De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 11:36

*Persbericht
Bokt community


Aanstaande maandag wordt het boek ‘De Groningin’ gepresenteerd. Tijdens het oudste concours hippique van Nederland, t Peerdenspul in het Stadspark van Groningen, wordt het eerste exemplaar van het boek rond 16:00 in de hoofdring overhandigd aan politicus en paardenkenner Henk Bleker.

Ingeborg Nienhuis, op Bokt bekend als Uums, schreef het manuscript en met behulp van meerdere subsidieverstrekkers kon het boek worden uitgebracht. Prelude is een uit de Groningse klei getrokken, vierhoevige dame met een nuchter karakter en een pittige mening en zij verhaalt in dit boek over haar leven. Sinds de millenniumwisseling liet Prelude reeds van zich horen middels columns in verschillende bronnen.

In 2017 bestaat stamboekvereniging Het Groninger Paard 35 jaar, is Prelude aanbeland in wat zij noemt ‘De prille herfst van haar leven’ en was het tijd om haar memoires op te tekenen. De afgelopen twintig jaar heeft ze ettelijke demonstraties gegeven, aan tal van ringrijderijen deelgenomen, onnoemelijk veel akkertjes geploegd en als deelnemer keuringen bezocht. Aan de hand van vijftien avonturen die zich afspelen in de provincie Groningen onthult Prelude hoe ze aankijkt tegen menselijk handelen en beschrijft ze het onbegrip dat dit regelmatig bij haar oproept.

Zo doet de Groningin onder meer uit de doeken hoe ze ontvangen werd tijdens de Adrillen te Winschoten; waarom een oogstwagen lading verloor tijdens de koetsentocht van Slochteren; dat het haar vader was die de Waagstraat in Groningen opende; wat een PPO is; welke onvermoede act ze opvoerde in de Notoaristuun in Grootegast en dat ze oog in oog kwam te staan met de toenmalige Koningin der Nederlanden.

Het jubileumjaar van haar stamboek vormt een goede aanleiding om daarnaast eens uit te pluizen waar het Groninger Paard haar oorsprong vindt en hoe het zich ontwikkelde in de afgelopen decennia. In het boek zijn daarom ook uitvoerig gedocumenteerde, historische uiteenzettingen te vinden en een actueel overzicht van de huidige hengstenpopulatie.

De Groningin is uitgegeven door uitgeverij Ingetekstueel en binnenkort verkrijgbaar in een aantal boekhandels, via Bol.com en te bestellen via http://www.greunenkriek.nl

Met dank aan: Het Huis van de Groninger Cultuur; Fonds van de Landbouw; Werkman Horseshoes; t Grunneger Bouk, Vissers van de Rousant, DAP Zuidhorn, Stollenga Coaching en vele anderen.

Afbeelding

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:56

AAAHHHH,... :-) hij is klaar. gefeliciteerd!! met je boek. ik ga hem zeker kopen. kan dat ook op 28/8. Ik wil natuurlijk wel een gesigneerde :-).

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:05

Leuk!
Jammer dat t eerste exemplaar naar die Pannekoek van een Bleeker gaat, maar dat terzijde. ;)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:15

Super!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:37

oke, waar haal ik het gesigneerde exemplaar?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:40

Zo gaaf!!! Ik wil, nee móet ook een exemplaar :#

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:49

Als eigenaresse ( of personeel...het is maar hoe je het bekijkt ) van een stoere Groninger zal ik dit boek ook zeker willen hebben!!

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:08

Hoe gaaf is dat! Gefeliciteerd +:)+

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:12

Gaaf zeg!! Gefeliciteerd !

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 00:55

Bedankt voor de leuke reacties en voor het plaatsen! Zo leuk dat er mensen meeleven *\o/*

Kwita: hihi, ik zal eerst eens nadenken over de handtekening van Prelude :D Dinsdag doe ik een rondje boekhandels in Groningen, het boek heeft een ISBN en is ook via mijn website www.greunenkriek.nl of tijdens evenementen van het Groninger Paard te verkrijgen :)

Sflj: o jee! := Gelukkig zijn er daarna nog heel veel exemplaren te vergeven...

Vanochtend was Anja Otto van RTV Noord hier om opnames te maken en om even op mijn paard te rijden. Maandagavond mag ik live in de studio meepraten :oo

Afbeelding
Journalist test Groninger

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:48

Hee Uums wat geweldig! :D

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:05

Gefeliciteerd uums, geweldig! :)

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:34

Is het boek al te bestellen?

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: De Groningin: De wereld door de ogen van een Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 00:45