Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 14:01

Omdat ik niet tevreden ben met de aanleuning, wil ik wat bitjes gaan proberen.
Wanneer ze heet wordt, 'loopt' ze als het ware door het bit heen. En ze komt -als ze nageeflijk loopt- snel naar boven. Ik zoek niet een heel scherp bit, maar ik wil wat bitten gaan proberen om te kijken of ze hier fijner op loopt.
Om tienduizend van dit soort reacties te voorkomen: JA ze is helemaal gezond, en JA ik heb les :o


Ze heeft nu een dubbelgebroken watertrens met het middenstukje 'plat', zoals hier:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 0xMiw1Q00&

Anoniem

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:14

Dat snel naar boven komen in de aanleuning is een balansdingetje, dat ga je met een ander bit niet oplossen. Evenals wanneer ze heet wordt, kan ook zijn dat ze het moeilijk vind en daardoor wat doorstoomt. Ook dat ga je niet oplossen met een bit. Het is dus rijtechnisch op te lossen, alleen dat duurt wat langer. ;)
Ik gok dat je deze reactie meer gaat krijgen ;)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 14:15

Joolien schreef:
Dat snel naar boven komen in de aanleuning is een balansdingetje, dat ga je met een ander bit niet oplossen. Evenals wanneer ze heet wordt, kan ook zijn dat ze het moeilijk vind en daardoor wat doorstoomt. Ook dat ga je niet oplossen met een bit. Het is dus rijtechnisch op te lossen, alleen dat duurt wat langer. ;)
Ik gok dat je deze reactie meer gaat krijgen ;)


Oh okee zou heel goed kunnen idd! Weet je toevallig ook wat oefeningen dat we haar balans kunnen trainen?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:20

Dat door het bit 'lopen' heb ik ook met mijn paard als ik hem rijd met een hoge/gecombineerde neusriem. Ik rijd hem dus eigenlijk alleen maar met een lage :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:37

SGorter schreef:
Joolien schreef:
Dat snel naar boven komen in de aanleuning is een balansdingetje, dat ga je met een ander bit niet oplossen. Evenals wanneer ze heet wordt, kan ook zijn dat ze het moeilijk vind en daardoor wat doorstoomt. Ook dat ga je niet oplossen met een bit. Het is dus rijtechnisch op te lossen, alleen dat duurt wat langer. ;)
Ik gok dat je deze reactie meer gaat krijgen ;)


Oh okee zou heel goed kunnen idd! Weet je toevallig ook wat oefeningen dat we haar balans kunnen trainen?


Balans trainen is vooral geduld hebben. Dat moet een paard ontwikkelen. Ik zou met je instructrice daar naar gaan kijken, maar probeer dat niet teveel af te straffen. Een paard gaat pas een rustige aanleuning ontwikkelen wanneer hij dat kan en wanneer hij vertrouwen heeft aan de voorkant. Als jij dus te hard in gaat komen met je hand of een scherp bit in hangt, verliest je paard alleen maar vertrouwen.
Is het een jong dier?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:41

Hoe is de aanleuning op de goede stukken? Ik denk ook dat balans een rol speelt, was met de mijne ook, maar toch deed een ander bit wel wat. Nu deed mijn merrie meer, druk stress kauwen bijv bij een dubbel gebroken bit en af en toe mond open. Zij loopt beter op een enkelgebroken of ongebroken bit. Dat geeft meer rust. Maar de rest moet ik rijtechnisch oplossen, het is ook geen wondermiddel.
Het nadeel van bitten is dat het er gewoon zoveel zijn. En sommige paarden hebben echt een voorkeur.
Je kunt een bitfitter langs laten komen. Het voordeel is dat je voor ongeveer 50 euro kunt testen of er veel verschil zit in ongebroken, dubbelgebroken of enkelgebroken eventueel en dat je ook verschillende materialen kunt proberen. Mijne deed het bijv verrassend fijn op een ongebroken kunstof bit, iets dat ik nooit zo zelf in de winkel zou hebben bedacht.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 15:13

Drico schreef:
Dat door het bit 'lopen' heb ik ook met mijn paard als ik hem rijd met een hoge/gecombineerde neusriem. Ik rijd hem dus eigenlijk alleen maar met een lage :j


Toevallig, wilde lage idd ook al proberen, maar heb het elke keer uitgesteld, maar ga het zeker doen nu!

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 15:14

SGorter schreef:
Joolien schreef:


Oh okee zou heel goed kunnen idd! Weet je toevallig ook wat oefeningen dat we haar balans kunnen trainen?


Balans trainen is vooral geduld hebben. Dat moet een paard ontwikkelen. Ik zou met je instructrice daar naar gaan kijken, maar probeer dat niet teveel af te straffen. Een paard gaat pas een rustige aanleuning ontwikkelen wanneer hij dat kan en wanneer hij vertrouwen heeft aan de voorkant. Als jij dus te hard in gaat komen met je hand of een scherp bit in hangt, verliest je paard alleen maar vertrouwen.
Is het een jong dier?


Ze is 14, maar mist een dressuur basis doordat ze renpaard is geweest.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 15:15

dittaswart schreef:
Hoe is de aanleuning op de goede stukken? Ik denk ook dat balans een rol speelt, was met de mijne ook, maar toch deed een ander bit wel wat. Nu deed mijn merrie meer, druk stress kauwen bijv bij een dubbel gebroken bit en af en toe mond open. Zij loopt beter op een enkelgebroken of ongebroken bit. Dat geeft meer rust. Maar de rest moet ik rijtechnisch oplossen, het is ook geen wondermiddel.
Het nadeel van bitten is dat het er gewoon zoveel zijn. En sommige paarden hebben echt een voorkeur.
Je kunt een bitfitter langs laten komen. Het voordeel is dat je voor ongeveer 50 euro kunt testen of er veel verschil zit in ongebroken, dubbelgebroken of enkelgebroken eventueel en dat je ook verschillende materialen kunt proberen. Mijne deed het bijv verrassend fijn op een ongebroken kunstof bit, iets dat ik nooit zo zelf in de winkel zou hebben bedacht.


Bedankt voor je reactie. We gaan even overleggen of we een bitfitter willen laten komen.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:18

Ik snap je wel. Want als het bit net te groot, te klein, te breed, te smal of om wat voor een reden niet prettig past bij je paard, dan werkt dat je tegen. Is een bezoek van een bitfitter een optie? Het fijne daaraan is namelijk dat zij verschillende bitten bij haar heeft en je dus kunt uitproberen.

Edit: ik zie nu je reactie. Zou een mooie oplossing zijn!