Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 17:59

Aangezien een oud topic over deze studie alweer van 2014 is maak ik even een nieuwe aan.

Wie gaat er ook komende zaterdag 4 februari naar de decentrale selectie? Of ben je vorig jaar begonnen met de opleiding en heb je nog tips?
Ik heb me opgegeven voor Optometrie en heb er onwijs veel zin in. (De opleiding dan, de selectie ben ik stikzenuwachtig voor :+ ) De huiswerkopdracht is gemaakt en nu ben ik elke dag even wat dingen aan het herhalen om het goed in m'n hoofd te krijgen voor de toets. Aangezien ik dit jaar 30 word moest ik onder andere m'n natuurkunde weer even ophalen :p

Ik vond het wel leuk om in contact te komen met eventuele toekomstige medestudenten (vooropgesteld dat we door de selectie komen natuurlijk ;) )

Misschien ook leuk als je even kort wat over jezelf vertelt. Ik zal beginnen bij mezelf :) ik heb hiervoor archeologie gedaan maar door gezondheidsproblemen moeten stoppen. Nu ik weer alles een beetje op de rit heb wil ik weer gaan studeren, maar archeologie is geen optie meer ivm gezondheidsdingen. Vanwege m'n eigen ogen veel interesse in ogen en alles daaromheen en zo uitgekomen bij Optometrie/Orthoptie.

Nou, brand los! :D

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:12

*schopt dit topic omhoog*

Jaaaaa haalllooooo ook ik ben een aankomend optometrie studente !
Ik ben Tessa, 18 jaar oud en start dus in september ook met optometrie! Er moeten toch meer optometristen en orthoptisten op bokt zijn?

Ik ga trouwens ook naar het introductiekamp

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 23:38

Whoohoo toch nog iemand :D *\o/* *\o/* ik vraag me af of we er nog meer gaan vinden :D ik ben wel laatst tegengekomen dat bokker Arantes orthoptie doet :)

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:44

Yep, thats's me :P Wat leuk dat je optometrie gaat doen! Toen ik net startte heb ik ook een topic gemaakt maar helaas toen ook al weinig opto's en ortho's hier. Vooral orthoptie is ook echt een heel kleine opleiding, in mijn jaar zitten nu denk ik rond de 30 studenten.
Ik ga in september trouwens aan mijn 4e jaar beginnen, dus tot nu toe gaat het nog voorspoedig haha.

Was de decentrale selectie moeilijk? Ik had nog het geluk alleen matching te moeten doen, maar hierbij kon je niet afgewezen worden, alleen een positief of negatief advies krijgen.

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:41

Haha ja ik had jouw topic inderdaad gevonden en had daardoor al niet echt veel reacties hier verwacht :P Ja orthoptie is ook nog een stuk onbekender dan optometrie denk ik. Ik hoorde er pas voor het eerst van toen ik me ging oriƫnteren op optometrie :P Ik wil wel gaan kijken of ik volgend jaar de combi-route ortho/opto kan doen. (ik had begrepen dat je eerst propedeuse ene opleiding doet en dan in jaar 2 propedeuse andere opleiding kan beginnen omdat er veel overlap zit in jaar 1 van beide studies) Maar goed eerst maar jaar 1 goed doorkomen :D

Uiteindelijk vond ik de decentrale selectie meevallen. Maar ik wist van tevoren niet wat ik ervan moest verwachten en optica was een onderdeel van de toets en dat was voor mij 15 jaar geleden dat ik dat gehad had op de middelbare school :P
Er was een huiswerkopdracht die je moest maken. Daar hoorden 2 filmpjes bij (een over glaucoom en een over spiegels) en je moest 2 artikels lezen. Over dit alles kreeg je een toets van 25 vragen. En verder moest je een CV en een motivatiebrief sturen en kreeg je een gesprek met een docent. De score van het CV, brief, gesprek en de toets samen maakten je rangnummer. Uiteindelijk had ik 4 fouten in de toets en 40 van de 45 punten die je max kon halen. Als je de huiswerkopdracht serieus had gemaakt dan was de toets goed te doen. (en in mijn geval heb ik nog extra voorbereiding gedaan aan het ophalen van de optica)

Maar jij gaat dus je laatste jaar in! Zijn er veel afgevallen sinds jij bent begonnen? Ik had begrepen dat er nogal behoorlijk wat uitval is. Is dat omdat mensen het verkeerd inschatten (hadden iets anders ervan verwacht) of omdat het een pittige opleiding is?

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:53

Ik vond de toets inderdaad ook goed te doen aangezien ik heel veel had voorbereid. Ook ik ben een beetje aan t kijken naar de mogelijkheid om de opleidingen te combineren maar inderdaad eerst t eerste jaar zien door te komen!!

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:05

Ja klopt, orthoptie kent echt niemand. Vooral als ze vragen wat voor opleiding ik doe haha, het eerste antwoord is altijd: 'Oh is dat iets met voeten of lijken ofzo?' :') 90% van de mensen denkt ook dat ze naar de oogarts gaan terwijl ze eigenlijk naar de orthoptist gaan.

Ik heb ook getwijfeld over de combiroute, maar het werd voor mij toch te druk. Ik ben thuis blijven wonen waardoor ik elke dag 2 uur reisde, en met de combi route zit je toch al gauw elke dag de hele dag op school. Maar ik ken wel klasgenootjes die het doen en het is goed te doen hoor! Wel inderdaad vanaf het 2e jaar want anders is het heel zwaar.
De decentrale selectie is nog best uitgebreid dan! Wel goed dat ze het doen want er is inderdaad ontzettend veel uitval geweest. Na het eerste jaar zijn er bij mij zo'n 70 mensen uitgevallen (van de 110 ongeveer). Hoop mensen die hun BSA niet haalde, de opleiding is echt een stuk pittiger dan je zou verwachten. Het is eigenlijk niet te vergelijken met andere HBO studies, het niveau is vrij hoog. Het tempo ligt ook hoog en er wordt veel thuisstudie verwacht (terwijl je al veel contacturen hebt). Daarnaast gaan ook veel mensen de mist in met de praktijktoetsen.

Maar dit geldt allemaal voor orthoptie, optometrie weet ik niet precies wat het niveau is en of daar veel mensen uitvallen.
Het is inderdaad voor mij mijn laatste jaar, ik ga nu het hele jaar stage lopen op 3 verschillende plekken en moet mijn UVO gaan doen :)

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 12:21

Hahaha iets met voeten of lijken _O- :')

Ok, nou ik ben benieuwd! Maar eerst maar jaar 1 optometrie goed doorlopen hopelijk.. Ik heb me er al op ingesteld dat het pittig gaat worden dus hoop dat dat helpt haha.

Leuk!! Lekker veel praktijk nu in je laatste jaar! En UVO, is dat het afstudeeronderzoek?

Ik zag trouwens in Osiris al een groepscode staan onder de tab Personalia, maar er staan er bij mij 2 dus dat zal dan nog wel niet de definitieve groepsindeling zijn aangezien in 2 groepen tegelijk zitten een beetje moeilijk gaat :P

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:56

Ik dacht ook eerst dat ik orthoptie wilde doen en veel mensen dachten inderdaad dat ik lijken ging schouwen :')

Ik heb me er inderdaad ook op ingesteld dat het een pittige studie wordt, vandaar ook mijn keuze om op kamers te gaan zodat ik niet elke dag 1,5 uur hoef te reizen.

Bij mij staan er inderdaad ook 2 groepen! Dus maar afwachten tot 4 september totdat we de definitieve klassen krijgen...

Edit: Ik heb die groepscode gewoon bij mijnhu in de roosters ingevoerd en dan krijg ik wel een rooster, best pittig :o

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:05

Ja, het laatste jaar is eigenlijk alleen maar praktijk! Ben ik ook erg blij mee, want ik weet nu in theorie alles wat ik weten moet, maar zou absoluut nog niet zelfstandig een spreekuur willen/kunnen draaien. Het is fijn dat er nu nog een eindverantwoordelijke achter je staat. UVO is inderdaad afstudeeronderzoek. Die doe ik het laatste halfjaar in combinatie met 2 dagen per week stage.

En als je er al met de goede instelling ingaat, weet ik zeker dat het moet lukken :j Leuk ook dat je op kamers gaat TurboDi, Utrecht is echt een super leuke stad en het is zo veel fijner met je rooster om niet ver te hoeven reizen. Wij hadden bijvoorbeeld het eerste jaar wel eens tot 21.00 uur hoorcollege, dan was ik pas 23.00/23.30 uur thuis en dan de volgende dag weer 6.45 de bus in om 9.00 uur te beginnen :') .

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 11:11

Ja dan is op kamers gaan beter inderdaad! En ook gewoon heel leuk! Ik heb het altijd erg naar m'n zin gehad op kamers bij mijn vorige studie. :)
Voor mij is het maar 20 minuten met de trein en dan een stukje fietsen vanaf Utrecht CS (of bus bij slecht weer..) dus dat valt mee.

Dan staat er bij jou zeker ook groep A en groep F TurboDi? Nou ja nog 3 dagen wachten en dan weten we de groepsindeling (die staat vanaf 28 augustus in Osiris) Had inderdaad ook gezien dat je wel al de roosters in kunt vullen als je een groepscode aanklikt. Wel leuk om alvast een beetje een idee te krijgen van hoe je week eruit gaat zien :)

Dat lijkt me inderdaad fijn Arantes om nog veel praktijk onder begeleiding te gaan doen voordat je het echt helemaal zelf moet gaan doen.

Nog paar dagen tot de intro-week. Zin in!

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:53

Klopt indd !!

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:33

O krijg net mail van de opleiding met groep. :D Ik zit in groep F. Jij TurboDi?

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:45

Omaro schreef:
O krijg net mail van de opleiding met groep. :D Ik zit in groep F. Jij TurboDi?

Ik ook :)F *\%/*

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 16:44

Jeeej leuk! *\o/*

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:26

Krijg er wel echt zin in nu ! Jij gaat alleen dinsdag en niet het hele introductiekamp of wel?

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 21:30

Jaa ik krijg er ook echt zin in!

Klopt, ik kon verder geen vrij krijgen van mijn werk helaas.. (Zitten nog met onderbezetting ivm vakantie) Was eerst wel van plan ook naar het kamp te gaan. Maar ik kan in ieder geval de dinsdag dus krijg ik er toch nog een klein beetje van mee :)

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:27

Is dinsdag de introductiedag gewoon in Utrecht dan of ook al in Lemele, de locatie van het kamp?

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 00:40

Dinsdag is in Utrecht bij de Uithof :)

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:22

Hoe vond je de introductiedag? Bij kamp heb je echt wat gemist joh :o t was geweldig !!

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 22:28

Ja introductiedag was leuk! Leuke mede-studenten allemaal :)

Ja zag foto's voorbijkomen op fb! Erg jammer dat ik er niet bij kon zijn, zag er supergezellig uit! Volgend jaar maar in de organisatie gaan ofzo om het in te halen :P

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 08:28

Oke ik ben dus veeeeeel te vroeg op school... soort talent van me ofzo hahaha

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:14

Goedemiddag dames,

Aangezien jullie er nu een jaar op hebben zitten als het goed is vroeg ik me af hoe het jullie is bevallen?

Ik volg zelf momenteel de opleiding voor opticien en ga nu m'n laatste jaar in.
Zou graag nog de opleiding optometrie er achter aan doen maar twijfel nog erg of dat haalbaar is.

Omaro
Berichten: 409
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 15:52

Hoi Love_rosie,

Leuk dat je overweegt om optometrie te gaan doen!

Het is mij erg goed bevallen en heb veel zin om aan jaar 2 te beginnen. De studie is wel pittig. Het tempo ligt hoog en er is behoorlijk wat studiewerk. Ik kom zelf van de universiteit en vond het tussen HBO en universiteit in zitten. Maar het is dan ook een HBO-plus opleiding. Er zijn redelijk wat studenten die eerst optiek hebben gedaan. Zij merken wel voordeel omdat er 3 blokken met optica zijn en 2 met refractie en er is een optiekstage die begint in het laatste blok van jaar 1 en doorloopt in het jaar 2. De opticiens die ik persoonlijk ken hebben het eerste jaar allemaal goed gehaald.
Verder is de sfeer onwijs leuk op de opleiding!

Tessa (TurboDi in dit topic) is gestopt en gaat eerst optiek doen en dan weer terug optometrie doen. Dit doen wel meer mensen, zeker de jongere studenten. Na de optiek-opleiding gaat het dan vaak een stuk makkelijker. Voor een eerste studie op jonge leeftijd is het echt een pittige opleiding. Ik merk dat ik voordeel heb om wat ouder te zijn (31) en al een studie (deels) te hebben gedaan. De opticiens op de opleiding optometrie ervaren dit ook zo heb ik begrepen van ze. De meeste van de opticiens zijn tussen de 20-24 jaar.

Dit is het een beetje globaal. Als je vragen hebt of meer inhoudelijk wat wilt weten zeg je het maar! (Mag ook per pb) Ik zit op mn telefoon (ben op vakantie :) ) dus hoop dat het een beetje duidelijk getypt is..

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Decentrale selectie Optometrie/Orthoptie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:53

Ik ben zelf nu 25 dus zou minstens 26 zijn wanneer ik de opleiding zou beginnen.
Ik had bij de open dag (een x aantal jaar geleden) inderdaad al begrepen dat het een hele pittige studie is. Omdat ik destijds al een tijdje uit het leren was en wat moeite heb met prikkelverwerking heb ik er voor gekozen om eerst de BBL optiek te gaan volgen. Helaas blijft het wel kriebelen om HBO te gaan doen. Ik hou een beetje het gevoel dat ik hier te weinig weet. Optiek gaat me makkelijk af; In principe haal ik vrijwel alles boven de 8 de eerste 2 jaar dus het is iig niet zo dat ik er nu al heel hard aan moet trekken.

De voornaamste nadelen zijn nu voor mij dat in het noorden woon en Utrecht dus niet echt om de hoek is. (Een goed moment om uit huis te gaan :+). En een voltijd studie..

Hoeveel contacturen/lessen waren er in het eerste jaar? En waren dit lange dagen?
Hoe is het verder op school geregeld? Is alles chaos (mijn opleiding is momenteel de overtreffende trap van chaos. Iets met proefjaar nieuwe indeling/toetsen).