partner met gat in zn hand

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 13:54

Zonder al te veel in details te gaan. Ik woon al vier jaar samen met mijn vriend. We wonen erg goedkoop en klein en willen graag een huis kopen. Voor onze huur+boodschappen hebben we een gezamenlijke rekening waarop we een bedrag zetten, dit is niet ruim maar moet kunnen. Voor de rest laten we het op onze prive rekeningen staan. Hij verdient +- 200 netto meer dan ik. Ieder betaald zn eigen vaste lasten hiervan. Die van mij zijn groter want paard.

Voor zijn werk moest hij een auto kopen, het grootste deel heeft hij betaald maar ik heb hem daarvoor 1500 euro geleend, ik dacht eigenlijk dat ik dat nu zo'n beetje na 4 maanden terug zou hebben. Nou kwam vorige maand de aap uit de mouw, hij had nog niks gespaard en stond zelf 500 euro rood. Ik ben daar erg van geschrokken want hij moet tussen de 500 over kunnen houden per maand.

Aan de ene kant natuurlijk mag hij met 'zijn' geld doen wat hij wil, maar als we samen wat willen opbouwen betreft het ook mij natuurlijk. Hij vind het ook heel vervelend en baalt ervan dat hij niet me geld om kan gaan. Ik heb toen op zn rekening gekeken want hij wist echt niet wat er mis ging. Nou lunchen op het werk (4euro per dag x20 werkdagen), broodjes bij tankstation, aankopen voor zn hobby. Het zit hem vooral in al die kleine bedragen, die bij elkaar opgeteld veel geld zijn. We hebben toen afgesproken dat de schuld aan de bank belangrijkste is en dat hij deze maand ervoor moest zorgen dat dat op nul bleef en dat we die maand erop wel keken naar terugbetalen. Tussendoor heeft hij helaas niet gewild dat ik meekeek.

Nu blijkt dat daarvan niks is gelukt en hij het roodstaan weer heeft 'moeten' aanzetten en de situatie precies is als een maand geleden. We hebben het gelukkig nog niet over grote bedragen, maar dat wil ik ook graag voor zijn. Hij vind het ook heel vervelend en wil graag dat ik hem help. Hebben jullie tips hoe ik hem inzicht kan geven in zn financien?

Radicaal gezien kan hij natuurlijk zn pinpas thuis laten en 50 euro per maand pinnen voor kleine dingetjes, daar gaat hij ook wel mee akkoord. Maar leer je daar echt wat van of is dat na een paar maanden weer hetzelfde. Andere optie is dat hij iedere keer noteert als hij wat gepind heeft, op papier of een app ofzo, maar ja dat moet je ook maar bij iedere euro doen, ook veel gedoe en zou ik zelf vergeten.


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:56

Sja ik hou al jaren alles zelf bij in een app. Het is een gewoonte. Vroeger uit noodzaak, omdat ik een tijdje op heel weinig moest overleven, en later omdat het gewoon werkt. Ik weet op elk moment precies hoeveel ik nog kan uitgeven. Ook al verdien ik intussen een pak meer.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:56

Wat balen TS -O-

Als het inderdaad in een hoop kleine gepinde bedragen zit dan lijkt pinpas thuis laten en enkel cash meenemen me de beste optie.

Goof

Berichten: 28754
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:58

Hij kan om te beginnen gewoon thuis een (goedkope) lunch klaarmaken en meenemen, dat scheelt al een hoop. Flesje drinken goedkoop in de supermarkt halen zodat je niet steeds duur bij tankstations hoeft te kopen. Bekijk dan na een maand eens hoeveel het scheelt met de maand ervoor, misschien krijgt hij dan inzicht in hoe duur hij eigenlijk leeft met al die kleine uitgaven.
Aan de andere kant vind ik het vrij bizar dat hij zelf niet inziet dat zijn uitgavepatroon hem in het rood helpt. :?

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:59

Maak een gezamenlijke rekening en stort er allebei een bedrag op per maand. Geef hem geen pinpas van de rekening of houd het iig zelf in beheer. Zo kun je iig echt samen sparen

:)

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:01

Vroeger had ik ook een gat in de hand. Gewoon een vast bedrag per maand opnemen en verdelen over de weken. Elke week bijvoorbeeld 140 euro voor de boodschappen. Is het geld op dan gewoon pech.
Tijd leert wel dat wanneer je een lange tijd weinig te besteden hebt je zuiniger aan gaat doen en je bewuster bent in je geld

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:02

Maandelijks 1 bedrag laten pinnen waarmee hij het moet doen.. En verder afblijven dus :)

En wat goof zegt!! Eten en drinken vanuit de supermarkt. Dat is veel goedkoper.

[o]

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:02

Inderdaad contant gaan meenemen zodat je letterlijk zit hoe het minder wordt en op is op, ook dat moet je damn afspreken.

Verder ook leren dat je niet iedere dag broodjes op de zaak hoeft te kopen maar gewoon brood kan meenemen.
En dat hij maar een bepaald bedrag per maand mag uitgeven aan hobby en is dat op, dan is het op.

Hij moet dus leren om potjes te maken en is een potje op, dan kan hij niks meer uitgeven .

Misschien ook bij de bank de limiet terug laten zetten naar nul en niet 500 in de min.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Rocamor

Berichten: 10827
Geregistreerd: 21-11-02

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:06

Ik ga mee met bovenstaande, MAAR, hou ook voor jezelf in de gaten of het beter gaat of niet en anders rokken hoog en rennen.

Ik heb zo'n ex. Heeft me klauwen met geld gekost.

Rockes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:06

Dan moet jij jou natuurlijk afvragen als hij het nu al niet kan of hij het wel gaat kunnen als jullie een gezamenlijke rekening gaat hebben. Want zou flink zuur zijn als hij jou geld er ook door jaagt. Het eerste wat je al kunt doen is naar de bank gaan en het rood gaan op een rekening definitief op non actie zetten. Dat is zeker al een begin, op is op. De eerste maand is natuurlijk lastiger, want dan moet je eerst uit het rood geraken. Je kunt hem eigenlijk immo zoiets niet leren, dat moet hij echt zelf doen. Je kan hem wel ondersteunen en duidelijk maken dat, op deze manier, er geen ruimte is in de toekomst voor een eigen huis etc. Want dan heb je toch wel wat spaargeld nodig en het is te gek voor woorden dat jij dan alles maar betaald.

Geef ook aan dat hij geen geld meer van jou kan lenen, hij moet zelf maar voor genoeg geld zorgen. Uiteindelijk blijft het zijn geld, maar hij moet goed beseffen of hij voor jullie samen gaat of zijn geld er door blijft gooien. Wat heeft hij dan nodig in een tankstation? Ik werk er namelijk in 1 maar geloof me, wij verkopen niets levends reddend hoor :D Kun je afspreken dat, in plaats van eten te kopen op het werk en te stopen hij een tankstation, hij eten thuis klaar maakt en al begint met die €4 * 20 apart te zetten?

Edit: Niet dat het bij jou natuurlijk al zo ver is, maar iets om in het achterhoofd te houden dat zodra alles gemeenschappelijk wordt en er schulden zijn jij er ook voor opdraait.

[LZP] Partner schulden gemaakt, de gevolgen voor mij
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-17 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:08

Rocamor schreef:
Ik ga mee met bovenstaande, MAAR, hou ook voor jezelf in de gaten of het beter gaat of niet en anders rokken hoog en rennen.

Ik heb zo'n ex. Heeft me klauwen met geld gekost.


Same here!

[o]

sasja0705
Berichten: 1959
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:12

Opschrijven , opschrijvenen opschrijven
- iedere nog zo klein bedrag.
Van alles bonnetje vragen - en vooral bewaren.
Alleen dat geeft de discipline en inzicht.
Juist omdat het zogenaamd vervelend is.
Iedere avond even die 5 minuten pakken en opschrijven.
Zijn genoeg apps maar zelf vind ik een excel sheet het beste want bij het opzetten moet je nadenken :-)
Al aan het eind van de dag wordt je echt bewust waar "de kleine bedragen " naar toe zijn gegaan.
Aan het eind van de week zie je al dat die kleine bedragen pak weg 50 € zullen zijn ( alleen maar de lunch op het werk en de tankstation -broodjes bij elkaar opgeteld)
En aan het eind van de maand schrik je je een hoedje hoeveel geld er is letterlijk weggegooid uit luiheid ( bv zelf lunch maken en meenemen )
Zonder dat "veel gedoe" van iedere euro opschrijven kom je er echt niet...
Hobby is een ander verhaal. Jij hebt de jouwe, hij dat zijne maar ook daar kun je inzichten krijgen.
Success ermee, ik weet ook uit ervaring hoe moelijk het in begin is

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 14:16

van de gezamenlijke rekening blijven we ook allebei af. die gebruiken we puur alleen voor boodschappen en huur. ik kijk hier wekelijks op dus als hij daar broodjes van gaat halen valt dat heel snel op. dus de kans dat hij aan mijn geld komt is er niet.

hij is gelukkig ook nu wel tot besef gekomen dat het niet zo kan en wil heel graag openheid en dat ik hem help, maar ben aan het nadenken op welke manier hij er het meeste aan heeft.

Ik ga het hem vanavond ook zelf laten optellen wat al die kleine bedragen zijn, vorige maand heb ik dat gedaan en een totaal bedag genoemd, wat ook wel voor een schokeffect zorgde, maar misschien als hij het zelf optelt dat het meer besef geeft.

ik heb al aangegeven dat hij thuis alle lunch of flesjes kan pakken die hij wil. dus dat gaan we deze maand maar zien hoe dat werkt, ik snap ook wel dat een broodje braadworst lekkerder is dan een boterham met kaas en dat kan ook heus wel een keer, maar er is geen grens bij hem.

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:19

Bedenk je ook dat als je rood staan op je rekening aan hebt staan dit gevolgen heeft voor het aanvragen van een toekomstige hypotheek

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:19

Ik vrees dat de vriend van TS juist geen zin heeft in dat overzicht en steeds bijhouden.
Niet echt een mannending.
Hij vindt het wel vervelend aan het eind van de maand want dan is het op .
Als je het namelijk echt zelf vervelend vind, dan doe je er zelf wat aan en verzin je zelf een oplossing.

Zo te lezen weet hij zelf verdomt goed waar hij het allemaal aan uit geeft, namelijk lekker makkelijk overal je eten en drinken halen als je honger en dorst hebt, inplaats van thuis je spullen in orde maken voor de dag.

TS ik zou het een paar maand goed in de gaten houden en bedenk dan of je wel verder kan met zo'n iemand.
Jouw toekomst wordt wel medebepaald door zijn manier van geld uitgeven.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:20

Rocamor schreef:
Ik ga mee met bovenstaande, MAAR, hou ook voor jezelf in de gaten of het beter gaat of niet en anders rokken hoog en rennen.

Ik heb zo'n ex. Heeft me klauwen met geld gekost.
Inderdaad.
Niet zo'n ex gehad gelukkig, maar de gedachte alleen al maakt me benauwd.
Ik heb altijd mijn geldzaakjes prima op orde gehad en ik zou het heel erg vinden als ik zo'n kleuter nog moet leren hoe om te gaan met geld. Dat zou echt een no-go voor mij zijn.

Boterhammen inderdaad thuis maken. Elke dag in het bedrijfsrestaurant eten is echt pure en onnodige luxe als je het mij vraagt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 14:21

ja dat weet ik, opzich kan hij dat roodstaan, 500euro in een maand aflossen, uitzetten als salaris morgen komt en dan op nul houden, maar dat dacht ik vorige maand ook :D

Anoniem

Re: partner met gat in zn hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:23

Waarom zet je het dan niet definitief uit? Desnoods de rekening veranderen naar 1 die nooit rood kan. Ik heb ook zo een rekening, kan nooit in het rood.


Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:24

Ik was alvast weggehobbeld. :) Op het moment dat ik moeder moet spelen, financieën moet controleren en bonnetjes moet vragen aan een volwassen man stop ik er direct mee.
Ga toch gewoon vreemd als je even lastig wilt doen, dat kan ik gewoon aan :+ Moeder spelen en moeten controleren niet. :)

MarjanB

Berichten: 16422
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:27

Woon jij met mijn ex samen? :Y) Ik heb toen der tijd ook met hem gekeken waar zijn geld bleef, ik kon elke keer bijspringen. Ja maar hoe het nou kwam dat hij elke keer rood stond? Gewoon geld uitgeven dat ie niet had en een creditcard gebruiken en die ook niet afbetalen. Zodra er ook maar iets in huis stuk was mocht ik het oplossen. Na herhaaldelijk kijken en aangeven hoe hij het beste zijn geld kon beheren ging ie vreemd en heb ik hem het huis uit gegooid en was t problem solved..

Voor jou, zou een ultimatum stellen en dit vastleggen, laat hem maar ondertekenen dat het voor december afgelost is en dat hij zijn roodstaan bij de bank opheft.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:33

Arienette schreef:
ja dat weet ik, opzich kan hij dat roodstaan, 500euro in een maand aflossen, uitzetten als salaris morgen komt en dan op nul houden, maar dat dacht ik vorige maand ook :D

Zou je dan niet de mogelijkheid uitzetten? Want zelfs als sta je nooit rood en het staat aan op je rekening kan het al gevolgen hebben

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 14:33

MarjanB schreef:
Woon jij met mijn ex samen? :Y) Ik heb toen der tijd ook met hem gekeken waar zijn geld bleef, ik kon elke keer bijspringen. Ja maar hoe het nou kwam dat hij elke keer rood stond? Gewoon geld uitgeven dat ie niet had en een creditcard gebruiken en die ook niet afbetalen. Zodra er ook maar iets in huis stuk was mocht ik het oplossen. Na herhaaldelijk kijken en aangeven hoe hij het beste zijn geld kon beheren ging ie vreemd en heb ik hem het huis uit gegooid en was t problem solved..

Voor jou, zou een ultimatum stellen en dit vastleggen, laat hem maar ondertekenen dat het voor december afgelost is en dat hij zijn roodstaan bij de bank opheft.

zo ver is hier de situatie natuurlijk nog niet. uitgaven in huis doen we 50/50 en het is ook echt iets van de afgelopen paar maanden. voor de auto van 6000 euro had hij 4500 gespaard en ik heb 1500 bijgelegd omdat we een geleende auto hadden die echt onveilig was en het dus haast had. alleen dat is 3 maanden geleden en hij heeft zn nieuwe betere salaris wat te vrij besteed in plaats van mij terugbetalen. Terwijl als ik geld bij hem leen, ook in het verleden weleens gebeurd, dat bovenaan mijn prio lijst staat om terug te betalen.

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-17 14:34

purny schreef:
Zou je dan niet de mogelijkheid uitzetten? Want zelfs als sta je nooit rood en het staat aan op je rekening kan het al gevolgen hebben

Ik begrijp nu van jullie dat er een verschil is tussen uitzetten en structureel opheffen dat het ook niet meer aan kan. Dat wist ik niet. Dat is een hele goede tip!

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:35

Wat mij de kriebels gaf in TS start bericht was, dat hij niet meer liet meekijken.

Nou, ik had ook zo'n ex die bleek lekker schulden te maken en ik mocht er steeds voor opdraaien. Hij beloofde steeds dat hij het op orde had maar ik mocht nooit meekijken. En dus werd er niets opgelost.

Hem eruit gegooid, helaas wel deels opgedraaid voor zijn schulden tot dan, maar ik ben nu ervan af!

Als hij geholpen wil worden TS, dan moet jij ook mogen meekijken en evt zijn pinpas in bewaring nemen tot hij het kan, maar ik zou met mijn ervaring weggaan uit de samenwoonsituatie en niet gaan kopen samen of maar iets financieels met hem hebben.
Relatie, dat mag je zelf bepalen of je genoeg van hem houdt, maar zorg dat je niet in de ellende komt door zijn gat-in-de-hand.

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:35

En waarom heeft je vriend geen auto aan geschaft van 4500? Dan heb je ook een prima auto neem ik aan.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ChanelR, Corien_, dasalijn, dezzie, fohadie, Herfstblad, IASCrawler, janderegelaa, Jungles, Kayleigh__, Lalladidoo, Lestrange01, meniekske, stella92 en 163 bezoekers