Ervaringen nestje pups

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 17:54

Heey allemaal,
Binnenkort ben ik van plan om een nestje pups te fokken met mijn border collie. Ik wil dit graag doen om gezonde en sportieve borders op de wereld te plaatsen ook omdat de moeder het heel goed doet en heeft gedaan in de sport .ik heb genoeg ruimte en ben bereid om alle test enzo te doen. als er wat misgaat met de geboorte enzo. zou ik daar ook extra kosten voor willen betalen. Ik heb een bruine border collie waarvan de moerder ook bruin is en de vader red merle. ik zat te denken aan een goed geteste tri of (merle reu als dat kan wss niet )of zal dat niet gaan ivb merle x merle. Ik zou graag jullie ervaringen en verhalen willen horen over jullie nestjes pups. En met welke kleur reu ik haar het beste kan laten dekken omdat we graag de kleur bruin of merle, tri eruit willen halen


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:59

Is ze gekeurd en ben je lid van een rasvereeniging, dan kunnen ze je ook helpen of een keer een keuring bezoeken

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:00

Nee nog niet

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:03

Ze heeft geen stamboom. vader had wel een stamboom maar moerders niet maar ze is wel 100% border. geen kruising

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:07

Hoe oud is je teefje?

Kleurtest laten doen bij twijfel over merle. Verder gaat het meer om het karakter en de bouw van de reu dan de kleur.

Ook moet je ervoor zorgen dat je al heel wat mensen hebt die serieuze interesse hebben in een stamboomloze hond. Genoeg mensen die stamboom honden fokken met goede prestaties in de sport, dus waarom speciaal voor jou gaan?

Liefst nog een aanbetaling laten doen en goed bedenken hoe je pups aan eigenaren wilt koppelen. Je zou niet de eerste hobby fokker zijn die een pup meegeeft aan een broodfokker.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:17

Bedankt voor je reactie ze is 4 jaar. Ik was al van een reu uitgegaan met een goed sportief karakter misschien kan ik bij de sportwedstrijden ook wel een geschikte goede reu vinden en ik zou mijn pups alleen verkopen aan mensen die weten wat een border inhoud en die er genoeg tijd en enerrgie in willen stoppen. Bedankt voor je reactie

StalNollie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:18

Geen papieren en vier voor eerste nest ik zou het zelf niet doen voor het doel wat jij wil fokken.

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:20

Ik vier oud dan

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:20

Ik heb mensen in mijn clud en die hond was 5

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:21

Mij club eigennaar zei dat dat wel een wel goede leeftijd was

StalNollie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:22

Was dat eerste nest?

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:24

Tja hoeveel mensen gaan veel geld neerleggen voor een hond zonder papieren in de sportwereld? Want dat zijn de enige mensen die zo'n hond aankunnen. Je moet of je fokdoel aanpassen ( huishond fokken en dan eventueel naar kruisingen kijken ) of je moet geld toeleggen op het nest. Of je eis aan baasjes aanpassen en geen gezondheidstesten laten doen.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:28

Ik wil er ook niet zo veel voor vragen omdat ze geen stamboom heeft en ik ga sws haar testen want ik wil wel gezonde pups op de wereld zetten

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:29

Ja maar een nestje fokken met testen kost minimaal 2000 euro. Stel je krijgt maar 2 pups, moet je alsnog 1000 euro per pup gaan vragen.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:39

Is het met betrekking tot die kleuren misschien mogelijk om een DNA test te doen?

Ik heb zelf jaren geleden gefokt met een border collie zonder stamboom en ik ondanks het ontbreken van de stamboom geen problemen gehad met het vinden van goede baasjes voor de 8 pups. Sommigen kenden de moeder hond en wilden graag een pup daarvan, anderen wilden juist geen stamboom omdat ze verwachtten daar meer gezondheidsproblemen mee te krijgen. Zegt natuurlijk niet alles over hoe dat nu gaat en in het geval van jouw hond, maar misschien heb je wat aan mijn ervaring!

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:42

Bedankt voor je reactie wij doen sport dus er zijn genoeg mensen die de moeder hond kennen. En over die test met kleuren zou ik even navragen op internet zoeken. Maar erg bedankt voor je reactie

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:46

StonedRomy schreef:
Ja maar een nestje fokken met testen kost minimaal 2000 euro. Stel je krijgt maar 2 pups, moet je alsnog 1000 euro per pup gaan vragen.


Ons maakt het niet zoveel uit over de kosten. We verwachten idd wel meer pups dan 2 pups maar als je maar 2 pups hebt zijn de inentingen en ontwormingen goedkoper omdat het er maar 2 zijn


lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:50

StonedRomy schreef:
Ja maar een nestje fokken met testen kost minimaal 2000 euro. Stel je krijgt maar 2 pups, moet je alsnog 1000 euro per pup gaan vragen.


De vraag is dus ook ts, zou je het een probleem vinden om er geld op toe te leggen? Je moet al op behoorlijk wat kosten rekenen en bij medische problemen (teef of pups) kan dat snel nog verder oplopen..

En er is natuurlijk altijd nog dat risico, hoe klein ook, dat je je teefje kan verliezen..

Succes met je keuze :)

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 18:53

Nee dat niet ik vind dat de gezondheid voor gaat

tengeltje11
Berichten: 7088
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:56

en waarom denk je dat jouw papierloze border meer toegevoegde waarde heeft dan alle nesten met papieren die reeds gefokt worden?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:26

Mensen die een gezonde sporthond zoeken gaan voor een hond met stamboom.

Onderzoeken kosten veel geld. Hoe ouder de hond hoe meer kans op problemen met de bevalling en dergelijke. Kan goed in de papieren lopen. Een paar 1000 euro is zo weg en met een stamboomloos nest haal je dat niet zo weer binnen.

Plus dat je niks weet over de genen. Erfelijke afwijkingen, sportprestaties enz

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:39

Wil je zelf ook iets aan houden of zijn de pups allemaal voor de verkoop? Heb je echt al meerdere mensen die een pup willen kopen en ben je daar echt zeker van? Zeggen en echt kopen zijn 2 verschillende dingen. Als je denkt om aan het nest te verdienen ben ik bang dat je van een koude kermis thuis komt. Een nest kost nu èènmaal veel geld.
Ga er ook niet van uit dat elke nest probleemloos op de wereld komt,weet je wat je moet doen bij opstartproblemen bij de pups?

En verder eens met Wilawander.

Tuurlijk zijn pups en jonge hondjes leuk maar het is niet allemaal rozengeur en manenschijn.

mika11

Berichten: 11092
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:08

Ik zou het niet doen als jouw hond geen stamboom hebt.
Het heeft niet echt toegevoegde waarde, en er zijn al veel te veel border collies zonder papier.
Het ras is tegenwoordig behoorlijk populair en Jan en alleman fokt er mee, het is al erg moeilijk geworden een gezond nest te fokken.
Dat is niet bevorderlijk voor het ras.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-08-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9575
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:14

Ik ben absoluut niet tegen stamboomloos fokken zeker niet met geteste ouders liefst van verschillende rassen.

Maarrrrr stamboomloos border collie fokken zou ik echt afraden ivm het enorme epilepsie probleem in dit ras!! Zeker als je een border collie er op wil hebben... immers jij weet helemaal niets van gezondheid van voorouders en nestgenoten. Daarnaast ga je geen fatsoenlijk geteste border reu vinden die zeker uit epileptische vrije lijnen komt en wiens eigenaar zijn hond jou teef wil laten dekken.

Daarnaast kost een nest veel meer dan enkel geld. Kost berg met tijd en veel extra was en veel geluid en geduld.

Als ik al zou fokken dan zou ik 100% zeker niets border collie achtigs je teef laten dekken

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:39

Kleur zou zo ongeveer de laatste (dus in principe géén) prioriteit moeten zijn in de keuze van je fokdieren.
Maar goed, gezien de informatie die je in de OP geeft zou jij in mijn opinie helemaal geen bordercollies moeten fokken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mika11, Tigress en 40 bezoekers