Jong paard moet veel lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Jong paard moet veel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 17:56

Ik dacht zelf van niet, maar iemand die bij mij in de klas zit krijgt binnenkort misschien een 3-jarige Burggraaf en had het erover dat ze in het begin wel elke dag moest rijden, later minder (ze gaat hem dan samen met haar moeder rijden), maar in het begin moest hij wel elke dag 2x lopen, en elke keer voor het rijden gelongeerd worden.

Ik dacht zelf (niet dat ik veel van jonge paarden afweet oid) dat je een jong paard juist niet al te veel moest rijden? Of ben ik helemaal gek?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:57

Een jong paard moet wel veel lopen...in de wei...onbelast.
Met rijden moet je inderdaad rustig aan beginnen om het paard niet te overbelasten in het begin.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 17:58

Maar elke dag 2x rijden + daarvoor longeren is toch wel veel voor een 3-jarig paard? Of ligt dat aan mij?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:59

Ik heb ook een keer zoiets gehoord, dat je in het begin echt elke dag moet rijden, zodat het paard goed went en minder snel in protest komt. Zodra het paard je gewicht gewend is zou het paard namelijk gaan kloten en daarom is het heel belangrijk om elke dag te rijden...

Ik ben het hier dus absoluut NIET mee eens!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:19

paarden die ik net zadelmak maak, wil ik de eerste week wel eens 5 dagen in de week 10 min "rijden"
Mij gaat het dan nog het meeste om op en af stappen.
En het laten wennen dat er een ruiter op zit. En laten wennen aan hulpen.
wat meestel erg snel gaat.

Als ze dat kennen rij ik 3 x in de week.
ook dan maar iets van een 15/ 20 min.
Longeren doe ik alleen de eerste paar keer.
daarna niet meer.
Helemaal niet goed voor een jong paard kleine rondjes lopen.
Voor de rest zo veel mogelijk naar buiten met andere paarden.
Maar dat vind ik niet alleeen voor jonge paarden gelden.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:32

mijn paardje heb ik ook als net 3 jarige gekocht Lovers . Toen hij zadelmak was heb ik hem 2 weken elke 2 dagen gereden, om het allemaal een beetje te 'bevestigen' wat hij geleerd had B) . Daarna is hij de rest van de zomer de wei opgegaan, en afentoe rijden, vooral buiten. Toen heeft hij een periode gehad van ik-ben-eigenwijs-en-doe-niet-wat-wilt, en toen heb ik hem 4 dagen in de week gereden Knipoog . Die periode is weer voorbij en nu rijd ik hem weer 3 x p/w. Ik denk dat je ook vooral naar het paard moet kijken! De mijne is al best volwassen, lichamelijk en geestelijk (al is het soms nog een echte baby Haha! ) maar ik wil hem niet overvragen. De rest van de tijd staat ie lekker op de wei, kan ie lopen wat ie wil Haha!


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:18

nee ik denk zeker datje een jong paard niet te veel moet rijden. Ze moeten er nog wel plezier in houden en voor je willen blijven werken!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48348
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:05

Elke dag 2 rijden en longeren doe ik met mijn 6-jarige merrie nog niet eens....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:10

Dat meisje heeft het verkeerd begrepen denk ik.
Een jong paard heeft idd veel beweging nodig, maar meer in de vorm van 'naar buiten gaan'.
Dus lekker veel buiten in de wei, lekker rennen, spelen e.d.

Maar qua werken moet je juist niet overhaasten en overbelasten! En dan over een paar jaar vreemd opkijken als dat paard beenproblemen krijgt.
Zonde van zo'n Burggraaf.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 14:09

Jonge paarden zit ik het liefst elke dag op, maar dan moet je wel even kijken naar wát ik doe, ik zit er misschien een kwartiertje op. DAn is het werk wel vrij intensief door veel te draven en te galoperen maar als je met jonge dingen te rustig aan wilt doen en veel gaat stappen e.d. krijg je enorme problemen met lastige paarden die het saai vinden of die in protest gaan als ze eens wat harder moeten werken. Met een jong paard kun je echt beter kort maar intenstief rijden dan lang en laten lanterfanten, want dán kweek je juist de problemen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:59

jonge paarden moeten veel lopen, ja IN DE WEI!!
heb zelf net een 3 jarige ingereden, daar zit ik sinds +/- 2 maanden op, maar inderdaad bijna iedere dag rij ik haar, maar ik longeer haar niet van te voren en de eerste 3 weken heb ik er per keer 15 minuutjes opgezeten! beetje gestapt en wat gedraaft, veel overgangen, zodat ze weet wat het betekent om in de bak te lopen met iemand op haar rug&de hulpen leert kennen, en dan na het rijden stapte ik nog een paar keer op en af en binnen 20 min stond ze weer lekker in de wei!zo bleef ze het leuk vinden!

nu rij ik haar 3 of 4 keer per week, hangt van t weer af en hoeveel tijd ik heb, en dan rij ik een goed halfuur en moet ze al wat harder werken, ze pikt alles heel snel op dus dan verwacht ik nu van haar dat ze alles ook wat netter en beter doet, dus als ik een hulp geef verwacht ik een reactie, de eerste maand was ik nog wat vriendelijker zodat ze er eerst wat aan kon wennen, maar nu wordt ze redelijk intensief gereden en ze blijft het leuk vinden.

wil je een jong paard verpesten, ga er dan iedere dag heel lang opzitten en alleen maar stappen, vraag na een maandje van zo'n paard dan eens of ie wat harder wil werken, gegarandeerd heb je dan een 'meningsverschil' met dat paard, want die wil niet werken, die is liever lui dan moe!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers