Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 17:00

Hallo,

Mijn 3 paarden lopen normaal elke zomer 24/7 op de weide met onbeperkt hooi. Maar dit jaar is het hier verschrikkelijk droog geweest en het gras is al even helemaal op en het hooi voedt niet echt doordat het heel arm is aan voedingsstoffen dit jaar.

Nu was ik wat gaan informeren om wat bij te geven want ik merk wel dat mijn paarden wat meer nodig hebben deze zomer, hun vacht is al wat doffer dan normaal. Mij werd aangeraden om de Pavo SummerFit of de Pavo VitalComplete bij te geven. Hebben jullie hier ervaring mee? of zijn er andere producten/merken die jullie gebruiken en aanraden? Ook qua prijs/kwaliteit gekeken, want zou stom zijn om je blauw te betalen aan iets dat niet goed werkt. Ook zoek ik wel iets met zeker niet teveel suiker, omdat mijn ene paard wel snel hoef bevangen is en bijna nooit meer gereden wordt of toch totaal niet intensief en mijn pony nu al wat te dik want ze verdikt heel snel.

Ook werd er nog aangeraden om daar ook nog maïs olie bij te voeren. Wat zijn jullie ervaring daar mee? Maakt dit echt een verschil? en hoeveel geven jullie per paard, het gaat hier om 2 D-pony's en 1 groot paard (1m70).

Alvast heel erg bedankt! :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:04

maisolie gebruik ik hier enkel voor paarden die te mager staan wat dikker te krijgen.
Als het puur voor de glans, of algemene weerstand is neem ik lijnzaadolie, die zit beter in de verhoudingen.

kwa voer geef ik lexa winter cobs, een vitaminebrok in snoepjesvorm, gemakkelijk te voeren.
De trekpaarden krijgen beide een kwart schep mijten quatro + de vitaminebrok (de quatro omdat het andere paard een grotere hoeveelheid krachtvoer krijgt). De quatro beweert te voldoen in de basisbehoefte met een halve kilo per dag, en is speciaal ontwikkeld voor hoefbevangen en sobere paarden.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:06

Olie maakt vrij snel dik en dat heb je niet nodig.
Goede mineralenbrok is wel handig, ook met beter gras/hooi trouwens, kans dat er iets scheef zit in de Nederlandse weides is gewoon heel groot.
Ik voer inmiddels vitalbix daily complete bij en dat bevalt goed, al voer ik het wel in een voerbal & specikuip ivm kleine schrokopje dat zich er al 2x in verslikte, spul schijnt wat plakkerig te zijn, al voelt dat niet zo.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:18

Wij voeren de paarden pavo vital complete, schepje van 125 gram per dag per paard. Staan zowel zomer als winter overdag op de wei, en krijgen hooi bijgevoerd. Ze doen het er ergs goed op, glanzen mooi en zien er goed uit. Twee paarden zijn met pensioen en krijgen enkel dit, de paarden die ook werken krijgen een halve tot hele schep sportbrok per dag erbij. Wij doen 40 dagen met een zak van 20 kg (totaal 500 gram per dag) voor 4 paarden van 46 euro, dus iets minder dan 12 euro per paard voor 40 dagen.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 17:44

De maïs olie werd mij aangeraden om onder de brokken dan te mengen zodat de vet oplosbare vitaminen ook goed opgenomen kunnen worden. Lijnzaadolie was een optie maar ze zeiden dat mij dat dan verschrikkelijk duur ging uitkomen, maar als ik zo keek was bv. een huismerk zoals epplejeck de helft goedkoper dan een gekend merk, maar zit er dan veel verschil qua kwaliteit?

Ook ben ik dit er wel nog vergeten bij zeggen, mijn groot paard wordt al een dagje ouder en heel harde brokken heeft hij het echt soms al een beetje moeilijker mee om te bijten, dus zijn er brokken die dan iets minder hard te doorbijten zijn?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:58


loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 18:36

ik was nu wat aan het kijken op supplementenvergelijk en krijg zoveel resultaat dat ik er zelf niet wijs meer uit geraak.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:40

Voor de vitamines geef ik Vitalbix maar hoor ook goede verhalen over Je paard gezond en fit of Metazoa. Olie zou ik alleen geven als ze echt dikker moeten eigenlijk, mais lijkt me dan ook niet meteen het meest geschikte. Heb zelf lijnzaadolie met vit E.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:54

Ik voer mijn pony's pavo Vital complete bij.
Die staan ook 24/7 buiten, maar krijgen daarnaast nog wel wat brok bijgevoerd.
Hier doen ze het er prima op, zien er beide ook goed uit.
Heb het idee dat ze wat beter in de vacht zijn gaan zitten sinds ik de Vital complete ben gaan voeren.
het fijne daarvan is trouwens ook dat je helemaal niet veel hoeft te geven.

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Vitaminen en mineralen bijgeven? en ook maïs olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:32

Heb dus nu een emmer van 10 kg van Pavo VitalComplete bestelt, ik zal zien wat het heeft. Bedankt voor jullie advies!