Paard kropt zich op in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaby9

Berichten: 224
Geregistreerd: 01-11-14

Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 15:52

Hallo bokkers!

Ik heb samen met mijn moeder een quarter horse ze heet Shy. Ze heeft vroeger in het NK reining gelopen met de verzorgster die plotseling is omgekomen met een auto ongeluk. Dit is al even geleden.

Mijn moeder is inmiddels ook gestopt met rijden. En ik ben gewend om dressuur te rijden. Nu probeer ik dus dressuur met haar te rijden. Maar elke keer loop ik tegen hetzelfde probleem.

In draf kropt ze zichzelf ineens op en pakt het bit vast en gaat hard. Hierbij probeert ze ook in galop aan te springen. (Dreigen) Ik geef geen enkele Hulp, zelf met teugels lang achterover zitten. Hierna stop ik en krijgt ze haar zin. Ze is ook hierdoor best eigenwijs geworden, omdat ze overal onderuit wilt komen. (Bak uit willen, en dan langs de bak opening erg schuin lopen)

Ik heb vanalles geprobeerd. Boos worden, hierdoor wordt ze nog bozer op mij. Niks doen. Soms gaat het goed, en draaft ze relaxt. Maar uit het niets komt ze weer langzaam in zo'n modus terecht. Alsof ze 'heet' wordt. Ze heeft geen rug problemen of wat dan ook. Dus daar licht het niet aan.

Is ze gewoon eigenwijs? En moet ik gewoon eens heel hard doorzetten. Of iets anders? Heeft iemand tips voor me? Dit deed ze vroeger trouwens helenmaal niet.


Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:57

Heb je les met je paard? Klinkt alsof jullie elkaar niet begrijpen. Misschien eens een goede westerninstructeur vragen om mee te kijken waar het in de basis mis gaat. Karel Bauer zit bijvoorbeeld bij jou in de buurt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:58

Waarschijnlijk wil jij iets in draf dat zij niet helemaal aankan. Ze hebben natuurlijk een lastige bouw voor Engels rijden. Dikke kans dat jij ophoudingen geeft tegelijk met een beenhulp, en dat trekt zo'n beestje niet. Ze heeft nu geleerd dat dreigen werkt. Die conditionering heb jij veroorzaakt.

Ik denk dat het een strijd van de lange adem gaat worden. Negeer haar spinnige gedrag en ga gewoon door met rijden zoals jij dat wilt. Boos worden heeft geen zin, daarmee verlies jij de discussie. Kom ook niet sterker in met je hulpen, of wordt niet ruw, krijg geen kort lontje... gewoon goed blijven rijden en veel geduld hebben.

Ik zou zelf veel voltewerk opzoeken, veel buiging en stelling. Dikke kans dat dit gedrag vooral op langere stukken is, op rechte lijnen. Dan hebben ze meer tijd om dit gedoe te bedenken. Ik zou dus proberen om het dier bezig te houden in het werk zelf.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gaby9

Berichten: 224
Geregistreerd: 01-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 16:10

Oke dankjewel! Ik heb momenteel geen les met haar. Ik vraag ook niks aan haar voordat ze in zo'n 'modus' terecht komt. En ben me bewust dat ze sommige dingen niet aankan door haar bouw. Ik zal dat wel proberen om geduld te hebben en rustig door te rijden, en het proberen te negeren. En voltewerk opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:26

[quote="Gaby9"]Oke dankjewel! Ik heb momenteel geen les met haar. Ik vraag ook niks aan haar voordat ze in zo'n 'modus' terecht komt. En ben me bewust dat ze sommige dingen niet aankan door haar bouw. Ik zal dat wel proberen om geduld te hebben en rustig door te rijden, en het proberen te negeren. En voltewerk opzoeken.[/quote


ze heeft natuurlijk lang ander werk gedaan dan is het best lastig om om te schakelen, kost gewoon tijd denk ik.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:47

Ik zou zeker les gaan volgen als ik jou was.
Waarschijnlijk heeft het paard geleerd bij contact na geven, waarna de teugel los gelaten werd zodra ze hier gevolg aan gaf.
Jij blijft (doordat je dressuur rijdt) contact houden, paard geeft de reactie die aangeleerd is, krijgt niet de "juiste" beloning (losse teugel), gaat nog meer nageven/opkroppen, raakt gefrustreerd et voila.

Karel Bauer lijkt me goede oplossing, kent zowel dressuur als western en kan je helpen omscholen.

~Turbohoof Solutions ~

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:12

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van ClauH.
En ik denk ook dat je dit niet 1 2 3 opgelost krijgt, zeker niet zonder de juiste begeleiding.
Misschien is overstappen naar westernrijden wel een optie voor jou ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:17

Inderdaad les gaan nemen. Paardje doet waarschijnlijk helemaal niks fout, maar reageert op wat jij doet en kan niet meer of verder.
Als Karel Bauer in je buurt zit, zou ik zeker hem een aantal keren laten komen, want ik denk dat het vooral in jouw houding en hulpen zit.

Een quarter kan overigens best normaal dressuurmatig lopen hoor. Niet allemaal opgericht misschien, maar dat is ook niet nodig waarschijnlijk. Als ze NK reining heeft gelopen, zit er dressuurmatig vast wel een en ander in, zoals ook de zijgangen, overgangen etc.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:20

Mijn quarter zou prima een dressuur proef kunnen lopen hoor,tot en met het M zou ik echt niet voor aap rijden.

~Turbohoof Solutions ~

Gaby9

Berichten: 224
Geregistreerd: 01-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 18:26

ClauH schreef:
Ik zou zeker les gaan volgen als ik jou was.
Waarschijnlijk heeft het paard geleerd bij contact na geven, waarna de teugel los gelaten werd zodra ze hier gevolg aan gaf.
Jij blijft (doordat je dressuur rijdt) contact houden, paard geeft de reactie die aangeleerd is, krijgt niet de "juiste" beloning (losse teugel), gaat nog meer nageven/opkroppen, raakt gefrustreerd et voila.

Karel Bauer lijkt me goede oplossing, kent zowel dressuur als western en kan je helpen omscholen.



Doordat ze western gewend is, rijd ik alleen met losse teugel, en probeer zo weinig contact mogelijk te hebben. Omdat ik bang ben dat ik een verkeerde signaal geef. Mijn moeder die western kan helpt me hier altijd bij. Dus denk niet dat dat de oorzaak is. Want ben er hierdoor juist bewust geworden, en durf nu niet veel contact te hebben met de mond. Dat heb ik dus ook geprobeerd. De teugels helenmaal los gooien. En 0 contact hebben. Maar dan doet ze het nog steeds.

superpony schreef:
Inderdaad les gaan nemen. Paardje doet waarschijnlijk helemaal niks fout, maar reageert op wat jij doet en kan niet meer of verder.
Als Karel Bauer in je buurt zit, zou ik zeker hem een aantal keren laten komen, want ik denk dat het vooral in jouw houding en hulpen zit.

Een quarter kan overigens best normaal dressuurmatig lopen hoor. Niet allemaal opgericht misschien, maar dat is ook niet nodig waarschijnlijk. Als ze NK reining heeft gelopen, zit er dressuurmatig vast wel een en ander in, zoals ook de zijgangen, overgangen etc.


Ik zal eens kijken of ik les van Karel Bauer kan krijgen. Misschien kan hij me helpen wat er mis gaat. En klopt ze kunnen ook dressuur matig lopen. Ik ben niet van plan om hoog in de dressuur te komen. Maar gewoon reacratief rijden en af een toe een klein wedstrijdje als het goed gaat. Dus eigenlijk gewoon voor het plezier! Maar hier gaat het al in de basis communicatie niet goed denk ik. Shy is erg slim! En kent heel veel dingen. Dus ik moet eigenlijk van haar leren, ze is erg gevoelig voor elk beweging die je maakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:30

Wij hebben ook een Shy ( van nu 24 ) en die is ook slim en gevoelig. Zeker niet geschikt voor iedereen, maar als je haar eenmaal voor je hebt, kun je er alles mee.

Helemaal losgooien hoeft niet per se. Maar als ze goed gereden is, is ze gewoon erg gevoelig op je zit en hulpen, dus daar moet je een aantal keren op gewezen worden. Als iemand je daarmee helpt en je het gaat herkennen, komt het echt wel goed.

Hoelang is het geleden dat ze zo getraind is? En weet je bij welke trainer er getraind werd? Mag per ob ( is misschien verstandiger) Soms kun je dan al een beetje weten hoe een paard reageert en waarom.

SannaFotos

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-17
Woonplaats: ede/bennekom

Re: Paard kropt zich op in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:28

wss komt het omdat ze western is gewend

SannaFotografie
it's not the camera that makes the picture it's the photographer
wil jij ook een mooie en betaalbare fotoshoot/videoshoot van een fotografe met een oog voor detail stuur dan een PB en wie weet heb ik je binnenkort voor mijn camera


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 45 bezoekers