Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:17

Hey iedereen,
Ik heb sinds juni een nieuw paard gekocht van 4 jaar. Een wedstrijdpaard dat ook al enkele jumpings heeft gelopen, de bedoeling is hem in eventing te starten.
Toen ik hem kocht wist ik dat het een projectje met veel problemen was. Het is een luchtzuiger, een wever en hij bijt zichzelf. Hij stond op stal, kreeg veel krachtvoer en kwam 3 a 4 uurtjes alleen buiten op een paddock. Bij mij staat hij 24/7 buiten in een kudde van 6 paarden en krijgt hij onbeperkt ruwvoer. 2x per dag krijgt hij ook een mix van bietenpulp, luzerne, zemelen en een half schepje onderhoudsmix (Best mix). Het weven is volledig gestopt en ook bijt hij zichzelf opvallend minder maar het luchtzuigen blijft hij doen. Hij blijft echter wel bloednerveus. Ik weet niet goed meer wat te doen om hem beter te krijgen en hoop via deze weg op enkele tips. Ps hij is ook te mager dus een gezond extraatje mag ook worden aangeraden.
Bij aankoop is hij helemaal onderzocht door DA, thuis is hij al langs de tandarts geweest en ook de osteo is al op bezoek geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:20

Maagzweer zou ik eerst eens uitsluiten. Ivm het luchtzuigen en mager worden. Voor dat nerveuze zet hem op magnesium kijken of dat helpt.
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 19-08-17 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:20

Ik denk dat je al het juiste voert, je zou de bietenpulp, lucerne en zemelen nog voorzichtig wat verder op kunnen bouwen en iets van olie toe kunnen voegen, of omega 369 mix van subli, dat zet aan en geeft langzame energie zonder onnodige suikers te leveren.

Om de stress te verminderen zou je magnesium kunnen geven in combinatie met de Strezz druppels van phytonics, daar heb ik wel goede resultaten mee gehad bij nerveuze paarden.

Bij frisser en/ natter weer zou ik hem niet te lang zonder dekens laten staan, dat kost hem onnodige energie die hij had nodig heeft.

Edit: maagzweer zou inderdaad heel goed kunnen, had ons nieuwe magere wat nerveuze paard ook, die ging heel snel aankomen na behandelen er van.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:23

Haha Nouvel we zitten op 1 level , ts je zou eerst een maagbeschermer kunnen proberen , als dat al aanslaat een endoscopie om de maagzweer op te sporen mocht er dan een zweer zitten behandelen.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:26

Hoe lang heb je hem al?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:36

tanjaatjuhh schreef:
Haha Nouvel we zitten op 1 level , ts je zou eerst een maagbeschermer kunnen proberen , als dat al aanslaat een endoscopie om de maagzweer op te sporen mocht er dan een zweer zitten behandelen.


:D Haha ja inderdaad!

Wij zijn in overleg met de dierenarts toen gewoon gaan behandelen voor een maagzweer om te kijken wat dat zou doen om dat zowel scopen als medicatie erg prijzig zijn.
Hij boekte zo duidelijk vooruitgang op de medicatie dat vrijwel zeker was dat er een zweer zat, dus we zijn toen door gegaan met de medicatie, een maand volledig en daarna nog een paar maanden afgebouwd.
Nu kijken hoe het zonder gaat.
We hebben nu een mooi vol glanzend en bespierd paard staan!
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 19-08-17 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17897
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:39

Volgens mij is het nu vooral tijd dat die nodig heeft. Ik vind dat je het nu al goed doet met voeren en meer naar buiten, ik zou het nu wel durven aankijken en het gras en de tijd hun werk laten doen.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:49

Ik zou idd gewoon beginnen met de maagmedicatie. De kans is zo groot dat het dier idd maagzweren heeft. Hij heeft zo'n beetje alle symptomen. Zou ze wel in Amerika bestellen. Dat kost het 1/3 van wat je hier bij de DA moet betalen. En ik vind het ook makkelijker te geven.
http://www.abler.com/review/product/list/id/104/
Laatst bijgewerkt door cam op 19-08-17 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:50

Ik ga helemaal mee met nouvel en tantatje.
Vooral 't advies van een maagbeschermer proberen uitproberen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:52

Beginnen met een maagscopie. Dan weet je echt wat zich van binnen af speelt.
En de lucerne vervangen voor pavo daily plus. Dat is net wat minder zuur.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 13:11

belle_boef schreef:
Hoe lang heb je hem al?

Heb hem nu ongeveer 2 maanden maar heb hem vorig jaar zadelmak gemaakt en toen vertoonde hij dit gedrag ook. Ik dacht toen dat het aan de huisvestiging lag

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:16

Geef hem een half jaar de tijd. Als hij in 2 maanden al behoorlijk is geminderd in gedrag dan kan eea zich al we oplossen. Al zou ik wel een maagzweer uitgesloten willen hebben

Anoniem

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:24

Ik zou het geld voor de endoscopie dan weer gelijk in de omeprazol stoppen. Lang vasten wat moet bij maag onderzoek en de stress die het onderzoek op levert bij zon zenuwlijer, maakt de kans op maagzweer alleen maar groter. Abprazole van abler bestellen is goedwerkend en stuk goedkoper dan andere paardenomeprazole. En magnesium idd voor de scherpe randjes vd stress af te halen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:06

Wennen kost tijd en zeker opgenomen worden in een nieuwe koppel geeft ook stress en kost tijd en energie.
Ik zou er zeker een half jaar voor uittrekken tot hij echt gaat verbeteren en hem die tijd niet teveel veel werk geven maar de kans geven om goed te wennen en tot rust te komen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:19

Idd maagzweren uitsluiten! post van Mini me is een goede!

Verder zou je manesium bij kunnen voeren voor het nerveuze zelf gebruik ik Pharmahorse of die van Puur

luzerne en zoals eerder aaneeven de 3-6-9 mix van subli zetten ze goed van aan! Er zijn ook mensen die senior priors of merrie brok gebruiken om ze wat dikke te krijgen

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:31

Volgens mij ben je al goed bezig en ik zou idd ook op maagzweren laten controleren.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 14:41


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:47

Hoeveel luzerne geef je hem?

Aangezien je maar een halfje geeft van de muesli krijgt hij waarschijnlijk niet alle voedingstoffen binnen die hij nosig heeft, tenzij je echt veel lucerne voert, daar zit ook wel wat in. Magnesium tekort kan voor het nerveuze zorgen.

Wat een schatje is het trouwens!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:50

Inderdaad het mogelijk maagzweer probleem aanpakken.
Eventueel voor wat meer spekjes zou je Seniores Priores kunnen voeren van Subli, dat heeft bij mijn paarde een wereld van verschil gemaakt. Ik de door de Seniores nog flink wat lucerne zodat hij rustiger eet.
Voor het nerveuze eventueel magnesium (krijgt de mijne ook, de van Pharmahorse is fijn)
Succes, fijn dat hij bij jou een kans heeft!

Anoniem

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:15

Als hij een magnesiumgebrek heeft, bijvoorbeeld doordat er veel calcium gevoerd wordt (zit bijvoorbeeld verhoudingsgewijs erg veel in luzerne en bietenpulp) dan kan hij ook zenuwachtig worden. Dus ik zou daar even goed naar kijken.

Wat verder bij mijn Andalusische zenuwpeesje erg goed hielp tegen paddock-stress was kamille bijvoeren. Dat effect houdt 24 uur aan en was voor ons de uitweg uit een erg vervelende schouderpeesblessure die bijna vier maanden aanhield omdat hij er steeds doorheen ging uit stress/hyper zijn. Toen hij de kamille kreeg (in het begin nog gecombineerd met valeriaan voor elke training zodat hij niet hyper werd van het mogen werken) was hij ineens de rust zelve op de paddock en was de peesblessure binnen een maand verdwenen.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:39

Hij krijgt 2 scheppen (pavo scheppen) luzerne per dag, goed volgepropt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:39

belle_boef schreef:
Geef hem een half jaar de tijd. Als hij in 2 maanden al behoorlijk is geminderd in gedrag dan kan eea zich al we oplossen. Al zou ik wel een maagzweer uitgesloten willen hebben



Mee eens. Maagzweer uitsluiten (of behandelen als maagzweer) en dan tijd, véél tijd. Je management klinkt hartstikke goed (is er ook een fijne grote schuilstal?) en nu heeft hij heel veel tijd nodig om meer tot rust te komen. Ik zou hem daarbij ook op rust zetten, laat hem alles maar even verwerken.

Ik vind hem trouwens ook niet zo mager op de foto's, vertekenen ze zo of zie ik het gewoon verkeerd?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:42

Tijd, dit heeft heel veel tijd nodig.
Je doet het echt super top!!
Maar een paard moet echt leren zich mentaal om te gaan switchen, als dat ooit al helemaal gaat lukken.

Op de foto's zie ik overigens ook geen mager paard.
Ga gewoon zo door :)

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 17:10

Hij heeft een hele grote schuilstal (waar hij nooit in te vinden is). Foto's vertekenen een beetje, je ziet echt zijn ribben als je van opzij kijkt. Ondertussen heb ik magnesium en een maagbeschermer besteld. De dierenarts ga ik maandag naartoe (ik rij haar hengsten) en dan maak ik een afspraak

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Bloednerveuze luchtzuiger te mager, hoe welzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:38

Tja luchtzuigen..zeer lastig op te lossen. Ik heb er nog nooit 1 meegemaakt die ervan af kwam! Een band of een korfje omdoen = sympthoom bestrijding maar miss kun je dit eens uittesten en wie weet legt ie de link niet meer!
Paard lijkt enorm al te zijn opgeknapt! Fijn!!