Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-17 14:41

Goedemiddag bokkers,

Wij vroegen ons het volgende af;
Stel ik geef mijn pony vrijwillig mee op buitenrit met een bekende, dan is er altijd het risico dat er iets gebeurt.
Mocht de pony dan tijdens de rit schade oplopen en hierdoor dierenarts kosten maken, zijn deze kosten dan via een verzekering gedekt? WA? Ruiterbewijs?
Of komt dit volledig voor eigen rekening?


RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:42

Ik vermoed dat de AVP (WA is enkel voor auto) aangesproken kan worden van de ruiter. Als de ruiter die heeft, want het is niet verplicht.

"Een draver, is gaver" :D

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:44

Volgens mij wordt dat daar niet door gedekt. Die verzekering dekt juist schade die jouw dier ergens aan toebrengt. Bijvoorbeeld als je paard tegen een auto trapt.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:46

Heel plat gezegd: jouw paard, jouw kosten om de schade op te lossen (eventueel gedekt door de ziektekosten verzekering die je voor je paard hebt afgesloten). Behalve als je aan kan tonen dat degene die je paard mee heeft genomen echt hele rare/domme/moedwillige dingen heeft gedaan waardoor de schade is ontstaan. Dan zou het mogelijk op de lener's AVP verhaald kunnen worden.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Bloodymary
Berichten: 4508
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:48

Anoeska schreef:
Heel plat gezegd: jouw paard, jouw kosten om de schade op te lossen. Behalve als je aan kan tonen dat degene die je paard mee heeft genomen echt hele rare/domme/moedwillige dingen heeft gedaan waardoor de schade is ontstaan. Dan zou het mogelijk op de lener's AVP verhaald kunnen worden.


Nou, dan kun je diegene aansprakelijk stellen. En dan is het nog maar de vraag, en verder het probleem van de ruiter, of die dat vergoed krijgt via zijn AVP.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:48

Nou dat ligt er volkomen aan wat er precies gebeurd is. Is het een eigen gedraging van het paard (schrikken) of was deze onder controle van de ruiter.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

_martineeeh
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-06-14
Woonplaats: Groningen

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:52

In veel gevallen is de eigenaar uiteindelijk aansprakelijk. Het ligt aan de situatie, maar in sommige gevallen kan je aankloppen bij de verzekering.


EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:54

Eigenaar is aansprakelijk voor schade aan derden (WA) en eigen paard.
Of de berijder moet duidelijk gemaakte afspraken met voete overtreden hebben.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:55

Je bent als eigenaar ten alle tijden aansprakelijk voor je dier tenzij je kan bewijzen dat het door toedoen van de bijrijder komt ( dat kan lastig zijn ).

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:12

Het hangt heel erg van de situatie af of er iemand aansprakelijk te stellen is.
Bijvoorbeeld:
Je paard schrikt, raakt in paniek en rent tegen een boom, is eigen gedraging paard, voor rekening van eigenaar.
Je bijrijder rijdt je paard doelbewust tegen een boom, is geen eigen gedraging paard, maar bewuste actie bijrijder, je kan bijrijder aansprakelijk stellen.
Je paard wordt aangereden door een auto, paard hield zich netjes aan verkeerregels en deed niets geks, auto maakt fout, je kan de auto aansprakelijk stelen.

Meestal zijn de situaties niet zo zwart-wit, maar je kan dus van tevoren niet stellen wie er aansprakelijk is.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:29

Mij is ook altijd verteld dat eigenaar de kosten moet betalen.

Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:32

Lieke schreef:
Het hangt heel erg van de situatie af of er iemand aansprakelijk te stellen is.
Bijvoorbeeld:
Je paard schrikt, raakt in paniek en rent tegen een boom, is eigen gedraging paard, voor rekening van eigenaar.
Je bijrijder rijdt je paard doelbewust tegen een boom, is geen eigen gedraging paard, maar bewuste actie bijrijder, je kan bijrijder aansprakelijk stellen.
Je paard wordt aangereden door een auto, paard hield zich netjes aan verkeerregels en deed niets geks, auto maakt fout, je kan de auto aansprakelijk stelen.

Meestal zijn de situaties niet zo zwart-wit, maar je kan dus van tevoren niet stellen wie er aansprakelijk is.



Klopt. Maar de schadelijder moet altijd de schuld van de aansprakelijke bewijzen...
Dat is in veel situaties zo goed als onmogelijk.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Ibbel

Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:47

Als jouw paard schade oploopt terwijl er een ander op zit en je hebt zelf die ander ermee op buitenrit gestuurd, geef ik je op een briefje dat de AVP van die ander zal zeggen: je hebt zélf dat risico aanvaard door die ander ermee op pad te sturen.

Kortom, je kunt dergelijke schade niet op de verzekering van anderen verhalen. Tenzij je zeer grove nalatigheid en expliciet negeren van afspraken (die zou je dan dus schriftelijk en door beiden ondertekend moeten vastleggen, bv: niet langs drukke wegen rijden, niet over boomstammen springen, ik noem maar wat) kunt aantonen.

Je kunt je er wel zelf voor verzekeren als je bedrijfsmatig paarden verhuurt aan derden. Maar dat is een ander verhaal en een dure grap.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:52

Hier eens een ongeluk gehad.
Vorig jaar was ik op vakantie en deed een meisje mijn paard voeren.
Nu had ze mijn paard vastgezet aan een hek, deze is losgesprongen en kwam een deel hek in haar hals.
Paard bijna dood, moeten hechten en de rekening was bijna 1000,- (paard is allergisch voor pijnstillers en is 7 dagen moeten komen spuiten).

Dit meisje had uit haar eigen haar verzekering gebeld en alles is vergoedt geworden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:00

smurffie schreef:
Goedemiddag bokkers,

Wij vroegen ons het volgende af;
Stel ik geef mijn pony vrijwillig mee op buitenrit met een bekende, dan is er altijd het risico dat er iets gebeurt.
Mocht de pony dan tijdens de rit schade oplopen en hierdoor dierenarts kosten maken, zijn deze kosten dan via een verzekering gedekt? WA? Ruiterbewijs?
Of komt dit volledig voor eigen rekening?



Ja, via de uitgebreide ziektekostenverzekering van je paard ;) .

koeien op de weg...

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Schade aan paard bij buitenrit, ergens te verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-17 16:54

Gdg door eerdere operatie wordt mijn pony door geen enkele verzekering meer aangenomen. Al helemaal niet aanvullende ziektekosten.
Bedankt voor de antwoorden. Voor ons duidelijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers