Hond heel bang van paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Hond heel bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 08:17

Hallo allemaal
Ik zoek een beetje tips over wat ik moet doen. Ik heb een Border Collie van 1 jaar, ik heb ze al van pup zijnde en ze gaat ook al heel haar leventje mee naar de paardjes. Ze vond dit toen ze klein was bij het grote paard wat spannend maar niets speciaals. Tot we naar de puppyklas begonnen te gaan, deze klas was extreem chaotisch en hier heeft ze geleerd van andere pups dat als ze ergens bang van is heel hard blaffen de beste oplossing is. Hiervoor hadden we hier nooit last van. Sindsdien is naar de paarden gaan een ramp, ze blaft, ze rent erachteraan als ze de kans krijgt, als ik aan het rijden ben is ze geen seconde stil. En als ze stil is blijft ze extreem gespannen, op deze manier is het ook niet fijn/veilig voor haar. Ik heb hele lieve paarden maar op een gegeven moment is hun geduld ook op.
Wat zijn jullie tips? Ik wil sowieso graag iemand laten komen om ons te helpen want ik geef eerlijk toe dat ik geen idee heb hoe ik dit moet aanpakken en haar hierin begeleiden.
Dankjewel alvast voor de tips.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond heel bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:22

Is het echt haar angst? Of wilt ze drijven en dus werken?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 08:46

KimD schreef:
Is het echt haar angst? Of wilt ze drijven en dus werken?


Nee this echt angst, ze valt aan als je haar niet in de gaten houdt en ze heeft haar staart helemaal tussen haar benen. Als de paarden dichter komen kruipt ze ook helemaal weg.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Hond heel bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:55

zoek inderdaad een goede geduldige trainer die je kan helpen om je hond te leren dat paarden niet eng zijn.
Hij moet weer een positieve associatie krijgen met paarden en dat kost tijd/training.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond heel bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:16

Eerlijk? Ik denk echt dat dit gewoon haar ware Border Collie karakter is.
Of je dat er helemaal uit kunt krijgen is een tweede. Goed dat je er hulp bij gaat halen. :)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:19

Ik volg mijn voorgangers.
Ook collies gehad en meerdere hadden dit gedrag.

Dat ze ze aanvalt is echt het drijven die te sterk is.
Eerder onzekerheid die staart,als ze angstig is,zou ze ze ook niet achternarennen of aanvallen.
Dat is de drijfdwang van collies.

Wat kan helpen is,eens je een goeie basisgehoorzaamheid onder de knie hebt,naar schaapdrijflessen gaan.
Daar leer je je hond op behoorlijke afstand drijven en ook juist stil blijven liggen en niets doen.
Dat kan een prima oplossing zijn voor tijdens het rijden.

Zoiets zit in haar genen,dat krijg je er nooit uit,je kan het enkel leren sturen.
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 25-08-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:20

Palmera schreef:
Eerlijk? Ik denk echt dat dit gewoon haar ware Border Collie karakter is.
Of je dat er helemaal uit kunt krijgen is een tweede. Goed dat je er hulp bij gaat halen. :)


Dit denk ik ook. En dat angst eerder onzekerheid is die het nu nog wint tot ze doorheeft wat ze zelf kan sturen. Dus gauw een trainer erbij die dit gedrag de goede kant op kan sturen ipv dat ze het zelf moet uitzoeken

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 11:19

Ja? Want het is pas zo geworden na puppyklas, en ze wordt ook helemaal hysterisch als ik erop zit of met de paarden werk.
Maar idd, iemand die weet waar ze mee bezig zijn, ik verwacht niet dat ze zich perfect gedraagt maar zoals het nu is krijgt ze binnenkort eens wat meer als een waarschuwing. Haar agressie is ook heel specifiek naar zwarte paarden. We hebben thuis een groot zwart paard staan en daar is ze echt enorm bang van terwijl dit paard juist heel lief is naar honden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:19

Onze dobberman had dit ook. Hij is van het begin af aan mee geweest maar heeft die grote monsters nooit vertrouwd. Als je er op zat al helemaal niet. Gevaarlijke beesten en die moeten bij je baas uit de buurt blijven. We hebben heel veel geprobeerd maar het is nooit wat geworden. Uiteindelijk hebben we hem niet meer mee genomen.. Het was voor niemand leuk meer. Conclusie, als je van alles hebt geprobeerd moet je op een bepaald moment accepteren dat het hem niet wordt.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Hond heel bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:24

Ik zou een goede trainer zoeken met verstand van Border Collies.

Flint09
Berichten: 407
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:52

Is het alleen als de paarden bewegen of ook als ze stilstaan ( en dan gewoon met poetsen, niet als er misschien beweging in gaat komen ) . 1 van mijn vorige hondjes ( chinese crested ) begon steeds meer gefixeerd te raken als mijn verzorgpaard in beweging kwam , als ik naar het halstertouw liep werd hij al helemaal opgewonden , en op het laatst zo hyper dat hij ook schijn uitvallen naar de hakken deed. Bij hem was het te controleren door hem vast te leggen, maar bij een border denk ik dat je daar wat professionele hulp bij nodig hebt.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:51

Je hebt een pb.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 08:45

Flint09 schreef:
Is het alleen als de paarden bewegen of ook als ze stilstaan ( en dan gewoon met poetsen, niet als er misschien beweging in gaat komen ) . 1 van mijn vorige hondjes ( chinese crested ) begon steeds meer gefixeerd te raken als mijn verzorgpaard in beweging kwam , als ik naar het halstertouw liep werd hij al helemaal opgewonden , en op het laatst zo hyper dat hij ook schijn uitvallen naar de hakken deed. Bij hem was het te controleren door hem vast te leggen, maar bij een border denk ik dat je daar wat professionele hulp bij nodig hebt.



Het is idd echt bij beweging, draf, galop, rollen etc daar wordt ze echt helemaal gek van.