[VOLG] Suzy mijn oud vechtertje

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

[VOLG] Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 17:00

Afbeelding

Ik weet niet waarom, ik weet niet hoe?
Mijn kleine Suzy is erg ziek.
Ze geeft Cushing in de hoogste graad en ademd erg moeilijk ze moet echt pompen om te ademen (ze heeft een soort asma).
Ik ken suzy al 13 jaar en ze kwam bij ons toen ik nog in de buik zat.
Ze heeft bij ons haar eerste veulen gehad, dat we nog steeds hebben en al 14 jaar samen staan.
Maar het gaat steeds slechter en slechter met haar :(
Ze krijgt elke dag wel producten maar niks lijkt meer te helpen |(

Bij ons heeft ze alle luxe;
24/24 op de wei met schuilstal en als het te warm is gaat ze binnen bij de andere paarden (binnen is het misschien 15 graden koeler dan buiten)
Elke dag ruwvoer en krachtvoer en onbeperkt water.

Maar nu denken we er soms aan om haar laten in de slapen :(

Hier enkele foto's van haar

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vergeten te zeggen de leeftijd weten we niet maar 14 jaar terug hebben ze aan mijn zus gevraagd hoe oud ben je en ze hebben haar leeftijd gepast maar nu schatten ze haar op 28 ongeveer.

Volgen jullie suzy?
Voor de laatste maanden dat ze nog heeft. (Natuurlijk nog liever jaren)
Ik ga proberen elke week een paar keer foto's van haar te plaatsen

Groetjes Pride2015
Sorry als het verhaal en beetje onduidelijk is ik vind het erg moeilijk om te typen

:)


pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 18:34

Spoiler:
Spijtig nog geen reacties

Ik schrok, ik werd even heel bang. Ik kwam de stal gang in en ik hoorde suzy heel hard ademen.
Ik moest ze buiten zetten ook al was het te warm in de wei met bijna alles schaduw. Juist de wei waar geen drinkbak was rap 2 emmers gepakt gevuld en Suzy op de wei gezet.
Ze stond klets nat in de stal terwijl al de andere 12 paarden gewoon stonden te eten en 2 waren aan het liggen/slapen.

Laat je een lief berichtje achter? Niet alleen voor mij maar ook voor iedereen die bezorgt is over Suzy

Dankjewel

:)


Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:38

Ik heb hier ook 2 oudjes lopen, een van 24 en een van 32.
Die van 32 heeft ook cushing.
Vervelend hoor, kan ook aan het warme weer liggen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Volg Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:10

Oudjes zijn superlief, maar ze brengen heel wat zorgen mee.
Suzy heeft geluk dat je zo goed voor haar zorgt !

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 19:11

Birdie60 schreef:
Ik heb hier ook 2 oudjes lopen, een van 24 en een van 32.
Die van 32 heeft ook cushing.
Vervelend hoor, kan ook aan het warme weer liggen.

Allereerst een gelukkig verjaardag Y)(^)
Voor haar is het weer echt een ramp :(
Nu waarom ik zo bang ben is omdat ik met haar ben opgegroeid, voor dat ik kan lopen zat ik al op haar met mijn zus.
En op haar hebben ongeveer 17 kinderen leren rijden die nu nog steeds rijden. En natuurlijk hebben er meer kinderen opgezeten.

Sclimpre schreef:
Oudjes zijn superlief, maar ze brengen heel wat zorgen mee.
Suzy heeft geluk dat je zo goed voor haar zorgt !

Dankjewel

:)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Volg Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:17

Al aan scheren gedacht? Wie weet kan dit haar wat verlossen van de warmte. :)

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 19:26

Prosecco schreef:
Al aan scheren gedacht? Wie weet kan dit haar wat verlossen van de warmte. :)

Ja en we hebben zelfs een scheermaschien :)
Maar de DA zegt dat het niet zo veel gaat veranderen omdat ze (heel lelijk gezegd) 'op is'
:( |(

:)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:30

Zijn ook mensen die je hiervoor kunt huren, gewoon oproepje doen op facebook of op markt van bokt kijken.
Je kunt het maar proberen, wie weet helpt het. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Volg Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:33

Als het haar wat meer comfort geeft in de warme dagen is dat toch mooi meegenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:53

Ik zou haar absoluut scheren. Dit jaar heb ik onze shetlanders (20 jaar) ook voor het eerst geschoren omdat ze in mei nog steeds niet door de wintervacht heen waren. Gewoon model 8:

Afbeelding

Dat scheelde al zo enorm qua zweten en hijgen. :oo
Ik heb ervoor gekozen om niet meer weg te scheren omdat ze nog wel waterdicht moesten blijven omdat ze ook 24/7 buiten staan, maar ik kan dit absoluut aanraden voor je paardje, zeker als ze ook nog zo kortademig is. Van oververhit zijn krijg je het namelijk ook benauwd. Ik vind het bijna dierenmishandeling dat je dierenarts de pony gewoon zo laat lopen omdat ze binnenkort vast toch wel dood gaat. :x
Een gebroken been spalk je toch ook nog altijd, ook als de patient 90 is? :?

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 08:40

xyzutu2 schreef:
Ik zou haar absoluut scheren. Dit jaar heb ik onze shetlanders (20 jaar) ook voor het eerst geschoren omdat ze in mei nog steeds niet door de wintervacht heen waren. Gewoon model 8:

[ Afbeelding ]


Hoogstwaarschijnlijk gaan we haar scheren zoals xyzutu2 zecht model 8, we hebben haar in maart al eens moeten scheren maar het hat niet veel geholpen

:)

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Re: [VOLG] Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 09:23

Onze dierenarts doet haar best.
Normaal was Suzy al een jaar dood, maar zij heeft er voor gezorgd dat ze er nog steeds is :)
Maar je snapt ook dat we nu op een punt zijn gekomen dat we niks meer kunnen doen.
In hun schuilstal is het bijna altijd 13 graden en als ze binnen komen is het hier altijd super koel
Dus de DA heeft gezegd dat we alles op alles zetten om haar te helpen, maar scheren heeft hoogstwaarschijnlijk geen effect :(
En hun weide is 80% schaduw en 20% zon en de andere weide is 50% schaduw en 50% zon

:)

Anoniem

Re: [VOLG] Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:20

Toch haal je zeker met scheren rond de oksels en buik en onderkant hals een hele hoop warmtestress van het lichaam af. Voor ons mensen is 13 graden lekker fris, maar dat is al te warm voor een paard met zo'n gigantisch dikke vacht. Het klinkt dus alsof je dierenarts naar de wei heeft gekeken en teveel als mens heeft gedacht in de zin van 'met schaduw hebben wij (mensen) het koel genoeg met dit weer'. Voor paarden is dat gewoon anders.

pride2015

Berichten: 48
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 13:24

xyzutu2 schreef:
Toch haal je zeker met scheren rond de oksels en buik en onderkant hals een hele hoop warmtestress van het lichaam af. Voor ons mensen is 13 graden lekker fris, maar dat is al te warm voor een paard met zo'n gigantisch dikke vacht. Het klinkt dus alsof je dierenarts naar de wei heeft gekeken en teveel als mens heeft gedacht in de zin van 'met schaduw hebben wij (mensen) het koel genoeg met dit weer'. Voor paarden is dat gewoon anders.

Zoals ik al had gezegd gaan we ze hoogstwaarschijnlijk scheren :)
Vandaag is Suzy weer een beetje beter maar elke dag een hoop producten :( die natuurlijk veel kosten, maar het kan je pony toch niet te hard laten afzien :(:)
waarschijnlijk krijg ik nu veel reacties dat we haar laten afzien met haar vacht

:)

Anoniem

Re: [VOLG] Suzy mijn oud vechtertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:34

Mijn reactie was ook niet bedoeld op jou, maar op dat je dierenarts zei dat scheren bij haar geen zin meer heeft omdat het in de stalletjes 13 graden is.
Juist goed dat je alsnog gaat scheren! :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nancy__ en 27 bezoekers