Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 17:06

In het najaar zijn wij van plan om een trailer aan te schaffen. Daarom zijn we nu alvast onderzoek aan het doen naar wat goed is en wat niet, maar eigenlijk zien we door de bomen het bos niet meer.
Tot nu toe hebben we een simpel lijstje met eisen, waar wel heel veel trailers aan voldoen. En dat maakt het juist zo lastig.
Onze eisen:
2-paardstrailer
Voorkeur voor tweedehands
Niet ouder dan 10 jaar oud

Nu vragen wij ons heel wat af. Bijvoorbeeld: zit er echt veel verschil in merken? Zijn er bepaalde merken veel beter dan anderen? Zo ja, welke zijn wat? We zijn op zoek naar een trailer die nog heel erg lang mee kan, maar we hebben geen idee of er A- en B-merken bestaan in deze business.
Verder, wat is nou het beste materiaal? Je hebt trailers van houdt, polyester, aluminium en we hebben nog wel wat dingen voorbij zien komen. Wat blijft het langst mooi en goed?

En als laatste vragen wij ons nog af of het slimmer is om bij een particulier of handelaar te kopen. Ik weet niet of hier verschil in zit, maar ik hoor graag jullie ervaringen.

Ervaringen over jullie eigen trailers zijn ook zeer welkom!

“Ik was die blinde, ja”


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:18

Waar ga je de trailer stallen? Als dit sowieso buiten gaat worden zou ik gaan voor een volledige aluminium trailer. Tweedehands zul je even moeten zoeken, want een aluminium trailer gaat lang mee, maar je hebt er bij goed onderhoud ook nog jaren plezier van.
Mijn voorkeur gaat uit naar het kopen bij een dealer, vaak omdat je hier ook garantie krijgt. Je kunt natuurlijk ook een trailer bij een particulier kopen en voordat je overgaat tot aankoop hem laten keuren bij een dealer, dan weet je ook waar je aan toe bent.
Bij mij staat de trailer altijd binnen in een open karloods. Mijn Atec trailer van hout was binnen 4 jaar compleet verrot aan de voorzijde, verkeerd gekit fabriek af. Hierna heb ik een volledig aluminium Humbaur gekocht, top kwaliteit/prijsverhouding en deze heb ik omgeruild voor een volledig aluminium Henra. Ook een fijne trailer, maar in ons geval net iets lager zodat hij in de karloods bij ons nieuwe huis past.
Mijn dealer verkoopt ook Cheval trailers, maar ik vond die een stuk minder qua afwerking, al zijn ze wel beter geworden de laatste jaren.

Anoniem

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:29

Hoeveel ga je er mee rijden en met wat voor paarden? en kan hij binnen staan?

Wanneer de trailer niet binnen kan staan is hout een no-go. Dan blijft polyester en aluminium over. Dan gaat mijn voorkeur uit naar aluminium omdat polyester vaak een houten tussenlaag heeft. De nieuwere trailers zoals ansem hebben dat niet.
In aluminium trailers word er niet zo veel 2e hands aangeboden. Daarom zijn wij voor een nieuwe gegaan enkele maanden geleden. Wij hebben een humbaur gekocht. Ansem hebben wij ook bekeken maar die vonden we te duur. Cheval liberte heeft erg prijsgunstige trailers maar de degelijkheid is daar ook naar. Wanneer je paarden moet vervoeren werd Cheval liberte afgeraden door de dealer. I for williams heeft ook goede en prijsgunstige trailers. Die zijn echt 100% hufter proof dus super geschikt als je veel jonge paarden en hengsten vervoerd. Maar aangezien het jullie eerste trailer is veronderstel ik dat je dat niet doet. Ook als je dat niet doet zijn dat goede trailers maar wel erg zwaar.
Met Atec hebben wij minder goede ervaring. Die was erg snel zo rot als maar zijn kan terwijl hij altijd onder een overkapping stond. Ook begon het rubber van de vloer op te bollen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:31

Ik heb mij de laatste weken ook extra verdiept in trailers omdat we een andere tweedehandse wilden.
Het blijkt dat een aluminium of polyester trailer tweedehands zeer moeilijk te krijgen zijn, omdat ze eigenlijk heel lang meegaan.
De houten vloeren echter zijn wel te koop maar zou ik zelf nooit intrappen. De bodems zijn echt rot ondanks dat er gezegd wordt dat ze nog goed hard zijn.
Zeker een tweedehands van 10 jaar oud die nog dezelfde bodem en zijwanden heeft zou ik absoluut niet vertrouwen . Ook niet als er gezegd wordt in de advertenties, nu goed tezijnertijd vernieuwen of iets zachte plekken.
Inderdaad moet je een trailer laten keuren voor je hem koopt. Vaak is er weinig onderhoud gedaan en zijn de remmen of de verlichting niet goed meer.
Daarom zou ik ook eigenlijk een tweedehands bij een dealer kopen, nadat hij nagekeken en opgeknapt is. Je betaalt dan misschien iets meer dan bij een particulier, maar het is een stuk veiliger.
Maar goed dit is mijn mening :D
Let ook op hoe zwaar je trailer mag zijn. De ifor williams zijn de meest veilige ( maar ik vind ze zelf spuuglelijk) maar wel heel zwaar. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een humbaur.
Oja Let ook op of de banden niet uitgedroogd zijn ....


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 17:39

Thanks!
Hij komt wel binnen te staan, we willen er ongeveer twee keer per week mee gaan rijden. Met één en af en toe twee kwpners er in van ca 1.65m. We waren ook sowieso van plan om hem te laten keuren als we een goede vinden.Better safe than sorry haha :)

“Ik was die blinde, ja”

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:43

Ik kan je zeker de Zuidzijde aanraden. Op hun site kun je hun tweedehands trailers vinden.
Ik ben erg tevreden met mijn trailer die ik daar gekocht heb, op bokt zijn nog veel met ervaringen te vinden, zelf uit België

L2+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:55

Joysieee schreef:
Thanks!
Hij komt wel binnen te staan, we willen er ongeveer twee keer per week mee gaan rijden. Met één en af en toe twee kwpners er in van ca 1.65m. We waren ook sowieso van plan om hem te laten keuren als we een goede vinden.Better safe than sorry haha :)


Als je er zoveel mee gaat rijden zou ik een nieuwe overwegen. Kost wat meer maar met bijv. een aluminium humbaur kun je de komende 10/15 jaar voorruit.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:25

Mijn trailer is wel wat jaartjes ouder maar polyester en met een nylon bodem. Heb hem net gisteren op bokt te koop gezet ;)

Zou hem eigenlijk liever willen houden want deze is geheel onderhoudsvrij en degelijk maar ja, verkoop hem om dezelfde reden als de vorige eigenaar, we gebruiken hem veel te weinig. Men met de pony's alleen nog rondje bos en mijn dochter is uitgevlogen met het paard. Voor haar is straks een 1,5 paards trailer handiger.

Klinkt misschien als reclame maar ik vind deze Atec echt geweldig. We hebben ooit een Atec gehad met alles hout en die rotte waar je bij stond. Zou nooit meer hout willen. Zo verraderlijk.

Bij ons in België is een jaarlijkse trailerkeuring trouwens verplicht.

EllyC

Berichten: 8118
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:46

ik zou zelf niet meer gaan voor zo'n oude trailer. Vaak wordt er nog aardig geld voor gevraagd en weet je bijna zeker dat je binnen een paar jaar wanden of vloer moet gaan vervangen.

Koop een nieuwe of jongere tweedehand. De mijne XXtrail was bv maar 1 jaar oud.
Kijk inderdaad verder goed naar gewicht (en werkelijk gewicht is vaak aardig hoger dan dat wat op papier staat).
Ifor Williams vind ik persoonlijk niet fijn, ook al zijn ze stevig maar ook zwaar.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:53

Joysieee schreef:
In het najaar zijn wij van plan om een trailer aan te schaffen. Daarom zijn we nu alvast onderzoek aan het doen naar wat goed is en wat niet, maar eigenlijk zien we door de bomen het bos niet meer.
Tot nu toe hebben we een simpel lijstje met eisen, waar wel heel veel trailers aan voldoen. En dat maakt het juist zo lastig.
Onze eisen:
2-paardstrailer
Voorkeur voor tweedehands
Niet ouder dan 10 jaar oud

Nu vragen wij ons heel wat af. Bijvoorbeeld: zit er echt veel verschil in merken? Zijn er bepaalde merken veel beter dan anderen? Zo ja, welke zijn wat? We zijn op zoek naar een trailer die nog heel erg lang mee kan, maar we hebben geen idee of er A- en B-merken bestaan in deze business.
Verder, wat is nou het beste materiaal? Je hebt trailers van houdt, polyester, aluminium en we hebben nog wel wat dingen voorbij zien komen. Wat blijft het langst mooi en goed?

En als laatste vragen wij ons nog af of het slimmer is om bij een particulier of handelaar te kopen. Ik weet niet of hier verschil in zit, maar ik hoor graag jullie ervaringen.

Ervaringen over jullie eigen trailers zijn ook zeer welkom!

Iedereen heeft andere wensen en voorkeuren dat maakt dat er veel ideale trailers zijn, of juist veel die dat niet zijn.

Huur een paar keer een trailer, dat maakt vergelijken makkelijker.

Met 2 KWPN-ers zit je gauw op +/- 1200 kg lading, dat betekent dat de trailer een TTM van minimaal 2000 kg of ruimer 2600 kg nodig hebt. In de laatste range vind je bv ook XXL uitvoeringen. Kijk of je die extra,s nodig hebt het maakt de lijst een stuk simpeler.

wat betreft leeftijd, soms is het beter om een oudere trailer te kopen waarbij bv een vloer al is vernieuwd ipv een trailer van 8 jaar die binnen 3-5 jaar ook een nieuwe vloer nodig heeft.

levensduur van trailers is afhankelijk van stalling, een trailer die buiten staat heeft veel te verduren. Hout is gevoeliger voor vocht dan polyester of alu.
Het onderstel van een trailer gaat heel lang mee, belangrijker is voor mij dat de trailer en auto een goede combi zijn. ga een stuk rijden en voel of het veilig aanvoelt. Soms maken kleine verschillen in hoogte van de trekhaak een wereld van verschil.

Jelle_Steur

Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Steenbergen NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 00:39

Echt hele slechte merken zijn er niet veel, persoonlijk vind ik XX-trail wel een mindere trailer. Het is belangrijk dat je goed kijkt naar de technische staat, leeftijd maakt hierbij niet zoveel uit want het gaat er meer om dat de trailer goed en regelmatig onderhoud heeft gehad.

Als je particulier koopt kan je altijd bij een erkend aanhangwagenbedrijf een aankoopkeuring laten doen zodat je precies weet waar je aan toe bent. Als je via een dealer koopt zou ik je adviseren om met BOVAG garantie te kopen.

Qua vloer is aluminium of kunststof natuurlijk een groot pluspunt want een nieuwe vloer leggen kost wel wat. Ander belangrijke punten: banden/koppeling/lagers/remkabels/etc.

Veel succes met je zoektocht!

BOVAG keurmeester bij Steur Aanhangwagens: http://www.steur-aanhangwagens.nl
Voor professioneel onderhoud, reparatie, (aankoop)keuring & verhuur van paardentrailers
Facebook pagina: http://www.facebook.com/SteurAanhangwagens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:09

Een paar dingen waar je ook nog op kunt letten bij aanschaf van een trailer:

Een niet te steile laadklep en bij voorkeur NIET voorzien van latjes. Paarden vinden dat heel vervelend. Een stroeve rubberen bekleding is fijner.

Voor de veiligheid is het verstandig om te kijken naar de sluitingen van de achterklep. Zitten de haken aan de klep zelf, let er dan op dat ze goed weg kunnen draaien onder de klep en dat er geen metalen delen uitsteken als de klep naar beneden is. Als een paard er per ongeluk op gaat staan breekt dit namelijk vaak af en hou je een vlijmscherp metalen onderdeel over waar je paard zich lelijk aan kan bezeren.
Zitten de haken aan de trailer ipv aan de klep, hou er dan rekening mee dat een paard daar met zijn halster aan kan blijven haken bij het in- of uitladen en dan heb je serieuze paniek. Mocht dat metalen deel dan afbreken, dan heb je wederom een gruwelijk scherp metalen deel bij de ingang van je trailer waar je paard zich ernstig aan kan open halen.

Een donkere kleur trailer is chique, maar schijnt gemiddeld 8 graden warmer te zijn van binnen dan een lichte kleur!

Zadelkamer in de trailer zou ik zelf liever niet doen, paard slaat er makkelijk een keer een been doorheen en dan heb je ook weer een probleem. Komt bij dat de ruimte voor de voorstang dan heel krap wordt, wat ik niet ideaal vindt.

Zorg dat je een trailer kiest met een deurtje dat je van binnen kunt openen, zodat je nooit opgesloten raakt zonder dat je er snel uit kan bij een panieksituatie.

Deurtje aan de rechterkant is voor de veiligheid handiger, mocht je langs de weg staan en in je trailer moeten kijken, dan sta je daar veiliger.


Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:21

Nou Mieke, dat verhaal van afbrekende sluitingen lijkt mij een theorie verhaal. Ik ben het althans nog nooit tegen gekomen. Mocht een sluiting onder spanning komen te staan dan gaan ze buigen of ze scheuren uit de klep/zijwand.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:49

Koop vooral de onderkant. En de reminrichting. Maw: altijd (laten) keuren op deze zaken.

Bedenk: trailers die nieuw goedkoop waren, zijn kwalitatief waarschijnlijk ook minder. Koop jij zo'n ding tweedehands, ga je met de brokken van een ander zitten.
En als je dan gaat rekenen... kun je beter nieuw kopen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:13

twee jaar geleden heb ik een Jean Luc Fautras op de kop weten te tikken en ik wil nooooooit meer wat anders. Hij heeft deuren ipv een klep en de paarden gaan er aan de voorkant weer uit. Ook kun je makkelijk twee paarden alleen laden. Eerste paard erin, stang erachter, deurtje dicht. Volgende paard erin en stang erachter en deurtje dicht. Vooruit eraf vind ik ook erg fijn....zeker met twee. Dan gaan ze niet zo lopen duwen naar achteren als er eentje afgaat.
Daarnaast is hij laag en heel stabiel. Alle paarden lopen er zo op.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:48

EllyC, bij ons hoeven de wanden en de vloer nooit vervangen te worden.

Nieuwe springveren zouden wel fijn zijn want nu is de klep vrij zwaar.
Ik wil deze trailer ook eigenlijk liever niet kwijt want die gaat mijn paardenbestaan met gemak mee maar ja, we gebruiken hem niet. Hij staat ook niet in de weg dus het was geen verkooppraatje zoals ik al aangaf. Prijs is trouwens toch altijd onderhandelbaar? Maar niet in het extreme. Had ook een opknapper te koop staan en die laat ik nog liever wegrotten dan dat ik hem voor belachelijke onzinbiedingen laat gaan. Zoeken we wel een andere bestemming voor het onderstel en de rest.

Van sluitingen die aan de trailer vast zitten heb ik nog nooit gehoord en heb ik in meer dan 40 jaar ook nog nooit gezien.

Alles kan stuk als een paard tekeer gaat.

Trailer huren is inderdaad een goede optie, sites van de trailerfabrikanten bekijken ook zodat je een reëel idee hebt van de nieuwprijzen.

Na meerdere trailers met hout zou ik nooit meer een trailer met hout willen. Ze kunnen verraderlijk worden, zelf met jaarlijkse keuring.
In Nederland is die keuring niet verplicht maar ik zou het wel heel belangrijk vinden om jaarlijks een check up te laten doen.

Zuidzijde trailers staat volgens mij best goed bekend overigens. Je betaalt misschien wel meer maar je hebt dan ook garantie.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:18

Karreman schreef:
Nou Mieke, dat verhaal van afbrekende sluitingen lijkt mij een theorie verhaal. Ik ben het althans nog nooit tegen gekomen. Mocht een sluiting onder spanning komen te staan dan gaan ze buigen of ze scheuren uit de klep/zijwand.


Ja zeker kan dat wel! En inderdaad alles kan stuk, maar als het restant dan zo gruwelijk vlijmscherp is, wil je dat niet meemaken.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:37

Mieke schreef:
Karreman schreef:
Nou Mieke, dat verhaal van afbrekende sluitingen lijkt mij een theorie verhaal. Ik ben het althans nog nooit tegen gekomen. Mocht een sluiting onder spanning komen te staan dan gaan ze buigen of ze scheuren uit de klep/zijwand.


Ja zeker kan dat wel! En inderdaad alles kan stuk, maar als het restant dan zo gruwelijk vlijmscherp is, wil je dat niet meemaken.



ik zorg er altijd voor dat de haken helemaal onder de klep zitten zodat niemand er op kan staan.
Dat is een kleine moeite.

stel dat een haak afbreekt, dan kan je de trailer niet goed meer afsluiten.
De klep zorgt ervoor dat de opbouw van de trailer niet beweegt.
Ik zou zonder deugdelijke haken geen paard durven vervoeren.
kleine moeite waarom het risico nemen?
Laatst bijgewerkt door BMHP op 30-08-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:45

dems75 schreef:
twee jaar geleden heb ik een Jean Luc Fautras op de kop weten te tikken en ik wil nooooooit meer wat anders. Hij heeft deuren ipv een klep en de paarden gaan er aan de voorkant weer uit. Ook kun je makkelijk twee paarden alleen laden. Eerste paard erin, stang erachter, deurtje dicht. Volgende paard erin en stang erachter en deurtje dicht. Vooruit eraf vind ik ook erg fijn....zeker met twee. Dan gaan ze niet zo lopen duwen naar achteren als er eentje afgaat.
Daarnaast is hij laag en heel stabiel. Alle paarden lopen er zo op.


Dit is inderdaad het summum van de paardentrailer, alleen zooo jammer dat ze zooo vreselijk duur zijn...

Kwalitatief scoren de Ifor Williams heel goed; deze hebben een zeer stabiele wegligging en daveren en schudden minder hard dan de meeste andere trailers. Nadeel is dat ze weer iets zwaarder zijn dan de gemiddelde trailer.

Raampjes hoog in de zijkant is interessanter dan 1 groot raam aan de voorzijde zoals bvb bij Westfalia. Paarden kunnen hiervan nogal eens sneller schrik pakken omdat ze het verkeer zo vol op zich af zien komen.

Plaats van het zijdeurtje vind ik ook een belangrijk iets: neem bij voorkeur een trailer waar het deurtje aan de rechterzijde zit, zodat je als je met pech zit langs de kant van de weg, je nooit vlak naast het verkeer moet staan.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:52

dems75 schreef:
twee jaar geleden heb ik een Jean Luc Fautras op de kop weten te tikken en ik wil nooooooit meer wat anders. Hij heeft deuren ipv een klep en de paarden gaan er aan de voorkant weer uit. Ook kun je makkelijk twee paarden alleen laden. Eerste paard erin, stang erachter, deurtje dicht. Volgende paard erin en stang erachter en deurtje dicht. Vooruit eraf vind ik ook erg fijn....zeker met twee. Dan gaan ze niet zo lopen duwen naar achteren als er eentje afgaat.
Daarnaast is hij laag en heel stabiel. Alle paarden lopen er zo op.


Hier ook sinds een paar weken een Fautras. Zeer prettige trailer wat wegligging betreft. Ook mijn paard stapt er zonder problemen op en achteruit weer af. Twee keer geoefend, daarna ging het vlekkeloos. Ik denk dat alle paarden dit makkelijk leren. Bodem van de trailer is goed stroef, paard voelt zich heel zeker.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Trailer kopen, we zien door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:25

Hele goede tips komen er voorbij! Ik dacht dit jaar dat mijn oudere trailer best nog ok was. De bodem voelde nog stevig... in het midden ja, maar aan de randen was hij wel rot. Dat is niet altijd makkelijk te zien zelf. Let daar dus goed op. Kijk goed naar de randen, daar kan het condens van binnen, en het regenwater van buiten zich ophopen en kwaad doen. Mijn trailer bleek zowiezo slechter dan ik dacht. Ik zou als ik er weer 1 zou kopen ook voor nieuw gaan, of een jonge tweedehands enkel bij een adres met hele goede referenties en daar ook laten onderhouden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers