Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 10:12

Pffff ik moet dit toch even van mij afschrijven...

Ik weet niet goed waar te beginnen, het verhaal is ondertussen zo lang...

2 jaar geleden kocht ik mijn paard. Helemaal gekeurd dus dit kwam zeker goed. Ik heb heel veel tijd nodig gehad om samen met mijn paardje een team te vormen. Dit door heel wat hindernissen onderweg. Hier ons verhaal:

3 maand nadat ik mijn paard gekocht had, ging ik naar de weide en stond hij mank. Paard opgeladen en naar huis onmiddellijk DA er bij. Hij had een blessure aan het collaterale hoefbandje van zijn linker achterbeen... Zeker 3 maanden reva. Dit mooi gedaan en paard herstelde.

Terug willen rijden en dit was niet evident. Paard sprong met mij over de omheining van 1m20 vanuit sukkeldrafje en met dressuurzadel :(:) Hij deed heel gek in de piste, werkte zijn hoofd uit en durfde de piste spinnend te verlaten.

We gingen dus op onderzoek. Paard verschillende keren osteopathisch laten behandelen aangezien zijn rug toch wel gevoelig was. Kosten nog moeite gespaard.

Jammer genoeg na 2 maanden viel mijn paard terug mank. Weer mank van de weide gehaald. Nu aan het rechterachterbeen. Terug een peesblessure. Deze keer minder erg maar toch 2 maanden rust...

Terug mooi de tijd gegeven. Paard herstelde goed. Om dan bij het rijden weer tegen alle moeilijkheden aan te botsen. Bitfitter er bij en zadelpasser er bij die door de osteo aangeraden werd. Dus nieuw zadel gekocht en samen werden we thuis stilaan een team. Ik slaagde er zelfs in om hem alleen te laden en te wandelen in het bos.

Paard bleef aan huis. (We hebben hier een weide van 30 are) Nu konden we hem niet meer uit het oog verliezen en kwam hij 's nachts binnen. (Ben grote voorstander van zo veel mogelijk uren buiten dus hij liep tussen de 10 a 12 uur buiten)

Eindelijk waren we vertrokken. Samen werden we dressuurmatig sterker en mijn paard wou steeds meer voor mij doen.
Op wedstrijd had ik wel mijn vriend nog nodig want daar was hij nog heel kijkerig en dan is hij soms onbestuurbaar. Vriend durft meer en paard had dan ook een duidelijke leider nodig om hem gerust te stellen. Eenmaal bij het inrijden aangekomen, wisselden we en kon ik perfect inrijden.

De dressuurresultaten waren niet zo goed (L2 België) maar we werden steeds meer een team. Zondag ben ik zelfs helemaal alleen op wedstrijd geweest. Heb ik hem alleen opgezadeld, alleen ingereden en alleen de proef gereden. En ja hoor, we waren er eindelijk. Het team was er klaar voor. Na dit seizoen kon ik inzetten op afwerking ipv overwinnen van angsten...

Tot deze maandag...

Ik haal mijn paard van de weide (stukje van 30 are is in 2 getrokken) en hij mankt goed. Onmiddellijk koude compress aangedaan.
DA verwittigd en die zou de dag nadien komen.
De dag nadien haal ik mijn paard uit de stal en hij stapt gewoon op... precies of er is niets aan de hand. Ok paard terug op de weide en DA gebeld dat ik nog even wil afwachten... zal gewoon een verstuiking zijn. Paard voelt zich goed op de weide en doet geen gekke dingen. Hij heeft een oud shetje dat bij hem staat dus die lokt zeker niets uit. De enige die hem lastig valt is de hond.

De dagen gaan voorbij en paard is gelukkig, stapt zonder enige vorm van manken. Ook mijn vriend heeft er een goed oog in (Werkt ook in de hippische sector) Met een 2 tal weken rust zal het wel voorbij zijn.

Gisterenmiddag kom ik op de weide en paard staat met zijn been omhoog. Ik heb hem bij mij genomen en al springen (zonder steunen op het been) sukkelt hij naar zijn stal. Mijn hart breekt in duizend stukken...

DA onmiddellijk gebeld. Zij kon jammer genoeg niet komen en verwijst mij door. (Mijn DA is super dus dat was echt balen en ik kan altijd op haar rekenen dus ze zal zeker haar redenen gehad hebben. Zij heeft ook veel ervaring met Dravers en peesproblemen)
2e DA is 's avonds langs gekomen.

Paard zou een scheur hebben aan zijn diepebuigpees van zijn rechter voet. Hij heeft moeten stappen en bij iedere stap had hij meer en meer pijn. Draven lukte al helemaal niet. Ik kon wel janken ( en dat heb ik ook gedaan)
Paard zeker 6 maanden out...

Na telefonisch contact met mijn DA viel bijna achterover. Ze vond het natuurlijk verschrikkelijk jammer dat ze niet kon komen. Zij trekt namelijk de diagnose in twijfel... Ze wil zwart op wit diagnosticeren wat er scheelt. De andere DA heeft enkel gekeken en aan zijn been gevoeld. Geen echo, geen foto... niets... Dus nu eerst 10 dagen ontstekingsremmer en dan komt zij langs om 100% uitsluitsel te geven.

Nu wordt ik dus heen en weer geslingerd tussen wanhoop, hoop en schuldgevoel... Wat als ik hem sinds maandag binnen gehouden had? Had het dan ook zo erg geweest?

Zou mijn DA gelijk hebben? Wat als ik mijn paard 6 maand moet opsluiten?

Het huilen staat mij nader dan het lachen...

Tips zijn dus altijd welkom, hoopgevende maar realistische verhalen ook...
Ik ga sowieso door een vuur voor mijn paard, dus wat medische opvolging betreft haal ik het uiterste uit de kan.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:26

Wat hebben jullie een pech zeg... :( Ik denk dat het goed is om je eigen DA er bij te halen en een echo te maken, alleen dan weet je zeker of er een peesblessure zit. Praat jezelf vooral geen schuldgevoel aan hoor, je hebt gedaan wat je goed achtte en daar moet je op vertrouwen. Met 'wat als'-denken is nog nooit iets opgelost. Heel veel sterkte en beterschap voor je paard.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:30

Mijn merrie heeft jammer genoeg 2 jaar na elkaar telkens een peesblessure opgelopen. Ik heb haar nooit op stal opgesloten. Zij is wel nooit mank geweest, pees dik en warm. Ook een half jaar out geweest. Zij mocht wel meteen stapwerk doen omdat ze geen pijn had. Ik heb haar een klein paddockje gegeven aan de stal waar ze niet echt gek kon doen maar toch een beetje buiten kon. Maakt voor die paarden toch echt een groot verschil! Ik kon ter revalidatie gewoon onder het zadel met haar op de baan gaan stappen. Ze was gewoon braaf aangezien ze nog altijd in dat kleine paddockje mocht en niet constant opgesloten op stal stond. Moet je wel van bij het begin doen zodat ze geen stress opbouwen van al een aantal weken op stal te staan. Dan houden ze zich meestal ook gewoon rustig :)
Echo lijkt mij wel noodzakelijk om een peesblessure echt te kunnen vaststellen!

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:34

Jeetje Laibadji wat een pech! Ik zou inderdaad ook een echo afwachten, zodat je zeker weet wat het is. En wat betreft op het land zetten, je hebt gedaan wat goed voelt en daar moet je je niet schuldig over voelen. Je kan het nooit van te voren weten wat er gaande is. Ik had persoonlijk hetzelfde gedaan. En als ze echt 6 mond boxrust moet hebben kun je misschien ook overleggen met de DA of ze op een afgezet stukje land mogen staan, zodat je paard er nog wel uit kan. In ieder geval heel veel sterkte en hopen op een spoedig herstel Y;(

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:56

Jouw paard wil van de ene op de andere dag NIET op zijn been staan? Is de pees dik?

Vraag eerst anders eens je hoefsmid om te zien of je niet met een hoefzweer te maken hebt.

Mbt hoefzweer icm ontstekingsremmers --> niet doen.

Ik hoop voor je dat het een zweertje is. Ook pijnlijk, maar doorgaans niet zo'n groot probleem. Heel veel sterkte, je hebt pech zat helaas.

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:44

Rocamor schreef:
Jouw paard wil van de ene op de andere dag NIET op zijn been staan? Is de pees dik?

Vraag eerst anders eens je hoefsmid om te zien of je niet met een hoefzweer te maken hebt.

Mbt hoefzweer icm ontstekingsremmers --> niet doen.

Ik hoop voor je dat het een zweertje is. Ook pijnlijk, maar doorgaans niet zo'n groot probleem. Heel veel sterkte, je hebt pech zat helaas.


Bij de diepe buiger is dit inderdaad mogelijk.

Ts, bij mij een ongeveer hetzelfde verhaal.

Ook dierenarts gebeld die niet kon komen dus maar een andere laten komen. Dacht aan een hoefzweer en mocht gewoon de weide op.
Mijn gevoel zei geen hoefzweer maar een peesblesure omdat ik veel hoefzweren had meegemaakt.
Na 3 dagen werd hij eeneens heel slecht omdat hij dus waarschijnlijk in de weide op een ongelijk stuk heeft gestapt wat de pees nog slechter heeft gemaakt. Paard meteen de stal op en volgende dag naar de kliniek. Helaas slecht nieuws, diepe buiger over 12 cm helemaal gescheurd. Toch nog de kans gegeven voor als grasmaaier te functioneren maar helaas kon die van mij zich niet rustig in de stal houden waardoor hij na 6 weken bij de 2de controle de pees nog verder kapot had. Hij heeft nog 1 week op volle pijnstillers gestaan en ik heb hem dus helaas moeten laten gaan.
Helaas hier geen succes verhaal. En ik hoop dat die van jou zich wel rustig kan houden op stal als het de diepe buiger is.

Heel veel sterkte en succes!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:22

Blein is het zeker niet. Mijn vriend is hoefsmid en ook de DA heeft dit getest.

Zijn been staat dik van in de hoefholte tot aan de knie. Peesschede is opgezet.

Ik heb gelukkig wel een paard dat zich rustig houdt op stal.

Dustyenmax18 wat verschrikkelijk jammer voor jou. Ik hoop dat ik meer geluk heb. X

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:24

zijn het steeds de achterbenen?

Kun je hem anders niet eens opladen en bij een grote kliniek helemaal laten scannen?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:37

Nu is het rechtsvoor. Eerst linksachter, daarna rechtsachter en nu rechtsvoor.

Ik wil eerst mijn eigen DA afwachten. Zij heeft heel veel ervaring met peesblessures en dergelijke. Ze brengt echo ook mee aan huis. Als dit niet lukt wordt het inderdaad kliniek.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:39

da's ontzettend balen dat het geen hoefzweer is :(

staat je paard heel week gekoot? dat er extra druk op de pezen staat?

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:27

Je moet je sowieso niet schuldig voelen. (makkelijker gezegd dan gedaan)
Ze kunnen niet praten dus we proberen altijd het beste te doen. Terug kijken heeft dan geen zin.

Probeer rustig te blijven tot er een echo is gemaakt. Er kunnen zoveel redenen zijn waardoor je paard kreupel is. Op 3 benen lopen hoor je meestal niet bij pees problemen.

Heel veel sterkte.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:20

Rocamor schreef:
da's ontzettend balen dat het geen hoefzweer is :(

staat je paard heel week gekoot? dat er extra druk op de pezen staat?

Nee paard staat niet uitzonderlijk week gekoot. Hebben mijn paard echt gescreend op zijn benen voor de aankoop. De sterkte van de benen was een belangrijke factor bij zijn aankoop.

De andere blessures zijn heel mooi genezen dankzij mij DA en revalidatie. Daar heeft hij geen last meer van.

Hem nu naar kliniek brengen is bijna niet te doen. Hij geraakt met moeite in de trailer.

Mijn vriend zegt ook liever heel duidelijk pijn en mank ipv bereiken mank maar ik ben echt heel bang voor het resultaat...

Mijn hart is echt gebroken.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:36

Klinkt mij toch niet echt zoals een peesblessure. Meestal zijn ze niet zo overduidelijk mank van een peesblessure. Maar ik vrees dat het toch wachten wordt op je DA voor je meer weet.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:36

Ik vraag me altijd af als een paard zo vaak een blessure heeft of er dan geen probleem in de rug zit b.v.. Dat zich dan telkens op een andere manier uit ?!
Of dat er misschien tekorten zitten in het voer waardoor blessures eerder kunnen optreden ?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 15:25

Maris schreef:
Ik vraag me altijd af als een paard zo vaak een blessure heeft of er dan geen probleem in de rug zit b.v.. Dat zich dan telkens op een andere manier uit ?!
Of dat er misschien tekorten zitten in het voer waardoor blessures eerder kunnen optreden ?

Ik heb dat eerlijk gezegd ook lang gedacht na zijn eerste blessures. Daarom osteopaat erbij die ook DA is en heel goed opgeleid is. Hij heeft heel veel behandelingen gekregen en je zag hem echt vooruit gaan. Daar dan het nieuwe zadel bij en we waren vertrokken.
We zijn een jaar blessure vrij geweest.

Nu staat hij in de stal zich hees te roepen. Heb net zijn been afgesloten met water en hem een propere stal gegeven.

Hij heeft het toch lastig in de stal, zeker nu de ontstekingsremmer en de pijnstiller goed aan het werken zijn.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:14

Ik neem aan dat osteopaat ook gekeken heeft naar b.v. tongbeen. Dat kan voor zoveel problemen zorgen als dat scheef zit ! En doe je zelf ook aan rechtrichten van je paard ? Want ik weet wel uit eigen ervaring dat een osteopaat veel voor je kan doen, maar dat je het wel "bij " moet houden omdat je anders toch weer tegen dezelfde problemen aan gaat lopen. Zeker als b.v. je houding verkeerd is.

En tekorten in voeding ? b.v. silicium zorgt voor soepelheid van spieren en pezen.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:29

Maris, kun je iets meer vertellen over het tongbeen? Mijn paarden hadden hier ook last van, maar heb te weinig kennis om het te begrijpen.

TS, heb je de kans om een keer een andere osteo te laten komen? Ik had voor Rock ook altijd een osteo die enorm goed bekend stond. Maar op het laatst kreeg ik van die gevoelens dat er iets niet helemaal klopte. Door mijn en zijn verhuizing moest ik op zoek naar een ander. Bij een Cranio terecht gekomen en die heeft wel voor elkaar gekregen wat de osteo niet voor elkaar kreeg.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:35

Ik ben ook geen fysio of osteo hoor. Maar het tongbeen heeft invloed op ( de spieren van ) de totale wervelkolom ! Dus echt van kaak tot spieren bij het bekken. Als het tongbeen scheef zit kan dat dus voor veel onbalans en problemen in de kaak/nek/ rug / bekken zorgen.
Een scheef tongbeen kan er b.v. voor zorgen dat een paard zijn/haar kaken niet kan ontspannen en dus daardoor ook de rest van de rug niet. Probeer zelf maar eens je kaken te spannen en je rug te ontspannen, dan gaat niet, je zal altijd spanning voelen ergens in je rug of nek.

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:37

Jeumig, dat klopt (gelukkig geen pottenkijkers hier hihi), dank je voor je uitleg

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:38


Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 15:01

Dat van het tongbeen is interessant om te weten. Ik ga dit eens bevragen. Bedankt voor de tip.

Wat recht richten betreft ben ik mij bewust van het belang hiervan. Toen ik het paard kocht spoorde hij inderdaad niet. Dankzij de intensieve osteo en dergelijke is dit probleem verholpen. Trainer van de club heeft hier veel ervaring mee en geeft toch niet aan dat hij niet voldoende recht gericht is. In de toekomst ga ik hier toch ook nog dieper op in gaan want dit is eveneens ook heel belangrijk. Dus ook een goede tip.

Mijn paard heeft zich stilaan geschikt in zijn lot en staat rustig op stal. Ik geef zijn eten in stukjes zodanig dat hij afleiding heeft.

Ik spiel zijn been ook dagelijks af (15a20 min) maar ik vraag mij af in welke mate dit nut heeft. Weet iemand hier meer over?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:05

Over het nut van afspoelen zijn de meningen erg verdeeld. Da hier zegt in ieder geval doen als het been warm aanvoelt . Als niet meer warm niet meer nodig, maar als je wat voor je paard wilt doen en je denkt dat je hem zo kan helpen, ga er dan mee door.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:11

Hoi ts,

Bij mijn paard dachten ze eerst ook een scheur in de diepe buiger, ze hebben haar toen ook uitverdoofd en waren eigenlijk bijna overtuigt dat het dit was. Toch wilde ik het toch graag zien op de echo, en hieruit bleek dat de buiger helemaal gezond was (!) en de blessure op een andere plek zat. In het topic in mijn onderschrift heb ik het helemaal uitgelegd, zit nu op mijn werk dus helaas geen tijd om uitgebreid te typen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 20:52

Morgenavond komt mijn DA langs. De 10 dagen rust en ontstekingsremmer zijn voorbij.
Morgen gaan we echo nemen van de pees en nog meer tests doen zodanig dat we toch een duidelijke diagnose hebben.

Zowel mijn DA als ikzelf willen 100% zeker weten wat er scheelt. Hopelijk komen we tot een ander besluit dan dat van de andere DA nl scheur in de diepe buigpees.

Duimen jullie mee?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Derde peesblessure op 2 jaar tijd telkens ander been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:34

Ik duim voor je!