zadel schuift opzij na aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angenita2000
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-08-17

zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-17 15:43

wie kan mij helpen?

ik heb sinds een aantal weken een verzorgpaardje een welshpony en vandaag heb ik er op gereden en gisteren ook maar iedere keer verschuift mijn zadel ookal heb ik hem 2 x aangesingeld voor dat ik er op ging ligt dit aan mijn singel of? aan het zadel? een vriendin van me zei dat het aan de leren singel kon liggen?
of gewoon een andere singel proberen?

wie kan mij aub helpen voor een oplossing


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:45

Misschien kan je een foto maken van de ponny met zadel zonder chabrak?
Dikke kans dat het zadel niet goed ligt.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:47

Vanuit hier kunnen we dat natuurlijk niet zien waar het aan ligt.
Maar laat de eigenaar eens een goede zadelmaker komen, die kijkt naar zadel en singel.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:50

Niet op de oude manier opstijgen, maar 1 hand gebruiken om de manen beet te houden en de andere over het zadel heen op het blad aan de andere zijde. Dit wil nog wel eens werken als iemand teveel gaat 'hangen' tijdens het opstijgen.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:09

Wat ik altijd doe is niet gelijk volledig aansingelen voor het opstappen.
( opstappen met krukje )
Singel wat aan, daarna eerst losrijden en dan pas verder singelen. gaatje voor gaatje en niet gelijk die riem aan willen trekken. Gewoon wat meer tijd ervoor uit trekken. Is ook vriendelijker voor de pony namelijk.
En vergeet ook niet dat een singel aan beide kanten gelijk hoort te zitten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:12

Als het opzij schuift kan het ook zijn dat je zelf scheef zit en het zadel mee trekt. Opstapje met krukje scheelt al voor het opstijgen. En verder goed opletten of je zelf recht boven het paard zit. Ook als het paard zelf scheef is kan het zijn dat het zadel opzij gaat.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 11-08-17 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:13

het zadel kan ook nog scheef zijn, en de pony ook

angenita2000
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-08-17

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 16:59

ik zal binnenkort ff foto maken

mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:16

Gaat het zadel schuiven tijdens het opstappen of tijdens het rijden?
Opstappen met een krukje is sowieso veel beter voor de rug van je paard en voorkomt schuiven tijdens het opstappen. Schuiven tijdens het rijden kan komen door een scheef paard, een scheve ruiter en/of een scheef zadel. Daarvoor is het nodig om een zadelmaker en instructreur te laten kijken en beoordelen.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:55

Waarschijnlijk ligt het zadel niet goed, of je verzorgpony heeft een staartriem nodig?


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:21

Een staartriem heeft geen nut voor het zijwaarts schuiven. Zadel zal waarschijnlijk niet goed passen of de ruiter zit zelf erg scheef waardoor zadel wegzakt.
Dus tips: zadelmaker laten kijken, goeie kan ook zien of jij scheef zit.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:23

Als de pony heel rond is van zichzelf kun je ook aansingelen tot je een ons weegt, maar kan het zijdelings schuiven soms ook niet helemaal worden voorkomen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:29

Als de ruiter zélf scheef zit op een scheef (niet rechtgericht) paard, zal dit probleem blijven bestaan, én elkaar nog versterken in negatieve zin.
Goede (met de nadruk op GOED) instructie kan je na je te hebben zien rijden wel vertellen, of de ruiter of het paard scheef is (vaak een combi van beiden).

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:31

Bij een paardje dat ik rij, schuift het zadel ook vaak. Zadel ligt goed maar ze is gewoon erg dik. Ik singel per gaatje aan elke kant. Met opstappen gebruik ik een krukje en laat ik iemand aan de andere kant hangen. Als ik dan zit en het zadel ligt nog recht vraag ik iemand nog een gaatje te singelen.
Misschien kan je er ook wat mee ;)

Love the things you have Think back to the beautiful remembering that you had <3

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:32

Marije_jiplover schreef:
Als de pony heel rond is van zichzelf kun je ook aansingelen tot je een ons weegt, maar kan het zijdelings schuiven soms ook niet helemaal worden voorkomen.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als de pony erg rond is zal het wel makkelijker schuiven maar als je als ruiter recht op je paard zit zal het zadel ook recht blijven liggen. Natuurlijk speelt de scheefheid van het paard ook mee maar dat zijn beide dingen waar je aan kan werken.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Marjolijnvdh
Berichten: 421
Geregistreerd: 21-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:35

Bij een erg ronde pony kan je beter een zadel gebruiken die daar voor gemaakt is. Dat zijn meestal plattere zadels, die om de schoft heen 'vallen'. Of zadels voor IJslanders en Haflingers. Die kunnen ook rond zijn. Voor merken die dat soort zadels hebben, kijk maar eens op saddlesonly.nl en dan Informatie en dan Zadeleigenschappen aanklikken. Dan vindt je vrij veel merken. Strak aansingelen is echt niet de oplossing, dan kan de pony bijna geen adem meer halen wanneer het borstbeen in elkaar getrokken wordt. Succes.

www.zadelpasservicelibertad.nl
Laat uw paard bewegen in vrijheid.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:09

Opstapje gebruiken, iemand aan het zadel laten trekken aan de rechterkant offff een staartriem gebruiken?

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:40

Je hebt rubberen onderleggers in de ruitersportzaak. Zweet alleen erg dus zelf nooit te lang mee gereden

So is the time, The time will be, Being a human, Humanize ME!!!

[VVDD] Fenja heeft een eigenschap van sneeuw ontdekt

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:43

1.opstappen met een krukje, dan hoef je nog niet zo hard aangesingeld te zijn.
2.laat eens iemand die er verstand van heeft kijken naar hoe je opstapt. Veel ruiters ontwikkelen slechte gewoontes en dan kan het zijn dat je onbewust je pony helemaal uit balans brengt en dan wilt het zadel nog wel eens schuiven.
3. Laat een goede instructeur kijken naar hoe je rijdt en hoe je pony is.
4. Vraag aan de eigenaar om een zadelmaker te bellen. Een slecht passend zadel schuift heel gemakkelijk.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: zadel schuift opzij na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 03:56

Sommige pony's zijn erg rond en daarbij zal het zadel gaan schuiven zodra jij iets uit balans raakt. Als het zadel ok is kan je het ook zien als manier om beter je balans te leren houden. Al blijft het onhandig bijv bij schrikreacties waarbij iedereen, ook de beste ruiter, zijn zadel echt nodig heeft om in balans te blijven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 40 bezoekers