Soms is het vooruit-knopje stuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:06

Hallo allemaal,

Voor iemands anders paard heb ik even dit topic aangemaakt. Ik ken dit paard ook al meer dan 10 jaar (ook zelf veel gereden) en weet precies hoe lastig het is.
Zoals de titel al zegt: het vooruit-knopje is soms stuk.
De vraag is: wat zou misschien kunnen helpen? Of, wat zouden jullie denken dat de oorzaak is?

Even een korte informatieschets:
- Friese ruin van 17 jaar / Oude karrentype (Leffert x Goffert)
- Bomproof (ambulances, trekkers, "stadsverkeer", honden, onverwachtse geluiden, wegvliegende ganzen etc.)
- Beleerd voor de menwagen, dan is hij aardig enthousiast en doet zijn ding. Goed voorwaarts, niet TE. Prima terug te rijden.
- In de bak vindt hij niet veel aan. Ook wel een beetje een balansprobleempje in de bochten. Hij doet ook niet veel dressuurwerk in de bak. Vooral een beetje de basisgangen.
- Stopt graag bij de opening van het hek of als er mensen langs de kant staan.

"Probleem"
Hij wordt nu voornamelijk op buitenrit gereden omdat dat voor beide partijen leuker is. Hij is echt ontzettend makkelijk en kijkt nergens van op of om.
Er vandoor gaan of steigeren staat echt niet in zijn woordenboek.
Soms als we een "smaller" paadje in gaan (van de grote weg richting een breed schelpenpad met veel berm), kan hij gewoon ineens stilstaan en wil hij geen enkele stap verder. Echt geen stap.
Geduld hebben, doorzetten, been er bij, ruimte geven met de teugels, ontspannen, fiets er voor (hij plakt graag aan de fiets).. niets helpt. Een tik en soms meerdere (en nee niet kietelen) met de zweep brengt hem tot actie, maar dat resulteert soms in knullige losse achterbeentjes die net van de grond komen. Maar vooruit? Nee. (uiteraard wordt dat bokken niet geaccepteerd).
Wil je hem draaien, dan gaat hij dezelfde weg prima terug. Geen probleem.
Probeer je het pad daarna nog een keer in te gaan, begin je weer opnieuw.
Dit gebeurt geregeld op dezelfde plek in dezelfde richting (van huis).
Ook als iemand mee is en hem vastpakt en meeneemt, no way. Op kracht win je het toch niet van zo'n groot zwaar paard die niet wil.
Goed. Dat is situatie 1. Geregeld op die plek, maar soms dus ook totaal geen probleem. Ook alleen (fietser gaat niet altijd mee) heeft hij het ook vaak genoeg WEL gedaan.
Situatie 2 is hetzelfde pad maar dan via een omweg bereikt en dus verderop. Hier is het breder, meer ruimte. We komen van een T-splitsing en kunnen rechts naar huis/het stuk waar hij eerder niet langs wilde, of links het groene stuk verder vervolgen (verder van huis af). En no way dat hij die kant op wil.. Per se rechts. Drijf je door met been en zweep, fietser blijft voor hem en motiveert. Maar nee, hij gaat echt niet.
Ga je er later via de andere kant richting huiswaarts langs (beide situaties), geen enkel probleem! Lekker in draftempo terug naar huis.

Kortom, ik heb zelf het idee dat hij van huis uit minder snel een nieuw pad in wil dan in de andere richting.
Echter als we beginnen van stal weg, is hij erg enthousiast, vlot etc. Dit houdt soms nog wel een paar minuten aan en is door woonwijken met straatjes links en rechts in. Geen problemen.
Als we huiswaarts gaan, is het niet dat hij sprint naar huis. Prima in te houden. Al is dat eigenlijk niet nodig. Zijn tempo verandert niet. Al loopt hij na het begin vd rit wel langzamer door dan aan het eind vd rit. Bijvoorbeeld aandraven gaat later makkelijker dan de weg-van-huis-kant op.

Hebben jullie nog tips? Of zien jullie een andere oorzaak? Of ontbreekt er informatie?
Laat het graag weten! Liever geen oordelen over ons als je er niet bij bent ;) Heeft niet veel zin.

Groetjes!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:13

De tijd nemen... laat maar staan tot ie een ons weegt maar uiteindelijk moet je wel de kant op die jij wil. Al is het maar 50 meter. Anders gaat ie je steeds dichter bij huis stilstaan tot je uiteindelijk helemaal de dam niet meer af komt.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:16

Een keer echt goed de tijd nemen en doorzetten. Kan je paard achteruit onder het zadel? Het trucje van achteruitgaan in de richting waarin ie niet vooruit wil gaan werkt ook nog wel eens.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:27

Ja dat hebben we idd eens geprobeerd. Driekwartier en later ook nog afgestapt en aan de hand geprobeerd. Het is ook zo lastig, soms doet hij het gewoon zonder problemen en soms ook niet.

Achteruit kent hij helaas niet. Hij is zeer onhandig in zijn beenwerk laten we maar zeggen ;)

We hebben het trouwens nooit met voer geprobeerd, maar heb niet het idee dat dat wat uitmaakt.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:32

Je zegt dat hij af en toe ineens niet verder wil en je vraagt je af waarom dit nu zo is ?
Te gelijkertijd zeg je ook dat hij het achterwaarts "nog" niet kent, en dat hij vrij onhandig is in zijn beenwerk ??????
Eigenlijk bedoel je dus dat dit paard gewoon braaf genoeg is om er op te zitten en denk je dat hij dus maar alles al kent van zichzelf. Een paard dient te leren wat er van hem gevraagd wordt en dat wanneer er iets gevraagd wordt hij ook onmiddellijk daarop dient te reageren.
Dit alles is gewoon basis opleiding en dit heeft dit paard blijkbaar helemaal nog niet gekregen.
Het paard is dus niet in de fout maar de ruiter is dat des te meer.

Pasha_2011 schreef:
Ja dat hebben we idd eens geprobeerd. Driekwartier en later ook nog afgestapt en aan de hand geprobeerd. Het is ook zo lastig, soms doet hij het gewoon zonder problemen en soms ook niet.

Achteruit kent hij helaas niet. Hij is zeer onhandig in zijn beenwerk laten we maar zeggen ;)

We hebben het trouwens nooit met voer geprobeerd, maar heb niet het idee dat dat wat uitmaakt.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 13:24

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat hij af en toe ineens niet verder wil en je vraagt je af waarom dit nu zo is ?
Te gelijkertijd zeg je ook dat hij het achterwaarts "nog" niet kent, en dat hij vrij onhandig is in zijn beenwerk ??????
Eigenlijk bedoel je dus dat dit paard gewoon braaf genoeg is om er op te zitten en denk je dat hij dus maar alles al kent van zichzelf. Een paard dient te leren wat er van hem gevraagd wordt en dat wanneer er iets gevraagd wordt hij ook onmiddellijk daarop dient te reageren.
Dit alles is gewoon basis opleiding en dit heeft dit paard blijkbaar helemaal nog niet gekregen.
Het paard is dus niet in de fout maar de ruiter is dat des te meer.

Pasha_2011 schreef:
Ja dat hebben we idd eens geprobeerd. Driekwartier en later ook nog afgestapt en aan de hand geprobeerd. Het is ook zo lastig, soms doet hij het gewoon zonder problemen en soms ook niet.

Achteruit kent hij helaas niet. Hij is zeer onhandig in zijn beenwerk laten we maar zeggen ;)

We hebben het trouwens nooit met voer geprobeerd, maar heb niet het idee dat dat wat uitmaakt.


Euhm vraag ik over een oordeel over mij, de ruiter, het paard? :')

Het is een zeer lompe Fries. Ja het klopt dat een paard moet doen wat je zegt, maar bij het ene paard gaat dat makkelijker dan het andere.
Het paard wordt enkel gebruikt voor het mennen en zo nu en dan onder het zadel (recreatief).
Achteruit heeft hij nooit geleerd en hoeft hij ook niet per se te leren (dat is een eigen keuze).
Het is wel eens geprobeerd, maar de meeste Friezen (zeker dit oude lompere type) hebben daar meer moeite mee.
Dat wil niets zeggen over dat de ruiter in de fout is?

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:46

ik had gisteren met mijn verzorg tinker precies hetzelfde probleem. En idd wachten en eventueel achteruit die kant op gaan, helpt niet want hij heeft besloten dat we niet daar heen gaan. >;)

Ik heb gemerkt dat mijn verzorgpony echt een gewoonte dier is en die paadjes horen niet in zijn routine. Hij kent ze niet dus dat hoort niet dus we gaan er niet heen. Slaan geloof ik niet in maar zal bij hem ook niets uithalen, nee is nee.

Maarja het standaard rondje ken ik nu wel en ik wil ook af en toe verder met hem Dus nu ga ik er gewoon een spelletje van maken, zodat het voor hem ook leuk is en blijft. Ik moet nog eens verzinnen hoe ik het precies ga aanpakken maar ik denk dat het belangrijk is om niet te veel nieuws / onbekends tegelijk te doen, dan toont hij gelijk stress (kop omhoog en mesten). Misschien is het voor de betreffende fries ook wel zoiets: het hoort niet dus we doen het niet..

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:46

Molentje draaien doet wonderen. linker of rechter teugel vastpakken zover dicht mogelijk bij het bit dan wenden zo kort mogelijk. Een stuk of twee rondjes dan stoppen en dan naar voren rijden. Doet hij het niet nog een keer net zolang dat het lukt, maar dan ga je gelijk ook zover mogelijk desnoods een totaal andere route, maar hij zal hoe dan ook. Staat hij weer stil weer herhalen. Het is een kwestie van volhouden, maar dat deed je paard ook en hij won altijd.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 14:12

Pjer en yarrah bedankt voor jullie reacties!
Fijn dat we niet de enige zijn. Pjer, ik denk dat het karakter van jouw verzorgtinker idd vergelijkbaar is aan de Fries. Ik wil niet dus ik ga niet. Een tik heeft geen zin idd. Hij komt alleen meer in protest. Als die bokt is de ruiter echt niet bang en valt er ook niet af, maar hoe meer je er dan op in gaat hoe verder je van je doel af bent idd.
Soms gaat hij er ook echt zonder problemen langs.

Rondjes draaien zal ik eens proberen. Het lijkt misschien raar, maar misschien leidt dat hem een beetje af. Als hij eenmaal in de vooruit staat, zal hij wel het pad verder vervolgen maar hij moet daar ff doorheen.

"Het is een kwestie van volhouden, maar dat deed je paard ook en hij won altijd." klopt echter niet.
Hij heeft gelukkig lang niet altijd gewonnen. (hangt wel vd ruiter af moet ik zeggen).
Hij is er soms ook uiteindelijk wel heen gegaan. Soms geduld, soms met hulp van de meefietser waar hij graag aan kleeft.

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:18

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard. Dat kwam uiteindelijk bij mij omdat hij de weg te goed kende. We gingen voorheen vrijwel altijd dezelfde route en als ik eens wat anders wilde dan was hij het daar dus NIET mee eens. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door niet specifiek op dat punt in discussie te gaan maar juist allerlei andere straatjes en routes te nemen, zomaar ergens omdraaien, totaal de andere kant op te lopen etc. Zodat hij zelf ook die vaste route kon loslaten want hij kon er niet meer vanuit gaan dat we altijd op een bepaald punt naar links zouden gaan. Zo werd hij uiteindelijk op elk kruispunt makkelijk, ook op dat moeilijke punt waar hij eerst altijd moeite had.
Ik kan uit je verhaal niet goed lezen of je nu veel dezelfde route rijdt maar je komt dit wel op dezelfde punten tegen dus misschien helpt het je.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 14:26

Dakkapel schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard. Dat kwam uiteindelijk bij mij omdat hij de weg te goed kende. We gingen voorheen vrijwel altijd dezelfde route en als ik eens wat anders wilde dan was hij het daar dus NIET mee eens. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door niet specifiek op dat punt in discussie te gaan maar juist allerlei andere straatjes en routes te nemen, zomaar ergens omdraaien, totaal de andere kant op te lopen etc. Zodat hij zelf ook die vaste route kon loslaten want hij kon er niet meer vanuit gaan dat we altijd op een bepaald punt naar links zouden gaan. Zo werd hij uiteindelijk op elk kruispunt makkelijk, ook op dat moeilijke punt waar hij eerst altijd moeite had.
Ik kan uit je verhaal niet goed lezen of je nu veel dezelfde route rijdt maar je komt dit wel op dezelfde punten tegen dus misschien helpt het je.


Dat zou inderdaad wel kunnen. We rijden zegmaar langs woonwijken en dit pad gaat om de woonwijk heen als het ware. Met veel berm, sloten e.d.
Het is niet dat we steeds dezelfde route rijden wel in dezelfde buurt een vergelijkbaar rondje, maar wel iets om over na te denken!
Dit pad is hij wel gewend om vanuit de andere richting te komen (hoewel hij de "probleemrichting" ook echt wel vaak genoeg heeft gedaan zonder zijn tempo te veranderen).

We zullen eens kijken of we wat minder voorspelbaar kunnen zijn in route.
Ik denk ook dat hij er die dag misschien niet veel zin in had en het liefst zsm naar huis wil? (klinkt misschien stom. Terwijl ik normaal niet zo toegeef aan "geen zin" want een paard moet doen wat ik van hem vraag)
Hij had die dag wel last van de vliegen iig (flink eczeem paard).
Hoe dit de andere keren is geweest weet niet ik exact.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:38

Hij doet het steeds bij hetzelfde pad op verschillende punten. En het is een schelpenpad, lees ik dat goed? Kan het zijn dat hij daar last van kan hebben ivm gevoelige zolen?

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 15:02

maikeltje schreef:
Hij doet het steeds bij hetzelfde pad op verschillende punten. En het is een schelpenpad, lees ik dat goed? Kan het zijn dat hij daar last van kan hebben ivm gevoelige zolen?


We lopen altijd in de berm eigenlijk. En het is bij hem echt afhankelijk v.d. richting. Het pad de andere richting (huiswaarts) is nog nooit een probleem geweest.
We hebben er idd wel aan gedacht, maar sluiten het eigenlijk uit. Nog nooit kreupel geweest, altijd netjes elke 8 weken bekapt en staat vaak rond op ijzers.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:17

Ik ga het toch even neerzetten: Je weet zeker dat hij niet ergens pijn heeft oid? Dat dit zijn manier is van zeggen dat hij eigenlijk niet kan?

Mijn merrie heeft dit ook wel gehad (en nu soms nog). Ze gaat dan gewoon stilstaan (ook aan de hand) en is niet meer naar voren te krijgen. Nou kan zij wel flink bokken, dus dat deed ze dan ook wel als ik haar echt een tik verkocht. Sowieso heb ik (denk ik net zoals jij) uitgesloten dat het door pijn kwam. Toen leerde ik dat het bij mijn paard een stukje onzekerheid is in een nieuwe omgeving. Ze is dan gewoon liever veilig op stal, bij haar kudde, bij het eten. Ik kan haar dan gelijk ontzettend op dr lazer geven en dan loopt ze heus wel weer. Vaak heb ik dan wel 3 echt harde tikken nodig, want ze is niet snel onder de indruk. Maar voor mij ging het probleem niet weg. Ik vind het minder fijn als mijn paard dingen doet uit angst voor mijn zweep. Ik heb liever dat ze dingen doet omdat ze die sh*t gewoon aankan =P

Wat ik nu doe is bij staking gewoon kalm blijven, drijven, aanmoedigen met stem, teugels los en belonen. Zodra ze gaat ook gelijk druk eraf (wel gewoon been aanblijven houden) en belonen met stem en kriebels. Vooral als ze echt iets eng vind laat ik haar kijken en is veel aanmoedigen en drijven gewoon voldoende. Zweep gebruik ik dan sowieso niet. Als ze gaat lopen klieren (dus achteruit de weg op lopen of echt voor niks in de ankers gaan en weigeren een stap te zetten) dan ben ik wel wat strenger. Dan krijgt ze wel eens een tikje op haar schouder (ze loopt dan meestal naar 1 kant weg om maar niet het pad in te hoeven waar ik in wil). Een tikje op dr kont krijgt ze nu eigenlijk alleen maar als ze gewoon traag is ofzo. Niet om een echt stakingsmoment aan te pakken.

Wat doet jouw paard verder eigenlijk? Izzie echt aan het kijken ergens naar of staat hij bij wijze van op rust terwijl jij drijft? Wat doe jij met je stem? Zit je voorover of achterover? Doet hij het ook aan de hand?

Aan de hand heb ik het probleem opgelost door gewoon rustig naar dr toe te lopen, bij haar flank te gaan staan en met het halstertouw eerst op afstand richting haar te zwiepen. Bij geen reactie tik ik haar wel aan. Ik ga dus niet staan trekken aan het hoofd. Het hielp ook vaak om haar de bocht om te leiden en dan dacht ze: jeej naar huis, dus liep ze aan. Dan trok ik haar weer recht met een beetje aanmoedigende stem erbij en dan hadden we ook weer vaart =P Als ik merk aan dr dat ze ook echt iets ziet of hoort, dan laat ik haar een poosje kijken. Dan op een gegeven moment zie ik aan haar dat ze "klaar is met kijken". Dan kan ik gewoon met los halster touw zeggen: "ga je weer mee?" en dan wandelt ze weer door.

Dit is een softere aanpak (behalve dat zwiepen met halstertouw dan) dan anderen voorstellen. Dat is niet omdat ik dat allemaal zielig vind, maar meer omdat ik merkte dat het een trust issue was richting wat we nou eigenlijk gingen doen. Ik moest het wandelingetje of het ritje wat leuker maken voor haar en zeker niet dan ook nog eens gaan schreeuwen, slaan of schoppen. Als ze miept, krijgt ze zeker wel eens een tik hoor, maar het is de kunst om dat niet te doen als het niet miepen is =P

Sowieso is het belangrijk om het daadwerkelijke stilstaan te voorkomen (eventueel in draf de bocht door die verder weg draait van stal). En inderdaad dat je hem nooit laat winnen. Stap ook liever niet af (zeker niet als het miepen is). Wat ik trouwens bij mijn merrie wel merk is dat ze vaak "wint" van me als ik ga slaan met de zweep, omdat ze dan bokt of achteruit een berm in gaat. Dan zet ik haar eerst weer recht op het pad of probeer te voorkomen dat ze echt gaat vallen of ergens een land op gaat. Dan heeft ze weer 5 seconde haar zin gehad (niet het pad in hoeven). Geef ik vervolgens weer een tik en beginnen we weer opnieuw. Ik ben het wel eens zo onnoemelijk zat geworden dat t me echt niks meer kon schelen als ze achteruit een berm in ging dus heb gewoon door geslagen. Dan denkt ze wel: Ai, nu ben je niet van me onder de indruk, dus zal ik maar gaan. Als het echt klieren is, dan kan dat nog een gouden tip zijn. Want als je wel een tik geeft, maar ook met geen reactie genoegen neemt, dan leren ze er geen respect voor te hebben.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 15:36

Helemaal met zekerheid zeggen dat hij geen pijn heeft kan ik idd niet. Ik vind het wel opvallend dat hij de heenweg dit doet en nooit op de terugweg. Voor we het erf af gaan wil hij al heel erg graag. Dan loopt hij (als het aan hem ligt) in een flink tempo door. Als hij echt niet wil en niet kan vanwege pijn, zou ik dat dan niet verwachten.
In de bak rijden vindt hij echt niks aan en kan hij dit ook doen. Ook als hij in de bak staat en er niet uit wil. Of in de box.
Ik heb dan ook het idee dat hij van de (stal)eigenaren steeds zijn zin krijgt, maargoed daar kan ik helaas niks aan veranderen.

Aan de hand wordt het niet beter. Dan kun je echt doen wat je wilt maar verzet hij geen stap. Al zou je hem een paar flinke tikken met de zweep geven.

Dat laatste zal ik nog even eens proberen. Dan maar achteruit of bokken ja. Sowieso krijgt hij als hij heeft gebokt als reactie op een tik, zeker nog een tik. Want dat accepteer ik in ieder geval niet.
Weet niet of de eigenaresse dat doet. Die zijn wat lief zegmaar.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:17

Mijne deed het ook alleen maar op de heenweg en niet op de terug weg. Maar ga ik op de terugweg nog een extra ommetje maken, dan weer wel (dus echt van stal vandaan sturen). En ze doet dit ook alleen in het "eerste" bosje. Zodra we eenmaal het spoor over zijn, boeit het allemaal niet meer zo dan kan ik prima lus na lus na lus extra maken en loopt ze gewoon lekker door.

Als jij er echt van overtuigd bent dat het klieren is en niet pijn / gebrek aan vertrouwen, dan zou ik zeker streng zijn.

Ik vind het overigens wel een beetje verdacht datie het aan de hand nog erger doet. Persoonlijk zou ik daar ook echt wel iets aan proberen te doen. Gewoon met engelengeduld als hij stil gaat staan zwiepen met het einde van het touw tegen zijn flank aan. Gaat hij achteruit dan loop je gewoon mee (touw in een boogje) en blijf je door tikken. Ik bouw het tikken ook op (eerst op afstand, daarna dichterbij en ook steeds harder). Ik laat het einde van het touw rondjes draaien en breng dat dus steeds dichter naar haar toe. De eerste paar keer sta je misschien wel 10 minuten stil, maar dit wordt echt wel minder. Maak ook lekker een klein rondje de eerste keer en beloon flink als hij weer loopt.

Toevallig heb ik gisteren paardlief weer sinds een poosje aan de hand meegenomen. Ze heeft echt ontzettend goed meegewandeld. Dan is ze zelf ook wel in haar sas ofzo, moeilijk uit te leggen, maar dan blijft haar ademhaling gewoon mooi rustig de hele wandeling, ze pulkt af en toe een beetje aan me zodat ik haar een kriebeltje geef en ze reageert gelijk als ik wil dat ze even stopt / draait / opzij gaat whatever.

Kan je ook niet een keer met een ander paard mee? Blijf dan zelf wel voorop of als je naast elkaar rijdt de neus van jouw paard voor die van de ander. Ik moet trouwens wel toegeven dat mijn paard qua karakter wel wat anders is als hoe ik de jouwe inbeeld op basis van je tekst. Mijn paard is absoluut niet flegmatiek, ze is best bloederig, voorwaarts en werkwillig. Ik merk aan haar dat ze gewoon even overtuigd moet worden dat ze heus wel weer thuis komt, dat het ritje voor haar ook best fijn kan zijn en ze me kan vertrouwen als iets eng is.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:34

Nou ja, als ze het alleen doen als ze van huis gaan zijn ze meestal gewoon stout :+ .
Ik sluit me aan bij Dakkapel, haal de voorspelbaarheid er uit. En ga buiten RIJDEN.
Dus veel (schijn)overgangen rijden, beetje stelling vragen, wat wijken voor de kuit, enz.
Je paard let dan meer op jou, wordt gehoorzamer en heeft minder tijd om te klieren.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:54

Dit is volgens mij een combinatie met niet van huis willen en Friese koppigheid. Als mijn fries iets niet wil doen, dan gebeurd het niet. En dan moet je compromissen sluiten.
Ik heb er wel eens een uur (!) over gedaan om 5 passen buiten het erf te maken, terwijl ik buiten een rondje wilde stappen. Mijn fries wil nameijk niet van het erf af... En wat ik al zei. Als ze iets niet wil, dan gebeurd het eigenlijk ook niet. Heb nog wel meer voorbeelden daarvan, maar het schijnt wel een friezen tick te zijn dat ze eigenwijs zijn.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:35

Dat rondjes draaien gaat eigenlijk niet om het afleiden maar om een keuze te bieden. Of hij loopt (=makkelijke keuze) of hij draait rondjes (=veel zwaarder en dus de moeilijke keuze). Laat hem maar kiezen! Wel consequent zijn en lekker pauzeren of weg gaan moet er dan niet bij zijn. Het kan je flink wat rondjes kosten hoor maar uiteindelijk gaan ze dat wel snappen.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Soms is het vooruit-knopje stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 13:01

Thansk voor de tips!
Haha ja hij is zeeeeeer koppig.