[ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

[ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 18:39

Hallo paardensporter!

Ik ben een student in paarden- en dierenwetenschappen en namens Hogeschool Van Hall Larenstein en Equinnolab heb ik jullie hulp nodig voor mijn afstudeer-onderzoek met het beantwoorden van een aantal vragen. Het onderzoek gaat over de verschillende aspecten van het dressuurrijden, en de vragenlijst zal ongeveer 30 minuten in beslag nemen. De vragenlijst is hier te vinden.

Bij voorbaat dank!

De link naar de vragenlijst: https://surveys.enalyzer.com/?pid=kug3c2hi
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 09-08-17 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt


Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:40

Misschien de vragenlijst wat makkelijk te vinden neerzetten...
Kan aan mij liggen maar moest even een paar keer kijken,
Ga hem invullen *\o/*

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 18:50

Hij staat zo inderdaad wat verdekt opgesteld ja, heb 'm er even nogmaals ingezet. Dankjewel! :D

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:14

Pfff ik ben gestopt hoor. Wat een saai ding om in te vullen. Op een gegeven moment dacht ik ook: waarom zou je dat willen meten? Dat hoef je helemaal niet te meten. Het gaat erom dat het functioneel is. Hoe het paard er rijtechnisch onder is. Ik hoef niks te meten. En het oog zegt veel meer dan meetapparatuur. Je ziet zelf ook wel of een ruiter scheef of correct in balans zit. En het ene paard geeft meer gewicht in de hand dan her andere paard. Net als de ene ruiter liever met een iets zwaardere aanleuning rijdt dan de andere.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 19:27

Hi Suzanne,
Bedankt voor je reactie, desondanks denkt mijn afstudeerbedrijf - Equinnolab - daar iets anders over. Zij willen innoveren in de paardensport door middel van verschillende technieken en dus meetbare eigenschappen. Voor ons is het dus wel daadwerkelijk belangrijk en interessant om te weten wat mensen willen meten. :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:57

Ingevuld! Ik wil juist wel alles meten; is hetgeen ik zie ook vergelijkbaar met wat de ruiter voelt en kunnen we daar een waarde aan koppelen?
Op ISES heb ik leuke dingen gezien, oa Menke Steenbergen die een teugeldrukmeter aan paard en ruiter knoopte. Er was vrij veel druk op de teugels. Anne Muller ging vervolgens de ruiter lesgeven; met een aantal simpele veranderingen in de houding van de ruiter, veranderde zowel de teugeldruk in positieve zin én ging het paard beter lopen.

Oy with the poodles, already

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:20

Hilary schreef:
Ingevuld! Ik wil juist wel alles meten; is hetgeen ik zie ook vergelijkbaar met wat de ruiter voelt en kunnen we daar een waarde aan koppelen?
Op ISES heb ik leuke dingen gezien, oa Menke Steenbergen die een teugeldrukmeter aan paard en ruiter knoopte. Er was vrij veel druk op de teugels. Anne Muller ging vervolgens de ruiter lesgeven; met een aantal simpele veranderingen in de houding van de ruiter, veranderde zowel de teugeldruk in positieve zin én ging het paard beter lopen.


Maar dat zie je dan toch ook? Dat hoef je toch niet te meten? Als het paard beter gaat lopen is het doel toch bereikt? En als ik het paard even narijdt dan voel ik hoeveel gewicht het paard geeft in de hand en of het scheef is. Daardoor kan ik nog gerichter lesgeven.

En met meten, meet je nog het gevoel niet van de ruiter. Paardrijden is een sport die heel veel op gevoel draait. Veel andere sporten kan je wel meten maar bij paardrijden zit er heel veel finetuning en fingerspitzengefühl in. En ook een gevoel voor de juiste hulp op het juiste moment op de juiste plaats. Dat is bijna intuïtie. Dat kan je niet meten. En waarom zou je ook? De eenheid paard en ruiter en de afstemming daartussen, het goedgaande correct gaande paard, daar gaat het om. Niet of het volgens de meetapparatuur wel allemaal klopt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-17 20:52

Hilary, dat is inderdaad hetgene wat Equinnolab probeert na te streven! Wij werken ook met teugeldrukmeters, op dit moment in combinatie met hartslagmeter voor paard en ruiter en bewegingsanalyse. In de toekomst hopen we nog veel meer technologieen toe te kunnen voegen aan dit lijstje! :D

Anoniem

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:12

Interessant, ik vul hem later nog in, alvast veel succes met je onderzoek!

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:41

Ingevuld! Interresant onderwerp :)

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-17 13:54

Thanks beiden! :D

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:55

Ben ik nu blond??

Citaat:
Wat zou U willen meten om het voorover zitten van de ruiter objectief te kunnen onderbouwen?


De betekenis van deze vraag, waar nu eigenlijk naar gevraagd wordt, ontgaat me een beetje:
Wélk voorover zitten moet objectief onderbouwd worden?
Het ging toch over dressuur?? Dus wat wordt hier bedoeld

Wat moet dus o onderbouwd worden voor wat?
- betere balans?
- beter voor de rug van het paard?
- beter/ slechter voor??

Kortom..
Al bij de eerste vraag afgehaakt... sorry...


Iedereen een Connemara!!


.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-17 14:03

Wat er wordt bedoeld is, wat je zou willen meten om te 'zien' of de ruiter voorover zit of niet. Is dit dus bijvoorbeeld de druk in het zadel (bijv meer druk op de voorkant?), de lijn tussen de schouders-heup-enkel (zit de ruiter in 1 rechte lijn?), de druk op het bit (wellicht zie jij altijd meer of minder druk op het bit bij ruiters die voorover zitten?) of een van de andere onderwerpen. Als jij dus bijvoorbeeld de druk in het zadel heel belangrijk vindt om het voorover zitten mee te onderbouwen of aan te tonen, geef je hier dus 10 punten voor. Om maar even een voorbeeldje te noemen.

En deze vraag wordt opnieuw gesteld over andere aspecten, bijvoorbeeld de handhouding, de ontspanning v/h paard, of de nageeflijkheid. Zo wordt er één plaatje gevormd over de 'dressuur.'

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? :)

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:15

Maar dat is toch raar? Dit is toch niet iets wat je met een mening kunt onderbouwen ?
Dit is toch gewoon biomechanica/ natuurkunde ?


Iedereen een Connemara!!


.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [ENQ] De aspecten van het dressuur rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-17 16:33

Ik denk dat ruiters/trainers wel een eigen mening kunnen hebben in hoe ze bepaalde aspecten vh paardrijden zien. Zo zullen sommigen meer aandacht besteden aan de plaatsing van de handen, terwijl anderen wellicht meer focussen op de drukverdeling in het zadel. Met deze enquete proberen we dus te achterhalen waar ruiters/trainers naar kijken in het paardrijden :)

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 17:48

Deze week is de laatste week dat de enquette online zal staan en ik heb nog een handjevol ingevulde vragenlijsten nodig! :D


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:02

Sorry ook ik ben afgehaakt. Ben heel slecht met getalletjes en vond het daardoor veel teveel werk om alles keer op keer te verdelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gelato, L_iek, mOamm en 20 bezoekers