WhatsApp etiquette

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 11:40

Hoe heurt het eigenlijk op WhatsApp?

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?

Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?

Antwoord je direct of 6 weken later?

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?

Ik voelde me laatst hopeloos ouderwets toen er iemand uit een WhatsApp groep stapte zonder iets te zeggen en ik dacht dat diegene boos was. Bleek gewoon "normaal" te zijn onder de jeugd.
En ik kreeg ook al op mijn kop dat niet iedere zin met een smilie hoeft te eindigen. -O-

Dusse.... hoe heurt het?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:43

Oh hier verschilt het echt.. Als ik iemand amper spreek dan staat er nog wel eens hoii. Bij onbekende(dus nummer net toegevoegd met hallo beginnen en afsluiten met naam. Maar verder gewoon vertellen wat je wil. Als een smiley gepast is of de toon van je bericht duidelijk maakt komt die er bij, anders niet.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:44

Je gebruikt het zoals je zelf wilt. Ik heb nog nooit van regels gehoord. :)

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:44

Begin je ieder gesprek met een hoi en sluit je af met je naam?
Ligt er aan. Als ik iemand dagelijks app begin ik niet met Hoi o.i.d.
Als ik iemand een appje stuur waarvan ik niet weet of ze mijn nummer kennen sluit ik wel netjes af met mijn naam de eerste keer.


Hoeveel smilies zijn geaccepteerd?
Zo veel als dat je je er prettig bij voelt om te sturen naar die persoon :Y)

Antwoord je direct of 6 weken later?
Meestal dezelfde dag nog, niet altijd direct.

Meld je het als je een groep uitgaat of verdwijn je gewoon?
Ligt er aan. Spamgroepen ga ik uit zonder te melden, andere laat ik weten waarom ik er uit ga.

En hoe zit het met die blauwe vinkjes?
Ik heb ze uitgeschakeld. Strontirritant die mensen die zeiken dat je het al wel gelezen hebt maar niet geantwoord. Ga wat doen met je leven ipv de hele dag te wachten op een antwoord }>

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:45

Al mijn vrienden en vriend app ik gewoon gedurende de dag mee dus dat is geen Hoi! voor ik het gesprek begin :')
Als ik nieuwe contacten app doe ik wel altijd even netjes begroeten.
Geen groetjes Lisa, het is immers geen e-mail.
Hooguit per 2 zinnen een smiley. (Dit is eigenlijk teveel)
Direct antwoorden, want vind het zelf ook oliebol om op een antwoord te moeten wachten.
Groepen die ik echt vaak zie meld ik het, groepen die ik nooit zie verdwijn ik zomaar }>
Blauwe vinkjes aan.

Dat zijn mijn Whatsapp 'regels' maar iedereen doet wat anders dusja :D

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:46

Ik doe waar ik zin in heb. Heb ik zin om veel emoticons te gebruiken, dan doe ik dat. Zo niet, doe ik het niet :+
Als het een groep betreft ligt het er echt aan wat voor groep het is. Als het een groep is waar ik verder niet zoveel mee te maken heb, dan stap ik er gewoon zonder pardon uit. Uit een vrienden/familiegroep meld ik het wel netjes.

Er zitten echt geen regels/etiquette aan Whatsapp verbonden naar mijn mening. Als dat er wel aan zat, dan zou ik het niet meer gebruiken :=

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:48

Ik doe gewoon waar ik "zin" in heb, oftewel.. ik weeg er niet zo zwaar aan. Als iets verkeerd of raar over komt dan hoop ik dat diegene die het betreft even om duidelijkheid vraagt. Als ik uit een groep stap dan is dat eigenlijk altijd omdat het te druk is of juist te rustig, geef dan ook niet perse een seintje. Vaak ben ik dan toch al een tijdje stil. Verder schoon ik zelf heel vaak mijn lijst op, zodat er weinig chats staan en ik in een oogopslag zie wie ik nog moet beantwoorden :D al kan dat soms alsnog wel even duren.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 11:53

Aaah, iedereen doet iets anders. Niet heel verrassend.
Overigens trek ik me weinig aan van hoe het heurt hoor. Ik app met zoveel smilies als ik wil. ;) . Ik was vooral nieuwsgierig hoe anderen ernaar kijken :+

Wat me wel opvalt is dat gewone standaard goedfatsoenregels wat lijken te verdwijnen. Afscheid nemen als je gaat middenin een discussie, niet na 10 uur appen met een relatief vreemde etc.
Dat mis ik soms wel eens

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:57

Haha, ik ken een meisje dat ieder gesprek op W'app begint met 'Hee hallo met [naam]' :D Dat kan ook nog natuurlijk :P

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:59

Ik krijg (zakelijk) de volgende taferelen...
22.54: hoi heb je morgen nog een gaatje voor me?
22.55: graag in de ochtend want ik moet om 18.00 vliegen.
22.56: hoi?
22.57: hallo??
22.58: ????

Echt kansloos...

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:01

LadyMadonna schreef:
Ik krijg (zakelijk) de volgende taferelen...
22.54: hoi heb je morgen nog een gaatje voor me?
22.55: graag in de ochtend want ik moet om 18.00 vliegen.
22.56: hoi?
22.57: hallo??
22.58: ????

Echt kansloos...


Wauw :') zakelijke dingen zou ik persoonlijk even voor bellen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:03

Nouja, ik heb op mijn website wel staan dat ze me het best kunnen contacteren via sms/mail/whatsapp, als ik met een klant zit neem ik toch niet op....
Maar zondagavond om 10 voor 11 reageer ik ook niet :+

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:04


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:36

Dreamy schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik krijg (zakelijk) de volgende taferelen...
22.54: hoi heb je morgen nog een gaatje voor me?
22.55: graag in de ochtend want ik moet om 18.00 vliegen.
22.56: hoi?
22.57: hallo??
22.58: ????

Echt kansloos...


Wauw :') zakelijke dingen zou ik persoonlijk even voor bellen.


Nou ja, iig zeker niet op dat tijdstip binnen 2 minuten antwoord verwachten :+ Wat een irritante drammert, of het nu zakelijk is of niet, hier haak ik echt af :n

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:38

Nooit korte zinnen eindigen met een punt. Dat lijkt echt kortaf. Dan denkt iedereen dat je boos bent.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:38

whatsapp (of eerder messenger) gebruik ik gewoon als 1 lang gigantisch gesprek. Een aantal mensen (mijn moeder, paar vriendinnen) heb ik dagelijkse gesprekken mee, en daar ga ik niet "beginnen" en "eindigen" maar loopt het gesprek gewoon constant door. Enige wnnr we een afsluitgroet oid doen is als we bv savonds laat een druk gesprek hebben en er een van ons besluit om te gaan slapen.
Maar anders wordt er gewoon geantwoord tussendoor wanneer het past. Ik heb met een persoon vaak ook gewoon 3-4 onderwerken kriskras en tegelijkertijd lopen.

Mensen die ik al een tijdje niet gesproken heb begin ik vaak wel even met een "hoi!", en onbekende uiteraard wel met een degelijke begroeting en afsluit.

Kwa andere fatsoensregels (bv niet na 10 uur een berichtje sturen naar een onbekende) hou ik me niet zo aan, ik ben van mening dat ze hun data wel afleggen als ze niet gestoord willen worden, en ze ook niet verplicht zijn om per direct te antwoorden (ik ga dan uiteraard ook niet gaan drammen en pas de dag erop ofzo, moest ik nog niks gehoord hebben, even vragen of mijn berichtje goed doorgekomen is.)

xPabloBokt

Berichten: 9392
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:40

Ik heb altijd een gigantische hekel aan mensen die vinden dat zoiets met regels gepaard gaat :o

Ik gebruik het gewoon lekker zoals ik zelf wil. Mijn gesprekken lopen constant door, ik gebruik wel smileys maar geen overload, en ik zal nooit zonder vooraf aankondigen uit een groep stappen.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:41

Hangt er vanaf... Met vriendinnenapps bestaan zinnen soms uit 6 smileys.
Zakelijk app ik terug onder werktijden, en als dat een dag langer duurt, jammer dan.
Heb daarom wel mijn blauwe vinkjes uitstaan.
Mijn naam zet ik er eigenlijk nooit onder, tenzij een onbekend nummer mij appt zonder dat ik diegene ken.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:43

Het zijn gewoon omgangsvormen tussen 2 personen (of een groep) en net zoals in het dagelijks leven communiceer je op de app met verschillende mensen in verschillende vormen.
Met sommige mensen kan ik hele verhalen en flauwekul appen de hele dag door en de ander app ik enkel om wat af te spreken en bespreken we al die flauwekul pas in real life.

Teveel smileys vind ik overigens suf, maar goed, ik ben dan ook geen 16 meer.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:53

Ik gebruik overal smileys, ik vind het gewoon hartstikke leuk en voor veel woorden is er een smiley.

Zo houd ik de mensen waarmee ik app ook scherp, soort puzzels. ~~}>

Maar het gaat er soms ook bloedserieus aan toe, en dan gebruikt niemand een smiley eigenlijk, hoogstens een ;( .

Groepsapps worden vaak voor iedere scheet aangemaakt en daar stap ik ook uit als het me niet zint, zeg ik eigenlijk ook nooit. :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:54

Ik zeg zelf altijd Okee, ipv oke. Ik vind oke er zo kortaf en boos uit zien :')

Froukje
Forever young

Berichten: 10836
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:02

Goof schreef:
Het zijn gewoon omgangsvormen tussen 2 personen (of een groep) en net zoals in het dagelijks leven communiceer je op de app met verschillende mensen in verschillende vormen.

Dat :j

Bij sommige mensen juist "veel" smileys, bij de ander juist weer heel weinig tot niets.

Hoi ligt aan de persoon en hoe lang het geleden is dat we elkaar voor het laatst geappt hebben.

Groepsapps heb ik een hekel aan dus als het even kan stap ik er ook heel snel weer uit, zonder waarschuwing :+

Hoe snel ik reageer hangt ook van de persoon en vraag af. Minder leuke personen mogen langer wachten dan een goede vriend of mijn nicht bijvoorbeeld.

En blauwe vinkjes en laatst gezien staan aan, puur omdat ik dat zelf wel handig vind. Als ik dan wat vraag weet ik tenminste zeker dat de vraag wel gelezen is. :j Absoluut geen controle :n Mensen moeten zelf weten wanneer ze reageren. Dat doe ik zelf ook.
Dat je me aan appje stuurt is helemaal prima, maar ik bepaal wanneer je antwoord krijgt. En als je gaat lopen drammen krijg je helemaal geen antwoord meer en is de kans groot dat ik de blokkeer functie gebruik.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: WhatsApp etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:07


Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:18

Zakelijk is het inderdaad een drama.. Ik krijg gerust om 1u 's nachts apps "of ik die rijbroek nog op voorraad heb". Meestal ook nog zonder aanspreking of groet en al zeker geen naam. Gek word ik er soms van..

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:18

Ik reageer niet altijd met hoi, ja misschien als ik die persoon al een tijdje niet heb gesproken?! En gebruik zeker niet altijd smileys maar dat doe ik op FB en hier ook niet, en als iemand een app stuurt en ik ben bezig dan kan het wel ff duren voordat ik antwoord (geen 6 week) maar wel een paar uur bij wijze van. Mijn telefoon heeft geen prioriteit dat ik die altijd gelijk pak of mee sleep overal naar toe.