Welk verzorgpaard kiezen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 14:21

Hallo bokkers,

Ik zit met een moeilijke tweestrijd met mezelf wat ik moet doen dus iemand tips of er ervaringen kom er zelf namelijk totaal niet uit.

Ik heb nu voor een half jaartje een erg leuke verzorg haflinger schat van een dier het is er super netjes geregeld maar ze staan er met z'n 2 dus nog met een andere haflinger er is een buitenbak en that's it altijd als ik er dus ben rij ik rondjes door de bak erg doelloos, buitenritten zitten er niet in eens in de tijd ga ik op les dus gaan we weg met de trailer.
De eigenaar is echt gewoon zo aardig dus omdat ik haar niet wil laten stikken wil ik door blijven gaan ook de haflinger is geweldig kwa karakter.
Ze staan ook maar 5 min van m'n huis af en ik hoef niks tebetalen geweldig zegt iedereen maar toch heb ik niet echt plezier erin omdat ik doelloos door de bak zit terijden.

Nu was ik dus rustig wezen rond kijken op Facebook en zag ik wat leuks voor bij komen 20 min van m'n huis fietsen.
En 5 jarig paard die nog een paar dingetjes moet leren maar ik zou er ook mee op buitenrit mogen en meer afwisseling tussen dressuur en springen eventueel later nog een paar wedstrijden als het goed gaat.
Klinkt super voor mij in de oren maar wat zou ik dus moeten doen?

Om de eigenaar van de haflinger zomaar in de steek telaten vind ik ook zo naar om tedoen we zijn erg close ook kwa kado's kopen en zelfde gedachtes maar toch verveel ik me heftig en dat andere paard (tis ook gewoon een paard waar ik zelf ook wat meer fan van ben dan haflingers wat trouwens echt prachtige dieren vind maar met rijden...)

Ze alle 2 doen is niet een mogelijkheid want ik zit met m'n opleiding en werk dat zou ik niet kunnen redden met tijd.

Zat eraan tedenken om de haflinger dan nog eerst aan het "lijntje" tehouden on tekijken of het klikt met dat paard.

Wat vinden jullie of ervaringen?


Terrydr

Berichten: 81
Geregistreerd: 09-01-17

Re: Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:24

Het klinkt alsof je een geweldig plekje hebt bij de haflinger. Het enige extra bij de nieuwe zouden de buitenritten zijn? En dan nog maar hopen dat je weer zn fijne klik hebt met zowel eigenaar als paard. Zou er echt goed over nadenken wat je ervoor opgeeft. Is t niet mogelijk afentoe een buitenrit te doen samen met de andere haf?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:09

Als je jezelf in de bak niet bezig kan houden met een haflinger, kan je dat ook niet met een ander paard. Zolang jij denkt dat in de bak rijden 'doelloos rondjes rijden' is, vraag ik me ernstig af of je dan wel gericht kunt trainen met springen of op een veilige manier naar buiten kan. Daarvoor zijn die doelloze rondjes ineens de basis en niet zo onbelangrijk meer. Volgens mij ben je veel meer geholpen met meer/betere lessen en het uitbreiden van je kennis dan met een ander paard.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:17

In een bak rijd je sowieso niet doelloos rondjes, dan mis je ergens een stuk.

De haflinger klinkt als een prima plekje, iets waar veel verzorgers een moord voor zouden doen! Zeker aangezien het maar 5 minuten van huis is, dat is dus straks met vies weer ook maar vijf minuten van huis ipv 20 minuten door weer en wind. ;)

Wat je zou kunnen doen is een goede instructrice zoeken en het doelloos rondjes rijden omzetten naar een gericht doel, huiswerk en vooruitgang. :j


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:22

KimD schreef:
In een bak rijd je sowieso niet doelloos rondjes, dan mis je ergens een stuk.

De haflinger klinkt als een prima plekje, iets waar veel verzorgers een moord voor zouden doen! Zeker aangezien het maar 5 minuten van huis is, dat is dus straks met vies weer ook maar vijf minuten van huis ipv 20 minuten door weer en wind. ;)

Wat je zou kunnen doen is een goede instructrice zoeken en het doelloos rondjes rijden omzetten naar een gericht doel, huiswerk en vooruitgang. :j


Helemaal mee eens!!

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Re: Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 02:36

Voor de duidelijkheid bedoelde ik eerder met doelloos rijden dat ik de afgelopen jaren altijd wedstrijd gericht heb getraind nu is dat dus anders en heb ik eigenlijk geen "doel" om naar toe te trainen, dit is een hele omslag vergeleken met mijn afgelopen jaren wedstrijden rijden.

Ik ga nu ongeveer 2/3 keer per week heen de rest van de tijd longeert de eigenaar als er tijd is maar die is er ook niet vaak die 3x in de week is vrijwel altijd zelfde routine ook niet leuk voor het paard zelf vind ik merk ook dat ze zich soms ook echt verveelt en niet alles uit haar kan halen.

Ik krijg dus 2 á 3 keer per week les van een GP dressuur ruiter (de eigenaar traint met haar andere haf op wat hogere niveau , ja voor haflingers is Z1 erg hoog) dit heeft de haflinger die ik rij trouwens ook al bereikt maar kwam niet veder.
Ff naar de lessen ik ben dan gelijk gemotiveerd een paar dagen want weet weer waar ik aan moet werken 1x in de week les is geen optie leg namelijk al 30 euro neer voor een half uurtje.

Dit is dus even wat meer uitleg over wat ik bedoelde met doelloos rijden

Edit: het gaat trouwens niet alleen om buitenritten dit was een voorbeeld ter afwisseling maar ook vooral om het feit dat ik weer kan starten en een doel heb om goed naar toe tetrainen.

(Voelde me namelijk erg aangevallen door sommigen of dat het leek of dat ik 0.0 ervaring heb)

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 02:38

KimD schreef:
De haflinger klinkt als een prima plekje, iets waar veel verzorgers een moord voor zouden doen! Zeker aangezien het maar 5 minuten van huis is, dat is dus straks met vies weer ook maar vijf minuten van huis ipv 20 minuten door weer en wind. ;)

:j


Ben het daar erg met je eens dit is mijn grootste weerhoud om de overstap temaken

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 02:40

KimD schreef:
huis ipv 20 minuten door weer en wind. ;)
:j


Ik heb evt nog mijn ov (studie) en over een klein half jaartje als alles goed gaat m'n rijbewijs Inc auto...

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 02:48

0000 schreef:
Als je jezelf in de bak niet bezig kan houden met een haflinger, kan je dat ook niet met een ander paard. Zolang jij denkt dat in de bak rijden 'doelloos rondjes rijden' is, vraag ik me ernstig af of je dan wel gericht kunt trainen met springen of op een veilige manier naar buiten kan. Daarvoor zijn die doelloze rondjes ineens de basis en niet zo onbelangrijk meer. Volgens mij ben je veel meer geholpen met meer/betere lessen en het uitbreiden van je kennis dan met een ander paard.


Vind dit zelf eigenlijk een beetje een apart berichtje
Maar leek me wel verstandig om erop tereageren ivm ik dat ook bij de rest doe: gericht trainen kan ik zeker wel (zie bericht hier boven) altijd wedstrijd gericht gereden deze omslag is voor mij dan totaal anders want ik reed altijd met een doel van "oke ik moet nu hard trainen want ik kom het liefst thuis met een paar winstpunten"

Op een veilige manier naar buiten kunnen gaan? Uhm oke? De basis zit er bij mij goed ingestampt rij namelijk wel langer dan 1 jaar.
Niet om arrogant over tekomen maar goed les daar ben ik wel zeker van dat dat teminste goed zit
Kennis ja bij paardrijden ben je nooit uitgeleerd, schuif mij maar geen vraag onder de neus of ik western termen ken

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 02:50

Loret22 schreef:
ja voor haflingers is Z1 erg hoog

ik zou voor het andere paard gaan aangezien je nogal laatdunkend doet over haflingers. En je blijkbaar met een Z1-paard verveelt in de bak.

Dan kun je beter al je kennis en kunde gebruiken voor een jong paard waar je mee op buitenrit mag ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 02:52

Terrydr schreef:
Is t niet mogelijk afentoe een buitenrit te doen samen met de andere haf?


Nee helaas is dat niet mogelijk...
Ik rij daar vooral om de haflinger in beweging tehouden hard gezegd.
De eigenaar heeft geen tijd voor der want ze steekt al haar tijd in de andere haflinger (wedstrijd gericht) buitenritten zijn verspilling van tijd.
(Ze hebben btw ook verlatingsangst dus alleen gaan word een ramp en is gewoon niet veilig voor zowel mij als de pony.

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 02:54

Koper schreef:
Loret22 schreef:
ja voor haflingers is Z1 erg hoog

ik zou voor het andere paard gaan aangezien je nogal laatdunkend doet over haflingers. En je blijkbaar met een Z1-paard verveelt in de bak.

Dan kun je beter al je kennis en kunde gebruiken voor een jong paard waar je mee op buitenrit mag ;)


Ik rij haar natuurlijk niet op dat niveau meer ze js namelijk ook al wat aan de oude kant.

Again: de buitenritten was een voorbeeld kwa meer afwisseling net zoals dressuur of springen etc etc

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 02:54

Loret22 schreef:
Voor de duidelijkheid bedoelde ik eerder met doelloos rijden dat ik de afgelopen jaren altijd wedstrijd gericht heb getraind nu is dat dus anders en heb ik eigenlijk geen "doel" om naar toe te trainen, dit is een hele omslag vergeleken met mijn afgelopen jaren wedstrijden rijden.

Ik ga nu ongeveer 2/3 keer per week heen de rest van de tijd longeert de eigenaar als er tijd is maar die is er ook niet vaak die 3x in de week is vrijwel altijd zelfde routine ook niet leuk voor het paard zelf vind ik merk ook dat ze zich soms ook echt verveelt en niet alles uit haar kan halen.

Ik krijg dus 2 á 3 keer per week les van een GP dressuur ruiter
(de eigenaar traint met haar andere haf op wat hogere niveau , ja voor haflingers is Z1 erg hoog) dit heeft de haflinger die ik rij trouwens ook al bereikt maar kwam niet veder.
Ff naar de lessen ik ben dan gelijk gemotiveerd een paar dagen want weet weer waar ik aan moet werken 1x in de week les is geen optie leg namelijk al 30 euro neer voor een half uurtje.

Dit is dus even wat meer uitleg over wat ik bedoelde met doelloos rijden

Edit: het gaat trouwens niet alleen om buitenritten dit was een voorbeeld ter afwisseling maar ook vooral om het feit dat ik weer kan starten en een doel heb om goed naar toe tetrainen.

(Voelde me namelijk erg aangevallen door sommigen of dat het leek of dat ik 0.0 ervaring heb)


Als ik het zo lees heb je elke keer dat je rijdt dus les, en nog verveel je je in de bak?

Dat je nu niet actief wedstrijden rijdt betekent niet dat je niet ergens naar toe kan werken trouwens. Er zijn altijd verbeterpunten te bedenken, waar je ook zelf aan kan werken. Of ga zelf een keer een proefje rijden om te kijken waar je tegenaan loopt.

Je zin in de OP over 'de haf aan het lijntje houden' valt bij mij trouwens verkeerd. Het klinkt alsof je je besluit al hebt gemaakt, en nu alleen nog ff de goedkeuring van Bokt wil hebben om het door te voeren. Als ik als eigenaar dit zou lezen zou je direct op straat staan, alleen de haf blijven verzorgen onder het mom 'ik heb nog niets beters' is geen goede basis en zou ik niet van gediend zijn.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 02:56

Loret22 schreef:
Ik rij haar natuurlijk niet op dat niveau meer ze js namelijk ook al wat aan de oude kant.

Again: de buitenritten was een voorbeeld kwa meer afwisseling net zoals dressuur of springen etc etc

Lijkt mij een geschikt doel voor in de bak dan. Lekker oefenen tot je net zo goed bent als het paard.

Hoe oud is de hafje?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 03:04

TinGu schreef:
Loret22 schreef:
Voor de duidelijkheid bedoelde ik eerder met doelloos rijden dat ik de afgelopen jaren altijd wedstrijd gericht heb getraind nu is dat dus anders en heb ik eigenlijk geen "doel" om naar toe te trainen, dit is een hele omslag vergeleken met mijn afgelopen jaren wedstrijden rijden.

Ik ga nu ongeveer 2/3 keer per week heen de rest van de tijd longeert de eigenaar als er tijd is maar die is er ook niet vaak die 3x in de week is vrijwel altijd zelfde routine ook niet leuk voor het paard zelf vind ik merk ook dat ze zich soms ook echt verveelt en niet alles uit haar kan halen.

Ik krijg dus 2 á 3 keer per week les van een GP dressuur ruiter
(de eigenaar traint met haar andere haf op wat hogere niveau , ja voor haflingers is Z1 erg hoog) dit heeft de haflinger die ik rij trouwens ook al bereikt maar kwam niet veder.
Ff naar de lessen ik ben dan gelijk gemotiveerd een paar dagen want weet weer waar ik aan moet werken 1x in de week les is geen optie leg namelijk al 30 euro neer voor een half uurtje.

Dit is dus even wat meer uitleg over wat ik bedoelde met doelloos rijden

Edit: het gaat trouwens niet alleen om buitenritten dit was een voorbeeld ter afwisseling maar ook vooral om het feit dat ik weer kan starten en een doel heb om goed naar toe tetrainen.

(Voelde me namelijk erg aangevallen door sommigen of dat het leek of dat ik 0.0 ervaring heb)


Als ik het zo lees heb je elke keer dat je rijdt dus les, en nog verveel je je in de bak?

Dat je nu niet actief wedstrijden rijdt betekent niet dat je niet ergens naar toe kan werken trouwens. Er zijn altijd verbeterpunten te bedenken, waar je ook zelf aan kan werken. Of ga zelf een keer een proefje rijden om te kijken waar je tegenaan loopt.

Je zin in de OP over 'de haf aan het lijntje houden' valt bij mij trouwens verkeerd. Het klinkt alsof je je besluit al hebt gemaakt, en nu alleen nog ff de goedkeuring van Bokt wil hebben om het door te voeren. Als ik als eigenaar dit zou lezen zou je direct op straat staan, alleen de haf blijven verzorgen onder het mom 'ik heb nog niets beters' is geen goede basis en zou ik niet van gediend zijn.


Ja inderdaad ik wil graag weer mijn motivatie terug krijgen in het rijden ook nog niet zeker of dat wel gaat gebeuren bij dat andere paard.

Ga toch wat meer naar jullie luisteren en vrijdag weer naar dat andere paard toe en duidelijk vragen wat de bedoeling is en er meer op in gaan in combinatie met mijn studie en werk zou idd het hafje beter uitkomen met alles in combinatie ben erg wispelturig daarom wou ik de mening weten van de bokkers niet echt voor een doorslag om een bevestiging tekrijgen.

Edit: klein foutje 2 a 3 keer in de 1/2 maand

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 03:06

Koper schreef:
Loret22 schreef:
Ik rij haar natuurlijk niet op dat niveau meer ze js namelijk ook al wat aan de oude kant.

Again: de buitenritten was een voorbeeld kwa meer afwisseling net zoals dressuur of springen etc etc

Lijkt mij een geschikt doel voor in de bak dan. Lekker oefenen tot je net zo goed bent als het paard.

Hoe oud is de hafje?


Nu 18 ze is vaak wat kreupel/mank ivm versleten hoeven dus we doen het wat rustiger aan daarom zijn buitenritten of wedstrijden van de kaart

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 03:15

Versleten hoeven? Daar heb je toch een smid voor, om dat op te lossen?

Dat je, zoals je zelf zegt, wispelturig bent is wel uit je antwoorden op te maken. Eerst kan je niet op buitenrit omdat je met de trailer moet, dan past het niet in het schema, dan kan hij niet alleen en nu is het een fysiek probleem?

Misschien moet je eerst voor jezelf duidelijk krijgen wat je wilt met een paard, en dan bij beide paarden op een rijtje zetten wat er wel en niet kan/mag. Zoals je het nu doet voorkomen lijkt het alsof je excuses zoekt om de haf te dumpen en wat nieuws te beginnen (tot het volgende, betere, paard langs komt en je weer impulsief iets nieuws kiest)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 03:21

TinGu schreef:
Versleten hoeven? Daar heb je toch een smid voor, om dat op te lossen?

Dat je, zoals je zelf zegt, wispelturig bent is wel uit je antwoorden op te maken. Eerst kan je niet op buitenrit omdat je met de trailer moet, dan past het niet in het schema, dan kan hij niet alleen en nu is het een fysiek probleem


Ja klopt ze heeft een tijdje schoenen gedragen maar die zijn er dus af gegaan waardoor ze tijdje kreupel was dus volgens de hoefsmid wil hij het niet weer doen want het is erg prijzig en heeft blijkbaar niet voldoende geholpen, haar hoeven zijn tekort voor ijzer we hebben nu soort van smeer die het proces zou moeten versnellen.

Trailer zetten heb ik geloof ik niet genoemd ivm ze veel uren heeft gemaakt op de trailer en nu nog steeds met de lessen waar we naar toe moeten.
Schema past inderdaad niet want de andere moet dan mee en de eigenaar heeft het al moeilijk om alles tekunnen doen...
Met haar hoeven zouden we wel op buitenrit mogen maar gewoon niet teveel op de weg ivm slijten.

Maar gaat mij niet zoveel om de buitenritten dat is bijzaak maar vooral even dat doel en afwisseling

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 03:24

[quote="TinGu

Misschien moet je eerst voor jezelf duidelijk krijgen wat je wilt met een paard, en dan bij beide paarden op een rijtje zetten wat er wel en niet kan/mag. Zoals je het nu doet voorkomen lijkt het alsof je excuses zoekt om de haf te dumpen en wat nieuws te beginnen (tot het volgende, betere, paard langs komt en je weer impulsief iets nieuws kiest)[/quote]

Ja klopt daar ben ik ook mee bezig maar blijft er moeilijk daarom ga ik op de volgende afspraak met de eigenaar alles even door nemen en evt op papier zetten wat de bedoeling is.
Vind het toch altijd iets handiger om het zeg maar face to face tebespreken ipv online

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 03:36

Ja, het is de bedoeling dat hoeven slijten. Dat is de functie er van. Maar ik maak uit het verhaal op dat er meer aan de hand is (ocd? artrose? hko? bevangen geweest?). Weet je wat het paard precies gehad heeft?
Als de hoeven gauw te kort worden zou je in het begin hoefschoenen kunnen gebruiken. En het handigste is natuurlijk als de hoeven afharden door het over harde ondergrond lopen op te bouwen. Daar worden niet alleen de hoeven maar ook de botten en pezen sterker van. Althans als je het goed opbouwt.

En 18 is niet oud hoor :) Laat mijn achttienjarige je maar niet horen. Die kan nog jaren mee.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:28

Als je het niet meer je zin hebt met de Haflinger, kun je idd beter stoppen en iemand anders die gouden plek gunnen.
(Waarvoor de 1 een gouden plek is, hoeft dat niet voor een ander te zijn)
Komt nu al een beetje over alsof je "het beter dan niks" vind.
Ik verwacht dat het je straks steeds meer tegen gaat staan.
Een nieuwe plek is altijd risicovol. Nieuw paard en nieuwe eigenaren....moet beide klikken.
Maar wees eerlijk naar jezelf en naar de eigenaren van iig de Haflinger.


Nibbit

Berichten: 10410
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:39

Gauw stoppen ts ;) als de andere je leuker lijkt.
Bedenk wel dat kan ook tegenvallen.

Want wat je nu hebt lijkt mij echt een superplek, en met een paard op Z1 niveau kun je nog erg leuk in de bak 'hobbelen'.

Wat is je eigen wedstrijdniveau?

En alleen naar buiten, dat is een kwestie van oefenen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:01

Als je nog les hebt van een grand prix ruiter, op welk niveau train je dan met de haf?

Ik kan me voorstellen dat wanneer ze oud en versleten is en vaak niet meer fijn loopt, je liever voor een jong en fris paard gaat met dat andere mogelijkheden en meer uitdaging in het rijden. Voor anderen is de haf, ondanks leeftijd en iets minder fanatiek, juist een fantastische leerpony . Helemaal met zulke goede lesmogelijkheden.

Kun je niet samen met de eigenaresse op wedstrijd? Of af en toe een onderlinge oefenwedstrijd rijden? Of een keer naar een clinic? Voor de afwisseling een keertje longeren of werken aan de hand of lange lijnen? Paardenvoetbal doen in de bak? Of een agility parcourtje neerzetten?

Buitenritjes kun je ook laten door eerst samen een stukje te gaan wandelen. En dan als ze braaf voelt een stukje er op.
zo bouwde ik het ook op met mijn pony doen bij na verhuizing het erg niet meer af wilde.

Maar als je echt toe bent een een nieuwe uitdaging moet je het gewoon doen. Wees positief naar de huidige eigenaresse die. Wellicht snapt ze je wel. Ze is immers zelf ook overgestapt naar een jonger paard.

Neem dan gewoon die gok . Mislukt het kun je altijd weer verder zoeken. En die weet mag je eerst de haflinger blijven rijden/aanhouden tot je het zeker weet.

Ik heb ook heel lang getwijfeld maar vanwege te weinig progressie voor mijn gevoel, en wat lichamelijke probleempjes van mijzelf waar ik steeds meer tegen aan liep, ook de knoop doorgehakt. Beestje was gezond, liep op hoog niveau dressuur en mocht er bijna alles mee en hartstikke braaf. Wel klusjes en lessen maar geen leasebedrag. Wat wil je dan nog meer?
Ik heb gewoon net niet dat pittige karakter dat de pony nodig had om echt alles er uit te halen wat er in zat.
Was een moeilijke keus maar blij dat ik uiteindelijk het toch echt besproken heb en de knoop is doorgehakt.

Vrij vlot gekozen voor een beestje waar ik nog niet eens opgezeten heb! Dus ook nog afwachten of die klik er onder het zadel is. Maar het voelde heel goed dus we proberen het eerst. En lukt het niet? Dan kan ik altijd weer verder kijken.

Succes met je keuze.

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Welk verzorgpaard kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:58

Ik heb zo'n vermoeden dat dit verhaal stinkt van alle kanten...

TS, gezien je andere antwoorden zou ik weggaan bij de haflinger. Je spreekt over dit ras alsof ze niks kunnen en behoorlijk minderwaardig zijn. Ik zou me eens verdiepen in de Haflinger. ;)

Daarnaast vertel je dat je binnenkort waarschijnlijk een rijbewijs hebt. Dat maakt je ouder dan de leeftijd van 13 Die je doet voorkomen.

Ik zou de antwoorden je hebt gegeven nog eens terug lezen en zelf oordelen over hetgeen wat je geschreven hebt.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Loret22
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 12:54

Koper schreef:
Als de hoeven gauw te kort worden zou je in het begin hoefschoenen kunnen gebruiken. En het handigste is natuurlijk als de hoeven afharden door het over harde ondergrond lopen op te bouwen. Daar worden niet alleen de hoeven maar ook de botten en pezen sterker van. Althans als je het goed opbouwt.

En 18 is niet oud hoor :) Laat mijn achttienjarige je maar niet horen. Die kan nog jaren mee.


Hoefschoenen hebben we al geprobeerd voor een tijdje maar die klapte er weer af en is ze 1,5 maand kreupel geweest op advies van de hoefsmid dat dus niet meer gedaan en een smeersel gekregen wat de productie zou stimuleren a.s woensdag komt de hoefsmid weer kijken of er hoefijzers onder kunnen dat is namelijk het doel.

Hoeven slijten inderdaad maar zei heeft altijd al korte hoefjes gehad...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers