Paard aflossen d.m.v diensten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 11:45

Hallo allemaal!

Ik zou graag jullie meningen / tips / opmerkingen willen horen over het volgende onderwerp;

Op het moment ben ik bezig met het verkopen van mijn merrie als zijnde fokmerrie, omdat zij niet geschikt meer is om te berijden.

Nu is er een fokker die geïnteresseerd is in mijn merrie. De stal van deze fokker ligt achter de pensionstalling waar ik sta. Ideaal dus, want ik kan haar daar lopend heenbrengen!

Deze fokker fokt zeer goede springpaarden. Hij kwam daarom met het bod om mijn merrie in te ruilen voor een fokproduct van hem! Ik wil namelijk weer terug de springsport in.
Dus dit leek mij een zeer mooie kans! Ik heb het paard in kwestie bekeken en ben erg enthousiast over hem. Het is een 4 jarige ruin, nog helemaal groen. Hij staat al op de foto, dus dat is ook mooi meegenomen. Nu begreep ik ook wel meteen dat dit paard meer waard is als mijn merrie en dus wil hij er 3000 euro bij krijgen. Dus ik mag deze ruin hebben, voor mijn merrie + 3000 euro. Dat is voor de kwaliteiten van deze ruin een zeer mooi bod!

Echter heb ik op dit moment niet genoeg kapitaal om op dit bod in te gaan. Dit heb ik ook eerlijk tegen de fokker gezegd. Hij begreep mijn situatie en kwam toen met een ander bod;
Ik mag bij hem in dienst komen werken, om op deze wijze het paard af te lossen. Die 3000 euro dus.
Dat houd in dat ik dan een aantal keer per week zijn paarden kom rijden. Dit lijkt mij erg leuk, dat is het probleem niet.

Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik wil sowieso van te voren op papier laten zetten hoeveel ik dan per uur zou verdienen en dus hoeveel uur ik daar moet werken om het paard af te lossen. Ik wil ook de mogelijk hebben om tussentijds extra af te lossen, als ik bijv eens wat extra geld over heb.

Het paard komt wel per direct in mijn bezit en gaat ook meteen naar de pensionstalling waar ik sta. Mijn merrie gaat idem dito ook per direct naar de fokker.

Maar welke rechten heb ik als er iets met het paard gebeurd als ik nog aan het afbetalen ben?
Is het verstandig?
Wat is nog meer handig om op papier te laten zetten?


Ik hoop dat ik mijn verhaal een beetje duidelijk heb verwoord. Ben benieuwd naar jullie meningen.

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:53

Ik zou het simpel houden en gewoon afspreken dat die 3000 euro gelijk staat aan bv 200 uur werken (=15 euro per uur, netto dus). Of 150 uur, dan is het 20 euro per uur (maar dat lijkt me een te hoog bedrag, de paardenwereld kennende). Jij schrijft uren, spreekt een minimum af per week, en als je meer uren maakt, gaan die uiteraard ook van het saldo af.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:55

Kwa betalen als er iets in de tussentijd wat gebeurd: ik begrijp dat paard gelijk van jou is, dus lijkt het mij dat je blijft betalen.
Voor het zelfde geldt had je wel het geld en ligt ie de volgende dag na aankoop dood op de grond of met een gebroken been.. Dan ga je toch ook niet je geld terug vragen? :=

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:59

Wat als jullie samenwerking tussentijds beëindigd wordt door een van jullie? Omdat het niet botert, omdat hij er mee stopt, om wat voor reden dan ook?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:00

Is je merrie drachtig? Hoe oud is ze? Helaas meerdere merries in mijn omgeving die na een of meerdere jaren leeg zijn niet makkelijk meer drachtig raken. Ik zou me dus indekken dat de fokker in dat geval niet terug kan, zijn risico...

Voor de rest is het denk ik al gezegd :)

Mocht samenwerking niet werking, een termijn afspreken waarin paard volledig betaalt moet zijn lijkt me ook verstandig.

jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 12:00

puppy1128 schreef:
Kwa betalen als er iets in de tussentijd wat gebeurd: ik begrijp dat paard gelijk van jou is, dus lijkt het mij dat je blijft betalen.
Voor het zelfde geldt had je wel het geld en ligt ie de volgende dag na aankoop dood op de grond of met een gebroken been.. Dan ga je toch ook niet je geld terug vragen? :=


Ja klopt, zo had ik het inderdaad ook wel bedacht. Bovendien is er nog niks met het paard gedaan, dus denk niet dat er veel schokkende dingen gebeuren in het komende jaar. Plus dat hij al gekeurd is.

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:01

Wat leuk dat je zo'n goede ruil kan maken!

In principe koop je het paard gewoon op afbetaling als ik het goed begrijp. Dus je tekent de overeenkomst en haalt het paard op en dan is het jouw paard. Als 'ie de volgende dag dood neervalt is het jouw probleem, maar als je hem na een week verkoopt aan iemand die er 20k meer voor biedt dan wat jij hebt betaald, dan mag dat gewoon.

Ik zou vooral zorgen dat alle 'wat als' situaties goed zijn beschreven. Dus bijvoorbeeld wat gebeurt er als jij daar niet meer wil of kan werken (je hebt een baan die beter verdient of je breekt je nek en kan niet meer paardrijden, dan moet het restant nog afbetaald worden), of als hij jou niet meer geschikt acht om zijn paarden te rijden - moet je dan het restant no afbetalen of vervalt dat? En inderdaad wat je al zegt, wat is je uurloon en hoeveel uren moet je dus draaien voor het paard is afbetaald. Daarbij is het misschien een goed idee om een aantal uur per week op te nemen, dat je niet tot het einde der tijden een uurtje per week daar rondloopt, of juist ineens zoveel uur 'moet' draaien dat je niet meer aan je andere bezigheden toekomt.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:01

Ik ben het met diegenen voor mij eens. Als je in het contract zet dat beiden paarden meteen eigendom zijn van de ander, dan voorkom je ook dat de fokker zijn paard terug wil als die van jou opeens ongeschikt wordt voordat je die ruin hebt afbetaald. Bij uitwisseling zijn die gewisselde paarden dus meteen eigendom van de ander. Ongeacht of er iets in de tussentijd gebeurd waardoor er iets met het paard gebeurd.

Edit: nog iemand is mij voor. Over die samenwerking moet je ook echt afspraken gaan maken. Straks is er om een bepaalde reden geen werk meer bij die stal, geldt dan de afspraak betalen binnen bepaalde termijn?

jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 12:02

Caily schreef:
Is je merrie drachtig? Hoe oud is ze? Helaas meerdere merries in mijn omgeving die na een of meerdere jaren leeg zijn niet makkelijk meer drachtig raken. Ik zou me dus indekken dat de fokker in dat geval niet terug kan, zijn risico...

Voor de rest is het denk ik al gezegd :)

Mocht samenwerking niet werking, een termijn afspreken waarin paard volledig betaalt moet zijn lijkt me ook verstandig.


Hij wil er dit jaar ook geen veulen meer instoppen. Hij had het eerst over 'spoelen'? Ben zelf niet zo thuis in de fokkerswereld.

Een termijn afspreken is inderdaad wel een goede! Bedankt :j

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

wortel115

Berichten: 2125
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:25

Mits je goede afspraken maakt over de termijn en uren lijkt me dat een goede deal.

Ik zocht een pony voor mijn dochter. Ik kreeg het aanbod van iemand voor een 4 jarige pony. Ik mocht haar 4 maanden proberen en daarna afbetalen. We hebben een contract getekend en ik betaal iedere week 200 dollar tot ik aan het aankoopbedrag zit. We hebben prima contact met elkaar ook al woont ze 80km bij mij vandaan.
Ik zou er dus voor gaan als je het zelf ziet zitten.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:27

Zorg dat de tijden die jij gewerkt hebt goed worden afgetekend, zodat daar later ook geen discussie over kan ontstaan.

jesss_amigo

Berichten: 1807
Geregistreerd: 26-02-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 12:31

Bedankt :)

Ik heb inmiddels opgeschreven:
- Afspreken uurtarief/hoeveel uur staat er tegenover de 3000 euro. Evt. een termijn bespreken.
- Mogelijkheid tussentijds extra aflossen
- Eigendom paarden (datum)
- Wat als ik om welke reden dan ook niet meer kan werken; resterende schuld -> hoe te betalen, welk termijn
- Wat zijn precies de werkzaamheden die ik moet doen

Jolliana RC ~ Ceasar ter Linden x Ronaldo
Instagram: Eventer_jolliana

Tink89
Berichten: 2930
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:36

Even een juridische kanttekening: als jij daar officieel in dienst komt, heeft de fokker te maken met de Wet aanpak schijnconstructies en mag hij je per uur niet minder dan het minimumloon giraal uitbetalen. Hij moet dan ook loonheffingen betalen en jij betaalt loonbelasting/premie volksverzekeringen. De hele situatie wordt daar in één keer behoorlijk ingewikkeld van.

Als je dit zou doen (en dit is een persoonlijk advies, niet een juridisch correct advies), zou ik het zwart doen.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:09

En wat als jij je werkzaamheden, nadat je voor 1000 euro gewerkt hebt, niet verder kan uitvoeren en je de resterende 2000 euro niet hebt? Draait hij dan de wissel terug en betaald hij je de 1000 euro? Of is daar een andere oplossing voor?

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:25

Koppel de 2 dingen los. Er is een verkoop van 2 paarden en dat is 1 contract. En apart daarvan de terugbetaling van een privelening/financiering van 3000 euro. Ook juridisch is dat een stuk handiger als er geld terug geeist moet worden door de fokker. Paard terug krijgen gaat altijd lastig zijn, geld terug halen is een stuk simpeler.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:39

Ik stuur je even een pb

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:17

Citaat:
Maar welke rechten heb ik als er iets met het paard gebeurd als ik nog aan het afbetalen ben?


Wat voor rechten had je in gedachten? Jij hebt het recht om alles over je paard te beslissen, ook zolang jij aan het afbetalen bent aangezien het gewoon jouw paard is met alle lusten, lasten en risico's.

koeien op de weg...

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:22

Ibbel schreef:
Ik zou het simpel houden en gewoon afspreken dat die 3000 euro gelijk staat aan bv 200 uur werken (=15 euro per uur, netto dus). Of 150 uur, dan is het 20 euro per uur (maar dat lijkt me een te hoog bedrag, de paardenwereld kennende). Jij schrijft uren, spreekt een minimum af per week, en als je meer uren maakt, gaan die uiteraard ook van het saldo af.


Dit lijkt me nog de belangrijkste om te weten. Want om het even krijg je maar €8,50 per uur bijvoorbeeld. Dan zijn het al een heel aantal meer uren. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel uur jij beschikbaar bent en hoeveel uur jij opeenvolgend kunt werken. Anders kan de afbetaling nog best lang duren.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:38

Ben ik nou de enige die vindt dat ze dit niet moet doen?

Stel, het paard krijgt flinke koliek. En je moet beslissen tussen opereren (duur, heb je geen geld voor want anders kon je dat paard ook wel betalen) of inslapen (“goedkope oplossing”). Dan heb je aan het eind dus of twee schulden: eentje bij de fokker en eenje bij de kliniek, of geen paard maar nog wel een schuld die je moet afbetalen.

Mijn advies: geen geld lenen voor een paard. Mocht je dat wel willen/doen, dan het advies van Tamary volgen.

Ik zou het als volgt doen:
Verkoop je merrie aan die fokker, en laat je betalen. Zet dat op een spaarrekening. Laat blijken dat je de ruin een heel leuk paard vindt, vraag naar de vraagprijs, en geef aan dat je interesse hebt als hij er nog is als je het geld bijeen hebt gespaard.

Ga werken voor het resterende geld. Of dat nou paarden rijden is bij die fokker, vakkenvullen of een krantenwijk, dat maakt dan niet uit. Heb je het geld bijeen, dan ben je vrij om het paard te kopen dat je het meeste aanstaat. En dat is misschien wel een andere.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:22

Nog een puntje, verzekeringen...wat als je van zijn paard afvalt en tijdelijk of definitief arbeidsongeschikt raakt?

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:49

Roodvos schreef:
Ben ik nou de enige die vindt dat ze dit niet moet doen?

Stel, het paard krijgt flinke koliek. En je moet beslissen tussen opereren (duur, heb je geen geld voor want anders kon je dat paard ook wel betalen) of inslapen (“goedkope oplossing”). Dan heb je aan het eind dus of twee schulden: eentje bij de fokker en eenje bij de kliniek, of geen paard maar nog wel een schuld die je moet afbetalen.

Mijn advies: geen geld lenen voor een paard. Mocht je dat wel willen/doen, dan het advies van Tamary volgen.

Ik zou het als volgt doen:
Verkoop je merrie aan die fokker, en laat je betalen. Zet dat op een spaarrekening. Laat blijken dat je de ruin een heel leuk paard vindt, vraag naar de vraagprijs, en geef aan dat je interesse hebt als hij er nog is als je het geld bijeen hebt gespaard.

Ga werken voor het resterende geld. Of dat nou paarden rijden is bij die fokker, vakkenvullen of een krantenwijk, dat maakt dan niet uit. Heb je het geld bijeen, dan ben je vrij om het paard te kopen dat je het meeste aanstaat. En dat is misschien wel een andere.


Mee eens, en dan nog wat.

Hij staat al op de foto, dus dat is ook mooi meegenomen.

Ik zou de foto's laten her-beoordelen door je eigen dierenarts, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:56

Ik heb zelf een deal kunnen sluiten waarbij ik het paard van een kennis op afbetaling kon kopen. Eerst de helft van het bedrag neergelegd en vervolgens betaal ik in termijnen. Is zoiets niet een veiligere optie? Ik vind dat het met werk een beetje vaag wordt allemaal.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 01:01

Even over het dienstverband. Als je iemand als "hulp" voor je laat werken, zoals een tuinman, huishoudelijke hulp of oppas en dat is minder dan 3 dagen per week zit je volgens mij niet met dienstverband en kun je iemand gewoon netto uitbetalen. De ander is zelf verantwoordelijk voor het opgeven van de inkomsten bij de belastingaangifte.

Waar je wel mee zit is hoe de persoonlijke aansprakelijkheid is geregeld als jij betaald wordt en hoe het zit met je ziektekostenverzekering en bij ongelukken (evt.ongevallenverzekering.)

Tink89
Berichten: 2930
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:53

joyce B schreef:
Even over het dienstverband. Als je iemand als "hulp" voor je laat werken, zoals een tuinman, huishoudelijke hulp of oppas en dat is minder dan 3 dagen per week zit je volgens mij niet met dienstverband en kun je iemand gewoon netto uitbetalen. De ander is zelf verantwoordelijk voor het opgeven van de inkomsten bij de belastingaangifte.

Waar je wel mee zit is hoe de persoonlijke aansprakelijkheid is geregeld als jij betaald wordt en hoe het zit met je ziektekostenverzekering en bij ongelukken (evt.ongevallenverzekering.)


Dat geldt alleen als je dat bij een particulier doet. Ts gaat voor een fokker paarden rijden. Daar is niks particuliers aan.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:04

Ga je paarden rijden die fatsoenlijk te rijden zijn? Moet je zadelmak maken? Heb je hulp bij de groene paarden of moet je het alleen doen?

Ik zou persoonlijk het resterende bedrag bij mijn ouders lenen en hun desnoods op hulpbasis terug betalen...al zou ik er een extra baantje bij moeten nemen..maar risico's lopen bij een paardenbedrijf waar je niet weg kan omdat je er financieel aan vast zit, zou ik nooit doen.

Misschien is de ruin net niet wat je zoekt, inruilen en weer bij betalen? Verkopen gaat niet, hij is nl nog niet helemaal van jouw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers