Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:07

Hoi,

even een gĂȘnant probleempje :+
Sinds een week of 5 ben ik lekker fanatiek aan het sporten, krachttraining en cardio. Nu merk ik dan ik behoorlijk zweet tijdens het sporten. Op zich geen enkel probleem en normaal natuurlijk bij het sporten. Ik drink lekker veel water, heb een handdoek bij en het is gewoon geurloos.

Het enige vervelende is dat ik ook in mijn liezen zweet. Vrij normaal waarschijnlijk bij behoorlijke inspanning, maar mijn broek wordt dus echt nat en kleurt donkerder doordat het vochtig is. Aan het einde van het sporten lijkt het bijna alsof ik in mijn broek heb geplast :')
Ik heb een 95% katoenen broek met 5% elastan en ik heb een broek van deels polyester, maar ook deels katoen. Het katoen zit daarbij aan de binnenkant.
Beide broeken zijn niet heel nauw aansluitend. Ook draag ik gewoon ondergoed (katoen met elastan) en geen sportondergoed (trouwens wel een goede sportbh).

Nu las ik dat katoen goed vocht absorbeert, maar lang nat blijft. Dat is nu ook mijn ervaring met deze sportbroeken. Ik heb een katoenen sportshirt en dat is echt nat en wordt koud. Deze draag ik ook niet meer, omdat je daar ook echt natte plekken in ziet.
Nu draag ik shirts van 95% polyester (met gaatjesstof op de rug) met 5% elastan. Daar zweet ik ook in, maar daar valt het nauwelijks in op.

Wat voor materiaal broek zouden jullie mij aanraden? Mag een iets lossere broek zijn, maar ook aansluitend. En wat voor materiaal sportondergoed?
Beide ook gewoon grotendeels polyester met wat elastan of zijn er andere fijne stofjes waar jullie graag in sporten?

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:10

Ik ben zelf ook een enorme zweter, heel vies...
Nike heeft een dry-fit collectie en daar heb je geen vlekken in. Ik sport dan in een strakke legging en soms een strak en soms een los shirtje, ook geen vlekken op de sportbh's van Nike!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:11

Eigenlijk zeg je het zelf al: het materiaal waarvan je prettige shirt ook gemaakt is. Donker materiaal of juist een heel bont patroontje toont ook niet zo.

Ik loop hard en draag het liefst aansluitende kleding. En zo kort mogelijk, beetje bibberen als ik de deur uit ga kan best. Dan heb ik het tijdens het hardlopen niet te warm.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:26

wat tennan zegt; aansluitende kleding, niet te warm kleden (je sport immers binnen, dus alles kan kort) en donkere kleding of een bont patroon. Als je kiest voor functionele sportkleding, is dit niet van katoen maar van dry-fit materiaal. Niet alleen nike heeft dit in de collectie.
Kijk eens naar een runningtight of short bijvoorbeeld.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:35

Ahhhh super bedankt al voor de tips!!! Mijn sportbh is ook van dry fit en dat is inderdaad lekker spul.
Ik ga eens even lekker shoppen denk ik ;) Tot nu toe nog geen echt aansluitende kleding gedragen, maar dat zal ik nu eens proberen. En inderdaad niet te lang/warm.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:01

Strakke sportleggings van dry fit materiaal inderdaad :j

Die van Mango sports zijn erg fijn en ook lekker betaalbaar!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:09

Kijk ook eens op de website van Decathlon. Echt heel betaalbaar. :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:15

Ik heb twee sportleggings van de Hema, een lange en een korte, ben er zeer tevreden over :) En ze waren niet duur. Heb ze nu een jaar of drie en beginnen nu pas een beetje te slijten tussen mijn dijbenen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:24

De sportbroeken van Primark zijn ook fijn en daar zie je ook geen zweet in. Droogt ook lekker snel op!

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:36

Nog een tipje voor het dry-fit materiaal: wassen met weinig/geen wasverzachter, dan zal het materiaal zo lang mogelijk geen zweetplekken tonen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:37

Ik was even benieuwd of de dry fit legging helpt ?
En/of gebruiken jullie ook speciaal sportondergoed misschien ?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 19:52

Maris schreef:
Ik was even benieuwd of de dry fit legging helpt ?
En/of gebruiken jullie ook speciaal sportondergoed misschien ?


Ja ik heb hem en hij werkt super! Wordt niet echt nat, geen zichtbare zweetplekken en naderhand geen nat en koud gevoel. Sportondergoed heb ik nog niet gevonden. Een gewone onderbroek vind ik niks, bij een boxershortje kruipen de pijpjes omhoog. Tot nu toe draag ik er gewoon een string onder. Maar ik merk dat het allemaal niet fijn op zijn plaats blijft zitten en zelf een beetje oprolt naar beneden (beetje lastig uitleggen :+ ).

Ik ben dus ook heel erg benieuwd wat voor ondergoed de andere sporters onder hun sportlegging dragen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:55

Ha super dat hij zo goed werkt ! Heb je een zwarte ?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 20:32

Ik heb een zwarte en een zwarte met grijze print.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:37

Ik ben ook een enorm fan van de dry fit legging van Nike. Zeker de modellen met een printje weten de zweetplekken goed te camoufleren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:18

Ik draag geen speciaal ondergoed, gewoon wat ik toevallig aan heb die dag :=

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:11

maaikemuis schreef:
Ik ben ook een enorm fan van de dry fit legging van Nike. Zeker de modellen met een printje weten de zweetplekken goed te camoufleren.


Goede tip !

edit: ik zit alleen net even te kijken naar dry fit leggings van Nike geschikt voor yoga/pilates. Maar dat zijn allemaal effen gekleurde .....

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:36

Ik heb vrij veel drukke printjes. Of effen zwart, daar zie je ook niets op. Ik heb ze aan met hardlopen en klimmen en in beide gevallen is het niet zo heel charmant wanneer je je bilspleet in je broek afgetekend ziet zitten. Kijk maar eens in de running collection van Nike, daar kom je ze waarschijnlijk wel tegen.

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:42

Ik heb een paar van die sporttights van Hunkemoller, van de Doutzen Kroes collectie. Erg leuke printjes, superfijn materiaal en waren nog erg leuk betaalbaar ook! Die van Jogha schijnen ook heel fijn te zijn, maar de webshop stops er binnenkort (tijdelijk) mee. Ik zweet met cardio ook heel erg, maar het enige waar je het aan ziet zijn de druppels op mijn hoofd en mijn doorweekte haar :'). Heel sjarmant :=. Maar aan de kleding echt niets te zien, super! Had voorheen altijd joggingsbroeken, maar sinds ik dus die tights heb ontdekt, wil ik echt niet anders meer. Zoveel fijner!

Ondergoed hier niet speciaal. Gewoon wat ik aan heb.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:48

Alleen een sport BH. Ook eigenlijk nooit gedaan want met cup A zwabbert er niet zo heel veel mee, maar nadat ik er gratis 1 kreeg bij een aankoop wil ik niet anders meer. Maar qua ondergoed bij mij ook gewoon wat ik aanheb. Alleen kant rent niet zo lekker wanneer de afstand langer wordt dan 12km :roll:

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:53

Qua onderbroeken draag ik graag de slips van Odlo, ook onder mijn rijbroek. Heb ook 1 van craft die is om te rijden wat minder geschikt doordat kruisje niet handig voor je juwelen zijn zeg maar. niet goedkoop zijn ze maar slijt nauwelijks doordat kunststof is.
Vocht wordt snel afgevoerd waardoor je huid sneller droogt. Ben zelf enorme natlap.
Hardloopwinkel.nl verkoopt shirts en broeken van vorige seizoenen voor leuke prijs. Super service en snel ik ben fan van ze!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Wat voor sportkleding kiezen i.v.m. zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:01

Qua ondergoed een goede sportbh, maar verder niets. Bloot in mijn sportbroek of runningtight dus.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:14

Die sporttights van Hunkemoller, zijn die ook van dry fit materiaal ? Of is dry fit gewoon een chique naam voor een hele gewone samenstelling van stof ( polyester en lycra ofzo ) ?
Ik had altijd een katoenen legging aan, maar das niet zo handig met zweten, blijft ook heel lang nat.

edit : ik kan geen sportlegging vinden bij Hunkemöller van Doutzen ??

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:18

Hebben jullie trouwens enig idee of je in een hardlooplegging ook kan yoga-en/pilates lessen kan volgen ? Misschien is dan een hoge tailleband wel fijner ( en ik denk dat hardloop leggings dat niet hebben ?!) ?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:52

Maris schreef:
Hebben jullie trouwens enig idee of je in een hardlooplegging ook kan yoga-en/pilates lessen kan volgen ? Misschien is dan een hoge tailleband wel fijner ( en ik denk dat hardloop leggings dat niet hebben ?!) ?



Yoga en Pilates heb ik dan weer geen verstand van, maar in de sportschool en met sportklimmen gaat het prima.