Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:22

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien al elders gelezen hebben ben ik nog niet zo heel lang de trotse eigenaar van een shetlander. Nu zit ik met een puntje waarvoor ik graag jullie advies wil.

Als ik mijn shetlander longeer gaat ze op stemcommando "draf" 9/10 keer gewoon netjes in draf. Maar als ik met haar aan het lopen ben aan het halster dan krijg ik haar met geen mogelijkheid in de draf. Over het algemeen als ik buiten wandel met haar heb ik ook de instelling "gewoon lekker relaxt wandelen, geen haast". Maar soms bij bijvoorbeeld het oversteken van drukke of provinciale wegen zou ik het wel fijn vinden als ze iets meer tempo maakt en gewoon in draf komt als ik het vraag.

Hebben jullie tips hoe ik dit kan oefenen en haar kan leren dat ze als ik het vraag ook gewoon aan het halster in draf moet komen?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:29

Heeft ze het wel geleerd? Anders vanuit het longeren steeds kleine stukjes rechtuit laten draven, je pony draaft dan dus ovalen ipv voltes. Uiteindelijk valt het kwartje dan wel.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:32

Oow dat heb ik ook wel eens met een pony, ik spoor hem dan heel erg aan, zonder aan het halster te trekken, meestal gaat hij daar dan ook nog eens aan hangen, en als dat niet lukt 'sla' ik met het touw op zijn billen, meer een tikje, meestal gaat het dan wel, en als je eens gewoon in de wei met zweepje probeert, en dan uiteindelijk gewoon leert om het ook zonder te doen (als je geen zweepje mee wilt nemen op je wandeling ;) )

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:34

Gaat ze wel in draf aan het halster in de weide / piste?

Wellicht heeft ze gevoelige voeten en wil ze daarom op straat niet draven?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 21:37

Nee ik krijg haar tot nu toe aan het halster bijna helemaal niet in draf. Het enige dat ik haar nu dravend heb gehad aan het halster was af en toe een klein stukje richting de wei. Buiten is ze ook 1 keer uit zichzelf gaan draven (ging dan wel om 10 meter) en daarna gelijk weer in stap. Maar verder krijg ik het dus niet voor elkaar. Het "tikken" op dr achterste met het touwtje is nog een idee inderdaad...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:47

In dit geval zou ik, zeker omdat het om verkeersveiligheid gaat, een paar keer gewoon in de bak of wei oefenen met een lange zweep erbij. Je geeft eerst netjes het commando en gaat zelf harder lopen, als ze niet reageert: tikje erbij. Mocht ze ineens schrikken of hard vooruit schieten, dan ben je nog in een veilige omgeving ipv op straat ;)
Als dat in de bak / wei goed gaat zonder dat je nog bij hoeft te tikken (hebben ze meestal heel snel door), kun je hetzelfde oefenen op het erf en op de weg (rustig pad uitkiezen).

Wel inderdaad even controleren of ze wel wíl draven op de straat; ook daarom kun je eerst in de bak oefenen, die is zacht. Draaft ze daar ook niet, dan snapt ze waarschijnlijk niet wat de bedoeling is.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:01

Die van mij moest ik de commando draven aanleren. Vanwegen zijn leeftijd kende hij dat nog niet.

Ik heb het gedaan door een ren beweging en iets sneller te lopen met commando draf. Hij snapt er natuurlijk geen fiets van, maar toen hij maar een pasje in draf was uitgebreid beloond. (Half hijgend natuurlijk.. Maar uitgebreid beloond. :+)
En dat iedere keer weer. Op den duur kan je steeds langere stukjes draven. Dat kan na 2 keer al zijn maar kan ook zo 20 keer zijn. Net hoe snel je paard het door heeft.

Gister hoefde ik amper draf te zeggen, alleen al een pasje versnellen was genoeg voor hem. Hij vind het heel erg leuk om te draven namelijk. Als hij niet draaft is er iets mis. :)

Renaatt
Berichten: 7
Geregistreerd: 08-02-11

Re: Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:42

Ik denk dat je pony het gewoon nog niet goed begrijpt. Ik zou in je ene hand het touw vasthouden en aan de andere kant een zweepje (of het uiteinde van het touw). Je vraagt draf en bij geen reactie drijf je je pony naar voren met het touw of het zweepje terwijl je zelf rechtdoor blijft lopen. Bijvoorbeeld eerst stemcommando, daarna dreigend slingeren/ zwiepen en nog geen reactie dan een tik.
En natuurlijk belonen als hij het begrijpt!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:47

Onze pony gaat spontaan draven als wij in looppas gaan, zelfs op looppas ter plaatse reageert hij door aan te draven. Is niet aangeleerd, hij doet dat spontaan. Je kan eens in een omheinde ruimte proberen of dat bij jouw pony ook niet lukt.

Samcky

Berichten: 20
Geregistreerd: 02-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:55

Lekker aan het grondwerk zetten :) zoals al gezegd is zou ik inderdaad ook eerst in de bak veel op stemcommando oefenen met eventueel een lange zweep ter verduidelijking. Eens het in de bak goed gaat zal het op de openbare weg wel vanzelf komen, zeker als je een spelletje van maakt zoals eens achter een wortel te laten lopen, daar doen de meeste het wel voor naar mijn ervaring :D

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 17:03

Vandaag heb ik het even een tijdje in de bak geoefend. En het ging best goed! Daarna even buiten de bak op het erf. Dat ging ook gewoon goed. Duurde even voor ze door had dat "Draf" ook aan het halster betekent dat ze moet draven.

Maar ze lijkt het door te hebben nu. Eens kijken of dat morgen nog zo is!

Annelou_k

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-17

Re: Pony wil niet draven tijdens "wandelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:33

Je zou ook kunnen proberen dat jij naast haar loopt ( gewoon in de bak ) en dan kan iemand meelopen met een longeerzweep en die kan dan een tik oo de grond geven als ze aan moet draven. Dit werkte ook bij een pony die ik moest trainen.