Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 08:56

Hallo allemaal,

Eerst en vooral: morgen ga ik zeker naar de dierenarts en indien het nodig zou zijn vandaag naar de spoedarts.

Mijn teefje van 2,5 jaar oud heeft enkele dagen deze maand last van braken of regurgiteren, want ik weet niet wat het is. Een 4-tal uur naar haar maaltijd, geeft ze over zonder waarschuwen. Maw ze is niet onrustig, eet geen gras, begint niet te kokhalzen maar doet gewoon in 1 keer braak. Er komt dan een vloeibare smurrie uit, die naar ontlasting stinkt. Het lijken geweekte, doch nog niet verteerde brokken te zijn.
Ze heeft een dik half jaar op vers vlees gestaan, maar welk merk ik ook gaf, daar had ze dit bijna dagelijks van.
Nu krijgt ze dus brok (TOTW) en dat leek goed te gaan, tot een 4-tal weken geleden en gisteren.
Ze geeft dan zeker 8 tot 9 keer plassen over, tot haar maag leeg is veronderstel ik, en gedraagt zich verder normaal. De dag erna is er niets meer aan de hand (vandaag moet ik nog afwachten maar vannacht ging goed).
Mijn teefje eet vlot, maar is geen schrokker. Haar ontlasting is verder goed, ze poept 2 keer per dag, is niet vermagerd en haar huid glanst. Haar darmen rommelen wel op dit moment.

Heeft iemand soms een idee wat dit zou kunnen zijn?

Nogmaals, morgen ga ik sowieso langs mijn dierenarts en als ze vandaag opnieuw zou overgeven, vandaag naar de spoed.


bcd94
Berichten: 700
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:02

Hoeveel voer krijgt ze en over hoeveel voerbeurten verspreid?
Wellicht kan het schelen om meerdere keren per dag een kleine portie te geven. Misschien kun je ook proberen de brokken uit bijv een anti schrokbak of voerbal te geven zodat ze minder vlot eet.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 09:09

Ze krijgt 55gr brokjes per dag (het is een Praagse Rattenvanger van 2,2kg) verdeeld over 3 voerbeurten. Ik meng hieronder nog 1 koffielepel blikvoer van hetzelfde merk.

Aan een anti-schrokbak had ik nu idd ook gedacht, en de voerbak op een verhoogje te zetten.

Maar kan een hond nog overgeven 4u na zijn maaltijd omdat hij te snel gegeten heeft? Het is nl nooit vlak na de maaltijd maar meerdere uren erna en meestal 's avonds. Zo rond een uur of 8 begint het meestal.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:16

Mijn oudje doet dit op brok. Op natvoer niet.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

bcd94
Berichten: 700
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:20

JoCo schreef:
Ze krijgt 55gr brokjes per dag (het is een Praagse Rattenvanger van 2,2kg) verdeeld over 3 voerbeurten. Ik meng hieronder nog 1 koffielepel blikvoer van hetzelfde merk.

Aan een anti-schrokbak had ik nu idd ook gedacht, en de voerbak op een verhoogje te zetten.

Maar kan een hond nog overgeven 4u na zijn maaltijd omdat hij te snel gegeten heeft? Het is nl nooit vlak na de maaltijd maar meerdere uren erna en meestal 's avonds. Zo rond een uur of 8 begint het meestal.


Ik denk inderdaad dat 4 uur erna overgeven niet is van te snel eten maar ik zou het wel het proberen waard vinden! Wie weet helpt het.

3x per dag voeren lijkt me ook voldoende.
Misschien toch is kijken of ze het op ander voer ook Ook heeft hoewel het voer wat je geeft geen slecht voer is, maar als ze misschien een allergie ofzo heeft is het misschien geen geschikt voer voor haar.

Zou het kunnen zijn dat ze ergens misselijk van word? Maagzuur bijv?

WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:27

Braaksel wat naar ontlasting ruikt doet bij mij wel wat alarmbellen rinkelen, je geeft verder wel aan dat ze normale ontlasting heeft dus er is blijkbaar wel gewoon passage. Is t bij alles wat ze eet? Ook bijv een koekje?

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 09:28

Het zou kunnen natuurlijk, maar ze geeft me geen tekens van misselijk zijn. Ze slaapt en dan ineens braak. Heeft zelfs de kans niet uit haar mand te komen.

Ik hoop idd ook dat het voedsel gerelateerd is en niet medisch :-(.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 09:30

WillemYntJee schreef:
Braaksel wat naar ontlasting ruikt doet bij mij wel wat alarmbellen rinkelen, je geeft verder wel aan dat ze normale ontlasting heeft dus er is blijkbaar wel gewoon passage. Is t bij alles wat ze eet? Ook bijv een koekje?


Wat zou er dan kunnen zijn volgens jou?
Ja de ontlasting is heel normaal en ze poept 2 keer per dag.
En het is niet bij alles wat ze eet, ze kan gerust een stukje kaas of zo krijgen.
En het is meestal savonds rond 20u. Enfin meestal, die 2 keer dat ze toch heel vaak overgaf begon telkens savonds. Het lijkt wel alsof haar maag die dag slecht verteerd en te vol zit. Of te veel maagzuur aanmaakt.


WillemYntJee
Berichten: 6300
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:34

Dat heb je vaak bij dieren waarbij geen passage van voedsel meer mogelijk is bijv door een invaginatie van de darm.
T uit t niets 'braken' een tijd na t eten klinkt inderdaad meer als regurgiteren, misschien kun je proberen om de voerbak wat hoger te zetten om te kijken of dit verschil maakt.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 09:58

WillemYntJee schreef:
Dat heb je vaak bij dieren waarbij geen passage van voedsel meer mogelijk is bijv door een invaginatie van de darm.
T uit t niets 'braken' een tijd na t eten klinkt inderdaad meer als regurgiteren, misschien kun je proberen om de voerbak wat hoger te zetten om te kijken of dit verschil maakt.


Ik moet zeggen dat na wat google research het lijkt op een vernauwing vd maaguitgang. Dat zou verklaren waarom ze pas braakt op het einde vd dag, en de maag dus te vol geraakt.
Want de stoelgang passage lijkt me wel normaal.

Voerbak verhogen ga ik inderdaad doen!

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 10:15

Zou ik haar vandaag dan best kip met rijst geven heel fijn gemalen?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:38

Mijn hond doet het ook. Blijkt dat ze haar brokken niet/niet goed kauwt. Sinds ik haar geweekte brokken geef is het over. In de ochtend en avond zet ik een bakje brokken neer met heet water tot het afgekoeld is en geef haar dat. Mijn DA wist niet waar het aan kon liggen, vond haar gebit nog goed. Ik zelf vind het aardig onderhevig aan slijtage en bij de hond lopen de tranen echt uit haar ogen als ze hard voedsel eet.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

dierenfan
Berichten: 9597
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:58

Kan idd zijn dat er iets in gegaan is wat niet verteerd wordt en er niet uit kan gaan. Je kan proberen of geweekte brok maakt dat het probleem op lost. Werkt dat niet dan zou ik idd spoedig langs dierenarts gaan en röntgenfoto laten nemen. Daar is niet alles maar wel al veel op te zien en qua prijs goed te doen

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:02

Is ze netjes ontwormd? Onze reu heeft dat ook eens gedaan. Toen bleek hij een wormbesmetting te hebben. De kots rook idd ook naar ontlasting.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 12:39

Hmmm ze is wel goed ontwormd ja maar wij hebben paarden.. en daar eten ze ook wel eens een drolletje van... goede tip, ik laat haar morgen zeker mee ontwormen!
En echt kauwen op haar brokken doet ze niet... het is meer een hap slik verhaal ook al gebruik ik een anti schrok bak...Dat kan ik dus ook proberen om de brokjes te weken!

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:45

WillemYntJee schreef:
Braaksel wat naar ontlasting ruikt doet bij mij wel wat alarmbellen rinkelen, je geeft verder wel aan dat ze normale ontlasting heeft dus er is blijkbaar wel gewoon passage. Is t bij alles wat ze eet? Ook bijv een koekje?


Dit ja, braaksel dat naar ontlasting ruikt is wel iets zorgelijks. Hopelijk weet de dierenarts raad. Heel goor,maar een bakje met het braaksel meenemen kan erg behulpzaam zijn.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 16:30

Mocht ze nog braken vandaag neem ik daar wat van mee. Tot nu toe gelukkig niet, maar ondanks dat ze rijst met kip gegeten heeft, had ze daarna precies toch last en beefde. Begin toch meer id richting van een geirriteerde maag te denken. Nu zijn we 2u verder en alles is normaal... maar bij het uitlaten wil mevrouw toch graag gras eten...

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:35

Ik denk echt dat je het beste een endo/gastroscopie kunt laten maken.

Ulcogant en Zitac nog niet geprobeerd? En darm-voeding zoals Hills i/d met panzym daar aan toevoegen?

Niet banketstaaf maar poetsen.

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:39

Ps: bloedonderzoek zal de dierenarts morgen wel eerst doen na lichamelijk onderzoek, lever-nieren-pancreas willen ze wel weten met deze klachten.

Niet banketstaaf maar poetsen.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-17 16:42

Ja morgen passeer ik zeker langs de dierenarts.
Neen aan speciale voeding zat ik ook te denken, maar dus nog niet geprobeerd. Vandaag en morgen blijven we dus bij de kip en rijst, en morgen bespreek ik met de dierenarts wat te doen.
Die medicijnen wat u opnoemt heb ik niet in huis, enkel Emeprid maar dat hielp gisteren niet. Kwam er gewoon met de rest mee uit.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:19

Speciale voeding hielp bij mijn hond niet. Tenzij het zacht was. Maar de meeste (alle) speciaal voeders bevatten rijst, en daar is mijn hond allergisch voor. Net als granen. Van beide gaat ze kotsen.

TS heb je al eens een voedsel allergie onderzoek gedaan bij je hond?
Mijn hond blijkt het alleen maar goed te doen op voer van mais + gevogelte en gekookte ei. Af en toe wat groente (wortel, bloemkool, sperziebonen) of een appel gaat ook, maar niet dagelijks. Al die lekkere hondensnoep mag ze niet.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:39

heb je al meer duidelijkheid van de DA?

mijn reu heeft ook gedurende een jaar regelmatig overgegeven enkele uren na het eten. Beest braakte de ziel uit zijn lijf. Bij hem bleek het intollerantie te zijn tegen tarwe en/of maïs. Na wat experimenteren met andere brokken was het voorbij, nu uitzonerlijk nog eens. Maar dan komt er ook vnl slijm met grasproppen uit...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-17 17:48

Nee ik kan pas om 20u terecht bij mijn dierenarts, dus ik heb helaas nog geen duidelijkheid.
Mijn teefje is heel actief, speels en heeft niet meer gebraakt. Maar ze heeft dan ook maar alleen kip met rijst gekregen.
Vers vlees zonder toegevoegde granen heb ik 6 maanden geprobeerd, maar dat verdraagt ze helemaal niet (gaf toen bijna dagelijks over binnen het uur na de maaltijd).

JoCo
Berichten: 1762
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: België

Re: Braken of regurgiteren hond? Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-17 07:52

Even een update: mijn teefje heeft een verteringsprobleem. Ze geeft over als haar maag overvol zit, en dat is dan wat maag en darminhoud. Maar ze heeft nergens pijn, de dierenarts heeft overal goed gedrukt en gevoeld, maag en darmpjes zijn niet pijnlijk of gezwollen.
Vanmorgen heeft ze zelfs haar rijst onverteerd uit gepoept.
Ze moet nu licht verteerbare voeding en een maagzuurremmer.
Maak me toch zorgen... zo onverteerd voedsel is echt wel eng :-(

Maar ze is heel vrolijk een speels... gelukkig voelt ze zich niet ellendig maar ik hoop toch op heel snelle verbetering!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 07:58

Mijn kleine kotser :r krijgt herrmanns sensitive en daar doet hij het het beste op. Hij heeft dan geen vertering probleem maar is wel heel gevoelig op maag en darmen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Jorex, Kimberley_, Miran en 122 bezoekers