordt hele dagen alleen op stal gezet.....
Geef hem een ruinmaatje,laat hem buiten,zorg voor goeie snok en alles valt op zij pootjes terecht.
Tuurlijk kan er de eerste periode onenigheid zijn tussen hem en zijn nieuwe vriend,zoiets is toch ook normaal en heeft wat tijd nodig.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 08:46

LoveBodin schreef:
Hij heeft nu helemaal geen contact dus met andere paarden?
Dat kan namelijk ook gestoord gedrag veroorzaken of verergeren.

natuurlijk wel! Hij gaat overdag wel gewoon terug in die kudde en s'nachts op stal in een gang vol paarden.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 08:51

tengeltje11 schreef:
Ik kan enkel maar denken 'arm paard'
Staat alleen,is gefrusteerd en hij is de dupe en wordt hele dagen alleen op stal gezet.....
Geef hem een ruinmaatje,laat hem buiten,zorg voor goeie snok en alles valt op zij pootjes terecht.
Tuurlijk kan er de eerste periode onenigheid zijn tussen hem en zijn nieuwe vriend,zoiets is toch ook normaal en heeft wat tijd nodig.

Nou dat heb je verkeerd. Ik plaats dit topic voor iemand die hier ook ervaring mee heeft of goede raad heeft. Hij wordt niet allee op stal gezet, als het niet regen komt die gewoon de hele dag in de kudden buiten. Want als het regent wordt die ook alleen maar wild. Hij ligt goed in de kudde, hij heeft een vast vriendje. Maar als de merries worden binnengaald of de manegepaarden (terwijl hij gewoon nog in de kudde staat!) wordt hij gek, loopt het land kapot en stampt de paal op de grond en loopt/ springt over de draad.

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:43

Heb je wel eens gecheckt door de DA of t geen Klop hengst is?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:05

Ik vind je topic wel heel verwarrend, eerst schrijf je:
"Maar nu, op het einde van de zomer staat hij voornamelijk op de stal"
en
"overdag enkele uren op de weide/ paddock. Maar ook op stal wordt hij niet gelukkiger... "

En daarna zeg je
"Hij gaat overdag wel gewoon terug in die kudde en s'nachts op stal in een gang vol paarden"

Wat is het nou? Paar uur buiten, of hele dag buiten?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:08

En als het alleen is met binnen halen doen ze hem toch gewoon eerst? Wat een probleem....

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 10:13

stefje schreef:
Ik vind je topic wel heel verwarrend, eerst schrijf je:
"Maar nu, op het einde van de zomer staat hij voornamelijk op de stal"
en
"overdag enkele uren op de weide/ paddock. Maar ook op stal wordt hij niet gelukkiger... "

En daarna zeg je
"Hij gaat overdag wel gewoon terug in die kudde en s'nachts op stal in een gang vol paarden"

Wat is het nou? Paar uur buiten, of hele dag buiten?

Ah zo, het ligt eraan. Soms de hele dag soms enkele uren. Maar hij staat dus niet enkel binnen

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:48

En staat hij nu buiten alleen of in groep,want ook daar spreek je jezelf tegen....

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 11:54

nu op dit moment staat hij buiten (en is gereden) op de weide in de groep tot dat mijn vriend gedaan heeft met zijn egen paard te rijden, dan gaat hij naar binnen met veel hooi. Hij heeft enkele keren in de paddock, alleen (wel met andere paarden er langs) moeten staan omdat de staleigenaar niet wilde dat hij het land kapot zou lopen nadat het fel had geregend..
Mijn 'punt' was eigelijk gewoon dat ik wilde weten waar ik mijn paard te kort schiet.
Is het niet geweldig dan voor een paard om enkel buiten te kunnen staan? Dat dacht ik dus. Maar mijn paard lijkt daar niet blij mee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:58

Niet alle paarden zijn daar blij om. Sommige willen gewoon ook een veilige plek ie ze vinden in de stal. Bij 24/7 buiten zou er eigenlijk ook gewoon een stal moeten zijn waar ze vrij in en uit kunnen. :) Dan bepalen ze zelf of ze de stal in gaan of buiten gaan staan.
Met de hitte staan die van mij bv allemaal in de stallen. :) (ze kunnen vrij kiezen.)
Behalve weides stuk maken (staat er dan voldoende stroom op de draad?)
Hoe maakt hij het je nog moeilijk?
Want dat haal ik eigenlijk niet uit je verhaal.

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:03

Alle paarden willen structuur in hun leven. Een paard wilt het liefst een vaste kudde, vaste tijden en dezelfde mensen. Hij word waarschijnlijk vooral gefrustreerd en vervelend omdat iedere dag anders is. Je heb hem nog niet lang en je bent al van stallen verandert. Geef je paard tijd, rust, vriendjes en structuur!!

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:03

nanoukkie schreef:
Nou dat heb je verkeerd. Ik plaats dit topic voor iemand die hier ook ervaring mee heeft of goede raad heeft. Hij wordt niet allee op stal gezet, als het niet regen komt die gewoon de hele dag in de kudden buiten. Want als het regent wordt die ook alleen maar wild. Hij ligt goed in de kudde, hij heeft een vast vriendje. Maar als de merries worden binnengaald of de manegepaarden (terwijl hij gewoon nog in de kudde staat!) wordt hij gek, loopt het land kapot en stampt de paal op de grond en loopt/ springt over de draad.


Nu snap ik het niet meer, staat hij nu wel of niet samen met merries op 1 wei?

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:28

Ik kan het ook niet zo goed volgen, maar wat ik wel weet is dat mijn paarden heel graag bij elkaar willen blijven. Als ik er eentje meeneem hoef ik m na het rijden niet op stal te zetten maar gaat ie lekker terug naar de anderen. Anders wordt het hier heel lawaaierig...Met het rijden weten ze dat ze even uit elkaar moeten, en dat gaat prima. Als ik terugkom weer lekker samen in de wei of s winters in de paddock. Zo heb ik het altijd gedaan en dit geeft duidelijkheid. Ik heb ze nu thuis staan maar eerst stond ik op een kleine pensionstal en zo ging het daar ook.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:58

Wat is de dagindeling van je paard?
Hoelaat naar binnen/buiten?
Hoeveel hooi/voer & wanneer?
Hoevaak doet ie iets?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 07:53

Ayasha schreef:
Niet alle paarden zijn daar blij om. Sommige willen gewoon ook een veilige plek ie ze vinden in de stal. Bij 24/7 buiten zou er eigenlijk ook gewoon een stal moeten zijn waar ze vrij in en uit kunnen. :) Dan bepalen ze zelf of ze de stal in gaan of buiten gaan staan.
Met de hitte staan die van mij bv allemaal in de stallen. :) (ze kunnen vrij kiezen.)
Behalve weides stuk maken (staat er dan voldoende stroom op de draad?)
Hoe maakt hij het je nog moeilijk?
Want dat haal ik eigenlijk niet uit je verhaal.

Hij heeft verlatingsangst waardoor ik hem niet alleen kan laden, ik kan hem geen minuut alleen op de poetsplaats achterlaten als er geen ander paard is. Ik vind het jammer, maar let daar natuurlijk op. Ik sta sinds gisteren op een nieuwe stal dus! Is enorm rustig daar, en hij ging meteen grazen. Op stal een hele berg hooi gegeven en at daar meteen van. Ik zeg het wel tegen de mensen dat ze moeten opletten dat hij niet alleen kan staan, is gewoon een beetje onhandig omdat iedereen het an vergeten. Maar dan verwondt hij zichzelf gewoon.
Het rare is, op buitenrit alleen is geen enkel probleem, dan is hij echt een zalig paard.
@Monette1; ja sorry voor het 'vage' verhaal. Het is natuurlijk zo dat ik op een pensionstalling sta en dan kan je natuurlijk niet alles zelf bepalen, maar ik heb de middelen niet hem thuis te zetten. Als mijn paard alleen staat wordt die niet enkel lawaaierig maar steigert die zo enorm hoog dat hij al eens tussen de spijlen van de stal is blijven haken.. Ik wil dat gewoon nooit meer meemaken want het was heel akelig.
@Deni11: sinds gisteren staat hij op een nieuwe stal, die ook voor mij nog nieuw is maar ik probeer het even te schetsen?
S'morgens rond 8 uur: voeren & buitengezet
S'middags- namiddag: ik rijd hem, verzorg hem etc
vroege avond: terug naar binnen hele hoop hooi op stal
s'avonds om 10 uur :voer
Ik ga vragen of mijn paard 2x per dag hooi zou kunnen krijgen, dus als die op de weide gaat ook nog bij het voeren s'avonds en anders in de middag. een maal per dag vind ik wat weinig.
Hij werd 6/per week gewerkt en/of gelongeerd en gewandelt. Deze zomer heeft hij maar enkele dagen per week gewerkt, wat ook prima was. Dit jaar wil ik een schema gaan maken over hoe ik het ga aanpakken met mijn studies. Maar ik wil hem zo een 4 keer per week werken.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:57

Secretly schreef:
Heb je wel eens gecheckt door de DA of t geen Klop hengst is?

Hier moest ik ook even aan denken. Ik weet dat er ruinen zijn die graag een kudde leiden, maar dit gedrag lijkt wel te neigen naar een klophengst.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: moeilijk paard in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:16

Hoe ging dat waar hij vandaan komt? Veronderstel dat hij daar ook wel eens op stal stond.