Freelancer -betaling klanten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scotie3

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-09-09

Freelancer -betaling klanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 14:43

Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig. Onlangs heb ik een grafisch klusje afgerond voor iemand. Het gaat om iets heel kleins en er is via email een afspraak gemaakt dat het 60 euro gaat kosten en we dit zonder factuur afhandelen omdat het opstellen van een factuur meer werk was dan het grafische element zelf zeg maar.

Nu is het inmiddels een maand geleden, mevrouw heeft nog steeds niets overgemaakt en gaat in de negeerstand en laat niets meer van zich horen. Ik heb inmiddels wel het desbetreffende grafische element gevonden op een website (gebouwd door hen zelf) en social media.

Wat kan ik hier aan doen? Jullie snappen wel dat die 60 euro me niets kan schelen maar het maakt me erg kwaad dat ze zo kinderachtig doet en eigenlijk gewoon aan het stelen is. Ze is een volwassen getrouwde vrouw met een eigen BV zelfs. Wat is nou 60 euro?

Ik zit er aan te denken om een brief te sturen als herinnering gezien ze emails niet beantwoord.

Wat denken jullie?

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Freelancer -betaling klanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:45

Ben je zelf wel ingeschreven bij de KVK? Zo ja, werk je dus eigenlijk zwart.. Zo nee, vrees ik dat je weinig kan doen..

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:46

Stap 1 zou dan toch een officiƫle factuur moeten zijn. Inmiddels maakt dat voor de kosten ook niet meer uit, want die tijd ben je nu met je mails ook kwijt. En mocht ze daar ook niet op reageren, kun je de ook de weg van herinneringen gaan bewandelen.

Overigens inderdaad erg kinderachtig, maar niet heel zeldzaam helaas :\

scotie3

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-09-09

Re: Freelancer -betaling klanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 14:46

Ik ben ingeschreven bij KVK maar deze factuur is dus niet officieel

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Freelancer -betaling klanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:32

Dus eigenlijk ben je zwart aan het werk.. Dan kun je er natuurlijk niks mee. Je zou er inderdaad een officiƫle factuur van kunnen maken maar daar zul je uiteindelijk alleen maar meer geld mee kwijt zijn.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Freelancer -betaling klanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:33

Dat is dus het risico van zwart werken..

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:34

Woont ze enigszins bij jou in de buurt?? Dan zou ik er gewoon aan de deur gaan!
Zij kinderachtig, jij ook!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:35

Heb je op papier of mail dat ze je die zestig euro zou betalen? In dat geval zou ik toch alsnog een formele factuur verzenden, en als ze die niet betaalt herinneren, tweede herinnering te vermeerderen met het minimum aan veertig euro incassokosten. Gaat hard dan, ineens. Zorg er wel voor dat je eerste brief aan alle eisen voldoet. Dat is nogal wat, tegenwoordig...

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:37

Als je ergens op papier hebt dat de afspraak 60 euro was: alsnog een factuur sturen.

Betaalt ze niet: kopie van de factuur afdrukken, met een dikke stift "FACTUUR NOG STEEDS NIET BETAALD" op de omslag schrijven en bij de buren in de bus steken. :+

Ik heb ooit de advocaat ingeschakeld voor een factuur van 35 euro. Principekwestie :+ Heeft me overigens niks gekost (onze advocaat zorgt dat je je geld krijgt en alles wat hij daarenboven extra verkrijgt = voor hem).

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:45

Eens met prrrrrr alsnog factuur maken met btw en sturen met de eis om de betaling binnen 8 dagen te doen.

Aan de andere kant is het vakantieperiode. Het kan zomaar dat jouw klant op vakantie is deze maand en de betaling na de vakntie volgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:27

janouk schreef:
Eens met prrrrrr alsnog factuur maken met btw en sturen met de eis om de betaling binnen 8 dagen te doen.

Aan de andere kant is het vakantieperiode. Het kan zomaar dat jouw klant op vakantie is deze maand en de betaling na de vakntie volgt.

Dan zou ze het element ook niet op haar website/social media kunnen of mogen plaatsen. Of in ieder geval laten weten dat ze op vakantie is en dat het geld daarna komt.

Ik zou inderdaad alsnog een factuur opstellen en deze naar haar sturen met een betalingstermijn duidelijk weergegeven. Als ze hier niet aan voldoet een herinnering sturen en daar ook in aangeven wat de vervolgstappen (kunnen) zijn als ze het niet betaalt. Het lastige is dat 60 euro geen bedrag is waar je een incassobureau oid voor gaat inschakelen, en dat dreigen dus eigenlijk je enige pressiemiddel is.
Misschien wel handig om hier een les uit te trekken voor de volgende keer.. Dit soort dingen kan je beter goed zwart op wit hebben met een heldere overeenkomst en een bijbehorende factuur.