Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 17:26

Ik heb vandaag een heerlijke, stevige buitenrit gemaakt op mijn dressuurzadel en in mijn jodphurbroek. Na het tweede pittige galopje, begonnen mijn kuiten toch wel erg zeer te doen en na het derde stuk stonden ze in brand :j . Ik heb nu op 1 kuit een schaafplek van 2 bij 10 cm en het voelt echt of de boel in de fik staat. Douchen stel ik nog maar even uit...

Maar, nu ben ik op zoek naar een oplossing waarmee ik met mijn jodphurbroeken kan blijven rijden en toch beschermd ben tegen de beugelriemen. Hoe doen enduranceruiters dat? Ik heb inmiddels schuif fenders van Ghost gevonden die je over de gewone beugelriemen kan doen. Ideaal, maar zijn die ook geschikt om in combie met een zweetblad te gebruiken?

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:55

Chaps?

FemkeVH

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-04-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:59

Zelf rij ik met de beugelriemen onder de zweetbladen door, op die manier heb je er ook geen last van

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:12

Ik rijd ook met jodhpurrijbroeken en gewone stijgbeugelriemen (webbers) onder het zweetblad door. Ik heb geen last van schaafplekken of dergelijke. Ik heb zowel een gewoon dressuurzadel als een IJslanderzadel waarmee ik het op die manier doe

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 18:39

Mijn zadel heeft een monozweetblad dus onderdoor gaat niet. Chaps met een jodphurbroek is helaas geen optie. Daar is de broek te wijd en te dik voor.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:12

Ik heb al jaren monobeugelriemen van Prestige, die kosten wel wat maar gaan een eeuw mee. Daar heb je gegarandeerd geen last van. Ik heb hetzelfde probleem bij gewone beugelriemen, daar zit ik ook onder de blauw plekken van. Overigens hebben we bij onze ijs met monobladzadel de beugelriemen alsnog onder het zweetblad door kunnen wurmen, soms kan het ook bij een monoblad.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:19

chap'socks van Gaston Mercier, maar zijn niet goedkoop

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:21

Gewenning. Vroeger reed ik vaak zonder laarzen of chaps, nooit last. Nu kan ik dat niet meer

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:40

Wat vervelend! Ik rijd ook met een jodhpurbroek, met gewoon mijn beugelriemen over het zweetband, nooit last van eigenlijk. Wel heb ik altijd hoge sokken aan onder mijn broek, misschien is dat nog het proberen waard?

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:43

Ik doe gewoon van die lange paardrijsokken onder mijn broek en dan is het probleem bij mij ook verholpen.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:23

mijn jodhpur broek heeft leren stukken langs de pijpen dat scheelt al heel veel. En mede daardoor kan ik ook mijn benen super stil houden tijdens het rijden en dus niets wat schuurt.
Misschien dat je benen toch wat hebben geschoven waardoor je die schaaf plekken hebt, en dan zou je kunnen proberen of je je benen stiller kunt houden als je je beugels een gaatje of 2 langer doet? of in de galop je benen een beetje afsteken.. (tja het is minder mooi maar wel functioneel :-) )

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 09:48

pjer schreef:
mijn jodhpur broek heeft leren stukken langs de pijpen dat scheelt al heel veel. En mede daardoor kan ik ook mijn benen super stil houden tijdens het rijden en dus niets wat schuurt.
Misschien dat je benen toch wat hebben geschoven waardoor je die schaaf plekken hebt, en dan zou je kunnen proberen of je je benen stiller kunt houden als je je beugels een gaatje of 2 langer doet? of in de galop je benen een beetje afsteken.. (tja het is minder mooi maar wel functioneel :-) )


Mijn broek heeft ook leer. Ik vrees dat mijn benen stilhouden of afsteken tijdens een stevig rengalopje over de hei niet echt haalbaar is :D in de bak heb ik geen probleem met mijn benen stilhouden.

Mijn jodhpurbroeken gaan er gewoon uit, heb ik besloten.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:08

Had je wel hoge sokken onder je broek aan?

Anders kan ik er ook niet mee rijden.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:07

Ik rij (endurance) op een Engels zadel met fenders (Gaston Mercier anatomique). Duur, maar wat mij betreft hun geld waard. De meeste enduranceruiters rijden overigens met chaps, als ze geen fenders hebben.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Fenders voor Engels zadel tegen schuren van beugelriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:17

De tip die Speedster geeft, wilde ik ook geven. Overigens rijdt vrijwel iedereen in de endurance met een aangesloten broek (dat wat tegenwoordig rijlegging heet maar al jarenlang gewoon endurancebroeken zijn), hoe meer lubberige dikke stof hoe makkelijker het schuurt als je zweet.